Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä aloit tai alat opettaa lapsellesi englantia?

Vierailija
13.04.2022 |

Meillä on 2-vuotiaalla jo kuvasanakirjoja, mitä luetaan, ja kieltä harjoitellaan arjessa leikin avulla. Katsellaan myös lastenohjelmia englanniksi.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden toinen kotikieli englanti, miten meni yo-kirjoitukset. Tuliko pitkästä L?

Minä en osaa englantia mutta poikani veti pitkästä enkusta ällän. Englanti ei ole kotikieli todellakaan.

Joutuuko kotikielenä englantia puhuva oikeasti opiskelemaan englantia samalla tavalla kuin suomenkieliset lapset? Toivottavasti ei. Olisi varsin hölmöä, jos 9-vuotias joutuisi tunnille, jossa opetellaan asioita, jotka hän oppi 1-2-vuotiaana. 

Joutuu tietenkin, jos koulussa ei ole muita pitkiä kieliä tarjolla. Pitkä vieras kieli ei ole kouluissa mikään valinnaisaine.

Vierailija
42/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko englanti sinun äidinkielesi? Jos ei, miksi haluat opettaa lapsellesi kieltä, jota et itsekään osaa kunnolla? Oppii persiilleen lausuttuna sanat jne. 

Jos sina et osaa kielta kunnolla ja lausut sanoja vaarin niin ei se tarkoita etta jollakin muulla ei sujuisi paremmin. :D

Ei toki. Mutta ei-natiivi ei osaa kieltä riittävän hyvin opettaakseen sitä pikkulapselle. Tama on fakta. 

Aika harvoin taitavat suomalaiset lapset päästä natiivin opetukseen missään kielessä. Joissakin kielipäiväkodeissa on natiiveita, koulussa todennäköisesti ei.

Itse puhun erittäin hyvää englantia, mutta lapsilleni olen opettanut vain suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei englantia kannata lapselle opettaa. Lapset oppivat englantia muutenkin. Opeta mieluummin jotain muuta tärkeää kieltä kuten espanjaa tai saksaa. Tai jos lapsesi on poikkeuksellisen lahjakas, opeta hänelle latinaa.

Vierailija
44/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristallikissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden toinen kotikieli englanti, miten meni yo-kirjoitukset. Tuliko pitkästä L?

Minä en osaa englantia mutta poikani veti pitkästä enkusta ällän. Englanti ei ole kotikieli todellakaan.

Joutuuko kotikielenä englantia puhuva oikeasti opiskelemaan englantia samalla tavalla kuin suomenkieliset lapset? Toivottavasti ei. Olisi varsin hölmöä, jos 9-vuotias joutuisi tunnille, jossa opetellaan asioita, jotka hän oppi 1-2-vuotiaana. 

Joutuu tietenkin, jos koulussa ei ole muita pitkiä kieliä tarjolla. Pitkä vieras kieli ei ole kouluissa mikään valinnaisaine.

Eiköhän tuossa tilanteessa sovita itsenäisestä opiskelusta.

Vierailija
45/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että sen saa kyllä halutessaan kuitattua sillä, että osoittaa englannin olevan äidinkieli. Näin teki ystäväni, joka ei viitsinyt tulla opettelemaan numeroita, kun osasi englantia jopa hieman paremmin kuin suomeakin. 

Vierailija
46/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin englannin pois alta jo lukion 1. vuonna. Kurssit sain suoritettua tenttimällä. L tuli tietenkin. 

t. kaksikielinen

Vierailija
47/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko englanti sinun äidinkielesi? Jos ei, miksi haluat opettaa lapsellesi kieltä, jota et itsekään osaa kunnolla? Oppii persiilleen lausuttuna sanat jne. 

Ei englannin tarvitse olla mikään virallinen äidinkieli osatakseen sitä tarpeeksi sujuvasti. Esimerkiksi minun äidinkieleni on suomi, mutta koska isäni on britti

Tuo ensimmäinen virkkeesi "Ei englannin tarvitse olla... osatakseen" on epäkieliopillinen. "Osatakseen" = jotta osaisi. Eli: "englannin ei tarvitse olla äidinkieli, jotta se osaisi sitä sujuvasti." Makes no sense, does it? Itse olen kasvanut täysin yksikielisessä kodissa ja äidinkieleni on suomi. Osaan kirjoittaa vieheetöntä suomea.

Vierailija
48/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei englannin tarvitse olla mikään virallinen äidinkieli osatakseen sitä tarpeeksi sujuvasti. Esimerkiksi minun äidinkieleni on suomi, mutta koska isäni on britti, niin englantini on sujuvuudeltaan ihan siihen äidinkieleen verrattavaa, vaikkei se olekaan ensimmäisenä opittu kieli.

Niin. Ja lisäksi ihan kielen ammattilaisista monet kyllä tähän pystyvät, samoin kuin ihmiset, jotka ovat muuten vain elämässään tavalla tai toisella saavuttaneet hyvin korkean englannin kielen tason. Ei se ole mitenkään mahdotonta, vaikka moni yliarvioikin oman kielitaitonsa ja siksi ensireaktio monilla on tuo, että kukaan ei voi muka osata kieltä tarpeeksi hyvin sitä opettaakseen.

Ja huom. tulkitsin ainakin itse aloituksen tarkoittavan englannin opettamista nimenomaan ylimääräisenä hauskana/kehittävänä juttuna, ei niin, että opettaisi englantia ikäänkuin äidinkielenä suomenkieliselle lapselle. Tätä en suosittelisi muille kuin natiiveille monestakaan syystä. Mutta ei sen lapsen kielellinen kehitys siitä mene rikki, jos se oppii ensimmäisenä ääntämään jonkin sanan vaikka aavistuksen väärällä painotuksella tms - hyvin nopeasti mamman opetukset ovat vain marginaalinen osa kaikesta siitä englanninkielisestä sisällöstä, mitä lapsi ympäristöstään imee. Tietysti on hyvä olla realistinen omien taitojensa suhteen, englannin oppii varmasti hyvin ihan kouluopetuksenkin puitteissa.

Vierailija
49/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun jonkin verran puhumaan englanninkielisiä työpuheluja kotona, ja sitä kautta lasten kiinnostus on herännyt 3-4-vuotiaana.

Olen tosin pitänyt homman sillä tasolla että vastaan jos kysytään ”miten sanotaan englanniksi…?”

Nyt vanhempi on 5. luokkalainen ja hyvin tuntuu englanti taipuvan.

Vierailija
50/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei englannin tarvitse olla mikään virallinen äidinkieli osatakseen sitä tarpeeksi sujuvasti. Esimerkiksi minun äidinkieleni on suomi, mutta koska isäni on britti

Tuo ensimmäinen virkkeesi "Ei englannin tarvitse olla... osatakseen" on epäkieliopillinen. "Osatakseen" = jotta osaisi. Eli: "englannin ei tarvitse olla äidinkieli, jotta se osaisi sitä sujuvasti." Makes no sense, does it? Itse olen kasvanut täysin yksikielisessä kodissa ja äidinkieleni on suomi. Osaan kirjoittaa vieheetöntä suomea.

Minäkin osaan kirjoittaa vieheetöntä suomea.

Vierailija
51/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ettei suomessasi ole vieheitä! ;)

Vierailija
52/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tihihiii!

Vierailija
53/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

When pregnant test was positive and he was inside of my uterus and immediately started talking face to face when he was out and now he´s 24 months old and speaks fluent English.

Vierailija
54/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta siis englannin ei tarvitse olla äidinkieli, jotta englanti osaisi englantia sujuvasti. Tämä selvä. 

Vierailija
55/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan kirjoittaa vieheetöntä suomea.

Pun intended.

Vierailija
56/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana kielitaito on välttämätöntä.

Vierailija
57/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alkaa kielten opiskelu liian myöhään. Vauvana oppisi paremmin. Olin kateellinen niille jotka osasivat jo koulun alkaessa eivätkä itkeneet liian vaikeiden läksyjen kanssa.

Vierailija
58/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sina et osaa kielta kunnolla ja lausut sanoja vaarin niin ei se tarkoita etta jollakin muulla ei sujuisi paremmin. :D

Ei toki. Mutta ei-natiivi ei osaa kieltä riittävän hyvin opettaakseen sitä pikkulapselle. Tama on fakta. 

Kylla se siita kun ymparisto on 100% englanninkielinen. Tama ei-natiivi paihittaa natiivit sanaristikkojen teossa.

Eihan suomalaisetkaan osaa aidinkieltaan taydellisesti, englantia pitaa heittaa mukaan kun omat sanat loppuu. So there!

Seuraavaksi sitten opettelet ääkköset. Ei ole vaikeaa. 

Snooty, aren't we?

Vierailija
59/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 3-vuotias osaa jo jonkun verran. Esimerkiksi ison osan värejä, numeroita ja aika paljon sanoja ja sanontoja. Tykkää ruutuajallaan katsella YouTube Kidsistä englanninkielisiä lastenohjelmia, esim. Bounce Patrolilla on ihan hauskoja lauluja ja muuta. En ole näitä kieltänyt ja innokkaana niitä lauleskelee mukanakin. :) Minä olen ajatellut, että kun ei ole äidinkielen kehityksessä mitään häiriötä, niin ei ole häiriöksi myöskään leikeissä ja lauluissa kuulla ja ”käyttää” englantia.

Vierailija
60/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuossa tilanteessa sovita itsenäisestä opiskelusta.

Kyllä ainakin omat kaksikieliset kaverini ovat joutuneet käymään ihan samat englannin kurssit kuin muutkin, sama esim. puoliksi ruotsinkielisten kanssa jos suomi on ollut se virallinen äidinkieli mikä papereihin merkitty.

Useampikin puoliksi englanninkielinen kaveri on itse asiassa pärjännyt tosi huonosti englannin tunneilla eikä todellakaan saanut mitään kiitettäviä tai laudatureja! Eipä kaikki suomenkielisetkään saa äikästä hyviä numeroita, joten eihän se mikään ihme ole. Implisiittisesti opittuja kielioppisääntöjä voi olla yllättävän vaikea hyödyntää koulutehtävissä, joissa odotetaan toisenlaista kielitajua. Samasta syystä kukaan ruotsinkielinen ystäväni ei osaa selittää oikein mitään ruotsin kielioppisääntöjä kysyttäessä, vaikka tietysti osaisi sanoa minkä tahansa lauseen ruotsiksi.