Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä aloit tai alat opettaa lapsellesi englantia?

Vierailija
13.04.2022 |

Meillä on 2-vuotiaalla jo kuvasanakirjoja, mitä luetaan, ja kieltä harjoitellaan arjessa leikin avulla. Katsellaan myös lastenohjelmia englanniksi.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tietenkin Briteissä raskausajan ja synnytin siellä jotta kuulisi jo kohdussa ollessaan vain yläluokkaista brittienglantia. Jouduin pestautumaan sisäköksi Kensingtonilaiseen perheeseen mutta kyllä kannatti. Kun nyt 18v lapseni avaa suunsa englanniksi missä tahansa niin saa välittömästi muut tuntemaan itsensä alemmiksi.

Vierailija
22/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden toinen kotikieli englanti, miten meni yo-kirjoitukset. Tuliko pitkästä L?

Minä en osaa englantia mutta poikani veti pitkästä enkusta ällän. Englanti ei ole kotikieli todellakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tuo koulussa ehtii oppia tarvittavan. Lapsi saa olla lapsi ihan kaikessa rauhassa.

Vierailija
24/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 3-vuotiaana kuunneltiin lauluja ja värejä, numeroita ym... opeteltiin. Lapset tykkäsi tosi paljon ja nyt jo isoina koululaisina tykkäävät edelleen.

Vierailija
25/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä englantia tarvitse erikseen tuputtaa. Oppivat sen joka tapauksessa elokuvista, peleistä ja videoista ja koulun kautta tulee kielioppi. Keskittykää mieluummin tukemaan jotain kieltä, jota ei tule joka tuutista muutenkin.

Vierailija
26/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko englanti sinun äidinkielesi? Jos ei, miksi haluat opettaa lapsellesi kieltä, jota et itsekään osaa kunnolla? Oppii persiilleen lausuttuna sanat jne. 

Ei englannin tarvitse olla mikään virallinen äidinkieli osatakseen sitä tarpeeksi sujuvasti. Esimerkiksi minun äidinkieleni on suomi, mutta koska isäni on britti, niin englantini on sujuvuudeltaan ihan siihen äidinkieleen verrattavaa, vaikkei se olekaan ensimmäisenä opittu kieli.

Ilmeisesti et osaa suomea, kun et ymmärrä, mitä äidinkieli tarkoittaa. Sinun tapauksessasi myös se englanti on äidinkielesi. 

Ilmeisesti sinä et tiedä tai ymmärrä, mitä äidinkieli tarkoittaa. Kannattaa vaikka googlata.

Vierailija
27/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden toinen kotikieli englanti, miten meni yo-kirjoitukset. Tuliko pitkästä L?

Minä en osaa englantia mutta poikani veti pitkästä enkusta ällän. Englanti ei ole kotikieli todellakaan.

L joo, mutta taisi olla pari pistettä yli sen pisterajan.

Vierailija
28/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kohtuullisen erikoista, jos kotikielenä englantia puhuva ei saisi yo-kirjoituksissa pitkästä englannista täysiä pisteitä. Se on kuitenkin kohtuullisen simppeliä kieltä, mitä siinä kysellään. Lienee vauvasta saakka englantia kuullellee/oppineelle samaa taso kuin suomi toisena kielenä koe suomea äidinkielenään puhuvalle. 

Vierailija
29/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 31v.

Sitähän sä kysyit, minun ikääni.

Vierailija
30/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko englanti sinun äidinkielesi? Jos ei, miksi haluat opettaa lapsellesi kieltä, jota et itsekään osaa kunnolla? Oppii persiilleen lausuttuna sanat jne. 

Jos sina et osaa kielta kunnolla ja lausut sanoja vaarin niin ei se tarkoita etta jollakin muulla ei sujuisi paremmin. :D

Ei toki. Mutta ei-natiivi ei osaa kieltä riittävän hyvin opettaakseen sitä pikkulapselle. Tama on fakta. 

Kylla se siita kun ymparisto on 100% englanninkielinen. Tama ei-natiivi paihittaa natiivit sanaristikkojen teossa.

Eihan suomalaisetkaan osaa aidinkieltaan taydellisesti, englantia pitaa heittaa mukaan kun omat sanat loppuu. So there!

Vierailija
31/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei englannin tarvitse olla mikään virallinen äidinkieli osatakseen sitä tarpeeksi sujuvasti. Esimerkiksi minun äidinkieleni on suomi, mutta koska isäni on britti, niin englantini on sujuvuudeltaan ihan siihen äidinkieleen verrattavaa, vaikkei se olekaan ensimmäisenä opittu kieli.

Ilmeisesti et osaa suomea, kun et ymmärrä, mitä äidinkieli tarkoittaa. Sinun tapauksessasi myös se englanti on äidinkielesi. 

Ilmeisesti sinä et tiedä tai ymmärrä, mitä äidinkieli tarkoittaa. Kannattaa vaikka googlata.

Hyvin tiedän. Ei tarvitse edes googlea siihen. 

Vierailija
32/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sina et osaa kielta kunnolla ja lausut sanoja vaarin niin ei se tarkoita etta jollakin muulla ei sujuisi paremmin. :D

Ei toki. Mutta ei-natiivi ei osaa kieltä riittävän hyvin opettaakseen sitä pikkulapselle. Tama on fakta. 

Kylla se siita kun ymparisto on 100% englanninkielinen. Tama ei-natiivi paihittaa natiivit sanaristikkojen teossa.

Eihan suomalaisetkaan osaa aidinkieltaan taydellisesti, englantia pitaa heittaa mukaan kun omat sanat loppuu. So there!

Seuraavaksi sitten opettelet ääkköset. Ei ole vaikeaa. 

Vierailija
33/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Äidinkieleni, ensimmäisenä opittu kieleni, on suomi. Isäni ja hänen puolen perheen ja suvun kanssa olen toki oppinut ja puhunut englantia jostain 2-3v. alkaen, mutta se ei tee siitä äidinkieltäni. Vaikka englantini on äidinkieleni suomen veroista, niin en se on silti minulle vain toinen kieli, ei äidinkieli.

Vierailija
34/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä tuo koulussa ehtii oppia tarvittavan. Lapsi saa olla lapsi ihan kaikessa rauhassa.

Huutonaurua.

Vierailija
35/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En alkanut, mutta lapsi puhui ja ymmärsi englantia jo useiden lauseiden verran muutamaa viikkoa ennen 3.-luokkaa, kun kieli alkoi. Ihan oma-aloitteisesti alkoi eräänä iltana esittelemään osaamiaan lauseita. Katsoo you tubea pääsääntöisesti englanniksi kun katsoo, siksi osaa niin hyvin. Nyt 14-vuotias. En tajua tuollaista energian tuhlausta niinkin helpon asian opettamiseen?

Vierailija
36/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko kotikielenä englantia puhuva oikeasti opiskelemaan englantia samalla tavalla kuin suomenkieliset lapset? Toivottavasti ei. Olisi varsin hölmöä, jos 9-vuotias joutuisi tunnille, jossa opetellaan asioita, jotka hän oppi 1-2-vuotiaana. 

Vierailija
37/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelle yrittää esittää jotain "hienompaa" jättämällä ääkköset pois :D:D:D

Kuules pelle, vaikea niita aakkosia on kayttaa kun ei nappaimisolta loydy ja olen liian laiska ruvetakseni temppuilemaan niiden kanssa. Mita "hienoa" siina on jos on kielipuoli nappaimisto? Alkaa menna yli ymmarryksen minulta.

Vierailija
38/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parivuotiaana aloittivat Youtubea katsomalla. Nyt molemmat alakouluikäiset ovat luokkansa priimuksia.

Vierailija
39/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko kotikielenä englantia puhuva oikeasti opiskelemaan englantia samalla tavalla kuin suomenkieliset lapset? Toivottavasti ei. Olisi varsin hölmöä, jos 9-vuotias joutuisi tunnille, jossa opetellaan asioita, jotka hän oppi 1-2-vuotiaana. 

Joutuu ja joutuu. Kai siitä voisi jotain vapautuksia hakea, mutta ei kaikki halua. Ainakin itse kävin oikein mielelläni englannintunneilla, siellä missä kaveritkin. Ja pakko sanoa, että kieliopin puolesta oli kyllä ihan hyötyökin siitä opiskelusta.

Vierailija
40/88 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoistin englanninkieliseen päiväkotiin, jossa natiivit opettajat. Sen jälkeen suomalainen koulu, mutta enkku sujuu hyvin tuolta pohjalta.