Olisitteko te halunneet elää 1900-luvulla? Mä en olis!!!
Mun äiti oli pieni ja mun mummi oli työtön kun oli lama. Ja kellään ei ollut rahaa eikä ollut oikeestaan yhtään mitään. Ei ollut puhelimia, pleikkoja eikä ravintoloita. Kukaan ei käynyt Kreikassa tai Bulgariassa lomilla eikä muutenkaan ulkomailla🫣🤤🤤
Oli kai jotenkin köyhää eikä kukaan seurannut muotia instassa. Niin ei oikein ollut mitään. Äiti ja mummi on kertonut tän kaiken enkä kyl haluis elä 1900 luvulla. Onneks synnyin 2001.
Kommentit (20)
Olet siis syntynyt jo 2001 eli olet 21-vuotias! Kirjoituksestasi päättelin että olisit joku 7-vuotias...
Juu´u. 1900-luvulla eikä koko vuosisadalla ollut yhtään mitään, maa oli autio ja tyhjä. Bulgariassakaan ei käyneet edes bulgarialaiset.
Vuonna 1999 oli vielä pimeää kesälläkin. Kunnes vuonna 2000 IHAN kaikki muuttui! Ravintolat ja puhelimet keksittiin!
Ihmiset ryntäsivät pelaamaan pleikkaa Bulgariaan ja Kreikkaan ja KAIKILLA oli ja on töitä.
Ja...ääh, antaa olla.
xxttu mikä ääliö.
Minä olisin halunnut elää 1900-luvulla siten että olisin kuollut vuonna 2000. Tämä vuosisata on niin paskaa kuin olla voi.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis syntynyt jo 2001 eli olet 21-vuotias! Kirjoituksestasi päättelin että olisit joku 7-vuotias...
Juu´u. 1900-luvulla eikä koko vuosisadalla ollut yhtään mitään, maa oli autio ja tyhjä. Bulgariassakaan ei käyneet edes bulgarialaiset.
Vuonna 1999 oli vielä pimeää kesälläkin. Kunnes vuonna 2000 IHAN kaikki muuttui! Ravintolat ja puhelimet keksittiin!
Ihmiset ryntäsivät pelaamaan pleikkaa Bulgariaan ja Kreikkaan ja KAIKILLA oli ja on töitä.
Ja...ääh, antaa olla.
xxttu mikä ääliö.
Nää nuoret usein on.
1900 luvulla ei voinut laittaa 60 selfietä päivittäin nettiin
Elin jo silloin ja Uuninpankkopoikaa ei ollut vielä sekoittamassa ihmisten päitä salaliittoteorioineen ja jatkuvine demagogioineen joten ajat olivat paremmat.
Kyllä oli mahtavaa oll nuori 90-luvuk lopulla, ja sitten nuori aikuinen 2000 luvun alussa. Ihmiskunnan parasta aikaa. Nykyaika on siihen verrattuna, ihan silkkaa roskaa. Nykynuorilla ei vaan ole vertailukohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli mahtavaa oll nuori 90-luvuk lopulla, ja sitten nuori aikuinen 2000 luvun alussa. Ihmiskunnan parasta aikaa. Nykyaika on siihen verrattuna, ihan silkkaa roskaa. Nykynuorilla ei vaan ole vertailukohtaa.
Minä olin köyhä kuin kirkonrotta tuolloin nuorena ja se oli kamalaa aikaa. Onneksi sinulla on ollut paremmin.
Äkkiseltään tulee muisto 1900-luvun puolelta kun kaverin kanssa pelattiin pleikkarilla ja välillä kännyköillä tiedusteltiin kavereilta mitä he aikovat tehdä illalla. Joten oli silloin kännykät ja pleikkarit.
Surkea provo mutta hyvä avaus keskustelulle silti.
Lamahan se on meilläkin 2000-luvun lapsilla edessä ja yhtä kurjaksi tilanne menossa kuin ysärillä.
Täytyy aloittajan muistaa, jos tosissaan sattuu olemaankin, että meidän ikäluokkamme ei koskaan päässyt edes näkemään varsinaista hyvinvointivaltiota sellaisena kuin se oli tapana ennen käsittää.
Pelikonsoleita on ollut olemassa jo 1970-luvulta lähtien. Netti alkoi yleistyä 1990-luvulla, tietokoneita oli jo 80-luvulla kodeissa.
Olen itse 70-luvulla syntynyt, ja en olisi menettänyt kyllä mitään jos olisin kuollut vaikkapa vuonna 2000, niin suuri pettymys tämä 2000-luku on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Surkea provo mutta hyvä avaus keskustelulle silti.
Lamahan se on meilläkin 2000-luvun lapsilla edessä ja yhtä kurjaksi tilanne menossa kuin ysärillä.
Täytyy aloittajan muistaa, jos tosissaan sattuu olemaankin, että meidän ikäluokkamme ei koskaan päässyt edes näkemään varsinaista hyvinvointivaltiota sellaisena kuin se oli tapana ennen käsittää.
Joo, ette ole nähneet sitä tosiaankaan. Synnyin 1980-luvun alussa ja sen vuosikymmenen loppuvuosina elettiin oikeasti hyvinvoivassa Suomessa. 1990-luvun lama taittui kyllä mutta samalle tasolle ei koskaan päästy ja sitten eletty omituisessa krooniseksi jääneessä työttömyyden ja mielenterveysogelmien sekä kulttuurin hiipumisen olotilassa. 2007 loppuvuonna alkoi uusi talouslama (2008 virallisesti mutta töihin ei enää päässyt valmistuessani koulusta joulukuussa vakituiseksi). Siitä meni toipumiseen taas useita vuosia, sitten oli eurokriisiä, pankkikriisiä yms. ja niillä on menty. Uusimpana sitten korona ja nyt Ukraina, talous oli menossa viemäriin jo ennen näitä muutenkin koska talous ei ole koskaan toipunun oikeasti 1990-luvun jälkeen vaan elvytyksillä on menty. On todella harmi että ette ennättänyt koskaan näkemään oikeaa hyvinvointia, minä näin sitä sentään pari vuotta lapsena.
Nelikymppinen setä
Haluaisin elää edelleenkin 80-90-luvulla. Minä-minä-ihmiset löytyi vain seiskasta, apu-lehdestä ja seurasta… Ei joka kadun kulmalta.
70-luvun puolivälissä syntyminen oli mitä parhain ajoitus, pääsi nauttimaan 80-luvun hohdosta ja vauraudesta lapsena, parhaimman mahdollisen ikäkauden, 5-15v :)
En. Ei ollu robottipölynimuria ja suoratoistopalveluja.
Nykyajan tissiposket ei pärjää ilman palveluja ja tekniikkaa tukemaan
Suomi oli SUUR- RUHTINASKUNTA, kun mummoni syntyi 1906,
ei ollut, Suomi itsenäinen, silloin 1900- luvulla, oli , ruotsin ja Venäjän vallan alla.
venäjän kieli määrättiin kielimanifestilla eräitten virastojen virkakieleksi.
Postimerkit muutettiin venäläisiksi.
1900-luvulla kaikki pandemiat olivat influenssaviruksen aiheuttamia
: vuosien 1918–1920 espanjantauti (H1N1-virus)
, vuosien 1957–1958 aasialainen influenssa (H2N2-virus) ja vuosien 1968–1969 hongkongilainen influenssa.
1901
hallitsija antoi uuden asevelvollisuuslain
, jonka mukaan suomalaisia olisi voitu käyttää Suomen rajojen ulkopuolella.
Ja Suomi pääsi pois kehitysmaalaisuudestaan,
Sotien ansiosta, näin kirjoitetaan Suomen historiassa,
.
1919
tasavaltainen hallitusmuoto säädettiin.
Se viritti laajan uudistustyön.
Ensimmäiseksi presidentiksi valittiin Kaarlo Juho Ståhlberg.
..
Niin, että , eipä se jääviä ole ollut.Elåmä.
Eikä nuo kulkutaudit olleet , vielä tappavimmat,.
Oli mustaa surmaa, koleraa, malaria, poliota,.
Eikä naiset saaneet äänioikeutta, miehet sai äänestää vasta joskus 1900 luvulla.
Vuosisadan kronikka on hyvä.. se kertoi uutisaiheet vuodesta 1900 -1986 asti..se jäi vähän vajaaksi kun se julkaistiin 1986.
1900 luku on aika laaja käsite.