Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan ilmavaivat ja allergia

MamaBear
13.04.2022 |

Meillä on 2,5kk ikäinen vauva, joka nukkuu huonosti erityisesti päiväsaikaan. Vain muutaman kymmenen minuuttia riippumatta onko kantoliinassa, sylissä, vaunuissa vai sängyssä. Öisin vähän paremmin perhepedissä. Hänellä on ollut ilmavaivoja oikeastaan koko lyhyen elämänsä. Hereillä ollessaan virkeänä on hyvinkin tyytyväisen oloinen vauva, naureskelee ja jokeltaa ja on hyvin sosiaalinen ja vähäitkuinen. Piereskelee kyllä, mutta ei ole kipeä. Paino on noussut tasaisesti, joskin aika hitaasti (n. 120-170g/vk). On rakenteeltaan siro vauva, samanlainen kuin itse olin kuulemma vauvana.

Kysymyksen kuuluu nyt, että voiko maitoallergia oireilla vain ilmavaivoina ja huonona nukkumisena päivisin? Kävimme vauvan kanssa lääkärissä ja lääkäri käski kokeilla allergiakorvikkeita. Minä siis osittaisimetän ja vauva saa n. puolet ravinnontarpeestaan korvikkeesta ja puolet sitten tissillä. Minulla on myös suihkutissit, mikä ainakin selittänee osan ilmavaivoista. Siihenkin kuulen mielellään vinkkejä jos niitä jollain on.

Epäilyttää, että kannattaisiko vain odottaa, jos vaivat ajan myötä helpottaisi vai siirtyä testailemaan mahdollista allergiaa jo tässä vaiheessa..?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on suihkutissit niin miksi ylipäätään korviketta? Eikö oma maito oikeasti riitä? (se suihkuaminen yleensä tasaantuu ja silti maito riittää) Imetystukihenkilö voisi olla apu sen ongelman kanssa ja syöttöpunnituksilla saa varmuuden paljonko vauva imee kerralla jos arvelluttaa.

Allergiaa voi silti olla jo ihan pienenäkin; oletteko lapsen isän kanssa allergisia?

Vierailija
2/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti minulla ei maito riitä suihkuamisesta huolimatta. Esikoisen kohdalla ei riittänyt alkuunkaan, nyt paremmin, mutta ei silti tarpeeksi. Maitohan voi herumisen aikana suihkuta vaikka sitä ei ole ylimäärin. Me on käyty imetysohjauksessa, olen jutellut imetyksen tuki ryn tukiäidin kanssa, asiaa on puitu neuvolassa jne ja tulos on se, että lisämaito on pakollinen osa arkea. Harmittaa kyllä, olisin halunnut täysimettää ja kaikki temput kyllä yritin ja edelleen imetän niin paljon kun vauva vaa huolii. Esim yöt läpeensä annan rintaa.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja allergiaa ei ole meillä vanhemmilla, ei suvussa eikä esikoisella.

AP

Vierailija
4/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoallergia menee kait useimmilla ohi. Mites d-vitamiini? Aiheuttaa monella vaivoja.

Vierailija
5/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinina meillä on käytössä suihkemainen versio, jolla ei minusta ole vaikutusta. Lisäksi on ollut mhb käytössä, mutta luulenpa, että sen ainakin jätän nyt tauolle.

AP

Vierailija
6/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/suihkutissit-ja-helpotuskonst…

Kuten tuollakin mainitaan, ei suihkutissit välttämättä tarkoita sitä että maitoa on ylimäärin. Töykeää olettaa, etten ole tehnyt kaikkea mitä voin imetyksen turvaamiseksi..

Eikä tämä nyt liittynyt mitenkään siihen mitä kysyin. Eli onko jollain ollut hyväntuulinen, mutta kaasuinen vauva, jolla on sitten kuitenkin ollut maitoallergia.

AP

Vierailija
7/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen juttu että esim jos juot kahvia niin se voipi pierettää vauvaa, samoin niitä oli muitakin, en nyt enää muista, vauva kun on jo yli kolmekymppinen. Eli mä "remontoin" omaa ruokavaliotani niin pierut häipyi!

Tee myös pierukumppaa eli vauvva lattialle selälleen, otat nilkoista kii ja nostat jalat massun päälle, siinä pumppaat sitte pierua pois massusta. Jalkapohjien hierominen auttaa kanssa.

Vierailija
8/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon jumpan lisäksi, mun lapsilla kantoliina auttoi ilmaa tulemaan kivuttomasti ulos. Kantoliinan pystyasennossa vauvat usein röyhtäilivät ja piereskelivät ja olivat tyytyväisiä :D

Vierailija
9/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja semmoisen kommentin haluan tähän nyt laittaa, että minä en ole idiootti, en laiska, en saamaton, en välinpitämätön ja kuten suurin osa äideistä, teen parhaani. Siispä kaikki kommentit, joiden tarkoitus ei ole auttaa vaan mollata voi jättää kirjoittamatta.

Olen korkeasti koulutettu ihminen ja osaan etsiä tietoa ja olen etsinytkin ja lukenut paljon tästäkin aiheesta. Olen vienyt lapseni lääkärille niinkuin kuuluu tehdä, jos jokin huolettaa. Olen kuunnellut mitä lääkäri sanoi ja nyt yritän parhaani mukaan ottaa neuvot käyttöön.

Varasin vauvalle ajan myös vyöhyketerapiaan, koska olen kuullut että monelle siitä on ollut apua myös vatsaongelmiin.

Ainut paikka josta en ole vielä kysynyt on tämä näin. Eli vertaistuki muilta kuin oman lähipiirin äideiltä.

Kiitos kaikille, jotka viitsivät asiallisesti vastata kysymykseeni ja HV niille, jotka haluavat pönkittää omaa egoaan haukkumalla muita nimettömänä netissä.

AP

Vierailija
10/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä ongelma sulla ap oikein on?

Normalia että vauvalta tulee ilma vatsasta.

Hän ei itke ja on terve kaikin puolin.

Niin mitä ihme allergioita sitten muka kyselet?

Allergiat näkyy enimmäkseen ihottumana ja muuna vastaavana.

Ja maitoahan se korvikemaitokin on.  Joten eihän siihen vaihtaminen vaikuttais siihen maitoallergiaan yhtään mitään.

Et kai voi alkaa ilman lääkärin/kätilön/ hoitajan tutkimusta ja keskustelua antamaan pienelle vauvallesi jotain erityismaitokorviketta, kuten jotain soijamaitoa.

Aloituksesi tuntuu jotenkin oudolta?

Vierailija
11/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja maitoahan se korvikemaitokin on.  Joten eihän siihen vaihtaminen vaikuttais siihen maitoallergiaan yhtään mitään.

Et kai voi alkaa ilman lääkärin/kätilön/ hoitajan tutkimusta ja keskustelua antamaan pienelle vauvallesi jotain erityismaitokorviketta, kuten jotain soijamaitoa.

Mun mielestä sun viestisi vaikuttaa jotenkin oudolta, ei vähiten siksi, että et oikeastaan lukenut avausta, ja silti pädet sylki roiskuen.

Vierailija
12/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sun viestisi vaikuttaa jotenkin oudolta, ei vähiten siksi, että et oikeastaan lukenut avausta, ja silti pädet sylki roiskuen.

Kiitos, nimenomaan. Sitähän voi vaikka lukea aloituksen ennen kuin kommentoi. Eräs kommentoija näköjään jo poisti viestinsä. Taisi hoksata, ettei asiaton haukkuminen auta nyt ketään..

AP

Vierailija
13/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat nyt vaan pierii, enemmän tai vähemmän. Suolisto on vasta kehittymässä. Jos ei ole kipeä, en näe ongelmaa.

Vierailija
14/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi oireilla. Maitoallergia oireilee ihan 24/7, ei osaa päivästä eikä pelkästään nukkumattomuutena. Sulla on vaan luonnostaan vähäuninen lapsi. Ei sen kummempaa.

Vierailija
15/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vauva on todella pieni vielä. Niinkuin joku jo sanoi että suolisto on vasta kehittymässä. Nyt vaan aikaa vauvalle.

Koita lisätä imetyksen määrää. Tiheästi vaan vauva rinnalle. Oman äidin maito on parasta ravintoa.

Vierailija
16/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvike on lehmänmaitoa ja se ei ole luonnollinen ravinto ihmis lapselle, jos imetys on mahdollista, niin sitä kannattaa suosia.

Vierailija
17/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä vaivalta löytyi lehmänmaitoallergia ihan vaihtamalla korvike lehmänmaidottomaan. Niitä saa apteekista ilman reseptiä ja imettävä ei tietenkään syö lehmänmaitotuotteita testiaikana.

Vierailija
18/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsas kaasunmuodostus on tosiaan merkki siitä, että jokin on huonosti.

Jotain huonoa ravinnossa? D yliannostus?? Rokotetteet/sairaudet?? Huonosti kehittynyt elimistö?  Yliaktiivisuuden verottama ruuansulatuselimistön toiminta..?

Vierailija
19/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi oireilla. Maitoallergia oireilee ihan 24/7, ei osaa päivästä eikä pelkästään nukkumattomuutena. Sulla on vaan luonnostaan vähäuninen lapsi. Ei sen kummempaa.

Kiitos kommentista. Oonkin miettinyt, että voiko tosiaan olla niin, että meidän vauva saa riittävästi unta omaan tarpeeseensa vaikka nukkuukin päiväsaikaan tosi vähän..

Vierailija
20/39 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee univaikeuksiin, yrittäkää rauhoittaa päiviä, mikäli mahdollista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä