Myastenia gravis?
Tietäiskö joku tästä sairaudesta omakohtaisesti? olen kyllä jo googlettanut,mutta onko muuta tietoa?
Kommentit (13)
onko täällä joku jolla sairaus on tai ystävä,jolla se on? minun ystävälläni on tämä,ja haluaisin tietää,onko miten vakava?
Vierailija:
Tietäiskö joku tästä sairaudesta omakohtaisesti? olen kyllä jo googlettanut,mutta onko muuta tietoa?
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Sairaseläkkeellä 40-vuotiaasta. Kova lääkitys. Nyt 75-vuotiaana vielä yllättävän hyvässä kunnossa. Hyvinä aikoina touhuaa kuten muutkin, huonoina lähinnä sänkypotilaana. Useimmat ilmeisesti ovat huomattavasti huonommassa kunnossa.
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Tästä on hyvä ryhmä sairastuneille Facebookissa :) Sairastuin itse pari vuotta sitten synnytyksen ja stressin takia ja sairaus havaittiin kaksoiskuvien takia jolloin jouduin sairaalaan. Itselläni sairaus on pääasiassa niskan, pään ja hartioiden alueella, jaloissa en onneksi huomaa. Nieleminen on välillä vaikeaa ja niska väsyy välillä niin, että on pakko maata (hankalaa kaksivuotiaan kanssa). Ääni menee välillä kummalliseksi, kun äänihuulet väsyvät ja kurkussa on palan tunne. Kortisoni auttaa kaksoiskuviin ja Mestinon auttaa lihaksiin. Käyn jopa treenaamassa, että olisi paljon lihaksia, koska olen päätellyt, että isompi määrä lihaksia heikkonakin on parempi kuin vähäinen määrä lihaksia heikkona :)
Hermo-lihasliitosperäisissä sairauksissa eli myastenioissa vaurio esiintyy hermo-lihasliitoksen toiminnassa. Elimistö valmistaa tuntemattomasta syystä vasta-aineita, jotka estävät hermo-lihasliitoksen reseptoreita toimimasta, jolloin hermoimpulssi ei pääse siirtymään lihakseen, jotta lihas toimisi halutulla tavalla. Itse lihaksisto ja hermoradat ovat terveet. Tämän ryhmän sairauksista tunnetuin on myastenia gravis (MG), jonka oireita ovat tahdonalaisen lihaksiston nopea väsyminen rasituksessa ja hidas palautuminen levossa. Muita oireita ovat esim. silmäluomien roikkuminen, kaksoiskuvat, väsyvyys puhuessa, samoin niskan, hartioiden, vartalon ja raajojen lihaksissa lihasväsyvyyttä ja ohi meneviä halvauksia. Kateenkorvan poistaminen ehkäisee sairauden pahenemista ja oireita voidaan helpottaa kortikosteroidilääkityksellä. MG:ta sairastaa arviolta 850 ihmistä.