"Kyllä sullekin iän myötä alkaa kiloja kertyä!"
Sanottiin minulle. Milloin tämä sitten tapahtuu?
N41
Kommentit (75)
No joo, olin kolmekymppiseksi asti jotain 45 kg, teininä jopa lähempänä 40 kg. Pituutta 167 cm. Nyt nelikymppisenä 55 kg. Eli on niitä kiloja kertynyt. Eri asia sitten, onko se hyvä vai huono asia.
Mulle tuli 54 vuoden jälkeen vähän lisää, mutta en mitenkään sairaalloisen ylipainoinen ole, paino heittelee tuossa normaalipainon ja lievän ylipainon rajalla. Yleensä kesällä aina vähän laskee, kun tulee liikuttua enemmän ja ei tule oltua patojen ääressä niin paljon. Mulla on montakin tuttua, joiden ikä on lähellä 70, ei ylipainoa. Mutta 54-vuotiaaksi asti olin normaalipainoinen, jotkut sanoivat liian laihaksi, mutta BBMI oli 22, eli aika sopiva. Nyt se on 25 ja joku desimaali välillä päälle, joskus alle.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat akat yrittää hysteerisinä laihduttaa että kelpaisivat edes jollekin miehelle. :=DDDDD
Kyllä elämä olisi ankeaa, jos ainoa asia elämässä itsestään huolehtimisen syynä olisi tarve kelvata miehelle. Saman miehen kanssa oltu vuodesta 1988 ja kyllä äitini aivoinfarkti on ollut parempi syy pitää itseni kunnossa kuin mikään miesten mielipide, omanikin mukaan lukien. Eikö sulla ole elämää, mä miesten miellyttäminen on ainoa asia, mitä voit ajatella? Sinusta tulee vanhana katkera.
Juuri näin 8-kymppisen entisen opettajani (nainen siis) ja ihan yhtä tikkulaiha kuin koko aikuisikänsä ollut.
Äidilleni alkoi tulla kiloja vasta kun sai lapsia. Oli siis +30v ja alle 50 kg normaalipituinen. Itse olen aivan samanlainen, vähän pitempi kyllä. Mutta minulla ei ole lapsia. Jos/kun en hanki lapsia, en ehkä koskaan saa kiloja :0
Ei ole auttanut e-pillerit, parisuhdeherkuttelu, 20-, 25-, 30v rajapyykit... Ei stressi eikä korona-kotoilu... Ottaisin mielelläni 10 kg lisää niin josko loppuisi veetuilu painostani.
Jos on pituus 170+ ja paino 50- niin nuorena voi vielä olla hyvännäköinen mutta vanhempana on kyllä aika kakektinen. Vähän kiloja lisää niin olisi mukavampi puolisonkin katsella. Ylipainoisia aina uhkaillaan kakkostyypin diabeteksella. Samoin laihoja voisi uhkailla osteoporoosilla joka usein onkin näitten ylilaihojen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pituus 170+ ja paino 50- niin nuorena voi vielä olla hyvännäköinen mutta vanhempana on kyllä aika kakektinen. Vähän kiloja lisää niin olisi mukavampi puolisonkin katsella. Ylipainoisia aina uhkaillaan kakkostyypin diabeteksella. Samoin laihoja voisi uhkailla osteoporoosilla joka usein onkin näitten ylilaihojen ongelma.
Olet oikeassa, mutta viestistäsi paistaa oletus, että kaikki laihat aktiivisesti pinnistelevät ollakseen hyvin laihoja, ja että se olisi aina oma "typerä" valinta.
Tiedän osteoporoosiriskin, ja se onkin ainut syy, miksi olen huolissani (ulkonäkö ei niin kiinnosta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa, mutta viestistäsi paistaa oletus, että kaikki laihat aktiivisesti pinnistelevät ollakseen hyvin laihoja, ja että se olisi aina oma "typerä" valinta.
Tiedän osteoporoosiriskin, ja se onkin ainut syy, miksi olen huolissani (ulkonäkö ei niin kiinnosta).
Olen silti mielummin laiha kuin lihava. Eli mielummin osteoporoosi kuin diabetes, jos pakko on valita. / Eri
Olen 36 ja kilpirauhasen vajaatoiminta toi kiloja 55 ---> 70 +. Nyt lääkityksellä niitä olen pudotellut ja etenkin tässä keväällä on lähtenyt kun olen käynyt lähes päivittäin pitkillä kävelyillä ja juossut kerran viikkoon lyhyen lenkin (vajis toi myös nivelongelmia niin jäi muut juoksulenkit).
Sinänsä kun olen aina ollut urheilullinen niin kesti pitkään tajuta tuo 15 kilon nousu. Meni nimittäin pitkälti samat vaatteet päälle farkut mukaanlukien.
Niinpä en usko, että terveelläkään paino holtittomasti nousee vaikka ikää tulisi jos elintavat säilyvät samanlaisina. Ehkä muutama kilo voi tulla, mutta yleensä nämä ovat sitä kun on väsymystä, stressiä, käydään lenkillä hieman harvemmin, syödään vähän enemmän herkkuja yms. pieniä asioita joita ei huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se valinta. Jos painon kerääminen vaatii enemmän työtä kuin naapurilla, sitä ei vaan viitsitä tehdä koska prioriteetti ei ole terveydessä vaan mukavuudessa. Jokainen lihoo kun tekee tarpeeksi työtä sen eteen.
Ihan samanlainen valinta on pitää paino samassa tai antaa sen tippua. Työn määrä on sitten toinen asia.
Helppohan se on pysyä hoikkana jos on terve. Itsellä puhkesi 38 vee kilpirauhasen vajaatoiminta ja tuli muitakin terveysongelmia. Vaikka kilpirauhaseen on lääkitys, kiloja tulee silti jatkuvasti lisää, kun aineenvaihdunta ei toimi kunnolla.
Tuohon saakka olin aina ollut melko hoikka. Olen todella pahasti masentunut nykyisestä painostani, jota vaan kertyy vaikka kuinka yritän katsoa syömisiäni ja liikkua. Olette onnekkaita. Ei tunnu reilulta tuollainen ilkkuminen muille.
Monilla hormonit vaikuttaa ja lantion rakenne myös levenee vanhemmiten, siis luuston, ei läskien takia. Ne on ihan faktoja. Kaikille ei näitä samoja muutoksia tule koska ihmiset ovat yksilöitä, ymmärrättekö?
Mulla tapahtui vasta lähellä 60v. Siihen saakka hoikka/normaali.
Yksi lääke sekoitti aineenvaihdunnan ja 5 kg tuli ylimääräistä:( Vaikea saada pois
Monille se tapahtuu vaihdevuosiässä, koskee myös miehiä.
Olin nuorena aikuisena BMI 19 ja nyt 56 v. BMI on 27. Itselläni painoa on tullut hitaasti lisää 1-2 kg/vuosi.
En ole huomannut hysteriaa tässä keskustelussa?