Vauva-lehti etsii köyhää opiskelijaperhettä
Tällainen tuli yliopiston opiskelijalistalle. Itse en enää opiskele, mut jos olisin opiskelija En olis Ikinä vastannut tälle toimittajalle Marianne Rautaselle, arvaakaa vaan miksi.
Hei!
Etsin Vauva-lehteen tulevaa juttua varten haastateltavaksi nuorta
vauvallista opiskelijaperhettä. Juttu on viimeinen osa sarjaa, joka on
pyörinyt Vauva-lehdessä kevään ajan (Vauva kiertää Suomea) ja viimeisessä
osassa olisi tarkoitus esitellä Helsingissä asuvan opiskelijaperheen arkea.
Voitteko auttaa löytämään haastatteluun halukkaan, aktiivisen vauvaperheen?
Aina parempi, jos perhe asuu ahtaasti kerrostalossa ja kituuttelee vähillä
rahoilla. :) Perheen ei välttämättä tarvitse olla ns perusperhe, vaan esim.
yksinhuoltajaperhe, maahanmuuttajaperhe tai sateenkaariperhekin sopii mainiosti.
Jutun tekemiseen kuvineen kaikkineen menee aikaa lähes koko päivä.
Yt.
Marianne Rautanen
Marianne Rautanen
toimittaja, Vauva
(09) 120 5257
Lapinmäentie 1
PL 100
00040 Sanoma Magazines
P.S. Eiks oo ihanaa kun 30?kymppisella-ei-opiskelija-"toimittajalla" on avoin mieli ja se tietää mitä haluaa!!
Kommentit (4)
Pelkästään yliopistolla on todella iso määrä lapsellisia - en näe, että he jotenkin poikkeavat "perusperheestä", enkä muutenkaan lähtis määrittelemään mikä on se vauvan perusperhe, esim. yliopistoperheistä hyvin suuri osa on sellaisia joissa toinen on jo töissä tai valmistumassa. En ihan ymmärtänyt mistä keksit laittaa yksinhuoltajaperheet tähän aiheeseen mukaan... hmm...
Mutta on kyllä monta sellaistakin jossa molemmat opiskelee ja elää hyvin pienillä tuloilla. Tästä tilanteesta lapsellisten listalla on juuri nyt paljon keskustelua ja parannusta kaivataan.
Sitten pitää vain kirjoittaa auki miks toimittajan lähestymistapa on mielestäni huono eikä kunnioita opiskelijaperheitä. Hän kirjoitti:
"Aina parempi, jos perhe asuu ahtaasti kerrostalossa ja kituuttelee vähillä
rahoilla. :) "
Kuvittele, että tehdään juttu vammaisista vanhemmista ja heillähän - ei pelkästään taloudellisesti - on vaikeata. Siis minusta todella hyvä aihe, eikä sen takia että se on jotenkin "sykähdyttävä". Mutta voiko kirjoittaa:
"Aina parempi, jos perheen vanhempi on hyvin hyvin vammainen ja kituuttelet vähillä rahoilla. :)"
Olisko se kiva smaili-maili? :))))))
Siitä helposti saa sellaisen kuvan että poikkeavuus kiinnostaa koska se myy. Sillä ei siis haeta mitään "tietoisuutta" vaan just sitä mitä sä haluaisit lukea: "poikkeavan perheen arjesta. Kivempiä ne on kuin tusinatarinat!"
Olemme isommalla joukkuella ihmetelleet tätä lähestymistapaa. Jos tarkoitus oli se, että --- "median välittämä tietoisuus köyhän lapsiperheen arjesta lisääntyy ja sitä kautta ehkä joskus saamme hieman enemmän tukia tälläisille perheille!" --- niin juuri siitä pitääkin kirjoittaa hakuviestissa, kunniotusta ja vaikka hyviä motiiveja kaivataan.
"Et varmaan ole huomannut, että ihmisiä ylipäätään kiinnostaa aina vähän sykähdyttävämmät tarinat."
-- En lue "Oho"-tyyppisiä lehteja. Uskon että me lukijat olemme fiksuja naisia ja miehiä. Pelkän reaktion hakeminen ei anna oikeutta aiheelle eikä lukijoille.
Ensinnäkin olen pahoillani, että olen loukannut mieltäsi viestilläni. Toisekseen olen pahoillani siitä, että minut on ymmärretty totaalisesti väärin, mutta sellaista elämä on, toiset puhuvat aidasta ja toiset aidanseipäistä.
Toivottavasti pieneksi puolusteluksi käy, että viesti ei ollut tarkoitettu julkisuuteen vaan se oli alunperin sähköpostiviesti parille henkilölle ja heidän kauttaan se on mennyt yleiselle sähköpostilistalle. Olisin muotoillut asian toisin, jos olisin tiennyt, että se menee yleiseen jakeluun.
Toisekseen kirjoitustyylini on välillä vähän raisu, vaikka tällä kertaa tarkoitukseni ei ollutkaan provosoida ketään. Hymiö ei ollut ironiaa vaan ystävällinen hymy (eihän se ollut silmänisku vaan aito hymy). Hymiön uskalsin laittaa siksi, että minulla itselläni on köyhyydestä kokemusta enkä osaa mitenkään nähdä sitä häpeällisenä asiana. Olen itse kituuttanut vuosikausia rahattomana opiskelijana ja kaikki muutkin opiskelijaystäväni olivat köyhiä. Menimme naimisiin nuorina emmekä saaneet juurikaan rahaa vanhemmiltamme, mutta olimme aidosti ylpeitä pärjäämisestämme omillamme! Tarkoitukseni oli yksinkertaisesti löytää juttua varten omamme kaltainen tavallinen opiskelijaperhe eikä mitään ökyrikasta epätavallista opiskelijalapsiperhettä. En siis hakenut mitään poikkeusperhettä, päinvastoin.
Jos, drunsrun, lähetät minulle osoitteesi sähköpostiini, voin lähettää sinulle muutaman kevään ja kesän Vauva-lehden, joista voit lukea Vauva kiertää Suomea -sarjan muut jutut. Uskon, että niiden lukemisen jälkeen olet kanssani yhtä mieltä siitä, että jutut on kirjoitettu perheitä ja heidän elämäntilanteitaan kunnioittaen.
Olen muuten löytänyt uutta juttua varten perheen. Heistä voitte lukea syksyn mittaan Vauva-lehdestä.
Valoisaa syksyä, ystävällisin terveisin,
Marianne
Vauva-lehden vähävarainen kituuttajaperhe ei ole sama opiskelijaperhe joka joskus aiemmin "kituutti" parin tonnin kuukausituloilla.
Nimim. Näillä kituuttajilla oli huomattavasti enemmän tuloja kuin meidän työssäkäyvällä perheellämme, eikä meillä minun mittapuullani edes kituuteta.
Mitäs niin kovin ihmeellistä tässä viestissä sitten oli, että se sai sinut järkyttymään?
Pitäisikö "köyhää vauvaperhettä" sitten etsiä jotenkin kaunistellen, käyttää eri termejä kuin pieni asunto, kituuttelu tai yksinhuoltajaperhe?
Mielestäni tuon toimittajan taas pitääkin tietää mitä haluaa, kuten viestin lopussa negatiivisesti viittasit.. Mitäs me lukijat tekisimme toimittajalla, jonka jutut ovat mitä sattuu, kun ei se koskaan tiedä mitä etsii kirjoitettavaksi.. Toimittajan avoimesta mielestä en voi kommentoida, kun en ymmärtänyt mitä tarkoitit..
Minä ainakin luen mielenkiinnolla hieman perusperheestä poikkeavan perheen arjesta. Kivempiä ne on kuin tusinatarinat! (Et varmaan ole huomannut, että ihmisiä ylipäätään kiinnostaa aina vähän sykähdyttävämmät tarinat..)
--Toivotaan että se köyhempi perhe löytyy, median välittämä tietoisuus köyhän lapsiperheen arjesta lisääntyy ja sitä kautta ehkä joskus saamme hieman enemmän tukia tälläisille perheille!--