Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette reagoineet, kun nuori juonut alkoholia?

Vierailija
15.04.2022 |

Tulee varmaan kaikille vanhemmille tämä tilanne eteen jossain vaiheessa lasten kasvamista nuoreksi, eli miten olette reagoineet, kun nuori jäänyt alkoholin käytöstä kiinni?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, pikaisia neuvoja/kokemuksia, kiitos.

Vierailija
2/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, ihan normaalia kokeilla alkoholia teini-iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin, että kyllä tuo tuntuu vaikealta uskoa, että mun pieni on jo aikuinen ja mukana skoolaamassa.

Vierailija
4/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up, pikaisia neuvoja/kokemuksia, kiitos.

poika tuli kotiin 13-14v muistaakseni annoin ruokaa ja pistin nukkumaan

aamulla asiasta keskusteltiin kunnolla lopuksi kerroin ,että olin ylpeä ,että hän halusi tulla kotiin kuitenkin

on ainakin turvassa

Vierailija
5/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimuus on auttanut. Olen puhunut mitä kannattaa ottaa huomioon, kun alkoholia juo. Suurinpiirtein olen tiennyt missä on ja koska tulee kotiin. Luottamus on tärkeää puolin ja toisin. Järkevä alkoholin käyttäjä pojasta on kasvanut. En ole moralisoinut tai paasannut. Omat mielipiteet ja faktat olen kertonut. Tuuriahan tässäkin tarvitaan, moni asia voi mennä pieleen.

Vierailija
6/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ovat aloittaneet "vasta" 16-17 -vuotiaana, niin ei ole tarvinnut ihan hirveitä saarnoja pitää. Eri asia, jos kyseessä olisi ollut 13-14 - vuotias.

Vierailija
7/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia joten on helppo puhua. Silti, nykynuoret eivät opi alkon ottamista järkevästi vaan pössyttelevät mitä sattuu ja vetelevät sitten nappeja. Ihmekö tuo että päät on sekaisin. Mutta siis, jos minulla olisi lapsi ja hän olisi ottanut alkoa niin en suuttuisi siitä vaan juttelisin asiasta ja selittäisin että sen kanssa pitää osata toimia oikein ja katsoa vähän missä porukassa tinttaa ettei käy mitään vahinkoja. Olenhan itsekin juonut teininä joten mikäpä minä olen seuraavan sukupolven juominkeja kritisoimaan.

Vierailija
8/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma oli onneksi 16, kun ekaa kertaa ’jäi kiinni’ juomisesta. Yöllä en sanonut mitään, seuraavana päivänä keskusteltiin rauhassa. Puhuttiin mm mitä ’kannattaa’ juoda (kaljaa tms; koska sitä ei pysty juomaan vaarallisen paljon) ja minkälaisia määriä aikuiset yleensä juo.

Teinithän keskenään puhuu hurjia tarinoita; joku joi illassa lavan kaljaa ja päälle vielä isältään pihistetyn viskipullon. Liioittelua, väittäisin.

Vierailija
9/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika taisi olla 15-16 kun joi ensimmäisen kerran kaverinsa kanssa alkoholia.

Olivat varastaneet kaverin kotoa ja jossain metsikössä sitten kitanneet sen mitä pullossa oli, eihän siihen paljon tarvittu kun ensikertalaiset olivat vahvasti humalassa.

Olivat sitten menneet lähikioskille istuskelemaan ja pojan kaveri oli pudonnut penkiltä kun ei enää pysynyt sen vertaa pystyssä. Kioskin myyjä oli soittanut poliisit ja oma poikani kun oli sanonut että asuu ihan melkein nurkan takana sai kävellä kotiin. Kaverinsa sai kyydin poliiseilta, asui hieman kauempana.

Minä olin jo nukkumassa kun heräsin kovaan kolinaan ja rymähdykseen vessassa. Poika makasi siellä lattialla puoliksi sammuneena. Sain sitten jotenkin autettua sänkyyn ja jätin nukkumaan.

Aamulla juteltiin asiasta ja vähän poika oli nolo ja naurattikin. Sen jälkeen en häntä humalassa ole nähnyt. Sitä en tiedä mitä tekee nyt kun asuu omillaan mutta sen verran tiedän että ei mikään suurkuluttaja ainakaan ole. 

Tytärtä joka on nuorempi en ole koskaan nähnyt humalassa. Ei kiinnosta häntäkään se homma. Kavereita molemilla tosi paljon ja poika pelasi kaupunginosajoukkueessa jääkiekkoa 17-vuotiaaksi.

Olen sanonut että aina saa ja pitää tulla kotiin, oli tilanne mikä tahansa. Olen siellä heitä varten. Ovat kiitelleet siitä että luotan ja minulle voi puhua. Yksin olen heidät kasvattanut ja uskallan sanoa että olen ylpeä kummastakin.

Vierailija
10/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jutella joku päivä sitten kun on selvänä, nukkunut tarpeeksi ja krapula poissa. Ei mennä huutamaan ainakaan aamulla heti ensimmäisenä. Riippuu kai määristä jotka nuori juo, oliko se kaksi vai runsaasti. Haittavaikutukset.

Vierailija
11/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskustellut lapsen kanssa aina avoimesti ja viestinyt, että sellaista tilannetta ei olekaan etteikö kotiin voi tulla. Näin vältyimme ylilyönneiltä. Kerran tuli noin 15-vuotiaana kotiin hieman humalassa, mutta ei siitä isompaa numeroa tehty. Keskusteltiin asia läpi ja siinäpä se. 

Vierailija
12/12 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut turvallisuudesta. Kaverin kanssa pitää mennä, puhelin aina mukana, kotiin saa tulla missä kunnossa vaan.