Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talvihaalareiden kestävyysvaatimukset alkaa kasvaa..?

05.10.2006 |

Olen tässä miettinyt, kun kaikki vaativat kestävyyttä talvihaalareilta. Siis toki minäkin haluan haalarin, joka kestää, mutta realisti on oltava: kyllä 5-7-vuotiaalla kuluuu puku kuin puku. Mielestäni ei voi odottaa että talvihaalari tuoikäisen jäljiltä on " kuin uusi" . Haalaria käytetään ainakin meillä, lähes joka päivä, karkeasti ottaen 4-5 KUUKAUTTA. Marras-maalis-välillä.

Meillä on ollut ns. kestäviä merkkejä, Remua, Reimateciä ja Lenneä. Mutta kyllä joka puvusta talven jälkeen käytön merkkejä näkyy. Ja mielestäni saa näkyäkin. Käyttöä varten meillä toppahaalari ostetaan. Hienosteluvaatteet on erikseen! Muiden mielipiteitä?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi jauhaa #askaa.Tuo sun sepustus oli ihan...sanonko mistä.Sinä ja sun leikkikaveriteoriasi.Meillä 7v poika ja 6v tyttö leikkivät kivasti keskenään.Älä viitsi jauhaa sellaisesta mistä et tiedä mitään,siis jos sulla on 1 lapsi.Sorry,oli pakko kommentoida.Hyvää paivänjatkoa!

No enkö mä NIMENOMAAN pyytänyt, että älkää alkako kertomaan noita " meillä leikitään hienosti yhdessä" - juttuja. Sun lapsesi ovat kärsineet noin pienestä ikäerosta aikoinaan ja tapelleet ihan varmasti! Muistat vieläkin aikoja jolloin pieni 1- vuotiaasi olisi tarvinnut sinua mutta ei, sinulla oli kädet täynnä vauvan kanssa. Molemmat vielä vaipoissa! Ei tuommoisessa ikäerossa ole kuule lapsen kannalta mitään hyvää. Mutta pidä sä mielipiteesi! Ja kuule vaikka mulla ei ole kuin 1 lapsi niin mun kavereilla/sukulaisilla ym. on. KOSKAAN en ole nähnyt kahden pienellä ikäerolla olevan lapsen olevan jotenkin yltiöpäisen tyytyväinen jäätyään pienenä " isoksi" . Useimmiten ne lapset kyllä toivovat, että voi kun tota pikkuveljeä ei oliskaan. Mutta eihän heiltä kysytä. Vanhempana vaan päätetään muka esikoisen hyvän varjolla hommata se toinen siihen vaikka tosiasiassa sille esikoiselle olis parempi olla ainoa vähän pidempään. Että kyllä mä tiedän mistä puhun. En vaan edes harkinnut asettavani lastani tuohon asemaan missä hänestä tulisi isosisko liian varhain. Mietipä sinäkin tätä asiaa, kunhan ensin myönnät itsellesi, että olet itsekäs!

Vierailija
42/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo Ekologisten syidenkin takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyvää on ekalle lapselle siitä että saa olla ainoa lapsi pitkään? Ei tarvitse jakaa mitään? Mitä pahaa on jakamisessa?

Kuka se tässä keskustelussa itsekäs on? Katso peiliin.

Vierailija
44/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tässä luisutaan amerikkalaiseen kulutustyyliin. Jätevuori kasvaa niin suureksi, että hukutaan niihin miljooniin haalareihin ja vaatteisiin, joita ostetaan vaan ostamisen ilosta. Puhumattakaan siitä, että lapset opetetaan pinnallisiksi. Arvioidaan ihmisarvoa ulkoisen olemuksen perusteella. Hui. Puistattaa.

Vierailija
45/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse ollut ainut lapsi 9 vuotta, kunnes pikkusiskoni syntyi. Ja jos olisin saanut itse valita, olisin ottanut siskon mahdollisimman pienellä ikäerolla juuri seuran takia. Että kokemuksen syvällä rintaäänellä voin väittää vastaan.

Muuten, huhhuh mitä provoa. Mutta hyvin on toiminut ;).

Vierailija
46/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla (jos nyt ei ihan hyvälläkään), kannattaisiko sinun Babyblues tarkistuttaa lääkityksesi? tai hankkia sellainen, se vois olla suotavaa niin itsesi kuin lapsesi ym läheistesi kannalta.

Ja kasva aikuiseksi niin kommenttejasi voisi ottaa edes jokseenkin vakavasti.

Oikeasti, kaikenlaista hiihtäjää sitä tännekin mahtuu!

Vierailija
47/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

provoksi ihan toimiva, mutta jos kyseessä joku " oikea ihminen" , niin otan osaa :-)

Turha tähän on mitään vastata, mutta ehkä tämä Babyblues tajuaa siirtyä AV:lle kirjoittelemaan...

Vierailija
48/84 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyrysysy:

Minulla on ollut vapaus valita.

Minä valitsin lapsilleni sisarukset joista on toivottavasti seuraa läpi elämän ja jätin 5 Reimatecit sun muut plussakuteet henkarille, teitä yksilapsisia varten. Olkaa hyvä ja ostakaa niitä kun kerran on vara.

Jospa ne valokuvat siellä yksinäisessä aikuisuudessa lohduttavat, että minulla sentään oli viisi erilaista pukua, VAIKKA pikkuveli/sisko oli se mitä eniten halusi?

Oletko ajatellut että KAIKKI EIVÄT VOI SAADA lapsia niin montaa kuin haluaisivat????

En osta ainokaisellemme kymmenittäin ulkopukuja yms.mutta toki tulee ostettua enempi tavaraa kuin jos olisi useampi lapsi.

Voi kun se olisikin niin helppoa ,että kun halauan lapsen kas teen sellaisen ja sitten taas seuraavan jne...

Toivottavasti ajattelet myös niitä ,joille asia eivät ole niin yksinkertaisia.

Vastaan: Kyllä, näitäkin perheitä on lähipiirissä.

Veljeni, (Jonka kanssa minulla on 1v ja 3kk ikäeroa. Hänen kanssa olemme aina olleet hyvissä väleissä, vaikka niin eri luonteen ihmisiä olemmekin. )

on ollut lähes yhtä kauan naimisissa kuin me, ovat ilman lapsukaisia, vaikka ainakin puheista päätellen niitä olisi toivottu/toivotaan.

En minäkään näitä lapsia ole tekemällä tehnyt... Lahjoja ovat olleet. Yhdestäkään elämän alusta en tohtisi luopua.

Vierailija
49/84 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, että se esikoisen yksinvaltius perheessä on niiin tärkeä juttu. Että ikäeroa seuraavaan pitäisi olla vuositolkulla, että esikoinen saa nauttia erityisasemastaan, sehän on hänen OIKEUTENSA.

Siis hä? Milloin seuraava lapsi saa nauttia samasta asemasta? Ei koskaan! Vaikka ikäeroa olisi 5v->, eivät seuraavat lapset koskaan saa esikoisen asemaa....

Tottakai sisarukset tappelee, sehän se hienous onkin. Sisaruksen kanssa harjoitellaan tärkeitä sosiaalisia taitoja, jakamista ja toisen huomioon ottamista. On leikkikaveri ja tappelukaveri. Ja siitä äidistä kyllä riittää kaikille. Useimmat meistä kun pystyvät antamaan syliä ja rakkautta enemmänkin kuin yhdelle lapselle.

Ja aika harvalla siinä äidin sylin liepeillä ollaan koko päivä.. Vai onko siellä babybluesin päiväkodissa kaikille yksityishoitaja? :)

Niin ja aiheesta, meillä ostetaan kaikille yhdet haalarit ja yhdet kaksiosaiset+ kaupunkitakit, 3x kengät, asusteet jne.

Kun tämän kaiken kertaa neljällä lapsella, fiksumpi keksii miksei kotona lapsiaan hoitava osta enempää...

Vierailija
50/84 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on viidet sukkikset, viisi paitaa ja viisi hametta tai mekkoa, ja kaikki sopii kaikkien kanssa, saa näistä vaatekappaleista halutessaan 125 erilaista asukokonaisuutta. Mielestäni aivan riittävästi.

Vierailija
51/84 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lily:

Mikä siinä on, että se esikoisen yksinvaltius perheessä on niiin tärkeä juttu. Että ikäeroa seuraavaan pitäisi olla vuositolkulla, että esikoinen saa nauttia erityisasemastaan, sehän on hänen OIKEUTENSA.

Siis hä? Milloin seuraava lapsi saa nauttia samasta asemasta? Ei koskaan! Vaikka ikäeroa olisi 5v->, eivät seuraavat lapset koskaan saa esikoisen asemaa....

Tottakai sisarukset tappelee, sehän se hienous onkin. Sisaruksen kanssa harjoitellaan tärkeitä sosiaalisia taitoja, jakamista ja toisen huomioon ottamista. On leikkikaveri ja tappelukaveri.

Olen ihmetellyt, kun täällä kotipsykologit väittävät, että " ainoa oikea tapa on vähintään 3v ikäero lapsille..." Kun kuitenkin maan johtava lastenpsykiatri suosittaa alle 3v ikäeroa, koska silloin esikoinen ei joudu luopumaan niin paljosta (eli ei muista aikaa kun oli ainoa lapsi, vanhemmat kyllä muistaa ja siitähän se katkeruus tuleekin...).

Mutta tosiasia on, ettei ihmiset AINA kykene vaikuttamaan noihin ikäeroihin. Eli tuollaiset Babybluesin jutut ovat vain ja ainoastaan tiettyjen katkerien tai muuten jostain syystä ajattelemattomien ihmisten mielipiteitä.

Ja jos nyt hämmennän tätä soppaa, niin kyllä sen huomaa leikkipuistoissa ja päiväkodeissa kenellä on ne tappelukaverit kotona ja kenellä ei ;)

Vierailija
52/84 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän niitä on tänä talvena myynnissä? Stockalla näin yhden tumman (pojalle), haluisin vaan värivaihtoehtoja.

Reimatec on tainnut ajaa itsensä niin hyvin läpi, että Peuharit väistyvät.

Edellinen Peuhari menee varmaan syystalven (toivottavasti), mutta kevääksi varmaan tarvitaan uusi.

Vierailija
53/84 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä en provoile joten voitte lopettaa sen spekuloinnin. Onko se niin vaikeaa käsittää, että kaikki ihmiset eivät ajattele samalla tavalla?

Ja sitten taas vastaus kysymykseen:

No kuule se seuraava lapsi ei tietenkään saa koskaan olla ainoa mutta ymmärrätkö, että hänen hoitamiseen on aivan eri tavalla aikaa kun ei ole sitä isompaa vaippapyllyä vaatimassa sosettaan? Katsos kun vaikka 5v isosisko tykkää hoitaa vauvaa niin se vauvahan saa oikeen extrahuomiota silloin ja nauttii katsellessaan esim. isosiskonsa ja tämän kaverin touhuja! Luultavasti ne isosiskon kaveritkin haluavat vähän leikittää sitä vauvaa joten mikäs sen paremmin toimisi? Se sitten vissiin, että se 1,5v muutenkin itse 100% äitinsä huomiota tarvitseva mustasukkainen liian pienenä isoksi itsekkäistä syistä pakotettu esikoisrukka mätkii vauvaa mustasukkaisuuksissaan? Joo, sehän se on tosi unelma.... Et kyl se nyt niin vaan on, että itsekkyys se on mikä jyllää!

Ja sinulle joka olit 9v kunnes sait sisaruksen: enkös mä tuolla aiemmin ole ehdotellut, että aika hyvä ikä sen sisaruksen saamiseen olisi joku 5-7 vuotta? Tokihan 9 vuottakin on ihan hyvä. Varmasti jokainen ainoa lapsi rupeaa jossain vaiheessa ihmettelemään kun ei ole sisarusta. Tuntuu, että sellainen pitäisi saada kun muillakin on. Sitten taas jokainen sisaruksen omaava miettii jossain vaiheessa kateellisena, että miksi pitää olla noita tyhmiä sisaruksia, miksen saa olla ainoa? Sinäkin toivoit sisarusta mutta silti et nyt etkä koskaan voi sanoa MILLAISTA sinun elämäsi olisi ollut jos sulla olis ollut vaikka sisko! Minäkin toivoin, että mulla EI olisi ollut sisaruksia kun ne sotkivat leikit yms. mutta minäkään en voi tietää millaista elämäni olisi ollut ilman heitä. Paljon riippuu ainoan lapsen vanhemmista: pitää olla vähän aktiivisempi ja todella rakastaa sitä ainokaistaan.

Ja mitä taas tulee tuohon jakamiseen niin ihanko te tosissanne ajattelette, että ainoa lapsi ei opi jakamaan??? Kukkuu?? Kyllä kaikilla mun tuntemilla ainoilla lapsilla on hoitokokemuksia, ystäviä, kavereita jne. Monesti ainoat lapset ovat älykkäitä ja tulevat menestymään elämässään hyvin. Ja yksi kirjoittaja oli oikeassa: nämä ainokaiset monesti todella huomaa joukosta koska he ovat yleensä huolitellun näköisiä ja tasapainoisia toisin kun ne paskahaalareissa laahustavat " lahjan" saaneet monilapsisen perheen jäsenet.

Vierailija
54/84 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikkien kauhuksi voin kertoa kuuluvani niihin äiteihin, jotka usein ostavat lapsilleen haalarin kirpputorilta tai alennusmyynnistä (MotionWear 19,90e tms). Syitä on monia. Ensinnäkin olen huolissani siitä, että ihmiskunta tuhoaa luontoa aivan uskomatonta vauhtia. Sen lisäksi että teemme uskomattomat määrät jätettä, myös haalareiden valmistus tuottaa päästöjä ja näissä kosteussuojatuissa haalareissa (MotionWear, Reimatec, Jonathanin malleja jne) on käytetty polyuretaania, joka on vähän samantyyppinen aine kuin pvc. Eli jo yhdenkin haalarin valmistus ja sitten myöhemmin kaatopaikalla seisottaminen on oma rasitteensa ympäristölle. Eli minun lapseni eivät kulje monessa eri haalarissa.

Toinen asia on, että tykkään huoltaa vaatteita itse. Jos jalkalenksut kuluu, vaihdan siististi uudet. Jos polvet tai peppu kuluu, ostan aivan samaa sävyä olevaa paikkamateriaalia, josta teen huomaamattomat ja siistit palat niiden päälle. Pukuun voi laittaa jonkin kivan bratz-merkin tms. Eli usein " korjattu" puku voi lopulta näyttää kauniimmaltakin kuin alkuperäinen. Ei ole kukaan koskaan valittanut meidän lasten ulkovaatteiden laadusta tai kunnossa, enemmän kehuja olemme saaneet. Itsellänikin on sama talvitakki kuin 5 vuotta sitten. Olen pitänyt sitä hyvin (välttänyt turhia pesuja, pessyt hienopesulla, vaihtanut tarvittaessa ehjän vetoketjun jne). Juuri yksi uusi ihminen jonka tapasin sanoi, että onpa minulla kaunis ja muodikas takki ja onko se aivan uusi :)

Vastustan kertakäyttökulttuuria kaikissa muodoissaan (meillä käytetään kestovaippoja, luontoystävällisiä tuotteita jne). Myös turhien vaatteiden ostamisen välttäminen kuuluu minun ideologiaani. Siihen ei todellakaan vaikuta Babybluesin väittämä koulutuksen puute (omassa tapauksessani lukio ja 180 ov yliopistokoulutus).

Ja minusta on selvä asia, että jos perheellä on tietty rahamäärä käytössään, jolla voi ostaa lastenvaatteita, niin useampi lapsisessa perheessä yhtä lasten kohden on vähemmän rahaa käytettävänä. Tälläisessä perheessä lapset kuitenkin oppivat rahan arvon, eivätkä totu kertakäyttökulttuuriin. Ja jos samoja vaatteita pystytään kierrättämään seuraavillekin, niin se on hieno asia!

Js Babybluesin (provoksi tarkoitetut tai muuten vaan provosoivat) väitteet siitä kuinka monilapsisen perheen lapset kärsivät (ja yksilapsisen perheen lapsella on hyvät oltavat) ovat todella lapsellisia. Jos meistä jokainen hankkisi vain yhden lapsen, niin Suomen väkiluku laskisi kuin kananlento. Psykologiassa on tutkittu paljon sisarussuhteita ja " yksilapsisuutta" . Sisarussuhteet ovat tutkimusten mukaan kasvattava kokemus (jakaminen, sosiaaliset suhteet, stressinsietokyky...), myöhemmin elämässä sisarussuhteet ovat voimavara ja suojaava tekijä. Jos verrataan ainoita lapsia ja sisarussarjassa kasvaneita lapsia keskenään, ainokaisilla on enemmän joustamattomuutta, itsekeskeisyyttä jne. Ja nämä ovat siis keskimääräisiä tilastoja, eivätkä pidä jokaisen lapsen kohdalla paikkaansa. Tämän pitemmälti en jaksa kirjoittaa alkuperäisen aiheen ohi, jokainen varmasti osaa itse punnita Babybluesin ajatusten arvon ja todenperäisyyden.

Vierailija
55/84 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Babyblues:

Useimmiten ne lapset kyllä toivovat, että voi kun tota pikkuveljeä ei oliskaan.

Vierailija
56/84 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Babyblues:

Ja minä en provoile joten voitte lopettaa sen spekuloinnin. Onko se niin vaikeaa käsittää, että kaikki ihmiset eivät ajattele samalla tavalla?

Ja tämä kertoo sen miksi Babybluesin kannattaisi lopettaa ajoissa. Perustelusi menettivät juuri pohjan omien sanojesi myötä.

Lapsuutesi oli ilmeisen traumaattinen mutta tämä ei ole oikea paikka purkaa sitä.

Vierailija
57/84 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...miten tähän ketjuun tullut niin paljon vastauksia ja tuntuu pysyvän aina " pinnalla" ....no selvisihän se syykin ;)

Varsin viihdyttävää lauantai alkuillan luettavaa ;)

Vierailija
58/84 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...minustakaan ei ole kyllä kohtuuton vaatimus että haalari kestäisi yhden lapsen yhden kauden käytön ja onhan noissa kestävyys ominaisuuksissa valtavasti erojakin eri haalareiden välillä. Toki lapsi enemmän kuluttaakin, mitä isommaksi kasvaa, mutta jos haalari on puhki kuukauden käytön jälkeen niin jossain on vika!

Itse ainakin hankin lapsille yhdet hyvät ja silmää miellyttävät haalarit talveen ja sitten on toiset ns. varahaalarit, jotka ovat tulleet mikä mikäkin kautta meille/ jäänyt isosisarelta pienemmälle tms... (joka ei tarkoita että ne olisivat niitä kauheita rumia rähjäisiä vaatteita...näin vain tarkennuksena ;) )

Lisäksi on erikseen toppahousut ja takkisetit kauppa/kyläily/kaupunkikäyttöön ja toki niitä voi tarvittaessa ulkona muutenkin pitää.

Kyllä siinä on mielestäni ihan tarpeeksi vaatetta yhdelle talvelle eli muutaman kuukauden ajaksi...itsestäni tuntuisi hullulta edes opettaa lasta siihen että kaikkea pitää olla valtavasti...hattuja ja tumppuja voi sitten valita mielensä mukaan samoin kun sisävaatteitaan, joita luonnollisesti oltava hiukan enemmän.

Ja esimerkkinä vielä, kun meillä tyttö saa jo olla osaltaan vaikuttamassa omiin vaatevalintoihinsa myös ostohetkellä, kuten tänään valitsi itselleen vaaleanpunaiset talvirukkaset, niin niitä myös talvi käytetään (vaikka eivät ne tietenkään ainoat rukkaset ole, mutta joka värissä ja mallissa niitä ei tarvitse olla).

No oliko tämäkään vastaus ihan asiaa, mutta ehkä vähän sinnepäin tai sivusta ainakin ;)

Vierailija
59/84 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai rasituitko sinä, _voi harmi_ :D

No juuu, juttujasi kun lukee niin eipä tarvitse kauaa miettiä miksei tule palstailtua kuin hyvä jos 1-2x/kk.

Mutta toisaalta kyllähän noista sinun jutuistasi on naurulihaksensa saanut kipeiksi vaikkakin täytyy myöntää että samalla tulee jonkin verran surullinen mieli siitä kuinka kukaan voi ajatella/kokea/perustella asioita kuten sinä Babyblues.

Monenlaista tallaajaa tänne mahtuu ja se tietty vain positiivinen seikka, täytyy ajatella niin.

Vierailija
60/84 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse menettänyt sisaruksen lapsena ja kertaakaan en sitä toivonut.

Olen pahoillani, että olet joutunut kokemaan menetyksen. En todellakaan tarkoittanut, että kukaan sisaruksensa KUOLEMAA toivoisi vaan lähinnä joskus miettii, että kun saisi olla ainoa tai millaista olisi jos tuota sisarusta ei ikinä olisi syntynytkään. Se on aivan normaalia ajattelua jossain vaiheessa lapsuutta. Mutta kyllä sinä varmasti tämän tajusit?

Tuota tosiaan on tutkittu paljon tuota sisarusten merkitystä sekä sitä millainen on esikoisen asema jne. Lukemieni juttujen mukaan sisarukset voivat todella olla korvaamaton voimavara esim. silloin kun vaikka vanhemmat pahoinpitelevät lapsiaan jolloin sisarukset voivat tukea toinen toisiaan. Sisaruudesta voi myös olla haittaa em. traumaattisissa tapahtumissa. Sisaruussuhteet ovat hirvittävän monimutkaisia. Esikoiset ja ainoat lapset löytyvät usein johtajan paikoilta, tätäkin on tutkittu. Kaikissa lukemissani jutuissa on korostettu kovasti vanhempien osuutta siihen miten ainoan lapsen ja monilapsisen perheen lasten suhteet kehittyvät. Siis olen itsekin sillä kannalla, että jos vain pystyy niin on hyvä suoda lapselle sisar mutta ei liian aikaisin. En siis ole missään vaiheessa ollut kannattamassa yksilapsisuutta vaikka uskon tosin varsinkin juttuja lukiessani, että rikkaus se voi olla sekin.

Oikeastaan en olisi lähtenyt koko tätä sisarjuttua kommentoimaan jos tämän ketjun joku valopää ei olisi keksinyt alkaa kehuskella kahdella lapsellaan. On jokaisen oma asia montako lasta hankkii. Minä olen sitä mieltä, että jokainen joka haluaa lapsensa pienellä ikäerolla tehköön niin mutta on naurettavaa ruveta kehumaan sellaisella asialla koska sillä asialla on myös kääntöpuolensa. Ei se ole mitenkään sanottua, että ikäero 1v on sen parempi kun 11v. Kaikki riippuu kaikesta. Toivon vaan, että lapsilla olisi hyvä olla joko ilman sisaruksia tai sisarusten kanssa. Itsekkäitä päätöksiä nämä asiat ovat joka tapauksessa. Toivottavasti sinä kehuskelija olet saanut vähän mietittävää!

Ja lopuksi vielä: kaiken tämän jälkeen ymmärrän ehkä vähän paremmin miksi jotkut eivät osta useampaa ulkovaatekertaa. Ainoat ymmärtämäni selitykset liittyivät ekologisuuteen. Jatkakaa vain samalla linjalla niin mä jatkan omallani, tyttäreni tulee siis jatkossakin erottumaan joukosta poikkeuksellisen siistinä lapsena ja sehän minulle sopii koska hän on todellakin maailman kaunein :)

Ja Pusis: jos palstailet 1-2krt/kk niin lokakuun kiintiösi on jo täynnä ;)