Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, kenen äiti on kuollut. Käyttekö äidin haudalla äitienpäivänä?

Vierailija
19.04.2022 |

Miten on?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En palvo hautoja. Eli en.

Vierailija
22/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullisia on ne haudat, joilla vain harvoin joku käy.

Monella ei ole lähisukulaisia tai tuttavia tai lapsia mutta on elänyt hienon elämän .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, pitkä matka. Ymmärrän sen, että jotkut haluavat käydä, mutta onhan se aika tekopyhää. Ihan kuin se haudan huolehtiminen kertoisi välittämisestä ja rakkaudesta. Osa varmasti haluaa pitää kulisseja yllä huolehtimalla haudasta hyvin. Se on aika surullista, jos jokin. 

Vierailija
24/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen äitiä useinkin, mutta haudalla en käy ikinä.

Hauta on eri kaupungissa ja lisäksi tulee liikaa ikäviä muistoja hautajaisista. Oli liian rankkaa.

Eikä äiti siellä haudassa enää ole, joten olisi ulkokultaista käydä siellä asti muistelemassa.

Vierailija
25/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin kuolemasta tulee joulukuussa 52 vuotta. En osallistunut hautajaisiin. Haudalla olen käynyt kerran ja tavallaan toisen kerran, kun eno haudattiin äidin haudan viereen.

Vierailija
26/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy, koska matkaa on liki 200 km. Äitini joi itsensä hengiltä juuri eläkkeelle päästyään. Olen surullinen siitä, että hän ei löytänyt ongelmien ratkaisuun muuta keinoa kuin juominen.

Vierailija
27/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, pitkä matka. Ymmärrän sen, että jotkut haluavat käydä, mutta onhan se aika tekopyhää. Ihan kuin se haudan huolehtiminen kertoisi välittämisestä ja rakkaudesta. Osa varmasti haluaa pitää kulisseja yllä huolehtimalla haudasta hyvin. Se on aika surullista, jos jokin. 

Täsmennän siis vielä, etten tarkoita, että haudalla käynti olisi aina tekopyhää. Tarkoitin nimenomaan näitä arvostelijoita, jotka kuvittelevat, että haudan hoitaminen kertoo suuresta rakkaudesta tai toisin päin. 

Vierailija
28/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini tuhkat ripoteltiin mökin edustan meriveteen kymmenen ja puoli vuotta sitten. Ne ovat kauan sitten kaikonneet muille maille vierahille. Äitiä muistan milloin mistäkin asiasta. Pian taas silloin, kun voikukat täplittävät nurmikoita: "voikukkain kultainen riehuna" ja muistot yhteisistä hetkistä Runotyttöjä lukien tulvahtavat lämpiminä mieleen.

Äitiä on ikävä.

Vierailija
29/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon.

Minun äitini elää..kai..

Sais kuo.lla pois..tyhmä .ä.mmä

Vierailija
30/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini tuhkat ripoteltiin mökin edustan meriveteen kymmenen ja puoli vuotta sitten. Ne ovat kauan sitten kaikonneet muille maille vierahille. Äitiä muistan milloin mistäkin asiasta. Pian taas silloin, kun voikukat täplittävät nurmikoita: "voikukkain kultainen riehuna" ja muistot yhteisistä hetkistä Runotyttöjä lukien tulvahtavat lämpiminä mieleen.

Äitiä on ikävä.

Minun äitini ruoski minut mankan piuhalla , kun en tarpeeksi nopeasti noussut sohvalla suorittamaan antamaansa työtehtävää

En pysty muistelemaan nuoruuttani..saan jäätävän paniikkikohtauksen.

Joulut ja äitienpäivät olivat mainoksineen yhtä hlvettiä

Kunnes mainoksissa alkoi näkymään yksinäisiä, naispareja ja lapsettomia!

Vierailija
31/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullisia on ne haudat, joilla vain harvoin joku käy.

Miten hauta on surullinen? Siellä on vain luut ja seurakunta hoitaa ylläpidon.

En itse ole ikinä ymmärtänyt tätä haudoilla käyntirumbaa.

Seurakunta hoitaa, jos sinä maksat haudan hoidosta. Jos et maksa, seurakunta lunastaa haudan sitten kun hautapaikkaoikeus menee umpeen. Sitten sinulla ei enää ole hautaa jolla ei tarvitse käydä.

Vierailija
32/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varsinaista hautaa, vain nimi tolpassa lähellä olevassa uurnalehdossa. Vaikka oltiin läheisiä niin en käy siellä tolpalla, muistella voi muutenkin.

Vierailija
33/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin käyn, vaikka vain muutama kilometri matkaa. Äitini oli elämäni tärkein ihminen ja kuoli ihan liian nuorena. Muistan hänet joka päivä, vaikka kuolemasta on jo kaksikymmentä vuotta. En ole koskaan tarvinnut sitä hautakiveä ja kynttilän viemistä muisteluun.

Vierailija
34/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini elää vielä, enkä usko että tulen käymään hänen haudallaan äitienpäivänä sitten kun hän on kuollut.

Mutta minulta on kuollut lapsi, ja hänen haudallaan käyn joka päivä, myös äitienpäivänä. Jos se on jonkun mielestä tekopyhää, so what.

Vierailija
35/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palsta on täynnä katkeria veloja joille on syötetty terapiassa että ÄiTiNi oLi NaRsIstI😩

Nimenomaan. Menisivät peilin eteen, niin sieltä se n löytyisi. Sanoohan terapeutti, että terapia jatkuu ja tilipussi lihoo.

Vierailija
36/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä matka, 200 km. Ostan seurakunnalta haudanhoitopalvelut ja istuttavat kukat, kesällä käyn ja syksyllä vien lyhdyn.

Vierailija
37/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiä on ikävä.

Minun äitini ruoski minut mankan piuhalla , kun en tarpeeksi nopeasti noussut sohvalla suorittamaan antamaansa työtehtävää

En pysty muistelemaan nuoruuttani..saan jäätävän paniikkikohtauksen.

Joulut ja äitienpäivät olivat mainoksineen yhtä hlvettiä

Kunnes mainoksissa alkoi näkymään yksinäisiä, naispareja ja lapsettomia!

Ja katsoit aiheelliseksi lainata minun kommenttiani hyvästä äitisuhteesta kertoaksesi, että sinulla on ollut toisin. Olen pahoillani puolestasi, mutta olisit voinut kirjoittaa palstalle ilman lainaustakin. Olen kai liian herkillä nyt, mutta loukkaannuin vähän. Tuntuu, kuin yrittäisit mitätöidä äitini hyvän muiston minulta.

Vierailija
38/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palsta on täynnä katkeria veloja joille on syötetty terapiassa että ÄiTiNi oLi NaRsIstI😩

Nimenomaan. Menisivät peilin eteen, niin sieltä se n löytyisi. Sanoohan terapeutti, että terapia jatkuu ja tilipussi lihoo.

Minä olen vapaaehtoisesti lapseton ja ikävöin äitiäni edelleen, se voikukkakommetti oli minun. En voi käsittää kahta lainaamaani kommentoijaa, miten pientä heidän ymmärryksensä on.

Älykkyys ei taida kaikille olla myötäsyntyistä.

Vierailija
39/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Olen tehnyt hautaustestamentin varmiistaakseni ettei minua haudata vanhempieni kanssa samaan hautaan. Sitä suku kumminkin yrittää.

Vierailija
40/40 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo uskis nii en noudata uskis-rituaalejakaan. Muistelen kyllä mutta ihan itse vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän