Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisi kivaa nauttia kesästä, mutta liikahikoilu pilaa sen

Vierailija
19.04.2022 |

Ei voi käydä missään julkisilla paikoilla aurinkoisina päivinä. Koko ajan on valtava tuskainen olo päällä ja vaatteita menee pyykkiin/pilalle useita koneellisia viikossa.

Olkaa onnellisia te, jotka ette hikoile.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minullakin. En ole läski. Absolut torr auttaa kainaloihin, mutta suurin ongelma on naaman, päänahan, niskan ja selän hikoilu, oikeastaan mulla hikoilee lähes koko kroppa mutta nuo on ne häiritsevimmät. Kokeilin tuota Absolut torria jopa naamaan, mutta ei auttanut.

Aika jännä, minulla absolut torr auttaa myös naamaan vaikka pistää kirvelemään ja punoittamaan ikävästi. Nykyään pystyn jopa meikkaamaan ja käyttämään silmälaseja.

No höh, olen kateellinen. Mulla oli suuret odotukset sille naamaan, mutta ei mitään vaikutusta.

Ikävä kuulla. Oletko käynyt lääkärillä? Redditin hyperhidrosis-ryhmässä ihmiset kehuvat monia lääkkeitä, joilla on antikolinergisiä vaikutuksia.

En ole käynyt, kun olen lukenut ettei esim. naaman ja selän hikoiluun ole paljoa apua. Osaatko sanoa että mitkä lääkkeet voisi auttaa, jos olet sitä reddittiä lukenut?

Siellä on mainittu usein ainakin glykopyrrolaatti, oksibutyniini ja bentstropiini. En tiedä sitten, ovatko suomalaiset lääkärit kuulleetkaan näistä lääkkeistä. Paras asiantuntemus lienee ihotautilääkäreillä, jos liikahikoilu siis ei johdu mistään sairaudesta tai lääkityksestä.

Oksibutyniinia Suomessakin kyllä ihotautilääkärit määräävät liikahikoiluun, jos vaiva on tarpeeksi hankala. Ei se kuitenkaan mikään ihmelääke ole, mutta monella se ainakin hieman vähentää sitä pahinta hikoilua ja voi siis tuoda pienen helpotuksen tilanteeseen.

ap

Pieni päivitys tilanteeseen. Tuo mainittu oksibutyniini auttoi minullakin hetken, mutta nyt ei auta enää lainkaan. Ei vaikka nostaisi annostusta. Valtava ja jatkuva hikoilu on siis palannut elämääni. 80 % päivästä tuntuu kuin saunassa olisi ja vaatteet ovat koko ajan likimärät. Ei tätä ihminen kestä ja en kestä minäkään. Ei ole elämisessä enää mitään järkeä ja en aio enää tämän kanssa elää. Toivottavasti muilla menee paremmin ja löydätte joko sisäisen rauhan tai jonkun hoitokeinon.

Vierailija
62/74 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa on nesteytystabletteja. Mutta urheilujuoma on halvempaa ja samaan tarkoitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minullakin. En ole läski. Absolut torr auttaa kainaloihin, mutta suurin ongelma on naaman, päänahan, niskan ja selän hikoilu, oikeastaan mulla hikoilee lähes koko kroppa mutta nuo on ne häiritsevimmät. Kokeilin tuota Absolut torria jopa naamaan, mutta ei auttanut.

Aika jännä, minulla absolut torr auttaa myös naamaan vaikka pistää kirvelemään ja punoittamaan ikävästi. Nykyään pystyn jopa meikkaamaan ja käyttämään silmälaseja.

No höh, olen kateellinen. Mulla oli suuret odotukset sille naamaan, mutta ei mitään vaikutusta.

Ikävä kuulla. Oletko käynyt lääkärillä? Redditin hyperhidrosis-ryhmässä ihmiset kehuvat monia lääkkeitä, joilla on antikolinergisiä vaikutuksia.

En ole käynyt, kun olen lukenut ettei esim. naaman ja selän hikoiluun ole paljoa apua. Osaatko sanoa että mitkä lääkkeet voisi auttaa, jos olet sitä reddittiä lukenut?

Siellä on mainittu usein ainakin glykopyrrolaatti, oksibutyniini ja bentstropiini. En tiedä sitten, ovatko suomalaiset lääkärit kuulleetkaan näistä lääkkeistä. Paras asiantuntemus lienee ihotautilääkäreillä, jos liikahikoilu siis ei johdu mistään sairaudesta tai lääkityksestä.

Oksibutyniinia Suomessakin kyllä ihotautilääkärit määräävät liikahikoiluun, jos vaiva on tarpeeksi hankala. Ei se kuitenkaan mikään ihmelääke ole, mutta monella se ainakin hieman vähentää sitä pahinta hikoilua ja voi siis tuoda pienen helpotuksen tilanteeseen.

ap

Pieni päivitys tilanteeseen. Tuo mainittu oksibutyniini auttoi minullakin hetken, mutta nyt ei auta enää lainkaan. Ei vaikka nostaisi annostusta. Valtava ja jatkuva hikoilu on siis palannut elämääni. 80 % päivästä tuntuu kuin saunassa olisi ja vaatteet ovat koko ajan likimärät. Ei tätä ihminen kestä ja en kestä minäkään. Ei ole elämisessä enää mitään järkeä ja en aio enää tämän kanssa elää. Toivottavasti muilla menee paremmin ja löydätte joko sisäisen rauhan tai jonkun hoitokeinon.

Ikävää kuulla.

Ehkä kannattaisi olla yhteydessä lääkäriin, jos voisi kokeilla jotain toista lääkitystä? Tai tehdä kaikki testit uudelleen, jotta näkisi onko joku muuttunut.

Vierailija
64/74 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ikävää kuulla.

Ehkä kannattaisi olla yhteydessä lääkäriin, jos voisi kokeilla jotain toista lääkitystä? Tai tehdä kaikki testit uudelleen, jotta näkisi onko joku muuttunut.

Ehkä näin tekisin, jos taustalla ei olisi yli 10 vuotta tutkimuksia ja lääkekokeiluja. En usko, että enää mitään apua löytyisi. Hetken jo luulin, että tämä lääke olisi tehnyt elämästäni edes ajoittain siedettävää, mutta nyt harmittaa, kun nostin toiveitani liian korkealle ja nyt kun palasin taas alkutilanteeseen niin olen nyt todella syvässä alhossa ja pohdin miten enää jaksan jatkaa. Ei minulla olisi edes varaa noihin testeihin eikä niitä kunnallisella aleta tähän vaivaan tekemään. 

Luultavasti odottelen tämän kesän nyt loppuun ja katson miten pystyn viileämmällä elämään ja teen sitten sen lopullisen ratkaisun.

Vierailija
65/74 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on selkeästi jännitykseen liittyvää hikoilua. Kun olen kotona yksin, en hikoile tuskin ollenkaan. Julkisilla paikoilla iskee usein hirveä hikoilu, eritoten kasvot, päänahka valuu. Taidan kärsiä sosiaalisten tilanteiden pelosta tms.

Vierailija
66/74 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iontoforeesi! Mikään ei ole aiemmin toiminut. Aluksi vei aikaa että hikoilu loppui, mutta nyt riittää ylläpito kerta kahteen viikkoon.

Vierailija
67/74 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on sukuvika, isä on samanlainen ja omista lapsusta keskimmäinen. Ja en edes hikoile kainaloista vaan päästä. Ihan sama vaikka olin huippukuntoinen 50-kiloinen; pää on märkä ihan pienestäkin. Treenatessa pakko pitää lippistä jotta näkeekin jotain. Lisäksi vielä jännittäessä voi alkaa hiki valumaan, on se mukavaa istua palaverissa ja pyyhkiä ohimoilta valuvaa hikeä

Vierailija
68/74 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on selkeästi jännitykseen liittyvää hikoilua. Kun olen kotona yksin, en hikoile tuskin ollenkaan. Julkisilla paikoilla iskee usein hirveä hikoilu, eritoten kasvot, päänahka valuu. Taidan kärsiä sosiaalisten tilanteiden pelosta tms.

Hikoilussa on sellainen jännä juttu, että aina jos pelkää hikoilevansa niin silloin hikoilee ja kun huomaa hikoilevansa niin hikoilee vain enemmän. Sellainen itseänsä ruokkiva kehä.

Vierailija
69/74 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iontoforeesi! Mikään ei ole aiemmin toiminut. Aluksi vei aikaa että hikoilu loppui, mutta nyt riittää ylläpito kerta kahteen viikkoon.

Ei ole mahdollista, jos koko keho hikoilee.

Vierailija
70/74 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PVartalon hikoilua pystyy sentään vähän peittää mustilla tai sopivasti kirjavilla vaatteilla.

Tämä on totta. Siltikin se ahdistus, joka aina tulee, kun selässä alkaa hiki valua tai nivuset kostuvat on inhottavaa ja kun ahdistuu niin hikoilu vain lisääntyy. Ei ole mukavaa.

ap

Sama täällä. Ei väliä mitä on päällä, mistä kankaista vaatteet on tehty, miten painoa on tai ei ole, miten terve tai sairas on. Menen ulos, kävelen 4min kauppaan ja olen litimärkä; selkä, pää, niska, nenä, käsitaipeet, nivuset, rinnat... Kauppareissun jälkeen, johon menee 15min, voi heittää alushousut pesuun ja kesämekon pesuun. Minulla ei edes ole pesukonemahdollisuutta asunnossa, joten pyykkituvalla saisi ravata jatkuvasti.

Hikoilen tosi vähän ainoastaan silloin, jos on kovat pakkaset ja olen ulkona tyyliin puolialasti. Sitten on hyvä.

Vierailija
71/74 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PVartalon hikoilua pystyy sentään vähän peittää mustilla tai sopivasti kirjavilla vaatteilla.

Tämä on totta. Siltikin se ahdistus, joka aina tulee, kun selässä alkaa hiki valua tai nivuset kostuvat on inhottavaa ja kun ahdistuu niin hikoilu vain lisääntyy. Ei ole mukavaa.

ap

Sama täällä. Ei väliä mitä on päällä, mistä kankaista vaatteet on tehty, miten painoa on tai ei ole, miten terve tai sairas on. Menen ulos, kävelen 4min kauppaan ja olen litimärkä; selkä, pää, niska, nenä, käsitaipeet, nivuset, rinnat... Kauppareissun jälkeen, johon menee 15min, voi heittää alushousut pesuun ja kesämekon pesuun. Minulla ei edes ole pesukonemahdollisuutta asunnossa, joten pyykkituvalla saisi ravata jatkuvasti.

Hikoilen tosi vähän ainoastaan silloin, jos on kovat pakkaset ja olen ulkona tyyliin puolialasti. Sitten on hyvä.

Itselläni eivät auta edes pakkaset. Tai varmaan auttaisivat, jos tosiaan olisin ihan pienissä vaatteissa ja en liikkuisi lainkaan. Esimerkiksi -20 asteen pakkasissa, jos kävelen vaikka pari kilometriä johonkin normaaleissa talvivaatteissa niin hikoilen niin kovasti, että pitää laittaa sen jälkeen kaikki vaatteet talvitakkia myöden pesuun. Siksi en oikeastaan käy talvellakaan missään kuin autolla, koska tulisi kalliiksi pestä ulkovaatteita, jotka eivät oikein kestä pesua jatkuvasti.

Vierailija
72/74 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ikävää kuulla.

Ehkä näin tekisin, jos taustalla ei olisi yli 10 vuotta tutkimuksia ja lääkekokeiluja. En usko, että enää mitään apua löytyisi. Hetken jo luulin, että tämä lääke olisi tehnyt elämästäni edes ajoittain siedettävää, mutta nyt harmittaa, kun nostin toiveitani liian korkealle ja nyt kun palasin taas alkutilanteeseen niin olen nyt todella syvässä alhossa ja pohdin miten enää jaksan jatkaa. Ei minulla olisi edes varaa noihin testeihin eikä niitä kunnallisella aleta tähän vaivaan tekemään. 

Luultavasti odottelen tämän kesän nyt loppuun ja katson miten pystyn viileämmällä elämään ja teen sitten sen lopullisen ratkaisun.

Luultavasti viimeinen päivitys.

Mikään ei ole muuttunut. Oikeastaan vain pahentunut. En voi enää kotonanikaan olla huoletta, kun pienikin sykettä nostava toiminta saa kehon ääritilaan, jossa tuntuu kuin olisi saunassa ja tätä hikoilutilaa voi kestää tunteja vaikka istuu vain paikallaan. Hikoilen usein vaikka vain luen kirjaa. Välillä kun on pakko käydä kaupassa niin kahden kilometrin pyöräilyn jälkeen pitää laittaa kaikki vaatteet pyykkiin. Lopetin urheilun, kun keho kuumenee niin, että saan melkein ahdistushäiriön. 

Ei enää. Tämä ei ole ihmisarvoista elämää. 

Näkemiin.

ap

Vierailija
73/74 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hien pitää päästä läpi, jotta keho ei lämpene liikaa. Hikirauhasia voi poistaa kirurgisella toimenpiteellä, mutta jos tähän ei ole tarvetta, niin apteekista löytyy hikoiluun sopivia tuotteita kuten TripleDry ja Absoluttorr. Botoxi ei ole terveellinen vaihtoehto

Vierailija
74/74 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kainaloläskien alta alkaa tulla hampurilaiskioskin hajuista hikeä kun olen vähän aikaa ulkona kesällä. Myös bärse hikoaa aivan järkyttävästi.