Tabu: teen tänään ruokaa, jota en itse haluaisi syödä. Mutta muu perhe toivoo sitä
Ruoka on uunilohi. Se on nyt uunissa ja minua vähän inhottaa, että kohta pitää syödä sitä. Olen niin kyllästynyt loheen.
Mutta pääasia, että perhe on tyytyväinen.
Muilla vastaavia?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Teet ruokaa josta et välitä perheen toiveesta ja teet sen kellonaikaan jota lapset toivoo.
Jokin mättää🤔.
Söittekö aamupalan, lasten toiveesta, klo06?
Vai oletteko ilman, lasten toiveesta, kun nyt jo ruoan tarve?
En ole aloittaja, mutta silloin kun meillä oli lohi uunissa kymmeneltä, oltiin lähdössä puolen päivän aikaan reissuun ja piti ehtiä syödä ennen sitä. Oli sellainen päivä, että ei oikein ehditty eväitä syödä. Lasten piti herätä ajoissa valmistautumaan lähtöön ja aamupala jäi sinä aamuna syömättä tai oli hyvin pikainen voileipä & kahvi (lapset aikuisia). Vai olisiko tuo meidän lohiateria sittenkin ollut brunssi?
Laitan itsekin tänään lohifileetä uuniin ja muusia tein eilen.
Helppo ja maistuva ruoka!
Kiva, että teillä lapset tykkää kalasta, se ei aina ole niin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi tehdä lempiruokiaan vuorollaan. Paitsi vegaanit, ne jätetään välistä.
Meillä lapset saattoivat tehdä jo kouluikäisinä omia lempiruokiaan koko perheell. Näin siksi, että saattoivat olla sellaisia, joista aikuiset eivät pitäneet ja siksi niitä oli kovin harvoin.
Minä teen meillä ruoan, ja siis päätän mitä syödään. Teen joskus jotain nachopeltiä, mitä en itse fanita, mutta lähtökohtaisesti en tee ruokia, joita en itse syö. Käymme aik usein ravintoloissa, ja siellä tyypit saavat sitten syödä niitä muita ruokia.
Itse olen vegaani.
Mies ja lapset syövät kasvisruoan lisäksi kalaa, kananmunaa ja maitotaloustuotteita.
Meillä on siis usein kahta eri ruokaa enkä ole ikinä kokenut sitä hankalaksi.
Jokaisella on joku inhokkiruokansa joka ei mene vaan alas, joten jos muu perhe syö riisipuuroa niin yhdelle lapselle on vaikka ohrapuuroa. Meillä ei pakoteta syömään jotain mitä ei vaan pysty syömään, silloin on hänelle jotain muuta.
Näin me ollaan erilaisia. Mä söisin lohta mielelläni, mutta se on niin kallista. Meille tulee tänään kymmenen henkilöä syömään, niin laitan kanaa, tulee halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tabulla? Eikö ole ihan tavallista, että syömisten suhteen pitää välillä tehdä kompromisseja, jos lempiruuat ovat erilaisia?
No aikuisenhan pitää tykätä kaikista ruoista, ja ruoasta pitää olla kiitollinen ja niin edelleen. Ja pitää näyttää lapsille tätä esimerkkiä. Ja Afrikassa lapset näkevät nälkää. ap
Jos haluat elää tuollaisen säännön mukaan, että kaikista ruuista pitää tykätä, niin se on täysin oma valinta. Miksi muuten lapsille pitää näyttää esimerkkiä lohen syömisestä, jos se on heidän lempiruokaansa?
Esimerkkiä siksi että muuten lapset huutaa ettet sinäkään sitä lohta edes maistanut kun heillä on kaalkääryle lautasellaan.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö joku sinulle lempiruokasi?
Käymme joskus äitini luona syömässä, ja silloin hän tekee melkein poikkeuksetta kalaa - jotain hyvää (kallista) kalaa, mistä minä pidän todella paljon. ap
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö joku sinulle lempiruokasi?
Ai niin, ja mieheni on tosi hyvä tekemään keittoja. Olen keittofani. ap
Mä laitan lähes joka päivä ruokaa, jota en itse edes syö. Ihan niinkuin tänäänkin, teen kahdenlaiset ruoat. Meille tulee koko perhe syömään, osa lapsista on siis aikuisia, ja heillä on kumppanit, ja teen sekä liharuokaa, että kasvisruokaa (olen itse kasvissyöjä, kuten osa perheestä). Etkös sinä ap voisi jatkossa laittaa jotain toista ruokaa, jos et lohesta pidä, tai ostaa kaupasta jotain valmista lohen tilalle itsellesi. Ei kai se nyt niin kummallista ole, jos sanoo juhlapäivänä, että et pidä lohesta, niin ostit itsellesi jotain muuta, ja muutkin voivat sitä maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan lähes joka päivä ruokaa, jota en itse edes syö. Ihan niinkuin tänäänkin, teen kahdenlaiset ruoat. Meille tulee koko perhe syömään, osa lapsista on siis aikuisia, ja heillä on kumppanit, ja teen sekä liharuokaa, että kasvisruokaa (olen itse kasvissyöjä, kuten osa perheestä). Etkös sinä ap voisi jatkossa laittaa jotain toista ruokaa, jos et lohesta pidä, tai ostaa kaupasta jotain valmista lohen tilalle itsellesi. Ei kai se nyt niin kummallista ole, jos sanoo juhlapäivänä, että et pidä lohesta, niin ostit itsellesi jotain muuta, ja muutkin voivat sitä maistaa.
Minullahan ei ole siis mitään syytä sille, etten söisi lohta - paitsi se, että olen kyllästynyt siihen. Syömme lohta usein sunnuntaina ja silloin varsinkin on kiva, että kaikki syövät samaa. Ja onhan lohi terveellistäkin. Otan sitä vähän ja syön. Saa tietysti nähdä, ehkä mittani tulee täyteen jossain vaiheessa... ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 10 jo ruoka uunissa?
Porvoossa vedetään uunilohet heti aamusta 🙄
No tämä nyt ei ole provo, vaan ihan totta. Heräämme aikaisin, syömme aikaisin. Ja varsinaisen pääsiäislounaan söimme eilen hienommin. ap
Varsinainen (hienompi) pääsiäis_lounas_ lankalauantaina? Aina vain oudommaksi muuttuu.
Mitä ihmettä se sun ahteria kutittaa, miten jotkut ruokailunsa suunnittelevat. Raavi nyt kunnolla ja lopeta ihmettelysi.
Ohis
Tilaa itsellesi vaikka pitsa. Thats it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 10 jo ruoka uunissa?
Porvoossa vedetään uunilohet heti aamusta 🙄
No tämä nyt ei ole provo, vaan ihan totta. Heräämme aikaisin, syömme aikaisin. Ja varsinaisen pääsiäislounaan söimme eilen hienommin. ap
Varsinainen (hienompi) pääsiäis_lounas_ lankalauantaina? Aina vain oudommaksi muuttuu.
Ai kauheeta, me syötiin vähän hienommin pitkäperjantaina, kun oltiin kylässä. Ajatella, pitkäperjantaina! Huomennakin on vähän parempaa, kun itselle tulee vieraita. Tänään on pääsiäislounaaksi pitsaa. Kyllä nyt on outoa meillä.
Alleviivasit juuri pointtini. Pääsiäisateriat syödään ninenomaan pyhäpäivinä eikä väliin jäävänä lauantaina.
Tonttu tomera siellä. Nyt tiedetään, milloin pääsiäisateriat syödään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en suostu tuollaiseen. Laitan vain itselle mieluisia ruokia. Jos joku haluaa muuta niin keittiö on vapaa.
Näin se meilläkin menee. Mies monesti kaupassa käydessä haaveilee mielestäni ällöttävistä ruuista. Silloin sanon aina että hän voi ihan hyvin ostaa itselleen sitä, vaikka minä en sitä syökään. 99.9% kerroista jättää ostamatta. En tiedä miksi, jotenkin hän haluaa että syödään samaa ruokaa :D On kuitenkin joskus ostanut sushia, tai jotain nitkunatkusikapossugrillattavaa vain itselleen.
Mies on usein pitempiä päiviä töissä, jolloin syön sitä mitä itse haluan, ja josta mies ei välitä, kuten pelkkää salaattia(miehellä pitäisi aina olla jotain lihaa mukamas, vaikka syö kyllä ihan kaikkea).
Kun miehen lapset on meillä, niin mies tekee silloin ruuan, ja tekee aina samoja ruokia joita tietää että lapset syö. Kumpikaan ei jaksa sitä kitinää enää, joten opetelkoot itse syömään sitten aikuisena muuta kuin makkarakastiketta ja makarnoilaatikkoa. Salaattia ottavat lautaselle pienen ljusikallisen molemmat, mutta auta armias jos minä olen tehnyt itselleni salaattiannoksen niin sitten ollaan naama nurinpäin eetä olisi heillekin kelvannut. Oikeasti ei kelpaa, mutta haluaisivat salaatistani fetajuuston, tonnikalan, tai pähkinät itselleen. Sitten kun salaattia tehtäisiin, niin valkkaisivat sieltä seasta vain noita mainitsemiani.
Outoa, ettei niitä pähkinöitä, fetaa ja tonnikalaa raaski niille miehen lapsille antaa.
Mitä te toisten ruoka-aikoja ihmettelette? Me voidaan useinkin syödä viikonloppuisin lounas jo jotain 10.30 eikä asuta lähelläkään Porvoota. Mei mllä mies tekee ruuat, jos en tykkää, teen mitä itse haluan. Mutta on se jännää, että lasten pitää syödä mitä tarjotaan, aikuiset saa nirsoilla. Voiko joku selittää, varsinkin sellainen jonka mielestä lapset ei saa nirsoilla, mutta itse saa, miksi? Minulla on edelleen kammo tiettyihin ruokiin, joita pakotettiin lapsena syömään. En suuhuni pistä, hajukin etoo.
Kuinka te jaksatte jauhaa näistä asioista. En muuten pidä lohesta
Onneksi sinun ei ole mikään pakko syödä sitä itse. Meillä pätee se sääntö, että jota yhteinen ruoka ei miellytä, hän tekee itselleen omaa. Tai sitten etsii jääkaapista edellisten aterioiden tähteitä ja syö niitä.
Miksi sinä et varannut vaikka eilisestä ateriasta itsellesi täksi päiväksi jotain, jos et pidä lohesta?
Tietenkin meillä tehdään sekä koko perheen yhteisiä että jonkun erikoisia herkkuja. Vain jonkun inhokkiruokaa tehdään vain silloin, kun hän ei ole itse syömässä sitä.
Onko jollekin yllätys, että toiset syövät sunnuntaisinkin lounaan puolen päivän aikoihin, ehkä aikaisemminkin? Niin meilläkin, ainakin silloin, jos ollaan lähdössä lounaan jälkeen johonkin loppupäiväksi.