Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuo Raudanpuute ryhmä on sekaisin-nyt jopa tukkoisen nenän syy om alhainem ferritiini

Vierailija
17.04.2022 |

Miten sekaisin porukka on kun raudanpuute syy KAIKKEEN! Itsellä alhainen ferritiini enkä ikinä syyttäisi oikein mitään vaivaa siitä.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Tuntuu että suurin osa mielemterveysongelmaisia. Kaikki vaivat on raudanpuutetta ja vain usealla infuusiolla häviää kaikki vaivat😅😅

Vierailija
2/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään tukkoista nenää sen syyksi laittaisi, mutta usein ne oireet tajuaa vasta kun ne poistuu lääkityksen ansiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään tukkoista nenää sen syyksi laittaisi, mutta usein ne oireet tajuaa vasta kun ne poistuu lääkityksen ansiosta.

Joo mutta tuntuu että tuo joka vaivaan selitys ja itse en usko että on. Miljoona muutakin sairautta on. Oma ferritiini 15 enkä ole edes tajunnut tuntea itseä sairaaksi ja silti osa vaatii infuusiota arvolla vaikka 70 kun oireita riittää.

Vierailija
4/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät syö ruokia, joista saa rautaa?

Vierailija
5/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoppa se😅 on kyllä varsin sekaista porukkaa

6/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun ei "piikkihaitta". Odota vaan kun rokotesekopäät löytää sinne.

Vierailija
7/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hey no worries. Toisaalta paastoominen parantaa aivan kaiken. :D

Vierailija
8/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se ei auta jos ei imeydy. Syy voi olla jossain muualla.

Vierailija
9/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei. Ja osalla on arvot kohdillaan tyyliin hb 140 ja ferr 100 mutta kun oireita on vielä...hei haloo voiko oireet johtua muusta😅😅😅

Vierailija
10/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kannattaakin kokeilla jotain muuta raudanlähdettä kuin pinaattia :DDDDD

Vierailija
11/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja infuusiota ei julkisella saa kun arvot hyvät, kas kumma.

Vierailija
12/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ilmiö tuolla koronan sairastaneiden ryhmässä. Jalkakipuja, veromätkyt tai sukka rikki, kaikki on long covidia.

T: ferritiini 35 ja rautakuurilla

Vierailija
13/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sekaisin ihmiset on päästään?

Vierailija
14/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan ruoka riittänyt, kun oli runsaat menkat. Pakko oli ottaa rautalisää. Menkkojen loputtua ei ole tarvinnut enää rautaa ottaa.

Vierailija
15/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt aivosumusta yli 20v aivovamman seurauksena ja paras lääke siihen on liikunta, erityisesti ulkoliikunta. Kävin mittauttamassa ferritiinin, se oli 27 ja hb 118 mutta mun hb on ollut aina matala, samoin verenpaine. Olen elämäni kunnossa, aivosumun kanssa olen oppinut elämään ja rautalisän haitat on mulla hyötyä suuremmat.

Yleensä syy näihin anemiaongelmiin on ruokavaliossa ja elintavoissa. Stressin vaikutusta ei pidä väheksyä myöskään, silloin kroppa ei toimi oikein ja uni häiriintyy. Infuusio ei ole mikään taikalääke jos vika on muualla.

Vierailija
16/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos joku saa arvonsa nousemaan, sitä ei uskota, vaan pitää mitata crp kun varmasti on tulehdus🤣🤣

Vierailija
17/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kärsinyt aivosumusta yli 20v aivovamman seurauksena ja paras lääke siihen on liikunta, erityisesti ulkoliikunta. Kävin mittauttamassa ferritiinin, se oli 27 ja hb 118 mutta mun hb on ollut aina matala, samoin verenpaine. Olen elämäni kunnossa, aivosumun kanssa olen oppinut elämään ja rautalisän haitat on mulla hyötyä suuremmat.

Yleensä syy näihin anemiaongelmiin on ruokavaliossa ja elintavoissa. Stressin vaikutusta ei pidä väheksyä myöskään, silloin kroppa ei toimi oikein ja uni häiriintyy. Infuusio ei ole mikään taikalääke jos vika on muualla.

Minun ferritiini on 15 ja koen voivani ihan hyvin. Kaverin ferritiini 40 ja on niin niin sairas. Eikö voisi etsiä syytä muualta kuin raudasta.

Vierailija
18/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut netissä jotain mammojen vauhkoamista fibromyalgiasta. Itse olen pitänyt fibromyalgiaa ihan höpöhöpö sairautena ja jotenkin niitä keskusteluja luettuani olen varma, että useimmilla varsinainen ongelma on pääkopasta tai ylipainosta johtuvaa.

Vierailija
19/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrmyr kirjoitti:

Kas kun ei "piikkihaitta". Odota vaan kun rokotesekopäät löytää sinne.

Tää on ilkeetä. Joillakin ihan oikeita terveysongelmia piikin takia. Mulla taitaa jäädä lapset tekemättä haittojen takia, kaipa sitten kuvittelen nämäkin ongelmat. Niin ja ferritiini taisi olla 18 viimeksi eikä ole vaikuttanut oloon mitenkään.

Vierailija
20/46 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ferritiini on 15 ja koen voivani ihan hyvin. Kaverin ferritiini 40 ja on niin niin sairas. Eikö voisi etsiä syytä muualta kuin raudasta.

Ihmiset ovat yksilöitä. Toiset huomaa anemian vasta siinä vaiheessa kun ei enää tolpillaan pysy. Joillakin on paljon oireita jo silloin kun rautavarastot vasta alkavat huveta ja hemoglobiini normaali.

Kaikki solut tarvitsee rautaa ja siksi oireiden lista on pitkä. Oireet myös vaihtelee yksilöittäin.

Toki syytä pitää etsiä muualta jos raudan tankkaus ja rauta-arvojen nousu ei oireita poista. Sano se lääkäreille, heidän tehtävä se on. Itselläni oireet poistuivat kun ferritiini nousi yli 40. Omat oireeni olivat mm. voimakas väsymys, hiustenlähtö ja hengästyminen.