Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidin oman sukunimeni ja mummot valittavat

Vierailija
19.04.2022 |

Miten te olisitte toimineet? Minulla on aiemmasta suhteesta lähes teinu-ikäinen lapsi, jolla isänsä sukunimi. Myös miehellä yksi lapsi. Ei yhteisiä. Menimme naimisiin ja pidin oman sukunimeni. Olisi tuntunut hassulta olla samanniminen miehen lasten kanssa, mutta eri nimeä omani kanssa. Oma sukunimeni on kuitenkin eri kuin lapsellani muutenkin. Tällainen sekametelisoppa. Sain kuitenkin sukulaisilta pieniä kuittailuja asiasta, olisi pitänyt ottaa miehen sukunimi. Jäi vähän pohdituttamaan. Miten olisitte itse toimineet?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vaan ottanut miehen sukunimen, ei olisi ollut tätäkään keskustelua. 

Vierailija
2/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oisi menny alunperinkään naimisiin missään uusioperhekuvioissa. Teillä käytännössä voisi olla neljää sukunimeä. Itse lapseton, jos joskus otan miehen niin senkin on oltava lapseton ja omat kämpät toki. Ei naimiisinmenoa. Your life you're tsois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että pitävät turpansa kiinni.

Mokahan tuli jo siinä että alkujaan olet ruvennut temppuilemaan nimesi kanssa eikä lapsellasi ole sinun nimeäsi.

Vierailija
4/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän pidin ensimmäisessä (ja tähän mennessä ainoassa) avioliitossanikin oman sukunimeni. Lapsella on isänsä sukunimi. En ole ajatellut sukunimeäni vaihtaa jatkossakaan, vaikka tuskin kyllä enää naimisiin tulen menemäänkään.

Vierailija
5/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut oma nimeni ja lapsilla on minun nimeni. En ymmärrä ollenkaan miksi niitä nimiä pitää vaihdella.

Vierailija
6/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies ottanut sinun nimeä?

Vierailija
7/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen sukulaiset kuittaili? Miehen vai ap:n omat?

Vierailija
8/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummojen valitukset voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja tämä ei tarkoita, että en kunnioittaisi esim. oman lapseni isovanhempia. 

Nyt on vuosi 2022.

Vierailija
9/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tarvitse välittää kenenkään muun mielipiteestä.

Itse en ole vaihtanut omaa nimeäni kenenkään takia, enkä vaihda. Muut voivat paheksua asiaa niin paljon kuin haluavat, ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
10/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt teillä on kolme vai neljä eri sukunimeä taloudessa? Mahtuuko enää postilaatikkoon?

Miks ihmisillä ei oo nykyään enää pitkäjänteisyyttä vaan erotaan ja karataan?

Vierailija
11/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ei olla naimisissa niin miksei lapsella ole äidin sukunimeä? Ja vaikka oltaisiinkin, äitihän sen lapsen on tehnyt eikä isä. Miksi aikuisen ihmisen pitää muuttaa omaa nimeään ja varsinkin nimetä lapsi isän mukaan? Eikö naisilla ole omaa identitettiä ollenkaan ja lapsetkin on isän omaisuutta?

Vierailija
12/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa miten akat aina vouhkaa miten sen saa valita mutta sitten kun ei valitsekaan sitä miehen etua niin itku alkaa. No, missä te vapaan valinnan raivoajat olette? Ihan älytöntä että sitä miehen sukunimeä aina puolustetaan valinnalla, vaikka se on se hallitseva tapa jonka lähes kaikki jo valitsevat. Sitten naisen nimi jonka valitsee alle 1% ei puolusta kukaan, edes naiset itse.

Olette te perheet tyranneja. Yhden totuuden tyyppejä.

Vierailija
13/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin toiminut samalla tavalla. Meidän uusperheessä on kaikilla eri sukunimet. Lapsella isänsä, minä ja mieheni pidettiin omat sukunimet naimisiin mennessä. En oikeastaan ole koskaan edes ymmärtänyt miksi sukunimiä pitäisi vaihtaa naimisiin mennessä.

Vierailija
14/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En korviani lotkauttaisi moisille sutkautuksille, hymyilisin vain. Tai no, sanoisin ehkä "tämä on minun päätökseni ja se pitää, suut tukkoon"

Vierailija
15/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisen pitäisi aina ottaa miehen sukunimi naimisiin mentäessä? Keneltä se on pois, jos nainen pitää oman sukunimensä?

Vierailija
16/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos ei olla naimisissa niin miksei lapsella ole äidin sukunimeä? Ja vaikka oltaisiinkin, äitihän sen lapsen on tehnyt eikä isä.

Jäikö ala-asteen biologian tunnit välistä?

Vierailija
17/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt teillä on kolme vai neljä eri sukunimeä taloudessa? Mahtuuko enää postilaatikkoon?

Miks ihmisillä ei oo nykyään enää pitkäjänteisyyttä vaan erotaan ja karataan?

Mitä ihmettä? Tässä näette että heti kun sitä miehen valtaa ei valitse niin ei vapaus enää soikaan. Te sukunimenvaihtajat olette kunnon autoritäärisiä hiljentäjiä, vain yhden valinnan saa valita. Se nimenvaihto aiheuttaa paljon enemmän käytännön ongelmia kuin 5 nimeä postilaatikossa. Tiedän useita naisia joilla on lapsia eri miesten kanssa ja kaikilla lapsilla isän nimi vaikka asuvat äitinsä kanssa. Ei teitä määkijöitä silloin eri nimet kiinnosta :D

Eikö se ollutkaan valinta? Mitä jos joku valitsee ne 5 nimeä postilaatikossa? Yllätys, ettei se vapaus päde kun nainen ei valitse miehen etua. Tämä toki oli jo tiedossa.

Vierailija
18/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa mummojen puhua lämpimikseen.

Puhuminen on kivaa.

Meillä tyttäret ovat pitäneet sukunimensä ja kun eivät käytä sormuksia, ei kaikki mummot tai ainakaan tädit edes tiedä, että ovat naimisissa, ellei ole erikseen tullut puheeksi.

Vierailija
19/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos ei olla naimisissa niin miksei lapsella ole äidin sukunimeä? Ja vaikka oltaisiinkin, äitihän sen lapsen on tehnyt eikä isä.

Jäikö ala-asteen biologian tunnit välistä?

Mieheltä tulee vain yksi vaivainen solunpuolikas, äiti luo omassa kehossaan kaiken muun.

Vierailija
20/58 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mummojen valittaa. Siinäpähän vinkuvat.