Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aina pitänyt hoikkuuttani itsestäänselvyytenä, mutta lihosin

Vierailija
19.04.2022 |

Painoni on aina pyörinyt painoindeksillä 20-22 ja olen ollut ns. bikinikunnossa (oikeasti kaikki ovat kaikissa painoissa bikinikunnossa). Nyt viimeisen kahden vuoden aikana syömiset on pysyneet samoissa mutta liikunta on vähentynyt nollaan. Tuloksena painonnousu suunnilleen BMI 25.

En minä mikään älyttömän lihava vielä ole, mutta ylipainon puolella ja entiset vaatteet ovat minulle aivan liian pieniä. Kasvot ovat pyöristyneet ja kaksoisleukaa löytyy, sekä pömpöttävä vatsa. Kuppikoko on kasvanut ja pylly sekä reidet ovat suuremmat.

Yritin ensin laihduttaa liikunnalla ja ruokavaliolla, jätin myös alkoholin kokonaan ja elin hyvin puhtaasti. Puolen vuoden aikana muutosta ei tapahtunut käytännössä lainkaan. Sitten luovutin ja palasin vanhoihin tottumuksiin. Paino lähti hiljalleen nousemaan ylöspäin.

Sen jälkeen päätin, että hyväksyn itseni tällaisena ja jos käy niin, etten tule tästä enää laihtumaan, en suostu elämään ilman että pidän peilikuvastani. Nyt on kehopositiivisuudet ja muut pinnalla, joten löysin helposti tietoa ja vertaistukea. Sitten lopulta pääsinkin tilanteeseen missä aidosti pidän uudesta vartalostani (naiselliset muodot on aika ihania!) ja kappas, aloin taas laihtua. En ymmärrä miksi! Huomasin spontaanisti vaatteiden löystyneen ja siluetin kavenneen. Puntarilla en ole käynyt.

Tarinan opetus on, että vaikka lihavuus saattaisi olla epäterveellistä (tuskin omassa tapauksessa vielä oltiin siinä pisteessä) niin oman kehon rakastaminen on hirveän tärkeää. Se, että hyväksyy itsensä, ei tarkoita suoraan sitä, että ei tee asioille mitään tai että ei itse tietäisi terveysriskeistä. Itsestään pitämisen ei pitäisi olla keneltäkään pois ja jos se jotain ärsyttää niin silloin kuuluu mennä itseensä. Usein lihavien sättiminen naamioidaan muka terveyshuoleksi, mutta se ei ole sitä. Eivät he välitä jonkun tuntemattoman ihmisen terveydestä niin paljoa että oikein ärsyttäisi. Kyseessä on joku muu tunne.

Ja lopuksi:
Olen puhunut täällä aiemmin painonnoususta ja saanut omalle kohdalleni aivan kauheaa kohtelua. Joidenkin mielestä lihavat ovat kaikin puolin aivan kelvottomia ihmisiä ja se on erittäin järkyttävää. En pysty ymmärtämään sitä vihan ja vieroksunnan määrää mitä henkilö saa osakseen asiasta mikä ei kuulu kenellekään eikä vaikuta kehenkään. Ihminen on joskus aivan käsittämättömän alkeellisella ameeban tasolla psyykkisesti. Tiedostamattomat impulsit vie mennessään ja ihmisestä tulee erittäin ikävä ja pahantahtoinen.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, samaa mieltä, ettei kukaan tämänkään palstan "hyi-yök-läski"-huutelija oikeasti ole kenestäkään huolissaan. Ei oikeasti huolestunut kohtele muita ihmisiä sillä tavalla, edes anonyymisti netissä puhuessaan. Siinä vaan pönkitetään jotain omanarvontuntoa tai puretaan jotain omaa pahaa oloa, jota ei osata muuten käsitellä.

Hienoa, että sulla menee hyvin!

Vierailija
2/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin. Ei lihosin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihoin. Ei lihosin.

Tämä on jo eri keskustelu, mutta sellaisten ihmisten, jotka eivät pysty olemaan oikomatta anonyymien random ihmisten kielioppia internetissä, psyyke on myös jollain tapaa aika kiehtovaa. Syitä on varmasti monia, mutta yksi yleinen on luullakseni tarve pieniin pätemisiin jotta sillä saadaan kohotettua omaa käsitystä itsestään. Otetaan ne paremmuuden tunteet sieltä mistä saadaan. Kielioppivirheiden korjailu on ruohonjuuritason toimintaa. Ylemmillä tasoilla korjataan esim asiavirheitä. Sitten on niitä ihmisiä jotka eivät tarvitse itsensä pönkitystä lainkaan. He ohittavat räikeimmätkin yhdys sana virheet suvereenisti, ymmärtävät viestin sisällön ja keskittyvät olennaiseen.

Vierailija
4/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, samaa mieltä, ettei kukaan tämänkään palstan "hyi-yök-läski"-huutelija oikeasti ole kenestäkään huolissaan. Ei oikeasti huolestunut kohtele muita ihmisiä sillä tavalla, edes anonyymisti netissä puhuessaan. Siinä vaan pönkitetään jotain omanarvontuntoa tai puretaan jotain omaa pahaa oloa, jota ei osata muuten käsitellä.

Hienoa, että sulla menee hyvin!

Kiitoksia! Ja olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Sympatiat lihavia kohtaan koheni huomattavasti, kun sain omalla kohdalla kokea mitä he ovat saaneet kokea, mahdollisesti jopa koko elämänsä. Erittäin alhaista ja säälittävää toimintaa. Ap

Vierailija
5/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tulikin paljon viisautta.

Itsekin olen samalla tavalla lihonut hoikasta normaalipainon ylälaidalle, tosin minulla taustalla raskaudet ja synnytykset.

Itselläni ahaa-elämys oli, että päätin alkaa jälleen elää 55-kiloisen elämää. Eli aloin harrastaa kiipeilyä ja sen sellaista, mihin olin aiemmin ajatellut olevani liian painava. En sano, että olisin saanut takaisin entiset muotoni, mutta ainakaan en enää koe että kroppani rajoittaisi elämääni, ja tämä näkyy monella tavalla lisääntyneenä aktiivisuutena.

Vierailija
6/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ihan sama juttu, olin pitkään painoindeksin alapäässä ja nyt lähellä ylipainon rajaa, tosin mulla ei johtunut koronasta. Olen yrittänyt muuttaa elämäntapoja ja syödä vähemmän, mutta hirveän vaikeaa tässä painossa laihtua. Alussa painon nousu tuntui kauhealta, mutta nyt olen ihan ok itseni kanssa.

Vierailija
7/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihosin joulun, uudenvuoden ja pääsiäiseen mässäilyjen takia. Nyt pitäisi skarpata kun kesäkin tulossa, mutta ensin vielä vappumässäilyt. Tuleekohan tästä mitään? 8 kg liikaa.

Vierailija
8/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla, että täällä on muitakin jotka ovat tyytyväisiä itseensä. Asioihin ei aina voi vaikuttaa sillä tavalla kuin haluaisi, mutta omaan suhtautumiseen ja perspektiiviin voi vaikuttaa paljonkin. Luultavasti tässä on yksi onnellisen elämän salaisuuksista. Ap

Vierailija
9/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskin naisen keksimä fantasia.

Vierailija
10/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihosin joulun, uudenvuoden ja pääsiäiseen mässäilyjen takia. Nyt pitäisi skarpata kun kesäkin tulossa, mutta ensin vielä vappumässäilyt. Tuleekohan tästä mitään? 8 kg liikaa.

Sä kyllä juhlit pitkällä kaavalla, jos saat kolmesta juhlapyhästä 8 kg.

Vierailija
11/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskin naisen keksimä fantasia.

Tässä meillä on esimerkkitapaus. Voitko kertoa mikä sinua harmittaa ja mikä kimmoitti tämän kommentin? Ehkä meiltä löytyy sinulle jotain uutta ajateltavaa ja mahdollisesti apua pahaan oloon?

Vierailija
12/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on ikävä tapa arvostella muista sellaisistakin asioista, mitkä eivät liity itseen mitenkään. Raitis ja liha arvostelee hoikaa suurkuluttajaa ja toisin päin. Muita polkemalla on helppo kohottaa itseään ainakin omissa silmissään.

Vierailija
13/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutaminen lihotaa. Ruoka rytmi kellon mukaan.Katso sairaalan kellon ajat netistä ja siinä näkyy mitä syövät kellon ajan mukaan.Kun sitä noudataa laihtuu normaali painoiseksi. Ei näe nälkää! Mutta välissä ei syödä mitään.Se on loppu elämän matka.Jos haluu olla normaalipainoinen? Nainen,ikuinen laiduttaja lopulta älysi sairaalan ruoka ajat! laihtui 3 vuodessa ylipainonsa 30 kg.sairalaan ruoka ajat ja safkat. Toisella meni sama systemi ylipainot pois 40 kg. Kesti samalla ohjelmalla 5 vuotta. Noudataa samaa ohjelmaa,eikä kilot ole tullut takaisin. Oli lööppi naisia lihottaa Viini ! Yllätys todella VIINI! Toki kaljakin. Kivenäisvedet limut,laajentaa vatsalaukkua. Joten ruokaa vatsaan mahtuu enempi.Vaihda juomasi veteen.Muistakaa hyötyliikunta edes!

Vierailija
14/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään lihomista kuollakseni, mutta en ymmärrä miksi toisten ihmisten lihavuus ja/tai rumuus on kuin tämä henkilö olisi tehnyt jotakin anteeksiantamatonta ja häntä pitäisi rankaista tämän vuoksi.

Vierailija
15/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihoin. Ei lihosin.

Tämä on jo eri keskustelu, mutta sellaisten ihmisten, jotka eivät pysty olemaan oikomatta anonyymien random ihmisten kielioppia internetissä, psyyke on myös jollain tapaa aika kiehtovaa. Syitä on varmasti monia, mutta yksi yleinen on luullakseni tarve pieniin pätemisiin jotta sillä saadaan kohotettua omaa käsitystä itsestään. Otetaan ne paremmuuden tunteet sieltä mistä saadaan. Kielioppivirheiden korjailu on ruohonjuuritason toimintaa. Ylemmillä tasoilla korjataan esim asiavirheitä. Sitten on niitä ihmisiä jotka eivät tarvitse itsensä pönkitystä lainkaan. He ohittavat räikeimmätkin yhdys sana virheet suvereenisti, ymmärtävät viestin sisällön ja keskittyvät olennaiseen.

Ja miten analysoit ihmistä, joka parin sanan kommentin perusteella luulee tietävänsä millainen kirjoittaja on? Ja vielä jakaa tämän tuotoksensa keskustelyyn, täysin aiheen vierestä?

Vierailija
16/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivenäisvedet limut,laajentaa vatsalaukkua. Joten ruokaa vatsaan mahtuu enempi.Vaihda juomasi veteen.

Hyvä pointti muuten, että hiilihappo venyttää vatsalaukkua. Tämä oli minulle uusi tieto ja uskon että siinä on totuutta.

Alkoholissa on tosiaan kaloreita, mutta lisäksi se häiritsee energiankulutusta ja hormonitoimintaa. Alkoholi unohdetaan usein.

Vierailija
17/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihoin. Ei lihosin.

Ja miten analysoit ihmistä, joka parin sanan kommentin perusteella luulee tietävänsä millainen kirjoittaja on? Ja vielä jakaa tämän tuotoksensa keskustelyyn, täysin aiheen vierestä?

En analysoi yksittäistä henkilöä vaan ilmiötä.

Vierailija
18/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihoin. Ei lihosin.

Tämä on jo kolmas keskustelu, mutta sivusta kommentoijat ja haastajat ovat mahdollisesti usein samoja ihmisiä kuin nämä pikkupätijät. On paljon helpompi lyhyillä viesteillä heittää kritiikkiä, kuin tuoda itse keskusteluun omia ajatuksia ja teorioita, kirjoittaa pidemmin ja syvemmin. Joko he eivät pohdi asioita lainkaan (eli ei omaa annettavaa) tai he pelkäävät että joku heidän kaltaisensa hapan sivustakommentoija löytää heidän pohdinnoistaan jotain kritisoitavaa. Tai joku muu syy. Mitä mieltä itse olet?

Vierailija
19/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun osaisin suhtautua omaan kroppaan samalla tavalla. Olen 31-vuotias, 163 cm pitkä ja aina ollut todella hoikka, lapsena sain kuulla olevani luuviulu jne. Minulle kehittyi vielä syömishäiriökin teini-iässä joka aina kummittelee vieläkin taustalla. Siksi kyttään pakonomaisesti vaakaa.

Tuntuu että vaikka syön ihan tavallisesti, paino lähtee nousemaan ja pysyy normaalina vain jos syön hyvin vähän. Voisin lihota 15 kiloa ja olla silti normaalipainoinen, peilikuvani on nätti, en ole mikään tuulen n*ssima pulkannaru vaan rintoja ja lanteita löytyy ja ampiaisvyötärö. Harrastan joogaa ja teen paljon pihahommia. Mutta jatkuva painon tarkkailu väsyttää ja vie ihan hirveästi mielenrauhaa ja energiaa. Olen aina, niinkuin nytkin, myös laihduttamassa sitä kuuluisaa paria kiloa vaikka tiedostan ettei minun ihan oikeasti tarvitsisi. Mutta kun vaa'assa se vain näyttäisi niin paljon kivemmalla.

Olen monesti epätoivoisena ajatellut että paskat tästä, alan vain syömään normaalisti ja jos lihon niin sitten lihon, olen kaunis varmasti silloinkin ja vapaa stressistä. Mutta ei se vaan onnistu. Haluan olla hoikka koska pidän itsestäni tälläisenä. Mutta miksi en voisi pitää vaikka 15 lisäkilonkin kanssa?

Vierailija
20/25 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihoin. Ei lihosin.

Tähän eri keskusteluun on kuitenkin pakko huomauttaa, että 'lihoa ja 'lihota' ovat suomen kielessä samaa tarkoittavia rinnakkaismuotoja, jotka ovat kummatkin oikein. Eli random pätijä on kaiken lisäksi vielä väärässäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan