Onko järjetöntä asua vuokralla 890e perhe asunnossa Helsingissä?
Sisältää veden ja pesutuvan (pyykkikoneet) vapaan käytön.
Täällä maksaa perheasunnot niin valtavasti. Toisaalta tuo summa vuokraan..haluaisin muuttaa muualle, muttei tässä elämäntilanteessa ole mahdollista. Säästöön jää rahaa joka kk, säästän (miten kannattaa?) ja ostan joskus muualta edullisemmilta seuduilta oman.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Itse asun pk-seudulla vuokra-asunnossa (rivitalo) saunallinen kolmio 80m2 ja vuokra on 950e ja minusta tämä on edullinen.
Minä asun omassa velattomassa, koko 82 m2, vastike 240 €, sis. mm. lämmön ja veden, keskustaan matkaa alle kilometri.
Itse ostin vastaavassa tilanteessa pienehkön kaksion silloin suht edulliselta alueelta Helsingistä. Oli putkiremontti tulossa, mutta sain asunnon siksi edullisesti. En halunnut isoa lainaa yksinäni. Alueella oli hyvät kulkuyhteydet moneen suuntaan ja palvelut lähellä. Vuokrasin ostamani asunnon. Vuokralaisia olisi ollut jonoksi asti, joten vuokraaminen oli helppoa ihan itse tehden. Itse asuimme väljästi paremmalla (tai ainakin kalliilla) alueella Helsingissä lasten kanssa hyvinkin edullisessa 100 m2 asunnossa.
Sitten kun nuorempi lapsi oli jo muuttanut kotoa pois, niin vanhempi lapsi jäi tähän vuokra-asuntoon ja otti siihen muutaman ystävänsä kimppakämppäkaveriksi. Minä muutin aiemmin ostamaani kaksioon. Siinä vaiheessa vuokra-asunto oli jo kallistunut ja oli kallistumaan päin edelleenkin, että oli hyvä hetki muuttaa.
Tuohan on ihan järkevän hintainen kämppä.
Tytär on miehineen etsimässä nyt isompaa asuntoa vuokralle ja tänään kävivät kattomassa 57 neliöistä kolmiota, hintaan 999 euroa kuussa. Kantakaupungista. Aviapoliksessakin piipahtivat Vantaan puolella, niin samaa hintaluokkaa sielläkin.
Onhan ne huoneet aika kopperoita, mutta se on taso tällä hetkellä uusissa asunnoissa.
Nostaakohan kaupunki vuokrahintoja peruskorjausten myötä?
Ei taida tänä päivänä olla kannattavia sijoituksetkaan.
Ai jaa. Meidän vuokralainen maksaa yksiöstämme 750€/kk. Hki, Kantakaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota isoa lainaa perheasuntoa varten. Et ole edes ehtinyt maksaa sitä kokonaan ennen kuin lapset muuttavat jo kotoa. Yksinhuoltajana ostin vanhuudenpäivinäni varten uuden kaksion Helsingistä ja laitoin sen vuokralle. Uuden siksi, että siinä oli kohtuullinen myyntihinta ja loppuosa yhtiölainaa, jonka voi vähentää verotuksessa vuokratuotoista. Tuo asunto pyörii nyt käytännössä plusmiinus nollana, mutta se on lähes velaton kun pääsen siihen viettämään vanhuudenpäiviäni.
Tein näin myös.
Mä asuin tyytyväisenä yksiössä. Tapasin miehen, muutin hänen omakotitaloon. Saatiin 3 lasta nopeasti, sitten ero
Muutin lasten kanssa vuokralle, täällä max 5 vja muutan takas yksiöön
Minä haaveilen omasta kodista jossa on pihaa mitä laitella ja luontoa ympärillä. Se mahdollistuu pienemmässä kaupungissa. Lasten elämän vuoksi ei voi muuttaa nyt vielä vuosiin, heille muuttumaton arki on paras, vaikka itselle tämä ei ole sitä mitä kaipaan. Miten toimin eli esim sijoitan, jotta myöhemmin mahdollisuus toteuttaa haave?
Ap
Itähki.
T 860kk/4h