G: käveleminen heti synnytyksen jälkeen
Hei,
Kysyisin, että millä tavalla olette siirtyneet synnytyssalista synnyttäneiden osastolle? Minusta näytti sairaalassa, että kaikki alakautta synnyttäneet kyllä ihan itse sinne köpötteli. Tuntuu olevan vain vanha myytti, että pyörätuolilla kärrättäisiin. Vai onko? Erityisesti ensikertalaiset, miten kävi? Ehkä on myös sairaalakohtaista. Siirtymämatkat kai voi olla eripituisia eli jokin kommentti tästäkin kai tarvitaan.
Minulla itsellä ei matkaa ollut kuin ehkä 50 metriä, eikä sitä rullatuolia missään näkynyt. Ihan itse työnsin vauvakärryn huoneeseen.
Kommentit (24)
Eipä kyllä tullut muu edes mieleen, sen verran hyvä on vointi ollut molemmilla kerroilla. Johtuu varmaan helpoista synnytyksistä ja erityisesti siitä etten menettänyt kummallakaan kerralla verta juuri ollenkaan. Olo oli pirteä ja suorastaan euforinen - silloin tuntui kuin pystyisin mihin vaan! :)
Minusta kyllä suurin osa synnyttäjistä tuli osastolle kävellen ja omaa vauvaansa kärryssä työntäen, ainakin niin muistelisin. Itse taisinkin ajatella, että sängyllä kärrätyt olivat tulossa sektiosta tms.
Kätilö toi synnytyksen jälkeen saliin toisen sängyn puhtaine lakanoineen ja totesikin, että hän kärrää minut osastolle (joka olikin muistaakseni 8. kerroksessa jonka tajusin vasta seuraavana päivänä avattuani verhot :D ) En tiedä onko yleinen käytäntö? Olin synnytyksen jälkeen ihan omin jaloin suihkussa jne, tosin yötä myöten synnytettiin ja aamuviideltä sitten pääsin siirtymään osastolle. Vauvan kanssa sänky-kyyti siis saatiin, vauvan sänky oli osastolla huoneessa odottamassa. Kyllähän siinä väsytti ja ihan ok oli päästä sängyllä osastolle
Osastolla hoitaja esitteli mulle samantien paikat eli kävelin osastolla sen esittelykierroksen, josta tosin ei juuri mitään muistiin jäänyt, ihme pöhnä oli päällä.. eikä edes johtunut lääkkeistä kun olin ottanut lopussa vain ilokaasua ja se pöhnä oli päällä jo ennen sitä. Jännä tuo ihmisen elimistö.
Tosin ensimmäisen synnytyksessä menetin sen verran paljon verta, että kun vauvakin joutui vielä lastenosastolle, niin sinne sain kyydin tuolilla (ja takaisin). Seistä en jaksanut kuin muutaman minuutin. Sitten käytävältä jo köpöttelin huoneeseen ja olo kohentui tosi nopeasti (oikein ihmettelivät sitä). Kakkosen kanssa sitten oitis vaan liikkeelle =) kun oli ihan perinteinen säännöllinen synnytys.