Mies nukahti äsken motarilla rattiin ja ajoi auton kyljen tienvierukesen aitaan
LUOJALLE KIITOS tajusin huutaa, että mitä se duunaa!!!!! Ollaan kaikki hengissä, eikä autoon tullut kuin 5 cm leveä naarmu kyljen pituudelta. Nyt sitten kirvelee korjaukseen menevät rahat. Meillä on täydet bonukset ja täys kasko, mutta tarviiko jotain maksaa itse? Kuinka paljon köyhdytään? Saatana, kun lomaa ajattelin pitää, mutta töihin se on mentävä, että saa rahaa.
Kommentit (20)
Mitä vakuutus korvaa? Vai korvaako mitään
kyljessä, on varmaankin älytöntä käyttää Kaskoa sen korjaamiseen...
Jos laskee, että yleensä joutuu maksamaan itse jonkin omavastuun. (nyt en ole selvillä tarkoista summista! Ja saattaa vaihdella asiakkaan/vakuutuksen mukaan...)
Jos vaikka naarmun korjaaminen maksaa 800e, ja siitä on omavastuu 250e, niin vakuutus korvaa 550e. Menettätte bonukset, joka on varsin suuri lisäkulu JOKA vuosi lisää... Jos teillä siis täyden bonukset (kuten muistelen että kirjoitit...) Vakuutusmaksu voi nousta jopa satoja euroja, joten teille ei kannata " tuhlata" Kaskoa ja bonuksia pikku jutun takia... Eri asia on, jos ajaa esim. nokkakolarin tmv. jossa remontii kallis, tai jopa uuden auto osto edessä...
Suurin osa ihmisistä ei esim. käytä Kaskoaan (jos siis hyvät/täydet bonukset) jos vaikka talvella tömpsähtävät autolla lumipenkkaan, ja valot menevät rikki ja puskuri hiukan lyttyyn... Ja tuollaisen naarmun korjaa aika helposti itsekkin, tarkoitan että varmaan jokaisella löytyy joku tuttu tai tutun tuttu joka homman osaa hyvin tehdä... Varsin monet miehet ovat ainakin nuoruudessaan itse maalailleen ja tehneet muutakin pientä pintaremonttia autoilleen...
tuo naarmu ei ole mikään pieni, MUTTA sen pystyy kyllä helposti korjaamaan...!!! Onko naarmu syvä, vai onko siinä lähinnä vain maali irronnut? Jos jälkimmäinen, niin ei ole iso homma korjata, sellaiselle joka sen osaa...! Mutta autokorjaamossa toki maksanee maltaita... Ainoa ongelma mikä voi tulla, on se löytyykä oikean väristä maalia... Mitä erikoisemman värinen autonne on, sitä vaikeampaa sen löytäminen on. Mutta esim. punaisen sävyjä on ties kuinka montaa myynnissä, joten oikean värin löytyminen tuskin on ongelma...
Voi soittaa vakuutusyhtiöön, ja kysyä paljonko vakuutusmaksut nousevat, jos menentätte bonukset. Sitten viekää auto korjaamolle, ja kysykää paljonko korjaus maksaa. Saatte summat ja voitte laskea, kannattaako maksaa itse vai menettää bonukset...
Maksaako vakuutus kauhean nihkeästi noita skraaduja? Onneksi kyse on vain maalipinnasta.
ap
Kannattaisi miettiä sitäkin asiaa.
Että tiedätkö ap mitä bonukset ovat? Ne eivät siis ole mikään sellainen asia, että vakuutus yhtiö " korvaa enemmän" jos on bonuksia.
Vakuutuksen bonukset kasvavat sitä mukaa, mitä useamman vuoden ajaa ilman kolareita tai muita joissa auto vaurioituu. Vakuutus yhtiö siis palkitsee siitä, ettei autoilija ole ns. " riskialtis" autoilija.
Jos mällää usein autoaan, ei saa bonuksia ja vakuutusmaksut ovat korkeat. Tai tarkemmin, se yksi mällääminen riittää siihen että bonukset menettää...
Tämä onkin ihan fiksua, sillä näin " pikku tapaturmat" eivät tule vakuutusyhtiöiden maksettaviksi, kun ihmiset eivät pienen remontti laskun vuosi viitsi menettää bonuksiaan, sillä loppujen lopuksi siinä häviää rahaa, koska vakuutusmaksut nousevat. Jossain lehdessä oli joskus laskettu uudehko auton kohdalla, minkä hintaiset remontit kannattaa maksaa itse, harmi kun en yhtään muista sitä summaa... Oli kuitenkin varsin iso!
välttämättä ei kannata ottaa mitään korvausta vakuutusyhtiöstä. Ja naarmuko on se sun pääasiallinen huolenaihe?
Ettei te herraisä nyt kaskoa naarmun korjaamiseen käytä, vaan miehes kaivaa kuvattaan ja vie auton pajalle. merkkikorjaamolle naarmun takia.... PÄIVÄN REPS!!
Ja silloin ei " kupeen kaivelu" vain riitä. Maksaa maltaita.
Ja tällä tarkoitan siis lähinnä ruostevaurioita.
Mikäli katsotte tarpeelliseksi korjauttaa naarmun heti, niin kysy autokorjaamoilta mitä maksaa ja pohdi sitten, kannattaako käyttää vakuutusta tuon korjaamiseen vai ei.
Teillä ei varmaankaan ole ollut autoa kovin kauaa, jos ajattelet " ei-merkkikorjaamoiden" tekevän automaattisesti huonoa jälkeä. Suuri osa tällaisista tavallisista yleiskorjaamoista tekee oikein hyvää jälkeä. Ja jos jälki on huonoa, voi niin merkkikorjaamon kuin tavallisen korjaamonkin työstä aina valittaa ja vaatia työn korjaamista.
Korvausneuvojana voin kertoa, että kaskoa käytetään kyllä ihan pienenkin naarmun korjaamiseen. Useimmiten koko auto tarvitsee uuden maalipinnan pienen naarmun vuoksi ja maksaahan se satoja euroja kun auto maalaamoon viedään. Ja nimenomaan jos bonukset on täydet 70% niin bonustappio on suhteessa pienempi kuin jos bonuksia olisi esim. 10%.
Omavastuun ja bonustappion verran tästä ap kärsit ja that´s it. Ei kannata murehtia, Suomessa ajetaan satoja ellei tuhansia peltikolareita joka ainoa päivä.
Toinen juttu sitten on se, tekeekö yhtiösi jonkin pienen vähennyksen korvauksesta koska miehesi myötävaikutti vahinkoon nukahtamalla rattiin. Väsyneenähän ei autoa saisi ajaa, joskaan ei kysessä ole lähimainkaan yhtä suuri rikkomus kuin rattijuopumus niinkuin joku viisas jo kuulutti.
Tosiaan omavastuu on useimmiten 150e ja bonustappio noilla bonuksilla suunnilleen parista kolmeensataan euroon. Bonustappio vielä jakautuu kahden vuoden vakuutusmaksuihin. Ole onnellinen vaan että ketään ei sattunut, peltiä saa aina uutta!
Eli ap:n vaurio voi olla oikeasti aika kallis korjata, joten vakuutuksen käyttö lienee tarpeen.
mutta älä ap tuosta rahasta mouhoa. Pääasia, että ei käynyt pahemmin!
ja oikea kylki naarmuttui koko pituudeltaan n. 10cm levyisesti. Ja iso remppa tuli, ovi jouduttiin vaihtaa ja muistaakseni koko auto maalata.
Entäs jos vakuutusyhtiön tarkastama vaurio hinnoitellaan alakanttiin? Eikö noi korjaamot peri ihan kauheita hintoja? Onko vakuutusyhtiöllä jotain " omia" korjaamoja, joissa autot korjataan? Vai saako sen itse valita?
Jos bonus on täydet 60-70%, vakuutusyhtiöstä riippuen, yhdestä kolaroinnista ja korvauksesta bonukset laskee 20%. Ovat siis seuraavat pari vuotta noin 50% ja nousevat taas täyteen. Mitä ihmettä te vakuutatte autojanne, jollette edes käytä vakuutuksia tarvittaessa?
Esimerkiksi 600 euron vuosimaksun täysbonuksinen vakuutus maksaa vain
alle 200e vuodessa, ja tappio kolarin johdosta käytännössä satasen luokkaa bonusten vähenemisen vuoksi. (huom. en laskenut laskimella, vaan karkeasti vaan). Omavastuu lienee 150 euron luokkaa, joten kokonaiskulut kolaroijalle noin 250e, nekin jaettuna kahdelle vuodelle.
Kannattaako silloin ottaa vakuutuksesta ??? Tottakai, jos kustannukset ylittävät tuon summan. Ap:n tapauksessakin ihan varmasti menee 2000E VÄHINTÄÄN.
Eli siis sen menettää omavastuuna + bonusmenetyksinä, jos vakuutusta käyttää. Sitä suuremmat laskut kannattaa siis kierrättää vakuutuksen kautta. Vaikka lasku olisi vähän allekin (mitä ap:n kuvaama kolhu ei kyllä ole), kannattaa käyttää vakuutusta, jos haluaa maksuaikaa. Silloinhan heti maksettavaksi tulee vain omavastuu, ja bonusmenetykset maksetaan pikku hiljaa parin vuoden aikana korkeampina vakuutusmaksuina.
Sieltä ne sulle kertoo kannattaako ottaa vakuutuksesta vai ei.
Mutta sitä ihmettelen, että kyselette, korvaako kasko kuinka hyvin. Kaskohan otetaan just sitä varten, että se korvaa itse aiheutetutkin.
Kyllähän tosta kallista tulee joko maksaa itte tai käyttää kaskoa.