Te joilla on koulua aloittava lapsi ilman tukiverkostoa
Miten järjestätte arkenne?
Ekaluokkalaisilla on lyhyt koulupäivä, mutta vanhemmilla on edelleen 8h työpäivät.
Herääkö lapsi itse, lähtee yksin kouluun ja on kotona yksin kunnes vanhemmat pääsevät kotiin?
Miten lomien kanssa? Aidosti kysyn.
Kommentit (60)
Olisin valmis tukiverkoksi. Mielelläni ottaisin pienen koululaisen tai vaikka kaksi ap/ip ajaksi. Esim. niin, että vanhempi toisi lapsen aamuisin luokseni. Lapsi söisi aamiaisen/ip:n välipalan luonani. Saattaisin/lähettäisin lapsen sitten kouluun ajallaan ja hakisin ip tai lapsi tulisi koulusta luokseni (meillä kouluun matkaa n. 700m). Nyt eläkkeellä olisi aikaa, ja kun omat lapsenlapset asuvat todella kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Onko iltapäiväkerhoon helppo päästä? Kuinka pitkään pitää "järjestellä" arkea koululaisen mukaiseksi? Voiko esim. 8v pärjätä jo itsekseen arkena?
Kiitos paljon vinkeistä!
-ap
Yleensä on. Suurin osa "järjestelee" arkeaan kolme ekaa vuotta. Kolmas luokka on itse asiassa kaikkein mäntein, kun silloin ei ole enää iltistä, mutta koulupäivät on tosi lyhyitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei iltapäiväkerho mikään pakollinen ole. Moni 7v pärjää jo yksin iltapäivästä pari tuntia :)
"Pari tuntia"?
Koulu loppuu 11.50 ja vanhemmat kotona 17.30?
Oletko käynyt peruskoulusi loppuun?
No, meillä ei enää ole kys tilanne, koska ovat nuoria aikuisia, mutta meillä oli tilanne juurikin ap:n kysymä.
1lk olivat iltapäiväkerhossa n.3h koulun jälkeen ja työpäivät teimme miehen kanssa limittäin aivan kuten päiväkodissa ollessaan 3,5v-6v ikäisenä eli aina oli aamuisin klo7-9 ja iltapäivisin klo15-> jompikumpi saatavilla. Ja kesälomat samoin 1-2lk eli parina kesänä ei oikeastaan yhteistä lomaa ollutkaan, vaan pidimme lomamme limittäin niin, että jompikumpi vanhemmista oli koko kesän ajan kotona. Ja joku kesä oli niin, että olin koko kesän itse kotona, siinä mielessä silloinen pätkätyösopimus olikin mainio juttu.
Se on aikuiselle sumplimista ja osin epämukavuusalueelle (tuo yhteisen kesäajan loman puuttuminen muistaakseni 2 kesänä) menemistä, mutta ei siinä muukaan aina auta, lapsen etu edellä mentiin ja siitä selvisi oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tukiverkosto, mutta ei ne isovanhemmat ajele joka aamu 10 km päästä ennen työpäiväänsä lapsen seuraksi, tuollaisissa tapauksissa perhe opettelee tulemaan toimeen omillaan. Naapurit, luokkakavereiden vanhemmat jne. voi olla apuna. Ei tietenkään laittamassa lasta kouluun, mutta koska Matin isä on aamulla kotona ja laittaa Matin matkaan, niin "voisiko Matti kulkea yhtä matkaa meidän Mikon kanssa, soitan Mikolle joka aamu klo 8:15, niin menee pihalle odottamaan Mattia".
Yleensä muille puhumisesta on isosti apua.
Miten oletat että naapurit voi auttaa, jos ei isovanhemmatkaan? Naapureilla on ihan oma elämänä.
Tarkoitin sellaista naapuria, jolla on itsellään kouluikäisiä lapsia samassa koulussa, ei välttämättä luokkakaverin vanhempaa. Jos on puheväleissä naapureiden kanssa niin voi kysyä, voiko meidän Mikko kulkea teidän Niilon kanssa kouluun, kun kuitenkin samaan aikaan ovat menossa.
Tosin meillä lukiolainen menee joka kouluaamu naapuriin tunniksi (saa siitä ihan oikeaa palkkaa) ja varmistaa, että 7v ja 9v lähtevät ajoissa kouluun mukanaan juuri se kirjat/urheilutunnin tarpeet kuin pitääkin. Eli kyllä naapurin omaa elämäänsä elävä nuori voi olla ihan potentiaalinen apu, jos hoksaa kysyä ja on valmis maksamaan siitä.
Kaikilla ei ole naapureita.
Riippuu ihan alasta voiko tehdä lyhyempää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei iltapäiväkerho mikään pakollinen ole. Moni 7v pärjää jo yksin iltapäivästä pari tuntia :)
Koulu loppuu klo 12, vanhemmat on kotona klo 17...
Niin? Ihan normaalia oli minun lapsuudessani olla tuo aika yksin kotona 7-vuotiaana. Olen syntynyt 80-luvun lopulla.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ihan normaalia oli minun lapsuudessani olla tuo aika yksin kotona 7-vuotiaana. Olen syntynyt 80-luvun lopulla.
t. eri
Niin? Ja tämä liittyy aiheeseen mitenkään miten?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tukiverkosto, mutta ei ne isovanhemmat ajele joka aamu 10 km päästä ennen työpäiväänsä lapsen seuraksi, tuollaisissa tapauksissa perhe opettelee tulemaan toimeen omillaan. Naapurit, luokkakavereiden vanhemmat jne. voi olla apuna. Ei tietenkään laittamassa lasta kouluun, mutta koska Matin isä on aamulla kotona ja laittaa Matin matkaan, niin "voisiko Matti kulkea yhtä matkaa meidän Mikon kanssa, soitan Mikolle joka aamu klo 8:15, niin menee pihalle odottamaan Mattia".
Yleensä muille puhumisesta on isosti apua.
Miten oletat että naapurit voi auttaa, jos ei isovanhemmatkaan? Naapureilla on ihan oma elämänä.
Tarkoitin sellaista naapuria, jolla on itsellään kouluikäisiä lapsia samassa koulussa, ei välttämättä luokkakaverin vanhempaa. Jos on puheväleissä naapureiden kanssa niin voi kysyä, voiko meidän Mikko kulkea teidän Niilon kanssa kouluun, kun kuitenkin samaan aikaan ovat menossa.
Tosin meillä lukiolainen menee joka kouluaamu naapuriin tunniksi (saa siitä ihan oikeaa palkkaa) ja varmistaa, että 7v ja 9v lähtevät ajoissa kouluun mukanaan juuri se kirjat/urheilutunnin tarpeet kuin pitääkin. Eli kyllä naapurin omaa elämäänsä elävä nuori voi olla ihan potentiaalinen apu, jos hoksaa kysyä ja on valmis maksamaan siitä.
Kaikilla ei ole naapureita.
Kyllä on. Ihan jokaisella on naapureita, koska kukaan ei asu yksinään täällä maapallolla. Naapuriin voi toki olla matkaa, mutta jossain se kuitenkin on se naapuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Se kello 12-17 ei ole "pari tuntia". Etkö osaa edes perusmatikkaa?
Se on viisi tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Niin? Ja tämä liittyy aiheeseen mitenkään miten?
ohis
Lue aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Se on viisi tuntia.
Eläpä vauhkoa, vaan opettele lukemaan. Minä en missään vaiheessa puhunut parista tunnista. Käytin ilmaisua "tuo aika".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Se on viisi tuntia.
Mitä sitten? En ole yhdenkään lapsen kuullut kuolleen tai edes sairastuneen siitä, että on joutunut olemaan enemmänkin kuin 5 tuntia koulun jälkeen yksinään. Iltapäiväkerhot ovat aika uusi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pari tuntia"?
Missä koulussa koulu loppuu aina 11.50? Oma lapseni on nyt ekalla ja pääsee koulusta pääosin klo 13. Joskus on koulua klo 14 asti, jos aamulla on aloitettu vasta klo 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pari tuntia"?
Missä koulussa koulu loppuu aina 11.50? Oma lapseni on nyt ekalla ja pääsee koulusta pääosin klo 13. Joskus on koulua klo 14 asti, jos aamulla on aloitettu vasta klo 10.
Täällä loppuu koulu klo 12 ja alkaa aina klo 9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pari tuntia"?
Erikoisen lyhyitä koulupäiviä tuollaiset 3h päivät. Lapsesi lienee jossain erityiskoulussa. Normaalisti koulupäivä kestää vähintään 4h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pari tuntia"?
Erikoisen lyhyitä koulupäiviä tuollaiset 3h päivät. Lapsesi lienee jossain erityiskoulussa. Normaalisti koulupäivä kestää vähintään 4h.
Ihan tavallinen koulu. Toki joskus voi olla yhteen asti.
Kuljet lapsen kanssa yhdessä sen matkan, minkä hän tulee kulkemaan sitten koulun alettua yksin. Jos mahdollista, ota muutama lomapäivä itsellesi siihen koulun alkuun, jolloin voit saattaa lapsesi kouluun, sitä reittiä, mitä hänen kuuluu kulkea sitten, kun menee itsenäisesti kouluun.
Ja aamuksi hälytyksiä sopivasti: Herätys. Aamupalalle. Ulkovaatteita pukemaan. Nyt pitää lähteä. Erilainen hälytysääni eri kohtiin/tarkoituksiin.
Jos mahdollista, soita lapsellesi ja tarkista, kuinka aamu etenee.
Kokemuksesta voin sanoa, että joskus se lapsi on jo koulun pihalla, kun pitäisi vasta alkaa ulkovaatteita pukemaan. Toisinaan taas hän on vielä sängyssä siinä vaiheessa. Meillä lapsi on taksikuljetuksessa, joten pihalla pitää olla valmiina, kun taksi tulee. Muuten jää kyydistä.