Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä positiivisia puolia silmälaseissa on piilolinsseihin verrattuna?

Vierailija
13.04.2022 |

Piilolinsseillä on mielestäni lukemattomia hyviä puolia rilleihin nähden, mutta mitenkäs toisinpäin? Ajattelin nyt säästää silmiäni ja pitää viikon tai pari putkeen pelkkiä kakkuloita. Itselleni tulee mieleen ainakin helppous ja hinta pitkässä juoksussa kertakäyttöpiilareihin verrattuna.

Kertokaa jotain positiivista!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vaihtaisi silmälaseja piilareihin. Kokemusta on. Käytin kaksi vuotta pelkästään piilareita. Syinä helppous, huolettomuus, nopeus, lasit suojaa tuulelta ja tuiskulta ja tuo vähän ilmettä kasvoihin. Itsellä on mustat kehykset.

Vierailija
2/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmätulehduksia on vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään omasta nörttityylistäni joka on ihan tarkoituksella harkittu moovi. En ole enää vuosikausiin pitänyt piilareita lainkaan vaan silmälasit nimenomaan pukevat minua. Omistan monia malleja joista valita kulloiseenkin hetkeen sopivat.

Mikä on moovi?

Vierailija
4/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei ole.

Vierailija
5/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään omasta nörttityylistäni joka on ihan tarkoituksella harkittu moovi. En ole enää vuosikausiin pitänyt piilareita lainkaan vaan silmälasit nimenomaan pukevat minua. Omistan monia malleja joista valita kulloiseenkin hetkeen sopivat.

Mikä on moovi?

Moovi = move = liike

Vierailija
6/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmät ei kuiva niin paljoa, voi hieroa silmiä niinkuin huvittaa. Jos käytät meikkiä niin myös vesirajan voi rajata ja meikinpoisto on rennompaa.

Itselläni ei koskaan ole ollut silmätulehdusta piilareista, voiko sitä tulla jos huolehtii hygieniasta? Lisäksi silmäpussikommentti on kumma.

No siis ei toistaiseksi minullakaan, tosin olen ollut ehkä jopa liiankin varovainen hygienian suhteen niitä käsitellessä. Myös silmät ihan OK edelleen vaikka välillä pitänyt jopa 14 tuntia päivässä putkeen. Siitä huolimatta haluan antaa silmilleni nyt pienen breikin, kun mitään erityistä tarvetta laittaa piilareita ei nyt ole. 

ap

Vierailija
7/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä sanon sen verran ettei ne naiset jotka vatkaa niitä silmälaseja eestaas päälaelta silmille, ole kyllä yhtään kivan näköistä.

Vierailija
8/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpuus. Ne 50e maksavat monitehot kestää vuosia.

Turvallisuus. Jokainen meistä on varmasti niitä silmiin unohtuneita kuivuneita piilareita repinyt silmistä irti.

Helppous. Ne rillit on niin helppo laittaa pois ja päälle, sen mukaan tarviiko nähdä lähelle vai kauas. Ei näin vanhana enää yhdellä vahvuudella näe sekä lähelle että kauas.

Ainoa huono puoli on että lajeissa, missä voi tulla osumaa, piilarit on paljon kätevämmät. Lasit päässä ne lasit ennemmin tai myöhemmin on solmussa.

Vierailija
9/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta. Piilarit maksavat paljon enemmän.

Helppous. Jos et harrasta urheilua jossa laseista on haittaa niin piilarit ovat vain rasite käytössä. Pudonnut piilari on ongelma.

Hygieenisyus. Vaikka silmätulehdus ei olekaan kovin yleistä niin sen mahdollisuus on aina piilareiden kanssa.

Silmien väsyminen. Piilareiden kanssa silmät kuivuvat, niitä alkaa kaihertamaan ja jossain vaiheessa päivää ne pitää ottaa pois.

Sanoisin, että jos et urheilun tai muun toiminnan takia tarvitse piilareita niin mitään oikeasti hyvää syytä niiden käytölle ei ole. Käytä laseja, hankit tyylikkäät itsellesi sopivat lasit ja lakkaat piilareiden kanssa leikkimisen.

Olen todella yllättänyt, että piilareiden kanssa ei tullut tulehduksia. Armeijassa saattoi olla viikon leirillä ilman mitään käsienpesumahdollisuutta, ja silti ne piilarit aamuin ja illoin tarvi laittaa silmiin ja ottaa pois. Edes puskapaskan jälkeen ei saanut käsiä pestyä. Ehkä mulla on vaan hyvä immuunijärjestelmä.

Vierailija
10/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät ei väsy silmälaseja käyttäesssä samalla lailla kun piilareita käyttäessä. Silmälasit voi myös helpommin ottaa pois aina kun haluaa. Itse esimerkiksi mielellään luen ilman laseja koska silmälasit pienentää tekstiä. Otan myös lasit pois siksi aikaa kun otan torkut. Piilareiden kanssa nukkuessa silmät kuivuu ja piilarit alkaa kaihertamaan. Silmälasien kanssa ei tarvitse myöskään pelätä silmätulehduksia tai silmänpinnan vaurioita joita piilareita käyttäessä voi tulla jos ei ole huolellinen hygieniasta. Itse käytän siis sekä piilareita että silmälaseja. Molemmissa on hyvät ja huonot puolet.

Vierailija
11/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin saa aurinkosuojan.

Vierailija
12/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että jos et urheilun tai muun toiminnan takia tarvitse piilareita niin mitään oikeasti hyvää syytä niiden käytölle ei ole.

Todella monethan käyttävät piilareita siksi, että kokevat itsensä paremman näköiseksi ilman tai eivät halua näyttäytyä rillit päässä. Ja huom, tämähän ei mikään hyvä tai järkevä syy olekaan mutta monien kohdalla on näin. 

Vierailija
13/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa monitehoja viidelläkympillä? Kirpparilako? Kyllä monitehot on helposti yli tonnin paukku, jos pitää uusia sangatkin. Jos on vähänkin jotain normaalista poikkeavaa vikaa ja silmät eri paria, niin halpisliikeistäkään ei saa niiden mainostamia muutaman kympin yksiteholasejakaan, puhumattakaan monitehoista.

Niin, ja mikä etu sankalaseilla on? No ne on helppo panna nenälle ja ottaa pois. On totta, että niistä on haittaa esim. liikunnassa kuten jumpassa, uinnissa tai hiihtäessä, mutta jos nyt ei ole ihan umpisokea, niin lasit voi jättää liikunnan ajaksi pois. Minä olen käyttänyt laseja lähes koko elämäni yhtä lasitonta taukoa lukuun ottamatta. Onhan ne lääkärit joskus ehdottaneet piilolinssejä, mutta en ole halunnut ruveta tuhraamaan niitten kanssa. Ja vieras esine silmässä on vieras esine, vaikka ne linssit nykyään ovatkin pehmeitä. Ja eikös ne edelleen pitäisi ottaa yöksi pois, vai onko minulla vanhentunutta tietoa?  

Vierailija
14/50 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmätulehduksia on vähemmän.

Olen käyttänyt piilolinssejä 31 vuotta, nolla tulehdusta. Tämä on niitä Punahilkka satuja mitä Suomessa viljellään.

Vierailija
15/50 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että voi muokata positiivisesti omaa ulkonäköään erilaisilla kehyksillä. Lasit sopivat joillekin ihmisille erittäin hyvin, antavat kasvoihin juuri sellaisen "puuttuvan" silauksen. 

Vierailija
16/50 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä sanon sen verran ettei ne naiset jotka vatkaa niitä silmälaseja eestaas päälaelta silmille, ole kyllä yhtään kivan näköistä.

Niillä ei ole ollut varaa monitehoihin rajattomilla linsseillä tai ne käyttää vain lukulaseja.

Vierailija
17/50 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät eivät kuivu niin paljon - meillä on töissä todella kuiva sisäilma, mikä tekee ainakin itselle piilarien käytöstä hankalaa. Helppous - lasit päähän ja menoksi! Olen käyttänyt piilareitakin paljon, mutta edelleen niiden laittaminen ja poisottaminen vie aikaa ihan eri tavalla kuin lasit. Piilarit myös aiheuttaa mulla valoherkkyyttä eli voin mennä aurinkoisille hangille laseilla ihan ok, mutta piilareiden kanssa on koko ajan tunne, että pitäisi olla aurinkolasit, kun on niin kirkasta. Lisäksi pidän siitä, miten silmälasit kehystävät kasvojani (toki tämä on makukysymys).

Kannattaa myös huomioida, että hankalammille näköongelmille on edelleen paljon helpompi löytää laseja kuin piilareita. Mulle on löydetty tähän mennessä kahdet kertakäyttöpiilarit, joiden valikoimassa on sopivia hajataiton akseleita, kun taas lasien hankinnassa ei ole koskaan ollut ongelmia. Ja kaikillehan ei piilarit edes sovi, mun lähisuvusta noin puolet ei voi käyttää piilareita sarveiskalvon rakenteen takia.

Summa summarum, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Parasta onkin valita lasit tai piilarit tilanteen mukaan

Vierailija
18/50 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmät eivät kuivu niin paljon - meillä on töissä todella kuiva sisäilma, mikä tekee ainakin itselle piilarien käytöstä hankalaa. Helppous - lasit päähän ja menoksi! Olen käyttänyt piilareitakin paljon, mutta edelleen niiden laittaminen ja poisottaminen vie aikaa ihan eri tavalla kuin lasit. Piilarit myös aiheuttaa mulla valoherkkyyttä eli voin mennä aurinkoisille hangille laseilla ihan ok, mutta piilareiden kanssa on koko ajan tunne, että pitäisi olla aurinkolasit, kun on niin kirkasta. Lisäksi pidän siitä, miten silmälasit kehystävät kasvojani (toki tämä on makukysymys).

Kannattaa myös huomioida, että hankalammille näköongelmille on edelleen paljon helpompi löytää laseja kuin piilareita. Mulle on löydetty tähän mennessä kahdet kertakäyttöpiilarit, joiden valikoimassa on sopivia hajataiton akseleita, kun taas lasien hankinnassa ei ole koskaan ollut ongelmia. Ja kaikillehan ei piilarit edes sovi, mun lähisuvusta noin puolet ei voi käyttää piilareita sarveiskalvon rakenteen takia.

Summa summarum, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Parasta onkin valita lasit tai piilarit tilanteen mukaan

Aika jännä muuten tuo valoherkkyys. Minulla taas vaikka on piilarit, siedän auringonvaloa paljon paremmin kuin vaikkapa silloin, jos piilareita ei ole ja olen vaihtamassa silmälaseja aurinkolaseihin. Ihan törkeä häikäisy ja tuntuu ettei voi olla sekuntiakaan ilman laseja! Silmälasienkaan kanssa ei ole ongelmaa mutta siis silloin jos olen ilman mitään laseja "sokkona" niin häikäisee. Kun taas vaikka piilareiden kanssa voin olla ihan siedettävästi ilman arskojakin, häikäisy ei ole yhtä voimakas. Kaipa ne linssit jotenkin blokkaavat UV-säteilyä jossain määrin, ei tule muuta selitystä mieleen. 

Vierailija
19/50 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ikänäköä tulee, pakko ottaa välillä ne lasit silmiltä pois että näkee lähelle. Tai kauas.

Vierailija
20/50 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on sitten lukulasit, ja sitä vatkaamista tekee miehetkin. Ei piilareilla korvata mitään lukulaseja vaan tavalliset lasit joita ei vatkailla mihinkään, otetaan pois vain nukkuessa ja suihkussa.