Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KUKA TIETÄÄ/MUISTAA SOKERIARVOJEN RAHAT?

Vierailija
06.10.2006 |

Eli mitenkäs ne meni?

Mikä on paastosokerin (12h) raja?

Ja sitten mitattiinko ne toistet 1h ja 2h ruokailun jälkeen?

Mutta kolme eri arvoa siinä oli... ihan olen unohtanut.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
2/11 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otetaan sormenpäästä niin normaalin raja-arvot ovat seuraavat:

paasto 5,6 ja 2h arvo 7,8. Sitä kolmatta arvoa mulla ei ole, mutta oisko se yhdentoista pintaan.

Nämä arvot poikkeavat vähän eri labrojen ja sairaanhoitopiirien ohjeiden mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paastosokerin raja 5 ja aterian jälkeiset (0,5h ja 1h) rajat 6,7. Siis kotimittauksessa. Nämä vaihtelee paikkakunnittain. Jossain ei edes mitata 0,5h jälkeistä arvoa.

Vierailija
4/11 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla taas nämä arvot taitaa heitellä; eli TAAS raskausajandiabetes. :(

vasta rv14, ja olen alkanut " omaksi ilokseni" mittailemaan verensokeriani tällä viikolla, ja paasto on ollut aina 6,1 ja ruokailun jälkeen 0,5-1h kieppeillä 6,9.

Edellisessä raskaudessa sokerirasituksessa oli kaikki 3 arvoa katossa. En muista lukemia, mutta sen muistan että kaikki 3 arvoa olivat 2-3 numeroa yli rajan. :(

Mutta ruokavaliolla pysyi sitten arvot kurissa (alle rajojen) koko loppuraskauden.

Eli enköhän aloittele nyt sitten itsekseni ruokavalion, enkä odottele sokerirasitukseen asti, kun on näin selkeät merkit.

Hassua miten se elimistö voi heittää häränpyllyä raskaudessa; ns. ei-raskaana mulla on ollut aina hyvät sokeriarvot, minulla ei ole ylipainoa ja liikun riittävästi, ja syön ihan normaalisti, eli terveellistä ja monipuolista ruokaa ja välillä herkuttelen. :) Mutta raskauden aikana en voi herkutella yhtään, muuten lentää arvot pilviin. Esim. jos jopa syön/juon vuorokaudessa enemmän kuin yhden hedelmän (tai tuoremehun), niin arvot vetelee katossa. :O Voitte siis vain kuvitella mitä yski suklaapatukka saisi aikaan. :(

Osasin kyllä arvata tämän... siksi aloinkin mittailemaan verensokeriani, sillä olen parin viikon ajan tuntenut oloni aina ruokailun jälkeen todella heikoksi ja väsyneeksi.

(Täytyy muistaa maanantaina kysyä neuvolatädiltä ne ns. viralliset arvot. Meillä mitataan 3 eri arvoa, paasto, 1h ja kolmas jota en muista... olisiko sitten ollut se 2h.)

Vierailija
5/11 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paastosokeri on kyllä hieman koholla, mutta aterian jälkeen saa vähän koholla ollakin.

Pystytkö lisäämään liikuntaa, se olisi tosi hyvä juttu.

Vierailija
6/11 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausdiabeteksessa insuliinihoito aloitetaan, kun seurannassa dieettihoidon aikana paastoarvot (aterioita edeltävä verensokeri) ovat toistuvasti yli 5.5 mmol/l tai aterian jälkeiset arvot ovat yli 7.8 mmol/l. Sopivin ajankohta mitata verensokeri on 1½ t aterian jälkeen, 2 t on yleensä liian myöhäinen ajankohta.

Vierailija
7/11 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen: itsellä sama juttu, ei koskaan ole ollut ylipainoa, ei suvussa diabetesta, ruokavalio monipuolinen ja terveellinen...ja sitten raskausaikana sokerit huitelee missä sattuu. Tuntuu jotenkin " epäreilulta" , you know! Mutta pieni murhehan tämä on isompien rinnalla, ja jos todella saat pelkällä ruokavaliolla arvot pysymään kurissa niin sehän on hienoa. Itse söin lisäksi Guaremia.

nro 4

(joka vetää täällä pari kk lapsen syntymästä suklaakakkua kuin viimeistä päivää, kun on tietenkin pitänyt herkutella koko raskausajan edestä!)

Vierailija
8/11 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurailen sokereita ja olen miettinyt tuota mittausajankohtaa (1,5 h aterian jälkeen).

Siis mistä se 1,5 h lasketaan? Siitä kun aloitan syömään vais iitä kun lopetan syömisen. Jos vaikka aloitan luonaan klo 12 ja lopetan 12.25 niin mittaanko sokerin klo 13.30 vai 13.55? 13.55 on kuitenkin sitten jo kaks tuntia ruokailun aloittamisesta mutta puoltoista ruokailun lopettamisesta...

Olen ymmällään.

Vierailija:

Raskausdiabeteksessa insuliinihoito aloitetaan, kun seurannassa dieettihoidon aikana paastoarvot (aterioita edeltävä verensokeri) ovat toistuvasti yli 5.5 mmol/l tai aterian jälkeiset arvot ovat yli 7.8 mmol/l. Sopivin ajankohta mitata verensokeri on 1½ t aterian jälkeen, 2 t on yleensä liian myöhäinen ajankohta.

Vierailija
9/11 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

8:lle Totta, onneksi minulla pysyy ne arvot sitten ihan vain ruokavaliolla kurissa. :)

Muistan kanssa kun tyttäreni syntyi, niin pyysin miestäni tuomaan minulle sairaalaan sellaisen 1kg konvehtirasian jonka olin saanut joululahjaksi kuukautta aiemmin (ajatella, en edes jouluna sortuntu yhteenkään konvehtiin), ja söin sen koko rasian yön aikana. Minä vain söin ja söin, aivan kuin hullu puuroa... ja join tavallista Jaffaa!!! ;D Kyllä tuli korvattua hetkessä 9kk sokeritauko!

Mitenkäs sinulla 8 sitten vauvan koko, saitko " rajattua" sitä ruokavaliolla (niin ja sinulla taisi olla myös lääkkeet)?

Minulla onnistui hyvin, vältyin siis sokerivauvalta = syntyi rv 40+2 ja kokoa oli 49,5cm ja tasan 3,000kg.

Minut passitettiin silloin ensimmäisessä raskaudessa sokerirasitukseen vain sen takia, kun puhuin neuvolatädille siitä, kuinka paha raskausdiabets äidilläni aikoinaan oli. Eli jos minua ei sinne olisi laitettu (kun eikös siinä muuten ole jokin " painoraja" ), niin voi hyvänen aika miten pahaa jälkeä se olisi saanut aikaan. :(

Vierailija
10/11 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

^Tällä tarkoitetaan sitä, kun sokerirasituskokeessa on todettu että odottajalla on raskausdiabetes (eli arvo/arvot koholla) ja hänelle tehdään sitten vuorokausiseuranta (yleensä sairaalassa).

Eli tätä vuorokausiseurantaa ennen on pitänyt noudattaa tietty aika ruokavaliota, jonka neuvola tai sairaala antaa, ja jos ruokavalionkin jälkeen arvot ovat kyseisellä tavalla koholla, niin tällöin aloitetaan lääkitys.

Näin ainakin meidän kunnassa. :)

ap

Vierailija
11/11 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

RV 25 minut laitettiin sokerirasituskokeeseen

- tulosten perusteella minulla oli raskausajandiabetes (kaikki arvot reilusti koholla).

-sain neuvolasta ohjeet raskausajandiabeteksen ruokavalioon/hoitoon ja aloin noudattamaan niitä heti.

RV 28 minulla oli sairaalassa sokerivrk. käyrä.

-tällöin olin ehtinyt noudattaamaan ruokavaliota 3 viikkoa.

-sairaalassa oli myös ravitsemusterapeutin vastaanotto, jonka kanssa käytiin läpi tarkemmin raskausdiabeteksen ruokavaliota jne.

-kaikki arvoni olivat tuon vuorokauden aikana kunnossa, joten en joutunut lääkitykselle vaan selviydyin pelkällä ruokavaliolla.

Tämän jälkeen nuodatin koko loppuraskauden kyseistä valiota ja paastosokerini mitattiin kerran viikossa neuvolassa.

Ja omalla kohdalla oli hyvä tuuri; arvot pysyivät kurissa koko raskausajan pelkällä ruokavaliolla. :)

ap