On se vaan sääli ja surullista kuinka nuoren on jo hypättävä
Siihen oravanpyörään ja selviytymismoodiin ja mm kotoa pois muuttaneen käytävä suht runsain mitoin töissä opiskelujensa lisäksi ja vielä koko kesäajankin aina raadettava ihan vain jotta tulisi toimeen ja saisi jääkaappiinsa täytettä.
Siitä sitten kohti aikuiselämän raadantakierrettä kunnes eläke koittaa joskus 50v kuluttua.
Missä vaiheessa se nuori lataa akkujaan, pitää kesälomaa, rentoutuu ja on vailla vastuuta ja velvoitteita, kerää voimia uuteen opiskeluvuoteen, on vailla kellon käyttämistä, aikatauluja ja huoleton?
Ei missään, sen aika oli silloin kun ikää oli alle 13v.
Järkyttävää!
Kommentit (43)
Minä opiskelin hoitoalaa 2007-2011 ja olin kaikki kesät töissä, toki niin, että ehdin myös lomailla kevätlukukauden loputtua ja ennen kuin syyslukukausi alkoi. Tein myös koulun ohessa osa_aikatyötä satunnaisesti. Ihan hyvin jaksoin. Kaikki muutkin kurssikaverini tekivät töitä ainakin jonkin verran.
No minua ei kukaan teininä patistanut töihin tai hankkimaan kunnon koulutusta. Tässä sitten 30v yritän hakea elämälleni suuntaa.
Surullista se järjetön raataminen on kaikkien osalta. Toivottavasti robotit tekisi pian kaiken työn ja ihminen voisi keskittyä elämiseen