Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä kielten oppimiseen (Te jotka olette polygloteja)

polyglotindafuture
14.04.2022 |

Pujun sujuvasti Englantia, Suomea ja melko hyvin myös venäjää. Nyt aloitin opiskelemaan Espanjaa, ja haluisin myös aloittaa pari muuta kieltä, esim. Saksa ja joku aasialainen kieli. Tavoitteena siis oppia vähintään 5 kieltä sujuvasti. Mikä olisi nopein tapa oppia? plus muita vinkkejä...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainiin unohdin että puhutte korkeintaan kahta kieltä <3 sori

Vierailija
2/11 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue ensimmäistä riviä pidemmälle. Muut ymmärtävät kyllä, miksi. Edes otsikosta ei selvitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaa et kuitenkaan suomea osaa.

Vierailija
4/11 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella ensin hyvin niitä kahta kolmea kieltä, joita sanot osaavasi. Nyt tekstisi kertoo melko huonosta kielitajusta.

Vierailija
5/11 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuunnella, lukea, kirjoittaa ja keskustella opittavalla kielellä. 

Pelkkien sanalistojen ja kielen rakenteiden tankkaaminen ei kehitä kielellistä kykyä, vaikka niiden hallitseminen onkin suotavaa. Katso vaikka leffoja/ lue kirjoja opiskeltavalla kielellä. Tai kuuntele musiikkia. 

Olisko mahdollista tutustua johonkin natiivipuhujaan?

Vierailija
6/11 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kielten oppiminen on ollut aina vaikeaa. Ymmärrän vähän englantia ja osaan sanoja saksasta sekä ranskasta. Saksa ja ruotsi on samalaista.

Venäjää en ymmärrä yhtään.

Kielet ja matematiikka ei ole mun juttu. Huomasin sen jo kolmannella luokalla joten päätin olla kokonaan opiskelematta niitä, koska ne on ajan haaskausta.

Tappelemisessa ja ampumisessa olen melko hyvä, mutta koska näitä ei opeteta koulussa, niin olen joutunut hakemaan hakkausopetusta erilaisilta kursseilta ja ottanut matsejakin.

Ampumiseen ei saanut edes kunnollista opetusta armeijassa, joten ilmakiväärillä kesämökillä mennään.

Harmi ettei kouluissa opeteta klassista tappelutaitoa ja ampumataitoa.

Ihan hyödyllisiä taitoja siinä missä kielet ja matematiikkakin on.

Vierailija
7/11 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliä on tosiaan helppo oppia. Olen itse polymaatikko ja erikoistunut kieleen nimeltä matematiikka.

Mutta kielen opitun taidon unohtaa varsin nopeasti, jos sitä ei käytä aktiivisesti. Tämä kannattaa pitää mielessä. Ohjelmointikielenkin unohtaa, jos sitä ei aktiivisesti käytä. 

Vierailija
8/11 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliä oppii ensin harjoittelemalla peruskielioppia ja sanastoa sen verran ettei ole ihan kujalla ja sitten kuuntelemalla ja lukemalla mahdollisimman paljon. Kun tulee uusi sana tai kielioppijuttu jota ei ymmärrä, tarkistaa sen ja jatkaa eteenpäin.

Mitään sanalistoja ei kannata opetella. Jos ne sanat eivät tule vastaan ne unohtuvat, siksi opetellaan alunperinkin kontekstin kanssa. Lisäksi jos opettelee jotain listoja teemoittain käy helposti niin että joka kerta miettii oliko apple päärynä ja pear omena vai juuri toisinpäin, menee ihan turhaan kapasiteettia hukkaan.

Puhuminen alkaa yleensä sujua vasta viimeisenä mutta kannattaa aloittaa sekin niin pian kuin mahdollista, ei se muuten harjaannu. Puhuu vaikka itsekseen, sekin auttaa vaikkei kukaan olekaan korjaamassa.

Vierailija
9/11 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele kohdekielistä musiikkia Youtubesta. Mua on auttanut paljon kun oon kuunnellut aika paljon vironkielistä musiikkia Youtubesta ja Viron euroviisukappaleita näin euroviisufanina. Oon myös kuunnellut muiden maiden euroviisubiisejä kielten oppimisen muodossa. Oon euroviisukappaleen myötä löytänyt lisää niillä kohdekielillä laulajia artisteja, joista en oo kuullutkaan ennen.

T: ranskan kielen pääaineopiskelija ja viron kielen sivuaineopiskelija Helsingin yliopistosta

Vierailija
10/11 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.päätä keskitytkö johonkin osa-alueeseen erityisesti: lukeminen, puhe, kuuntelu tai kirjoitus. Riippuen tavoitteestasi, vou esim. kirjoittaminen olla vähemmän tärkeää sinulle.

2. Puhu päivästä yksi alkaen ihmisten kanssa, jotka puhuvat uutta kieltä äidinkielenään. Aluksi tämä tuntuu pahalta. Mitä nopemmin ylität "en uskalla puhua" kynnyksen, sitä nopeammkn opit. Älä pelkää nolaavasi itseäsi, se tapahtuu pelkäämättäkin.

3. Hanki hyvä sanasto äppi ja treenaa joka päivä useampi 5-15 minutin setti. Toista, toista, toista.

4. Hanki lista yleisimmistä sanoista, opettele ne. Hyödynnä muuta kielitaitoa, etsi samankaltaisia sanoja. Esim. Vertaa ranska/englanti tms. Mikä nyt sopii.

5. Kuuntele ja lue uutisia uudella kielellä, Euronews on hyvä. Jos seuraat niitä jo suomeksi, helpompi ymmärtää, koska teemat samoja.

6. Opettele kieliopista alkuunsa vain pääpiirteet. Älä keskity poikkeuksiin pysy basic muodoissa: tyylin tästä tunnidtan imperfektin tms.

7. Tee oppimisesta hauskaa. Kuuntele musiikkia, katso leffoja, käy kahvilassa...

8. Ota edullista 1:1 nettiopetusta paikalliselta. Yksityisopetus on kursseja tehokkaampaa. Vaihtele opettajia ja tandempareja.

Vierailija
11/11 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntele kohdekielistä musiikkia Youtubesta. Mua on auttanut paljon kun oon kuunnellut aika paljon vironkielistä musiikkia Youtubesta ja Viron euroviisukappaleita näin euroviisufanina. Oon myös kuunnellut muiden maiden euroviisubiisejä kielten oppimisen muodossa. Oon euroviisukappaleen myötä löytänyt lisää niillä kohdekielillä laulajia artisteja, joista en oo kuullutkaan ennen.

T: ranskan kielen pääaineopiskelija ja viron kielen sivuaineopiskelija Helsingin yliopistosta

Viisut ovat surkeaa kieltä. Kas kun et huomannut asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä