Virallinen nimi, jota käytetään yleisesti lempinimenä?
Onko täällä ketään, jolla on/ jonka lapsella on syntymänimenä joku sellainen nimi, jota käytetään yleisemmin lempinimenä/ kutsumanimenä? Kuinka ihmiset suhtautuvat nimeenne?
Mä oon huomannut, että joudun tosi usein selittelemään tuntemattomille nimeni olevan ihan virallinen nimi. Jotkut tuntuu jopa suhtautuvan hieman oudoksuen/ epäilevästi, kun esittäydyn. Onneks on henkkarit, joita voi tarvittaessa käyttää todistuskappaleena.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "syntymänimi"?
Virallinen nimi?
No sanotaan sitten ihan vaan virallinen nimi. Se nimi, joka on lapselle annettu.
T.ap
Topi tulee ekana mieleen, tuttavapiirissä on sen niminen. En tiedä joutuuko selittelemään, mutta onhan tuossa vähän lempinimen tyyliä.
Itselläni on nimi joka paljon yleisemmin lempinimenä ja varsinkin virastoissa tulee aina vastakommentti että tarvitaan oikea nimi, ei lempinimeä. Sitten saa selittää että kyllä se "Mirkku" (nimi muutettu) on ihan ristimänimi.
Tiedän Topi, Santtu, Hessu, Rami, Sussu (RIP), Mirkku sellaisia jotka ovat varsin lempinimen oloisia mutta ihan virallisia ensimmäisiä nimiä.
Mulla ei ole tätä tilannetta, mutta tuntemani Rami, Kati, Santtu ja Jami ovat törmänneet vastaavaan.