Kotipuutarhurit, mitä kevättöitä olette jo tehneet?
Tähän voi vastata niin pihanomistajat kuin parvekekylväjät.
Itse laitan lasitetulle parvekkeelle kasvamaan paprikaa ja chiliä. Olen kylvänyt ne jo pari viikkoa sitten ja koulinut ruukkuihin. Siemenet otin ihan käyttöpaprikoista ja -chileistä.
Jotain muutakin varmaan laitan, mutta niihin ostan sitten taimet myöhemmin. (viime kesänä oli mansikkaa ja jotain kukkia)
Kommentit (17)
Lunta pihassa puoli metriä. Haluaisin yhteen nurkkaan kylvää kukkakedon siemensekoituksella pörriäisten ja perhosten iloksi, mutta ei vielä onnistu.
Purjon esikasvatus on hyvässä vauhdissa, kohta koulun taimet ensimmäisen kerran.
Suunnitteluasteella vasta mennään. Tilaan sen niittykankaan. Sille on jo katsottu paikka.
Ihan hirveesti ei inspiroi kun lunta tontti täysi.
Olen haravoinut mökillä. Talon takana on vielä kasa lunta. Lumikellot, skillat ja krookukset kukkivat.
Kalkkia levittänyt kukkapenkkeihin kuukausi sitten, nyt pitäis levittä kevätlannoitus.
Mikä muuten oli syynä että taimeni nuupahtivat. Koulin osan paprikoista ja chileistä ja osan jätin myöhempään käyttöön. Nuo uudelleen istutetut taimet lähti kasvamaan ihan hyvin, mutta kun eilen poistin muovin noiden koulimattomien päältä niin kaikki oli aamulla laonnut. Tarkoitus oli tänään siirtää ne ruukkuihin mutta eipä ole enää oikein mistä siirtää. Mikä meni vikaan?
Olen kalkinnut pihaa, levittänyt lumelle kilokaupalla puutarhakalkkia.
Huomenna meinaan poistaa kuivuneet humalanvarret.
Paprikat, chilit, tomaatit, kelloköynnökset, auringonkukat, kaalit ja samettikukat on kylvetty. Viikonloppuna kylvän lisää, mm. meloni ja päivänsini. Aurinko oli sulattanut routaa sen verran että sain istutettua tämänvuotiset jouluruusut äsken maahan. Ensimmäiset peurasuojat purin tänään myös pois ja lisäsin kuusenhavuja lumen alta paljastuvien ikivihreiden aurinkosuojaksi.
Kukkia on esikasvatuksessa ja loput siemenet heitän maahan, kun maat sulavat. Pitäisi vielä auringonkukkia laittaa ruukkuihin ja ruukut parvekkeelle hallaharson alle.
Muuten en jaksa tänä vuonna sen enempää panostaa, kun asun tällä hetkellä niin huonossa paikassa, että esikasvatus on ollut tuskallista ja monet taimet ovat kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Mikä muuten oli syynä että taimeni nuupahtivat. Koulin osan paprikoista ja chileistä ja osan jätin myöhempään käyttöön. Nuo uudelleen istutetut taimet lähti kasvamaan ihan hyvin, mutta kun eilen poistin muovin noiden koulimattomien päältä niin kaikki oli aamulla laonnut. Tarkoitus oli tänään siirtää ne ruukkuihin mutta eipä ole enää oikein mistä siirtää. Mikä meni vikaan?
Jos muovia pitää liian kauan päällä taimet tottuvat ilmeisesti siellä alla olevaan mukavaan kosteaan ilmaan ja kuiva huoneilma on niille liian suuri järkytys. Nykyään poistan muovin melkein heti kun ovat itäneet, vahingosta viisastuneena. Isommat taimet on myös mahdollista siedättää, mutta silloin muovia pitää pitää päivä päivältä lyhempiä aikoja ja se on melkoisen vaivalloista.
Toisaalta, tämä ei taida selittää sitä miksi osa on edelleen ok... Voin olla siis väärässäkin, kunhan arvailen ja kerron omia kokemuksia.
Oletteko muistaneet levittää sontaa lannoitteeksi. Yök.🤮
Vierailija kirjoitti:
Sä taidat syödä perunaa ja juureksia, jotka on lannalla kasvatettuja, joten turhaa yökit.
Mikä riivaa aikuista ihmistä, jota kiinnostaa kakkajutut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä taidat syödä perunaa ja juureksia, jotka on lannalla kasvatettuja, joten turhaa yökit.
Mikä riivaa aikuista ihmistä, jota kiinnostaa kakkajutut?
Sanopas muuta. Jopa puutarhaketjuun täytyy tulla pervoilemaan. Tylsä on elämä joillain.
Mulla ei varsinaista pihaa ole, pieni rivitaloläntti vain. Katkoin maksaruohojen kaatuilleet varret. Jo se riitti siistiin ilmeeseen. Pikkasen lunta vielä. Kun sais nuo sepelit luiskilta pois, niin näyttäis keväiseltä. Joku syö aina mun tulppaanit, maljakossa sentään ilahduttavat.
Olen miettinyt missä harrastaa sissiviljelyä pikkukaupungin lähimaastossa. Pitäisi keksiä paikkoja missä ei käy ihmisiä.
Taimet on jo 30cm, chiliä, paprikaa, tomaatteja, meloni, ananaskirsikka jne. Sisällä vielä.
Kasvarissa rucola ja korianteri itäneet kylmyydestä huolimatta hyvin. Pihalla vielä lunta ja jäätä joten mitään ei ole tehty. Nyt 2 vkoa poissa joten saa nähdä mikä tilanne on silloin
Ainoa mikä harmittaa ettei ole omaa pihaa on tomaattien kasvatus itse.
Muistan kun mummolassa oli navetan päädyssä kasvihuone eteläseinällä (1,2 x 10 metriä) ja sielä kasvoi maailman parhaimmat ja makeimmat tomaatit.
Minitomaatit pitäisi koulia ruukkuihinsa.