Kannattaako lääkärikäynnille ottaa mukaan tukihenkilö?
Tätä mietin. Olen aikuinen ihminen, mutta tuntuu, että lääkärikäynneillä en osaa ajaa asioitani. Jännitän käyntejä, enkä välttämättä esim. tuo elämääni pahasti vaikeuttavan sairauteni oireitani esille niin pahoina kuin ne oikeasti ovat.
Onko kukaan ottanut aikuisena jonkun tukihenkilökseen lääkärikäynneille? Onko se tuntunut hyvältä ja hyödyttäneeltä ratkaisulta käynnin jälkeen? Onko lääkäri suhtautunut tukihenkilön mukana oloon asiallisesti?
Kommentit (23)
Jos sinusta tuntuu, että se auttaa, niin ehdottomasti ota tukihenkilö mukaan!
Voi sellaisen ottaa mukaan. Ja vaikka ei tulisi sinne lääkärin vastaanotolle mukaan niin voihan se olla hyvä ennen/jälkeen jos olet kova jännittäjä.
Jos siltä tuntuu niin ota ihmeessä!
Itselläni oli ystävä mukana kolmella ensimmäisellä onkologin käynnillä kun hoitoani suunniteltiin.
Tuli niin paljon uutta asiaa, tilanne oli melkoisen tunneladattu joten ainakin puolet meni ohi korvien. Ystävän läsnäolo oli korvaamaton. Häneltä pystyin kysymään mitä minulta jäi rekisteröimättä lääkärin puheesta.
Moni jännittää tavallistakin lääkärikäyntiä, ei siinä ole mitään hapeämistä. Muista myös että voit kysyä jos jokin jää epäselväksi. Kyse on sinusta ja sinun terveydestäsi ja hoidostasi ja sairaudestasi, sinulla on oikeus tietää kaikki mieltäsi askarruttava.
Enpä ole koskaan kuullut että lääkäri suhtautuisi tukihenkilöön nurjasti. Paitsi tietysti siinä tapauksessa että tämä pyrkii julkituomaan omia kokemuksiaan ja sukulaistensa kokemuksia ja mitä tehtiin ja mitä ei tehty ja ja ja.... Näitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Jos siltä tuntuu niin ota ihmeessä!
Itselläni oli ystävä mukana kolmella ensimmäisellä onkologin käynnillä kun hoitoani suunniteltiin.
Tuli niin paljon uutta asiaa, tilanne oli melkoisen tunneladattu joten ainakin puolet meni ohi korvien. Ystävän läsnäolo oli korvaamaton. Häneltä pystyin kysymään mitä minulta jäi rekisteröimättä lääkärin puheesta.
Moni jännittää tavallistakin lääkärikäyntiä, ei siinä ole mitään hapeämistä. Muista myös että voit kysyä jos jokin jää epäselväksi. Kyse on sinusta ja sinun terveydestäsi ja hoidostasi ja sairaudestasi, sinulla on oikeus tietää kaikki mieltäsi askarruttava.
Enpä ole koskaan kuullut että lääkäri suhtautuisi tukihenkilöön nurjasti. Paitsi tietysti siinä tapauksessa että tämä pyrkii julkituomaan omia kokemuksiaan ja sukulaistensa kokemuksia ja mitä tehtiin ja mitä ei tehty ja ja ja.... Näitäkin on.
Kaikkiin tutkimuksiin ei varmasti päästetä saattajia mukaan ja hyvä näin. Sitten on näitä sukulaismiesten vahtimia mustakaapuja joiden on ihan hyvä päästä edes muutamaksi minuutiksi eroon siitä vartijasta.
Menen käynneilleni aina jonkun kanssa, koska silloin lääkärien käytös on huomattavasti parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Menen käynneilleni aina jonkun kanssa, koska silloin lääkärien käytös on huomattavasti parempaa.
Veit sanat suustani. Kohta psykiatrille, mies lähtee mukaan tueksi ja turvaksi.
Voi hyvä luoja :D ota vaan jos haluat että sinuun ei suhtauduta kuin olisit omista asioistasi päätttävä, aikuinen ihminen.
Olen aina lääkärin vastaanotolla mukana, kun vanha äitini käy lääkärissä.
Äiti ei enää muistaisi ehkä kaikkia mitä lääkäri sanoo, eikä välttämättä osaisi sanoa vastaanotolla juuri niitä asioita joiden takia sinne menee.
Jos on vähänkin jännittäjä tyyppi, pelkää lääkäriä, voi ottaa mukaansa tukihenkilön.
Ei ne tukihenkilöt sinne tutkimuksiin, ole mukaan tyrkyttäytymässä, vaan siinä vaiheessa apuna, kun itse luo mennään.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Aina tukihenkilö mukaan jos vaan mahdollista ellei kyseessä ole jokin rutiinijuttu. Suhtautuminen on aina ihan erilaista kun mies mukana 🙄 Eivät ole tällöin kehdanneet kertaakaan lätkäistä masennustestiä eteen (nuorempana kärsin ahdistuneisuudesta ja monta kertaa yritetty kääntää vaivat mt-ongelmiksi.)
T. N32v
saattaja on ihan oikeutettu esim.liikunta vammaiselle. yksi hyvä vinkki on kirjoittaa lista oireista ja arkipäivän vaikeuksista mitä sairaus aiheuttaa.myös olevassa oleva lääkitys hyvä listata. näin lääkäri käynti helpottuu.voi ottaa tukihenkilön mukaan voi sanoa että on esim.kuski kun olet niin kipeä.on lääkärille ok
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja :D ota vaan jos haluat että sinuun ei suhtauduta kuin olisit omista asioistasi päätttävä, aikuinen ihminen.
Ei mun tartte sitä todistaa, ei tullu mieleenkään. Suomessa pitää purra hampaat yhteen ja pärjätä yksin. Hohhoijaa, oisko jo uuden aika.
Vierailija kirjoitti:
Pösilö. Et tiedä millaisissa asioissa ihmiset lääkärin luona milloinkin joutuvat käymään.
On tilanteita, joissa tukihenkilö on todella tarpeen.
Esimerkiksi silloin, kun menee kuuntelemaan syöpädiagnoosia, joka joskus on sama kuin kuoleman tuomio.
Tai jos vaikka kuollut puoliso, ja on niin järkkynyt, ettei osaa itse pysty asiaansa selvittämään.
Silloinhan ihminen on shokissa, jos puoliso tai lapsi yllätteäen kuolee.
Että minua vihastuttaa tuollaisten pissisten kirjoitukset, joilla ei ole elämänkokemusta eikä mitään näkemystä asioista, ei mistään asioista, mutta silti täytyy tulla oksentamaan omat ilkeät ja ylimieliset aivopierunsa.
Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Mut on ainakin peloteltu psykiatrin toimesta hiljaiseksi, ei ne ota ota mua itseäni tosissaan tai kuuntele, saati ota vakavasti ja pohdintaan mun sanomisia.
Joka kerta tuntuu kuin olisin syytetyn penkillä ja tarviisin jonkun puolustamaan.
Puheentallennus sovelluksesta on huomattavasti enemmän hyötyä.
Usein lääkärikäynnille otetaan myös yhteiskunnan kustantama tulkki mukaan, onhan sekin tukihenkilö !
Vierailija kirjoitti:
Puheentallennus sovelluksesta on huomattavasti enemmän hyötyä.
Entäs kun on niin ahdistunut ettei pysty puhumaan?
Koska siellä lääkäreiden päässä on paljon sairaita rikollisuuteentaipuvaisia tyyppejä, olisi ehkä josssin tapauksissa hyvä ottaa. Tarkoitan sitä että ei noudateta terveydenhuollon lakeja.
Saatetaan jopa harrastaa jotaun gang stalking tyyppistä toimintaa jos joku joka johtoportaassa paikkakuntasi terveydenhuollossa haluaa järjestää sellaista sinulle.
Vaikka näpäytys, opetustsrkoituksena? En osaa keksiä muuta syytä, miksi pitäisi muuten toimia vinoillen ja laittomasti lisähaittaa aiheuttaen.
Myös voisi äänittää käynnit. Niistä saisi ehkä hyvän koosteen.
Olen tuo joka joitunut törkeiden rikosten kohteeksi HUS tiloissa. En tiedä edes onko olleet oikeita lääkäreitä. Onko todisteita?
On!
Mutta ne tajutakseen pitää olla fiksu tai tajuta jotain edes lääketieteestä. Moni ei koulutettukin kuten minö tajuan. Kaikki ei.
Vuoden paras avaus, kiitos. Erittäin tärkeä asia. Ilman muuta pitää ottaa tukihenkilö mukaan, iästä riippumatta.