Voidaanko ravintolassa tarjoilla alkoholia aikuisille kun pöydässä on alaikäisiä?
Miten on aikuisen alkoholin tarjoilu ravintolassa kun alaikäisiä samassa pöydässä?
Kommentit (20)
Tällaisista avauksista näkee, että olemme itablokin maa ja kaukana eurooppalaisesta sivistyksestä.
Ei tietenkään voida. Keski-Euroopassakaan eivät koskaan juo viiniä lasten nähden. Eikun....
Lentokoneessa tuotiin 16-vuotiaalle oma pullo, kun olimme tilanneet ateriat, joihin kuului pieni pullo viiniä. Eivät edes kyselleet henkkareita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voitaisi?
Kykeneekö henkilökunta valvomaan, että vanhemmat eivät välitä heille anniskeltua alkoholia samassa pöydässä istuville alaikäisille?
Entä missä tilanteessa vanhemman katsotaan olevan siinä määrin humaltunut, että on ajankohtaista tehdä lastensuojeluilmoitus? Tämä kynnyshän on huomattavasti alhaisempi kuin tavallinen kynnys liian humaltuneen poistamiseen ravintolasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voitaisi?
Kykeneekö henkilökunta valvomaan, että vanhemmat eivät välitä heille anniskeltua alkoholia samassa pöydässä istuville alaikäisille?
Entä missä tilanteessa vanhemman katsotaan olevan siinä määrin humaltunut, että on ajankohtaista tehdä lastensuojeluilmoitus? Tämä kynnyshän on huomattavasti alhaisempi kuin tavallinen kynnys liian humaltuneen poistamiseen ravintolasta.
Miksi henkilökunnan pitäisi sitä valvoa? Aika harva on niin deekuasteella, että on pakko juottaa lapsellekin alkoa, jos sellaista vaan näkyville tuodaan. Ja jos onkin, tuskin käy ravintolassa sellainen. Normaaliälyiselle aikuiselle ei myöskään tuota ongelmia havaita, milloin humalatila on liiallinen. Ei alkoholista tule humalaan jos sitä juo ruuan kanssa lasillisen tai parikin. On jopa ajokykyinen, vaikka olisi juonut ruuan kanssa lasin viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voitaisi?
Oletko kotoisin jostain Porvoon juoppoperheestä vai miksi luulet, että aikuiset juottavat automaattisesti sen alkoholin lapseleen?
Alkosta ei saa ostaa alkoholia jos on kouluikäinen lapsi mukana, mutta ravintolassa alkoholia saa juoda vastaavassa tilanteessa kyllä. Olenko ainoa joka näkee tässä ristiriidan?
Vierailija kirjoitti:
Alkosta ei saa ostaa alkoholia jos on kouluikäinen lapsi mukana, mutta ravintolassa alkoholia saa juoda vastaavassa tilanteessa kyllä. Olenko ainoa joka näkee tässä ristiriidan?
Et ole. Oliko muuta kysyttävää? Ja tuliko sinulle oikeasti yllätyksen, että SUomen alkoholipolitiikka on sekavaa?
No miksei? Itse olin lapsena vanhempien kanssa baarissa käymässä. Mutta se oli vuonna 2007.
Vierailija kirjoitti:
No miksei? Itse olin lapsena vanhempien kanssa baarissa käymässä. Mutta se oli vuonna 2007.
Siihen aikaan suhtautuminen alkoholiin oli paljon leväperäisempää kuin nykyisin. Esimerkiksi alle 30-vuotiaat pystyivät vielä ostamaan simaa ilman henkkaria.
Vierailija kirjoitti:
olet. miten voi olla tuollainen puupää.
Mun isä on ranskalainen ja aina kun oltiin ravintolassa, hän ja äiti joivat viiniä ja antoivat minunkin maistaa. Se on Ranskassa ihan tavallista.
Musta ei tullut juoppoa.
Suomessa alkoholi on "kielletty hedelmä" jonka käyttö nuorilla liittyy toisten nuorten kanssa hengailuun ja humalahakuiseen salajuontiin eli kapinointiin.
Suomessa viinin juontia aterialla katsotaan paheksuen ja varsinkin jos äiti tai isä tarjoaa tilkan lapselle lasistaan, niin varmaan olisi virkavalta kimpussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut Alkosta ostettua viiniä kouluikäisten mukanaollessa. Onko myynti oikeasti kiellettyä, jos on lapsi mukana?
Miksi ravintoloissa saa tarjoilla alkoholia vielä klo 21 jälkeen, kun Alko on jo kiinni! Olenko ainoa joka näkee tässä ristiriidan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut Alkosta ostettua viiniä kouluikäisten mukanaollessa. Onko myynti oikeasti kiellettyä, jos on lapsi mukana?
Yleensä se tulkitaan tilanteeksi missä on riski alkoholin välittämisestä alaikäiselle. Henkilölle ei myöskään myydä mikäli myymälän ulkopuolella oleskelee mahdollisesti alaikäisiä henkilöitä jotka vaikuttavat olevan yhteydessä em. henkilöön.
Kyllä minun lapsuudessani vanhemmat tilasivat lasin viiniä ruoan kanssa ravintolassa. En ymmärrä, mikä olisi sen jälkeen muuttunut.