Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonaalinen migreeni

Vierailija
15.04.2022 |

Onko kellään ns. hormonaalista migreeniä, eli aina menkojen yhteydessä päätä särkee useamman päivän putkeen, ja tavalliset buranat sun muut ei auta? Mulla ei auta myöskään migreeniin tarkoitettu miranax. Millaista lääkitystä/ estolääkitystä ootte saaneet? Onko teillä muilla yleistäkin, että migreenin yhteydessä silmät ja nenä vuotaa valtoimenaan "vettä"? Mulla tuo tapahtuu toispuoleisesti, eli toisesta silmästä ja sieraimesta valuu kirkas neste valtoimenaan, silmä pahimmillaan muurautuu lähes umpeen. Päänsärky itsessään ei ole älyttömän paha, itse pystyn mm. töissä käymään.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla hormonikierukkaa. Itse odotan asennusaikaa.

Vierailija
2/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on, lähes joka kuukausi juuri tuollainen, etteivät tavalliset särkylääkkeet auta. Lääkkeenä Migard. Saan sillä yleensä kivun pois ja pystyn olemaan töissä. Ennakko-oireena on yleensä kova väsymys, se vaikuttaa työssäjaksamiseen. Vettä ei vuoda silmistä mutta silmät ovat valonarat ja on pahoinvointia, jos en ota lääkettä ajoissa. Ai niin, hormonikierukka on ollut jo kolme vuotta eikä sillä ole ollut vaikutusta muuhun kuin vuodon määrään. Migreeni ja rasittavat pms oireet joka kk ja lyhyt kierto. Aika raskasta aikaa ovat olleet nämä esivaihdevuodet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole innokas kierukkaa ottamaan kuin pakon edessä, jos vaihdevuosiongelmien tms. takia tarvii. Ap

Vierailija
4/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tää ei kai liity mihinkään esivaihdevuosiin, on ollut jo aika pitkään sama homma, varmaan reilu 3-kymppisestä. Ap

Vierailija
5/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Viikon särkee pää putkeen. Toistuu pillereiden ansiosta kuuden viikon välein. Gyne ehdotti, että söisin useamman liuskan putkeen, mutta kolme oli jo liikaa ja muutuin hormonihirviöksi.

Ritzatriptan on kohtauslääkkeenä, lisäksi burana+panadol+kofeiini voi auttaa. Estolääkkeistä ollut kokeilussa trisykliset, kandesartaani ja propral. Mikään niistä ei auttanut merkittävästi. Triptylistä kuivui suu ja hampaat reikiytyi, kandesartaanin takia meinasin pyörtyillä ja propral haittasi urheilua, koska syke ei noussut riittävästi ja tuli huono olo.

Vierailija
6/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä tätä, kun olisi mielenkiintoista löytää kohtalotoveri tähän toispuoleiseen silmän ja sieraimen vuotamiseen... Se on niin erikoinen vaiva, kun molemmista vesi juoksee valtoimenaan. Eihän se kauaa kestä yleensä, mutta kummallista kuitenkin. Ja toki tuo päänsärky on silloin myös pelkästään sillä puolella, ja se on aina vasen puoli.

Vierailija
7/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla hormonikierukkaa. Itse odotan asennusaikaa.

Kierukka pahentaa päänsärkyjä.

Vierailija
8/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, valitettavasti tuttu juttu. Estolääkkeenä migreeniin piikitän Aimovigia, joka muuten onkin tehonnut hyvin, mutta kuukautisten aikaan on edelleen 5-6 päivän migreeniputki. Silloin otan päivittäin 1-2 Migardia sekä tarvittaessa parasetamol 1g + kofeiini 100 mg. Jos maha sattuu juuri silloin kestämään, voin myös lisäksi ottaa ibuprofeenia. Näillä pysyn lähes poikkeuksetta työ- ja toimintakuntoisena, vaikka pjaska olo onkin.

Hormonikierukka ei sopinut, kun sitä vuoden verran kokeilin. Vaihdevuosia odotellessa siis...

Vierailija
9/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut keltarauhashormoni syöminen putkeen. Menkat tulee nyt harvemmin joten migreenioutket myös harvemmin.

Vierailija
10/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, migreenin aikana silmäni vuotavat välillä ihan valtoimenaan, mutta itselläni se liittyy haukotteluun. Minulla nimittäin ennen kohtausta esioireena on se, että alan haukotella tiheään, ja samalla silmät vuotavat niin, että kyyneleet valuvat. Sen verran myös nenä vuotaa, että alan niiskuttaa, mutta varsinaisesti ei vesi juokse nenästä.

"Tavallisen" haukottelun aikana tätä ei tapahdu.

(Vastaaja 8)

Vierailija
11/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalinen migreeni on vittumaisin sairaus, joka mulla on ollut. Migreenilääkkeet eivät auttaneet yhtään mitään niin oli pakko aloittaa minipillerit, että pääsi menkoista eroon.

Vierailija
12/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hanki nyt hyvä ihminen asiallinen lääkitys migreeneihin eli esim. Sumatriptan.

Vierailija
13/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Viikon särkee pää putkeen. Toistuu pillereiden ansiosta kuuden viikon välein. Gyne ehdotti, että söisin useamman liuskan putkeen, mutta kolme oli jo liikaa ja muutuin hormonihirviöksi.

Ritzatriptan on kohtauslääkkeenä, lisäksi burana+panadol+kofeiini voi auttaa. Estolääkkeistä ollut kokeilussa trisykliset, kandesartaani ja propral. Mikään niistä ei auttanut merkittävästi. Triptylistä kuivui suu ja hampaat reikiytyi, kandesartaanin takia meinasin pyörtyillä ja propral haittasi urheilua, koska syke ei noussut riittävästi ja tuli huono olo.

Googlaa Aimovig. Terkkarin puolelta harvemmin saa tähän B-lausuntoa, kannattaa mennä yksityiselle neurologille.

Vierailija
14/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estolääkkeenä kandesartaani ja kohtauslääkkeenä Migard+Burana800.

Silmät eivät vuoda, mutta vatsa on sekaisin menkkojen alussa. Edellisenä päivänä hajuaistini on äärettömän tarkka ja siitä tietää, että seuraava päivä on migreenipäivä. Migreenin iskiessä aurat salamoivat silmissä, ettei voi tehdä töitä (kun näkökykyä ei ole).

Vierailija
15/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan hullu, kun olen teille kerran kuussa hormonaalisesta migreenistä kärsiville kateellinen. Mulla hormonaalinen migreeni iskee kahdesti kuussa: ennen menkkoja, mutta myös ovulaation lähestyessä, kun kehon hormonipitoisuus muuttuu. Hirveä olo monta päivää, ei auta mikään lääke. Aimovig käytössä ja muuten kohtaukset vähentyneet selvästi, mutta hormonaalinen migreeni on vaan ärtynyt lapsen syntymän jälkeen. Raskausaikana oli 9 kk migreeniä putkeen, joten ilmeisesti hormonitasapainossa tapahtuvat muutokset laukaisee mulla herkästi migreeniä. Neurologi sanoi, että tuo hormonaalinen on vaikeimpia hoidettavia, kun siihen ei välttämättä löydy purevaa lääkettä lainkaan.

Vierailija
16/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole innokas kierukkaa ottamaan kuin pakon edessä, jos vaihdevuosiongelmien tms. takia tarvii. Ap

Jos olet vaihdevuosissa ,nihin on vaihdevuosi läket.Mites on silmien yläluomet,jos lasketunet todella päätä särkee,KUn raskaita luomia joudut ylähällä pitää.Minulla vastavat migreenit lähti.KUN köyhänä ,ilman miehen tuloja säästin rahaa ja menin yksityiselle leikkaa silmieni yläluomet.Terveyskeskus kun ei antanut lähete julkinen sektori.Makso mutta kannatti kitkutaa.Suosittelen katsoo peiliin ja tehdä sama,jos luomet roikku? .Jättää kaikki menot menemättä,tyhjiä pulloja kerää kaiket illalat ja lopetaa vihde kanavat,kampajat,risteilyt,ravintolat ,loma matkat,Keryy raha yläluomi leikkaus köyhällekin.Korkki kinni ja tupakka pois,On kyse omista valinnoista,mihin rahansa laitaa aina.

Vierailija
17/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalisena aikana tuleva migreeni on aika yleistä. Etenkin niille, joilla on muutenkin taustalla migreeniä. Perinteiset särkylääkkeet eivät aina auta. Etenkään, jos niitä ei ota jo esioireiden ilmaantuessa. 

Itselläni on lähes joka kuukausi migreeniä, etenkin kuukautisia ennen ja jopa loppuvaiheessa. Päänsäryt ovat useimmiten lähes sietämättömiä. Auraoireetkin ja valoherkkyys on vain vuosien myötä pahentunut.

Kun on vielä taustalla kroonista väsymysorireyhtymää, niin oikeastaan elämä on enemmän helvettiä, koska kaikki oireet vain entisestään voimistuvat. Kuten väsymys. Mieluummin olisin elänyt puolet elämästäni ilman kuukautisia.

Vierailija
18/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonaalinen migreeni on vittumaisin sairaus, joka mulla on ollut. Migreenilääkkeet eivät auttaneet yhtään mitään niin oli pakko aloittaa minipillerit, että pääsi menkoista eroon.

Sanopa muuta! Veit sanat suustani. Se on nimenomaan juuri näin!

Vierailija
19/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo estolääkitystä, mutta otan isona annoksena parasetamolia + natriumnaprokseenia parina päivänä ennen menkkoja, ts. heti kun yhtään tulee ennakko-oireita (epäsäännöllinen kierto). Se auttaa. Mun onni on hormonikierukka, jonka ansiosta menkat tulee hyvin niukkoina ja vain noin 3kk:n välein. Sen myötä oon päässyt pahimmista PMS oireista. Eli mee (nais)lääkärille ja käy tarvittaessa useammalla, ei ne kaikki osaa hommaansa erityisen hyvin.

Vierailija
20/21 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama vaiva, hormonaalinen migreeni. Ennakko-oireina järkyttävä väsymys, sanat häviää, pää ei toimi, turvotus ja vatsa sekaisin, tukkoisuutta ja silmien vuotamista.

Neurologilta sain ohjeeksi naramig migreenilääke + 800mg burana 1000mg panadol kun havaitsee säryn alkavan. Jatkossa naramig 1/2tbl 3-4vrk ajan jos särky tuntuu palaavan.

Vaikka tää ei muita oireita poista, niin ainakin tuo jäätävä, järjen vievä särky lakkaa ja ajatus kulkee vähän kirkkaammin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi