Hei kaikki te n. 40 vuotiaat naiset! (annetaan vertaistukea toisillemme)
Onko teillä ilmaantunut jo jotain vaihdevuosiin viittaavia oireita? Entä miten teillä menee noin muutoin :)?
Onko neljänkympin kriiseilyä ja jos niin millaista?
Moni tuntuisi käyvän läpi jonkinlaista kriisiä elämässään tässä vaiheessa, kun alkaa tajuamaan ettei enää olekaan nuori loputtomiin ja ekat vanhenemisen merkit usein ilmestyy viimeistään tässä vaiheessa. Samoin parisuhde/lapsitilannetta aletaan pohtimaan uusin silmin ja moni havahtuu esimerkiksi että on unohtanut itsenäsä kokonaan. Saatetaan katua sitä että tuli hankittua lapsia tai sitten että äidiksi tuleminen on jäänyt.
Kommentit (13)
Niin ja mitä äitiyteen tulee niin ei katumista, omani ovat nuoria aikuisia ja taloustilannekin kohdillaan, asuntolainakin päättyi juuri.
-1-
Ei ole mitään ongelmia, olen elämäni kunnossa eikä ole ryppyjä tai ohenevia hiuksia (ei myöskään ylipainoa). Kuukautiskierto edelleen tasan 28 päivää.
N43
48-49-vuotias ei kyllä ole nelikymminen eli n. 40-vuotias vaan n. 50-vuotias. Huh.
Mulla oli ikäkriisi 28-vuotiaana. Sen jälkeen ei ole enää kriiseilyjä ollut. Mies meni vaihtoon silloin ja tein alanvaihdon.
t. 39-vuotias
Tuntuu, että elän elämäni parasta aikaa. Ikää en ole enää moneen vuoteen ajatellut, jos joku sitä kysyy joudun ihan miettimään minkä ikäinen olen. Teen niitä asioita mitä haluan (ja mitä pystyn), ei kiinnosta mitä muut ajattelee. Olisipa jo nuorena osannut olla näin huoleton.
Itsellä on kuukautiset muuttuneet epäsäännölliksiksi ja olen vasta täyttämässä sen 40! En tiedä onko edes esivaihdevuosien oirehdintaa vaiko jotain muuta.
Olen myös jotenkin todella epäaikuismainen luonteeltani ja tunnen itseni usein edelleen parikymppiseksi. En siis varsinaisesti kuitenkaan käyttäydy teinimäiseseti esim. ryyppää tai sellaista epämääräistä, mutta olen muutoin vain hieman naiivi ja arka. Tyyliltänikin saatan olla jokseenkin persoonallinen ja jotenkin miellän itseni hassun näköiseksi jos yritän pukeutua asiallisesti ja ns. klassisen kypsästi. Usein tuntuu että mua huomattavasti nuoremmatkin ovat jotenkin "aikuismaisempia" sekä kokeneempia ja käyttäytyvät siten sen mukaisesti.
Olen onnellisempi kuin koskaan. Nuoruuden turha kriiseily alkaa olla takana, ei enää jaksa riehaantua turhista. Lapsia kaksi, 13 ja 15-vuotiaat. Olen heistä todella onnellinen ja myös siitä, että varsinainen lapsuusaika alkaa olla ohi. Moni pelkää teinejä, mutta itse tulen paljon paremmin toimeen niiden kuin päiväkotiarjen kanssa.
Harrastan liikuntaa vähintään pari kertaa viikossa. Se on yksi suurimmista hyvinvoinnin lähteistä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on kuukautiset muuttuneet epäsäännölliksiksi ja olen vasta täyttämässä sen 40! En tiedä onko edes esivaihdevuosien oirehdintaa vaiko jotain muuta.
Olen myös jotenkin todella epäaikuismainen luonteeltani ja tunnen itseni usein edelleen parikymppiseksi. En siis varsinaisesti kuitenkaan käyttäydy teinimäiseseti esim. ryyppää tai sellaista epämääräistä, mutta olen muutoin vain hieman naiivi ja arka. Tyyliltänikin saatan olla jokseenkin persoonallinen ja jotenkin miellän itseni hassun näköiseksi jos yritän pukeutua asiallisesti ja ns. klassisen kypsästi. Usein tuntuu että mua huomattavasti nuoremmatkin ovat jotenkin "aikuismaisempia" sekä kokeneempia ja käyttäytyvät siten sen mukaisesti.
Kyllä epäsäännölliset kuukautiset on esivaihdevuosien merkki, mulla ne epäsäännöllistyi jo jotain kolmiseiskana.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kriisistä, mutta en ole ollenkaan "sinut" ikäni kanssa, koska koen sisäisesti olevani 3kymppinen eikä asiaa auta se, että minua luullaan säännöllisesti 30-35v ikäiseksi. Kuukautiskierto vttuilee, nyt alkoivat reilut 3vkoa myöhässä ja olleet toooosi niukat, muutama edellinen kierros oli ihan säännöllinen, sitä ennen n.1v ajan pientä lyhenemistä ollut kierrossa paitsi 1x olivat 2vkoa myöhässä. Satunnaisia kuumapuuskia ollut viimeisen 3kk aikana, mutta edellisestä n.1kk. Hiuksia lähtee tällä hetkellä aikalailla..niveliä kolottanut jo pidempään. Hormoniehkäisyä ei ole ollut koskaan eikä tule enkä aio aloittaa niitä myöskään vaihdevuosien takia (äitini kuoli rintasyöpään nuorena).
N48 (syksyllä 49)
Sinähän olet viisikymppinen etkä nelikymppinen.
Mä olen 49 jo, ja ikääntyminen itsessään ei mitenkään stressaa, esim. rypyt tai keskivartalokilot - eipä tuolla ulkonäöllä enää mun elämässä ole tuon taivaallista merkitystä. Ja terveys on onneksi hyvä, ei mitään vaivoja. Vaihdevuosiprosessi on jo pitkällä, menkkojen välillä voi olla monen kuukausienkin välejä, mutta mitään vaihdevuosioireita mulla ei ole ollut missään vaiheissa muita, kuin se että ensin menkat tuli tiheämmin ja nykyään harvemmin. Toivottavasti pian jo loppuu.
Noiden omien elämänvalintojen kanssa on kyllä tullut kipuiltua. Minä kun olen elänyt vähän kuin aikaa olisi ikuisesti, vailla huolta huomisesta. Sellaista pitkitettyä nuoruutta oikeastaan ihan näihin päiviin asti. Elänyt vaan päivä kerrallaan, nauttien hetkestä, ilman suunnitelmia, odottaen että kyllä se elämän virta tuo mulle sen mitä mulle on tarkoitettu. Se on sitten kiva 50-vuotispäivän lähestyessä huomata, että se toi aika vähän, että mulla esim. ei ole puolisoa eikä lapsia, ei omistusasuntoa, ei oikeastaan yhtään mitään paitsi työpaikka sentään on.
Ja pahinta on, että en mä nytkään tiedä mitä oikeastaan sitten haluaisin. Tiedän että haluaisin jotain muutosta, jotain enemmän sisältöä elämääni, mutta kun en tiedä mitä. Parisuhde ei enää ole se juttu, en sopeutuisi enää toisen kanssa elämiseen elettyäni tähän asti sinkkuna. En tykkää työstäni, mutta en vieläkään tiedä mitä sitten haluaisin isona tehdä, joten vaikea sitä on vaihtaakaan. Matkustelua, kulttuuria, konsertteja yms. olen jo saanut kylläkseni pitkiä sinkkuvuosia viettäessäni, ne ei ole sitä mitä kaipaan. Ehkä pitäisi hurahtaa johonkin uskoon (en taida kyllä pystyä) tai alkaa vaan juomaan :D Tai mennä jollekin terapeutille juttelemaan, että mitä tehdä kun en viisikymppisenä tiedä mitä haluan tehdä isona.
Vierailija kirjoitti:
On varmaan esivaihdevuosia, ne voi tulla jopa 10 vuotta ennen menopaussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan esivaihdevuosia, ne voi tulla jopa 10 vuotta ennen menopaussia.
Ok, eli ei siis vissiin ole edes mitenkään epätyypillisen aikaistako?
En tiedä kriisistä, mutta en ole ollenkaan "sinut" ikäni kanssa, koska koen sisäisesti olevani 3kymppinen eikä asiaa auta se, että minua luullaan säännöllisesti 30-35v ikäiseksi. Kuukautiskierto vttuilee, nyt alkoivat reilut 3vkoa myöhässä ja olleet toooosi niukat, muutama edellinen kierros oli ihan säännöllinen, sitä ennen n.1v ajan pientä lyhenemistä ollut kierrossa paitsi 1x olivat 2vkoa myöhässä. Satunnaisia kuumapuuskia ollut viimeisen 3kk aikana, mutta edellisestä n.1kk. Hiuksia lähtee tällä hetkellä aikalailla..niveliä kolottanut jo pidempään. Hormoniehkäisyä ei ole ollut koskaan eikä tule enkä aio aloittaa niitä myöskään vaihdevuosien takia (äitini kuoli rintasyöpään nuorena).
N48 (syksyllä 49)