Kalan hinta noussut vuodessa yli 30 prosenttia
Kuka hullu maksaa kalasta näitä hintoja tuhansien järvien maassa? Eikö ihmiset enää osaa kalastaa?
Kommentit (24)
Itse kalastaminen tulee kalliimmaksi
Se oli liian kallista minulle alunperinkin.
Pitäisi olla vieläkin kalliimpaa. Vihreät haluaa pelastaa maailman, ja samalla syödä 10 eu kilo norjalaista sushia.
Mikä siinä maksaa jos itse kalastaa? En tosiaan tiedä kun en varmaan ole ikinä kalastanut.
Mato-ongen saa ostettua muutamalla eurolla, ei vaadi kalastuslupia, ja suht helposti saa ainakin pieniä ahvenia.
Jos ostaa kalliimpia vapoja/keloja/syöttejä silloin toki maksaa enemmän, samoin kalastuslupia tarvitaan tietyissä muodoissa, samoin yksittäinen koski voi vielä vaatia päiväluvan, jolla ehkä vielä saa nostaa vain max 2 kalaa ylös tmv.
Mutta itse tiedän esim. yhden metsäjärven josta kalaa saa niin paljon kun jaksaa ylös nostaa, eikä tuolla kukaan ole kalastuslupia kyselemässä, kun keskellä metsää.
Ostin aiemmin lohta kympillä kilo. Nykyään sama tuote on 20e kilo. Joskus kirjolohisuikaleita on 15e kilo ja jos sattuu olemaan -30% niin päästään siihen vanhaan normihintaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä maksaa jos itse kalastaa? En tosiaan tiedä kun en varmaan ole ikinä kalastanut.
Aika jonka voi käyttää töihin tai opiskeluun. Varmasti harrastuksena ihan kivaa, mutta säästömielessä järjetöntä.
K-Supermarketissa on usein kokonainen kirjolohi 8-9€/kk. Kotimaista nieriää oli viimeksi 1€/kg. Kirjolohi on suomalaista tai ruotsalaista kassilohta. Filettä saa usein tarjouksessa 13-15€/kg. Ei minusta paha hinta ollenkaan. Ostin pääsiäiseksi savulohifileen 13,90€/kg. Täysin valmista syötävää, täyttä proteiinia, vain nahka pois toiselta puolen.
Paljonko Suomessa on roskakalaa?
Miten kalakannat voivat?
Ei kiinnosta petokalat, joita järvet on täynnä. Niissä on myös raskasmetalleja roppa kaupalla.
Meille tuli merimetsoinvaasio. Ryöstökalastavat joen tyhjäksi, sitten siirtyvät eteen päin
Kalan hintaa voi myös kompensoida vaihtamalla kauppaa ja ostamalla suomalaista. Toki omakalastuskin noussee uuteen arvoon vesissämme.
Vierailija kirjoitti:
Ostin aiemmin lohta kympillä kilo. Nykyään sama tuote on 20e kilo. Joskus kirjolohisuikaleita on 15e kilo ja jos sattuu olemaan -30% niin päästään siihen vanhaan normihintaan.
Lohestahan oli ylitarjontaa koronan vuoksi, kun sen vienti tyssähti, ja siksi sitä sai pitkään edullisesti. Nytkin Cittarissa on lohi tarjouksessa alle kympin kilo - toki se on enemmän kuin aiemmat 6-7e/kg hinnat.
Mitähän fisu maksaa holvikaarten alla.
Kaupassa lohifile on ollut 9.90-12.90 euroa kilo, nyt 19,90,- kilo. Eipä olla lohta enää syöty.
Pakastesei maksaa noin 7-8 euroa kilolta ihan niin kuin aiemminkin. Siitä on aika pitkä aika, kun sitä viimeksi on saanut 5 eurolla kilolta.
Emme siis enää naura palstan savulohihullulle ja hän itkutihrusilmäisille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Pakastesei maksaa noin 7-8 euroa kilolta ihan niin kuin aiemminkin. Siitä on aika pitkä aika, kun sitä viimeksi on saanut 5 eurolla kilolta.
Ainoa kala, jota ostan, on pakastesei kissoilleni. Viimeeksi hinta tasan 8€/kg. On noussut selvästi hinta vuoden aikana. Yli 30%.
Ei mutakuin pilkille tai onkimaan.