Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ihmisellä on alkoholiongelma? Olenko vaan ollut yliherkkä ja tyhmä?

Vierailija
05.10.2006 |

Muistan lapsuudestani lukuisat kerrat, kun isä ja äiti kävivät tansseissa. (noin kerran kuussa, kun olimme pieniä). Aina jo ennen lähtöä äiti papatti isälle, ettei se joisi niin paljon. Välillä äiti tuli kotiin ennen isää ja sitten isä toi meille jatkoille jotain ukkoja ryyppämään. Makasin aina hereillä sängyssäni aamuyöllä ja minua pelotti. Kerran isäni tuli ympäripäissään kotiin aamukuudelta lompakkonsa hukanneena ja äiti mätki häntä sanomalehdellä eikä päästänyt sänkyynsä.

Edelleen kaikkiin mahdollisiin juhliin isälläni kuuluu alkoholi. Minä olen edelleen ihan ahdistunut sen alkoholin käytöstä, mutta kaikki lähisukulaiset vaan myötäilee, että ei se liikaa juo. Kuitenkin äitillä on aina selvästi paha mieli, kun isä juo liikaa ja alkaa sitten leuhkimaan. Isälle ei voi sanoa mitään, sen kanssa ei voi olla mistään eri mieltä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan selvä alkoholiongelmahan tuo on, isäsi aiheutti ja aiheuttaa edelleen ongelmia perheelleen alkoholin käytöllään, koska hän juo aina liikaa.

Vierailija
2/12 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaimo ahdistuu ja lapset pelkää, niin onhan siinä jo ongelmaa kyllin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lasten pelko on minustakin aika hyvä mittari.

Totta on, ettei ole olemassa täysin yleispäteviä määrällisiä mittareita. Alkoholi on ongelma, jos sitä pitää saada rentoutuakseen ja jos sen juomista ei voi keskeyttää/jättää kokonaan juomatta. Kyse on siis riippuvuussuhteesta, eikä pelkästään sellaisesta, että pitää joka hetki olla kännissä. Jo se, että AINA viikonloppuisin on pakko dokata, että kokee kunnolla rentoutuvansa on merkki ongelmasta.

Ongelmia on toki eriasteisia. Joku tosiaan elää sillan alla, toinen dokaa joka lauantai-ilta kaksi pulloa vinkkua.

Vierailija
4/12 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ei anna isäsi ryypätä rauhassa

Vierailija
5/12 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, että viina on viisasten juoma, ja liikaa selkeästi humaltumistarkoituksessa juova ihminen on alkoholiongelmainen. Jos tästä lisäksi kärsii perhe kuten ap:n tapauksessa, ja ko. henkilö ei itse pysty edes asiasta keskustelemaan, niin ongelma on jo aika huomattava.

Vierailija
6/12 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olimme käymässä vanhempieni luona. Isäni yritti tuputtaa alkoholia miehelleni, ja kun mies ei halunnut ottaa, isäni sanoi minulle näin: " Ikinä et saa näyttää hapanta naamaa, jos **** haluaa ottaa viinaa, et ikinä" .

Isäni ilmeisesti ajatteli, että olen kieltänyt miestäni juomasta kun en itsekään koskaan juo. Sanoin vaan sitten, että en minä ketään kiellä, mutta sanon kyllä, että en ryyppäämisestä tykkää, koska siitä ei tarvitse tykätä.

Pahoitin mieleni, koska mielestäni isäni sanominen ja äänensävy oli halveksuva.

Mummoni sitten oli mennyt jotenkin kierrellen sanomaan äidilleni keskustelustamme ja sitten alkoikin taas joka tuutista kuulua, kuinka isä juo ihan kohtuullisesti. Totuus kuitenkin on, ettei kukaan kestä sitä humalassa, kun se ei osaa lopettaa ja jankuttaa vaan ja kehuu itseään.

Anteeksi, pakko avautua :(

Vierailija
7/12 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä tiedoilla ajattelen kyllä, että sinä ja äitisi olette ehkä hieman tiukkoja tuon asian suhteen.

Vierailija
8/12 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aina, kun on kyse jostain tanssi-illasta tai juhlasta, se juo aivan älyttömästi. Kun on siis vaan yksin tai äidin kanssa kotona, se ei juo niin paljon. Kesällä joi joka päivä.

ap

Vierailija
9/12 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Edelleen kaikkiin mahdollisiin juhliin isälläni kuuluu alkoholi. Minä olen edelleen ihan ahdistunut sen alkoholin käytöstä, mutta kaikki lähisukulaiset vaan myötäilee, että ei se liikaa juo. Kuitenkin äitillä on aina selvästi paha mieli, kun isä juo liikaa ja alkaa sitten leuhkimaan. Isälle ei voi sanoa mitään, sen kanssa ei voi olla mistään eri mieltä.

Tai ettei pysty käymään saunassa ilman saunakaljaa. Siis jos ei pysty olemaan ilman jossain tietyssä sosiaalisessa tilanteessa, on mun mielestä käsillä ongelma. Pieni ongelma on esim. tuo saunakaljahomma. Mutta musta on ahistavaa, jos joka hiton saunakerta on PAKKO olla kaljaa. Ei voi mennä saunaan ilman sitä olutta. Ei voi olla noin vaikeeta!!!

Samoin mun mielestä on pystyttävä juhlimaan ilman alkoholia. Ei aina, mutta joskus. Huippuesimerkki on tuttavani isoisän hautajaiset. Tämä isoisän vaimon puolelta on totuttu kuiviin hautajaisiin, isoisän puolen suku loukkaantui ikihyviksi, kun ei vainajan muistoksi edes paukkuja otettu. Joivat sitten myöhemmin itsensä känniin ja soittelivat haukkumasoittoja isoäidille! Ihan oikeasti, voix olla tottakaan!!!

Vierailija
10/12 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan voi sille mitään, että inhoan isääni :(

ap

Vierailija
11/12 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no olis mullakin ollu taskumatti mukana