Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talvihaalareiden kestävyysvaatimukset alkaa kasvaa..?

05.10.2006 |

Olen tässä miettinyt, kun kaikki vaativat kestävyyttä talvihaalareilta. Siis toki minäkin haluan haalarin, joka kestää, mutta realisti on oltava: kyllä 5-7-vuotiaalla kuluuu puku kuin puku. Mielestäni ei voi odottaa että talvihaalari tuoikäisen jäljiltä on " kuin uusi" . Haalaria käytetään ainakin meillä, lähes joka päivä, karkeasti ottaen 4-5 KUUKAUTTA. Marras-maalis-välillä.

Meillä on ollut ns. kestäviä merkkejä, Remua, Reimateciä ja Lenneä. Mutta kyllä joka puvusta talven jälkeen käytön merkkejä näkyy. Ja mielestäni saa näkyäkin. Käyttöä varten meillä toppahaalari ostetaan. Hienosteluvaatteet on erikseen! Muiden mielipiteitä?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä yhden-haalarin-pitää-kestää-koko-talvi-äideillä itsellänne sitten vain yksi takki? Muistattehan aamulla käydä lumipenkan kautta sen takkinne kanssa ja töistä tullessa jäämäessä liukua mahallenne ja katsokaa alkaako tekeen mieli toista takkia siihen rinnalle? Olisko kiva laittaa 4 kuukauden aikana jotain muutakin päälle kun se puhkikulunut sama takki? Kyllä lapsillakin on esteettistä silmää jos heille suodaan vapaus valita! Ja oikeen vielä pitäs toiselle lapselle riittää siitä samasta haalarista?? Kannattaisko ensin vaikka lukea joku ammatti ja mennä töihin ennenkun hankkii niitä lapsia jos ei muutamaan haalariin ole varaa 5 kuukauden aikana sijoittaa? Kyllähän kyse on halusta eikä rahasta. Esim. motion wearin toppapuvut maksavat nyt 29 euroa. Ostaa vaikka sen reimatecin lisäksi 2 sellaista (eri väristä) niin eipä ole iso sijoitus! Selittäkää nyt, että MIKSI teidän lasten täytyy pukea sama puku päälle joka ikinen päivä? Tai jos on ns. 2. haalari niin miksi ette voi käyttää niitä molempia yhtä paljon, miksi pitää olla joku varahaalari? Missään muissa maissa ei lapsille pueta yhtä karmeita ulkovaatteita kun täällä. Kaikilla ne hirveät halppiskuomat ja se 1 haalari joka on niiiin pyhä! Mitä sitten jos se haalari puhkeaa talven aikana? Menee kauppaan ja ostaa uuden, pitääkö sitä vielä erikseen itkeä valmistajalle?? Pellistä kun tekee haalarin niin alkaa kestämään!

Mitä turhaa on esim. 5 toppapuvussa? Kyllä ne ehtivät käyttöä saada osakseen talven aikana. Kaiken lisäksi ne säilyvät suhteellisen siisteinä jolloin niistä on oikeasti hyötyä ja iloa jos ne myy/antaa eteenpäin. Miksi sen yhden lapsen pitäis käyttää se haalari loppuun kun sitä voi käyttää vaikka kaksikin lasta???? Miksi kuvittelette, että juuri teidän lapsenne (ainakin tyttölapset) eivät olisi tyytyväisiä jos saisivat yhtenä päivänä laittaa ehjän ja hyvännäköisen vaaleanpunaisen puvun, toisena päivänä lilan jossa on frilla ja kolmantena vaikka muumipuvun? Kun itsekin vaihdatte takkia melkoisella todennäköisyydellä kuitenkin silloin tällöin? Minkä takia lapset ovat niin vähäarvoisia mielestänne, että heille ei voi suoda useampaa ulkovaatekertaa? Minkä takia lapsen pitää käydä lähikaupassa paskasissa ja kuluneissa haalareissa? Miksi pitää säästää juuri lapsen pukeutumisessa?

Ja tämä teksti ei ole niille jotka kertoivat, että on useampia ulkovaatekertoja.

Vierailija
22/84 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikilla kolmella lapsella on aina ja ikuisesti (iänkaikkiaan ja aamen) ollut jokaiseksi talveksi yksi (todellakin 1kpl) haalari tai toppatakki ja -housut yhdistelmä. Kyllä ne on ehjänä kestäneet marraskuusta maaliskuulle. Mihin ihmeessä siellä pulkkamäessä ja lumikasassa tarvitaan vaihtoehtoja? Ei kiinnosta naapurin mukuloita tippaakaan, onko meidän Maijalla tai Matilla yksi vai viisi haalaria.

Eikä muuten mullakaan oo noihin pihaleikkeihin kun yksi talvipuku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä on varaa/halua ostaa 10 haalaria? Oletan,että haalari kestää yhden talven.Toki se saa kulua,siitä ei ollut kysymys.Vaan siitä,jos se hajoaa heti (siis kk käytön jälkeen).Mielestäni kukaan tässä ketjussa ei sanonut että haalarin pitää olla uudenveroinen 1 talven jälkeen.Mieluummin ostan muutaman hyvän kuin monta halpishaalaria.

Miksi muuten pitää kommentoida noin negatiiviseen sävyyn nimim.Babyblues....? Taitaa olla huono päivä,vai? ;)

Vierailija
24/84 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ymmärrän vaatimuksen, että kallis haalari pitäisi kestää yhden kauden käyttökelpoisena! Ymmärrän hyvin vanhempia jotka eivät osta kuin yhden haalarin/kausi. Babybluesin kirjoitus oli ehkä kärjistävä, mutta voisin luokitella sen hivenen loukkaavaksikin hivenen varattomampia vanhempia kohtaan!

Harvassa maassa on samanlainen ilmasto kuin Suomessa. Suomen ilmasto vaatii aika paljon ulkovaatteilta ja käyttöikä vaatteille jää yleensä aika lyhyeksi. Neljä vuodenaikaa ja jokaiselle omat vaatteet...melkein turha edes haaveilla että edellisen talven vaatteet menevät seuraavana. Monessa maassa on vaatteet myös paljon edullisempia kuin Suomessa...

Lapsella vara valita? Esteettinen silmä? Vaikka itse hivenen vaatehulluksi äidiksi itseäni luonnehdin, niin en usko lasten välittävän tuon taivaallista oli heillä kolme haalaria tai yksi kunnollinen! Meillä ainakin minä olen se mielipuoli joka haluaa lapselleen pukea millon mitäkin ihmeellisyyttä järkyttävistä vaatemääristä! Lapseni itse kun valitsisi jotain aivan muuta kuin minä...ja yleensä aina sen saman lempiasunsa, haalarinsa ym.

Loppupeleissä pienten lasten pukeutumisella ei tunnu lapsille itselleen olevan niinkään kovinkaan paljon merkitystä. Kunhan on säänmukaiset kamppeet! Koulunsa aloittavilla ja etenkin nuorilla asia on sitten jo aivan toinen...

Babyblues:

Onko teillä yhden-haalarin-pitää-kestää-koko-talvi-äideillä itsellänne sitten vain yksi takki? Muistattehan aamulla käydä lumipenkan kautta sen takkinne kanssa ja töistä tullessa jäämäessä liukua mahallenne ja katsokaa alkaako tekeen mieli toista takkia siihen rinnalle? Olisko kiva laittaa 4 kuukauden aikana jotain muutakin päälle kun se puhkikulunut sama takki? Kyllä lapsillakin on esteettistä silmää jos heille suodaan vapaus valita! Ja oikeen vielä pitäs toiselle lapselle riittää siitä samasta haalarista?? Kannattaisko ensin vaikka lukea joku ammatti ja mennä töihin ennenkun hankkii niitä lapsia jos ei muutamaan haalariin ole varaa 5 kuukauden aikana sijoittaa? Kyllähän kyse on halusta eikä rahasta. Esim. motion wearin toppapuvut maksavat nyt 29 euroa. Ostaa vaikka sen reimatecin lisäksi 2 sellaista (eri väristä) niin eipä ole iso sijoitus! Selittäkää nyt, että MIKSI teidän lasten täytyy pukea sama puku päälle joka ikinen päivä? Tai jos on ns. 2. haalari niin miksi ette voi käyttää niitä molempia yhtä paljon, miksi pitää olla joku varahaalari? Missään muissa maissa ei lapsille pueta yhtä karmeita ulkovaatteita kun täällä. Kaikilla ne hirveät halppiskuomat ja se 1 haalari joka on niiiin pyhä! Mitä sitten jos se haalari puhkeaa talven aikana? Menee kauppaan ja ostaa uuden, pitääkö sitä vielä erikseen itkeä valmistajalle?? Pellistä kun tekee haalarin niin alkaa kestämään!

Mitä turhaa on esim. 5 toppapuvussa? Kyllä ne ehtivät käyttöä saada osakseen talven aikana. Kaiken lisäksi ne säilyvät suhteellisen siisteinä jolloin niistä on oikeasti hyötyä ja iloa jos ne myy/antaa eteenpäin. Miksi sen yhden lapsen pitäis käyttää se haalari loppuun kun sitä voi käyttää vaikka kaksikin lasta???? Miksi kuvittelette, että juuri teidän lapsenne (ainakin tyttölapset) eivät olisi tyytyväisiä jos saisivat yhtenä päivänä laittaa ehjän ja hyvännäköisen vaaleanpunaisen puvun, toisena päivänä lilan jossa on frilla ja kolmantena vaikka muumipuvun? Kun itsekin vaihdatte takkia melkoisella todennäköisyydellä kuitenkin silloin tällöin? Minkä takia lapset ovat niin vähäarvoisia mielestänne, että heille ei voi suoda useampaa ulkovaatekertaa? Minkä takia lapsen pitää käydä lähikaupassa paskasissa ja kuluneissa haalareissa? Miksi pitää säästää juuri lapsen pukeutumisessa?

Ja tämä teksti ei ole niille jotka kertoivat, että on useampia ulkovaatekertoja.

Vierailija
25/84 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi kerrassaan ahdistamaan tuo ns. haukkuminen, vaikka itse kuulunkin niihin jonka lapsella on vaatteita, joilla pukisi vaikka koko tarhan lapset. " Miksi kuvittelette, että juuri teidän lapsenne (ainakin tyttölapset) eivät olisi tyytyväisiä jos saisivat yhtenä päivänä laittaa ehjän ja hyvännäköisen vaaleanpunaisen puvun, toisena päivänä lilan jossa on frilla ja kolmantena vaikka muumipuvun?" ...ja kahdeksantoista-vuotiaana olisi tyytyväinen kun saisi valita vaaleanpunaisesta tuunatusta BMW:stä, Myrkynvihreänä pihassa kiiltelevästä Jaguaarista tai Violettina hohtavasta Audista... No yksi Toyota ajaa varmasti asiansa!

Mutta muista Babyblues jos sinulla ei ole mahdollisuutta tarjota lapsellesi esteettistä silmää hiveleviä vaihtoehtoja ja saada kaikella materialla lastasi tyytyväiseksi, niin olisit kouluttautunut hivenen pidemmälle ja hommannut vähän paremman työpaikan, ennen kuin aloit lapsia tekemään tai edes niiden tekemisen jälkeen!

Vierailija
26/84 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain ostamisen ilosta ja kun halvalla saa! =)

Pyrin ostamaan parempaa laatua ja vähän vähemmän.

Ja mitä aikuisten vaatteisiin tulee, niin eipä meilläkään North Facen ja Peakin ulkoiluvaatteita ole tarvinnut joka vuosi uusia. Ei edes ulkonäön vuoksi ja kauniisti on koko perhe puettu! ;-)

Vierailija
27/84 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ainakaan lasten arvostuksella ja haalarien määrällä ei ole mitään tekemistä keskenään!! Oli sitten yksi tai 10 haalaria.

Vierailija
28/84 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko sinun Babyblues sitten vaikka muuttaa sinne ulkomaille niin silmiäsi ei särkisi kotimaan lasten vaatteet ja heidän äitiensä ja isiensä pihiys ja idioottimaisuus?

Se on monelle aika iso sijoitus (ajatella) hankkia vaikkapa 2-3 lapsellensa 3-5 ulkopukua ja kenkäparia/kausi puhumattakaan lukuisista sisävaatekerroista ym. elämisestä. Siinä ei paljoa paina se onko käynyt muutakin kuin peruskoulun varsinkin jos on vaikkapa asuntolainainen ja lapsiaan kotona hoitava.

Olisi muuten myös hyvä hankkia hieman sisäistä kauneutta vaikka sitten sieltä koulun penkiltä ennen niiden lapsien hankkimista, se ulkokuori kun ei loppupeleissä paljoakaan pelasta/merkitse.

Ja minä kun luulin olevani " vaatehullu" ja tarkka siitä mitä lapsilleni ostan ja mitä heille päälle menee:o) ja juu vaikka kumpikin on poikia niin kyllä vain heilläkin on silmää katsoa kauniita vaatteita itsellensä eikä mitään synkkiä hirviövirityksiä tmv, tulleet varmaan sitten äitiinsä;D

Voivoi, tulipahan tekstiä vaikka meinasi nuo Babybluesin jutut vetää aika sanattomaksi ja lommon auki mutta saipahan virnuiltavaa:)

Vierailija
29/84 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerron, että meillä on monta haalaria. Että mua saa arvostella asiasta mutta teitä ei? Hah. En vaan enää meinannut uskoa lukemaani koska olen ajatellut, että ehkä nuo yhden-haalari-pitää-kestää-koko-kausi-mammat ovat kuitenkin poikkeuksia mutta ei näköjään. Oikeesti mä kyllä haluaisin kuulla jonkun perustelut noille kysymilleni asioille. Tai jotain kyllä sainkin.

Vai että muka ei lapsi välitä siitä mitä päällä on? No, eivät kaikki varmaan mutta toiset lapset kärsivät kovasti ja toivovat päällensä kauniimpia vaatteita. Hyvinkin jo 4-5v katselee muiden lasten vaatteita. Tosin se ei taida siihen nähden olla kovin suuri ongelma, että siellä päiväkodissa ainakin 99% lapsista on puettu karmeisiin rytkyihin. Ei vaan ole mukavaa kun kaikki muut lapset ovat kateellisia kun yhdellä on siistit ja kauniit vaatteet. Toisia lapsia ei kiinnosta mutta niitä joita kiinnostaa on myös paljon! Ja jos ei nyt lapsen kaveria kiinnosta vaikka mitä Maijalla on päällä niin näkeehän sen Maijan muutkin, myös aikuiset! Mun mielestä se on myös toisen ihmisen kunniottamista, että pukee lapset kauniisti ja että lapsia on kiva katsella! Kuka tahansa katsoo mieluummin kauniisti puettua lasta kun jotain räjähtäneissä kuomissa ja paskaisessa lassie-haalarissa kulkevaa lasta. Vai eikö? Ilmeisesti ei vaan kiinnosta. Mun mielestä sekin on osoitus lapsesta välittämisestä, että hänelle haluaa tarjota parasta myös ulkovaatetuksessa. Ja mun mielestä se autovertailu oli huono: on hiukka eri asia saada päättää 3 haalarista kun 3 autosta. Kyllä ainakin hirveän huonosti puetun lapsen perheoloista voi tehdä päätelmiä.

Ja sitten tälle yhdelle:

Mutta muista Babyblues jos sinulla ei ole mahdollisuutta tarjota lapsellesi esteettistä silmää hiveleviä vaihtoehtoja ja saada kaikella materialla lastasi tyytyväiseksi, niin olisit kouluttautunut hivenen pidemmälle ja hommannut vähän paremman työpaikan, ennen kuin aloit lapsia tekemään tai edes niiden tekemisen jälkeen!

Siis minä todellakin tarjoan lapselleni siistit vaatteet jotka ovat samalla myös kauniita. Niinhän minä juuri tein, että ensin hankin ammatin ja sitten lapsen koska on edesvastuutonta hankkia ensin lapsia ja sitten todeta, että eipä niitä olekaan varaa pukea. Ja ihan oikeasti: kauniita ja kestäviä vaatteita saa halvallakin jos näkee vähän vaivaa. Yleensä ottaen jos niitä on tarpeeksi niin ne eivät kulu kamalan näköisiksi.

Vierailija
30/84 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kyllästyin muutamiin väreihin ja kun lapset oli kesällä venähtäneet pituutta reilusti, myin kirppiksellä kaikki vanhat " vääränväriset" pois ja päädyin ostamaan uusissa koissa vain muutamaa eri väriä (valkoista, ruskeaa ja vaaleanpunaista) ja muutamaa eri mallia . Sitten saimme vielä ensimmäisen kuivausrummun, joka mahdollistaa vaatteiden saamisen käyttökuntoon muutamassa tunnissa riisuutumisesta. Tällä haavaa lapsillamme taitaa olla vain neljä tai viisi erilaista sisävaatesettiä, saavat itse tehdä valinnat kun kaikki sopii kaiken kanssa, ja silti tai ehkä juuri siksi, sain tänään päiväkodin tädeiltä positiivista palautetta että lapsissamme silmä lepää kun vaatteet ovat aina niin kauniita ja yhteen sointuvia :) Eli kaunis pukeutuminen ei todellakaan vaadi määrällisesti monia vaatteita, vain tiukkaa linjausta tyylissä ja väreissä ja ahkeraa pyykkäystä :) . Ja lapsen voi tehdä todella vähällä rahalla erittäin tyytyväiseksi ja esteettiseksi pukeutujaksi.

Ja haalareita meillä on kaksi per lapsi, paitsi vauvalle vain yksi. Ikinä ei ole yksikään haalari meillä hajonnut.

Vierailija
31/84 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä paitsi, joskus on kertakaikkisen virkistävää pukea päälleen just tasan mitä eteen sattuu ja antaa sitten herkkäsilmäisempien järkyttyä näkemästään.

Erittäin harvoin jaksan tehdä päätelmiä perheen hyvinvoinnista sen jäsenten pukeutumisen perusteella...

Vierailija
32/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että joku taitaa olla vähän katkeroitunut pitkien opiskelujensa ja vauvan odotuksen odotuksen jälkeen.

Luulin että tämä on vapaa maa?

Minulla on ollut vapaus valita.

Minä valitsin lapsilleni sisarukset joista on toivottavasti seuraa läpi elämän ja jätin 5 Reimatecit sun muut plussakuteet henkarille, teitä yksilapsisia varten. Olkaa hyvä ja ostakaa niitä kun kerran on vara.

Jospa ne valokuvat siellä yksinäisessä aikuisuudessa lohduttavat, että minulla sentään oli viisi erilaista pukua, VAIKKA pikkuveli/sisko oli se mitä eniten halusi?

Minun poikani saattaa olla juuri se kuluneessa puvussa, mutta varmasti onnellisempi vapaudessaan kuin hienosti pyntätty prinsessasi viitisine pukuineen. :)

Entäs siskonsa, hänellä sentään on pikkuveli! Se jos mikä on jossakin vaiheessa elämää lapselle kateuden aihe.

Meilläkin löytyy pukuja, varmasti jokaiselle se tarpeellinen määrä.

Viime talvikin selvittiin hengissä. :)

Aina elämässä on niitä joille toisten vaatteet eivät miellytä. Koulussakin oli kerran 15v poika erikoisine vaatteineen.=ei teini muodissa. Hän käski haukkujien ostaa hänelle uudet, kun eivät miellyttäneet ja kerran oli vara maksaa.

Siitäkin " omituisesta" tuli jo nuorena kansanedustaja, että kyllä sitä fiksu voi olla vaikkei päältä päin näyttäisikään.

" Mun mielestä se on myös toisen ihmisen kunniottamista, että pukee lapset kauniisti ja että lapsia on kiva katsella! Kuka tahansa katsoo mieluummin kauniisti puettua lasta kun jotain räjähtäneissä kuomissa ja paskaisessa lassie-haalarissa kulkevaa lasta. Vai eikö? Ilmeisesti ei vaan kiinnosta. Mun mielestä sekin on osoitus lapsesta välittämisestä, että hänelle haluaa tarjota parasta myös ulkovaatetuksessa. Ja mun mielestä se autovertailu oli huono: on hiukka eri asia saada päättää 3 haalarista kun 3 autosta. Kyllä ainakin hirveän huonosti puetun lapsen perheoloista voi tehdä päätelmiä."

*Tässäpä juuri sinulle B. oppimista että jätä toiselle edes se ihmisarvo.

Kuinka sinä muuten olet auttanut näitä huonoissa perhesuhteissa eleleviä lapsia? Ei ole tainnut olla varaa....

" .. ja saada kaikella materialla lastasi tyytyväiseksi, niin olisit kouluttautunut hivenen pidemmälle..."

Kuinka hyvin tuohon joku jo kirjoittikaan aikaisemmin

" ...Niinhän minä juuri tein, että ensin hankin ammatin ja sitten lapsen koska on edesvastuutonta hankkia ensin lapsia ja sitten todeta, että eipä niitä olekaan varaa pukea."

Mikä on edesvastuutonta? Varaa pukea, vaiko että ensin " hankkii" lapset?

Jokainen saa tässä valtiossa vapaasti päättää näitä asioita, emme asu (ainakaan vielä) Kiinan tapaisessa yhteiskunnassa.

" Ja ihan oikeasti: kauniita ja kestäviä vaatteita saa halvallakin jos näkee vähän vaivaa. Yleensä ottaen jos niitä on tarpeeksi niin ne eivät kulu kamalan näköisiksi.

[/quote]

"

Aivan niin.

Mutta minä ainakin ajattelen myös luontoa ja mielelläni kierrätän pukua lapselta toiselle.

Tätäkö kuitenkin lapsellesi opetat, että ihmisarvo on hienoissa vaatteissa...

Vierailija
33/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni:

Minusta voi hyvin olettaa, että haalari kestää yhden talven. Haalarin ei toki tarvitse olla uudennäköinen talven jälkeen, mutta ehjä. En myöskään oikein ymmärrä sitä, jos joudun n. 100 euron haalaria korjaamaan kuukauden käytön jälkeen käsin ompelemalla.

Itse en ole enää Reimateccejä talvihaalareiksi ostellut, eivät kestä lapsieni käyttöä. Talvihaalari on käyttöhaalari, työhaalari, joka saa kulua ja jonka pitää kestää se yksi kausi. Reiman Peuhari on toiminut hyvin, parhaimmillaan haalari on ollut käytössä 2 talvea. Kahden talven jälkeen haalari on toki aika karmeassa kunnossa, mutta kelpaa päiväkotiin. Ei tarvitsse lapsen varoa, että haalari sotkeutuisi. En minäkään pihatöihin laita parasta päälle. Toisaalta tällä rymyhaalarilla ei sitten lähdetä kaupoille eikä kirjastoon, sinne on omat vaatteensa.

Kun ostan jonkun tuotteen, haluan, että se kestää. En halua ostaa huonolaatuista ja käyttötarkoitukseen sopimatonta tavaraa, joka menee heti rikki. Kesken talven kulumalla puhki mennyt haalari on kertakäyttötavaraa, jota meille ei osteta (tai ainakin yritetään välttää ostamasta). Sama pätee moneen muuhunkin lasten tavaraan, omiin vaatteisiin, kodin tavaroihin yms. Periaatteeni on, että ostan vähän, mutta riittävän laadukasta (kestävää) tavaraa.

Vierailija
34/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani saattaa olla juuri se kuluneessa puvussa, mutta varmasti onnellisempi vapaudessaan kuin hienosti pyntätty prinsessasi viitisine pukuineen. :)

Katsos, minun prinsessani on jo niin iso, että ei häntä voi pyntätä, hän saa hyvin pitkälti itse päättää vaatteistaan mutta on onnellinen kun on mistä valita! Olen muutenkin sitä mieltä, että lapsen pitää saada leikkiä joten en harrasta moista pynttäystä. Silti sekä minä, että prinsessani haluamme, että hänelle on aina tarjolla kauniita, erilaisia ja siistejä vaatteita. Ei tästä meillä ole tarvinnut mitään ongelmaan tehdä. Tyttö on hyvin tarkka vaatteistaan! Ja muuten kun eräs tuolla ylempänä kertoi, että päiväkodissa olivat kehuneet lasten vaatteita niin totta on, että jos ostaa todella hyvälaatuisia vaatteita niin vähempi riittää mutta kyllähän 5 sisävaatekertaa on aivan liian vähän. Monilla vaan ei ole senkään vertaa eli ehkä lapsesi erottuvat kuitenkin joukosta.

Entäs siskonsa, hänellä sentään on pikkuveli! Se jos mikä on jossakin vaiheessa elämää lapselle kateuden aihe.

Jaah, eipäs nuo sisarukset monillekaan mitään onnea tuo. Joillakin on lämpimät välit mutta jotkut eivät tee muuta kun tappelevat. Varsinkin nuo tyttö-poikayhdistelmät ovat monesti vähän sellaisia, että eivät lapset edes leiki keskenään. Tietenkin on hyvä jos sattuu onni kohdalle ja sisarukset rakastavat toisiaan. Mutta oletko ikinä miettinyt, että kuinka moni esim. alle 3v ihan oikeasti HALUAA menettää asemansa esikoisena? Ei kukaan! On kuule valtava shokki isommalle lapselle tulla syrjäytetyksi siitä asemasta mikä hänelle kuuluu! Jokaisen lapsen kuuluu saada olla ainoa lapsi mahdollisimman pitkään tai niin kauan, että hän oikeasti ymmärtää, että hän ei jää toiseksi vaikka sisko/veli syntyykin. Sinäkin olet julmasti riistänyt (jos ikäero alle 4-5v) tyttäreltäsi osan hänen lapsuuttaan syrjäyttämällä hänet hankkimalla pikkuveljen. Kyllä se tyttäresi kuule mieluummin olisi ainoa lapsi varmaankin (riippuu iästä). Ja kohta kun sanot, että rakkautta riittää molemmille lapsille niin riittää juu, mutta aikaa ei! Varsinkin jos esikoinen on ollut vaippaiässä kun vauva syntyy niin haloo???? Esikoinen todellakin tarvitsee 1% äitiään eikä mitään kilpailijaa rinnalleen! Mistä sitten luulet esim. regression johtuvan? Tietenkin siitä, että esikoinen kipeästi kaipaa asemaansa takaisin! Ja entäs sitten se tosiasia, että tyttäresi ei ensinnäkään ole pyytänyt veljeä ja toisekseen saa kärsiä veljensä takia siitä, että hänelle ei ole varaa ostaa edes 2 haalaria? Yleensä ainoat lapset heräävät siinä 5-7v kyselemään miksi heillä ei ole sisarusta? Jos he siinä vaiheessa saavat veljen niin ilo siitä on aivan erilaista! Muutenkin tuo leikkikaveriteoria on ihan sattumanvaraista- tappelukaveri olisi parempi nimitys! Sen sijaan esim. 6v ei koe oloansa uhatuksi vaikka vauva tulisikin koska on jo saanut kasvaa sen 6v rakastettuna ja tietää, että ei ole uhattu. Paitsi on eri asia jos kyse jostain alkoholisti ym. perheestä missä sitä ainoaakaan ei ole hoidettu. Isompi lapsi myös mielellään auttaa ja hoitaa sisartaan ja saa samalla tuntea olonsa isoksi ja hyödylliseksi, ei tarvitse taantua ja tuntea oloansa uhatuksi. Ja säästäkää näiltä " meillä 1 ja 2v ovat parhaimpia kavereita keskenään" - tarinoilta koska kuten sanoin joskus käy hyvä tuuri! Useimmiten kyllä ei. Että sinuna en menis välttämättä kehuskelemaan tuolla veljellä, päinvastoin! Syyllisyyden puuskassa lähtisin heti ostamaan syrjäytetylle tyttärelleni kunnollisia ulkovaatteita!!!!!

Meilläkin löytyy pukuja, varmasti jokaiselle se tarpeellinen määrä.

Viime talvikin selvittiin hengissä. :)

Joo, kyllähän sitä hengissä selviää, sehän se just tekeekin elämästä kivan kun talvesta selviää hengissä!

Aina elämässä on niitä joille toisten vaatteet eivät miellytä. Koulussakin oli kerran 15v poika erikoisine vaatteineen.=ei teini muodissa. Hän käski haukkujien ostaa hänelle uudet, kun eivät miellyttäneet ja kerran oli vara maksaa.

Siitäkin " omituisesta" tuli jo nuorena kansanedustaja, että kyllä sitä fiksu voi olla vaikkei päältä päin näyttäisikään.

Fiksu voi tietenkin olla mutta jotain vikaa on vanhemmissa jotka pistävät lapsensa kärsimään asiasta jolle voisi tehdä jotain.

Kuinka sinä muuten olet auttanut näitä huonoissa perhesuhteissa eleleviä lapsia? Ei ole tainnut olla varaa....

No sanotaan nyt näin, että olen ostanut mm. lapseni ystäville vaatteita, jotain pientä piristävää ja tuonut näin heidän elämäänsä iloa. Lisäksi lahjoitan säännöllisesti vaatteita lapsille joilla niitä ei oikeasti ole. Ette ehkä tiedäkään miten lapsi voi ilahtua uudesta paidasta! Katsos kun eivät ne lapset monesti osaa kertoa, että tämä 80-luvun 101 dalmatialaista- paita on oikeesti tosi ruma ja että haluaisin 5 uutta muodikasta paitaa.....

Vierailija
35/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet kokenut, että sinua on " haukuttu" siitä, että lapsellasi on monia haalareita. Tämä yksi asia ja komppaan sinua siinä, että omilla lapsillani on ulkovaatekertoja ja kenkiä myös monenlaisia joka kaudelle. Kyllä jokainen suomalainen tietää, että itsensä saa kipeäksi maksaa vuoden mittaan.

Eri asia on nyt kuitenkin se, että puhut aivan eri asioista ja asiattomaan sävyyn, kuin mitä tämä ketju käsitteli.

Pukuja (haalari tai 2-os) voi olla muutamakin käytössä, mutta kun poika on 5-vuotias, niin se ei kertakaikkiaan käy, että nämä puvut (huomaa monikko) kuluvat ensimmäisillä käyttökerroilla sellaisiksi, että ne näyttävät siltä, kuin niitä olisi pidetty koko talvi putkeen.

Itse puhuin aiemmin siitä, että esim. corduramateriaaleja on erillaisia. Mielelläni voin ostaa tavallisen materiaalin sijaan cordura-vahvistettuja haalareita ja housuja - MUTTA niiden pitää kestää se yksi talvi (iso piste). Jos näin ei käy, niin corduran laadussa on fuskattu.

Mitään järkeä ei ole ostaa noin kovaa kuluitusta varten montaa tavallista haalaria, kun ne kaikki ovat ihan järkyttävän näköisiä kuukauden kuluttua.

Babyblues, nauti oman lapsesi (tyttö) pukemisesta ja älä niin välitä mitä muut ovat sinun tavastasi mieltä.

Babyblues:

Siis että YHDEN haalarin pitää teidän mielestä kestää koko talven jonkin 5-7 vuotiaan käytössä?????

Vierailija
36/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran suurimmalla osalla päiväkotilapsista on siellä karmeat rytkyt päällä. Missä on tällaista? Minä aina ihmettelen näitä kirjoituksia, koska itse asun keskiluokkaisella, ei siis erityisen rikkaalla, lapsiperheiden suosimalla alueella ja täällä kaikilla lapsilla on aina hyvät ulkovaatteet päällä. Reimateciä näkee niin paljon että muut merkit ovat virkistäviä poikkeuksia. Yhden lapsen muistan nähneeni päiväkodin pihalla huonoissa vaatteissa, ja hän ilmeisesti on pakolaistaustainen, mutta siihen yhteen nämä tällaiset havainnot jäävät.

Vierailija
37/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Babyblues:

Jaah, eipäs nuo sisarukset monillekaan mitään onnea tuo. Joillakin on lämpimät välit mutta jotkut eivät tee muuta kun tappelevat. Varsinkin nuo tyttö-poikayhdistelmät ovat monesti vähän sellaisia, että eivät lapset edes leiki keskenään. Tietenkin on hyvä jos sattuu onni kohdalle ja sisarukset rakastavat toisiaan. Mutta oletko ikinä miettinyt, että kuinka moni esim. alle 3v ihan oikeasti HALUAA menettää asemansa esikoisena? Ei kukaan! On kuule valtava shokki isommalle lapselle tulla syrjäytetyksi siitä asemasta mikä hänelle kuuluu! Jokaisen lapsen kuuluu saada olla ainoa lapsi mahdollisimman pitkään tai niin kauan, että hän oikeasti ymmärtää, että hän ei jää toiseksi vaikka sisko/veli syntyykin. Sinäkin olet julmasti riistänyt (jos ikäero alle 4-5v) tyttäreltäsi osan hänen lapsuuttaan syrjäyttämällä hänet hankkimalla pikkuveljen. Kyllä se tyttäresi kuule mieluummin olisi ainoa lapsi varmaankin (riippuu iästä). Ja kohta kun sanot, että rakkautta riittää molemmille lapsille niin riittää juu, mutta aikaa ei! Varsinkin jos esikoinen on ollut vaippaiässä kun vauva syntyy niin haloo???? Esikoinen todellakin tarvitsee 1% äitiään eikä mitään kilpailijaa rinnalleen! Mistä sitten luulet esim. regression johtuvan? Tietenkin siitä, että esikoinen kipeästi kaipaa asemaansa takaisin! Ja entäs sitten se tosiasia, että tyttäresi ei ensinnäkään ole pyytänyt veljeä ja toisekseen saa kärsiä veljensä takia siitä, että hänelle ei ole varaa ostaa edes 2 haalaria? Yleensä ainoat lapset heräävät siinä 5-7v kyselemään miksi heillä ei ole sisarusta? Jos he siinä vaiheessa saavat veljen niin ilo siitä on aivan erilaista! Muutenkin tuo leikkikaveriteoria on ihan sattumanvaraista- tappelukaveri olisi parempi nimitys! Sen sijaan esim. 6v ei koe oloansa uhatuksi vaikka vauva tulisikin koska on jo saanut kasvaa sen 6v rakastettuna ja tietää, että ei ole uhattu. Paitsi on eri asia jos kyse jostain alkoholisti ym. perheestä missä sitä ainoaakaan ei ole hoidettu. Isompi lapsi myös mielellään auttaa ja hoitaa sisartaan ja saa samalla tuntea olonsa isoksi ja hyödylliseksi, ei tarvitse taantua ja tuntea oloansa uhatuksi. Ja säästäkää näiltä " meillä 1 ja 2v ovat parhaimpia kavereita keskenään" - tarinoilta koska kuten sanoin joskus käy hyvä tuuri! Useimmiten kyllä ei. Että sinuna en menis välttämättä kehuskelemaan tuolla veljellä, päinvastoin! Syyllisyyden puuskassa lähtisin heti ostamaan syrjäytetylle tyttärelleni

Älä viitsi jauhaa #askaa.Tuo sun sepustus oli ihan...sanonko mistä.Sinä ja sun leikkikaveriteoriasi.Meillä 7v poika ja 6v tyttö leikkivät kivasti keskenään.Älä viitsi jauhaa sellaisesta mistä et tiedä mitään,siis jos sulla on 1 lapsi.Sorry,oli pakko kommentoida.Hyvää paivänjatkoa!

Vierailija
38/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vapaus valita.

Minä valitsin lapsilleni sisarukset joista on toivottavasti seuraa läpi elämän ja jätin 5 Reimatecit sun muut plussakuteet henkarille, teitä yksilapsisia varten. Olkaa hyvä ja ostakaa niitä kun kerran on vara.

Jospa ne valokuvat siellä yksinäisessä aikuisuudessa lohduttavat, että minulla sentään oli viisi erilaista pukua, VAIKKA pikkuveli/sisko oli se mitä eniten halusi?

Oletko ajatellut että KAIKKI EIVÄT VOI SAADA lapsia niin montaa kuin haluaisivat????

En osta ainokaisellemme kymmenittäin ulkopukuja yms.mutta toki tulee ostettua enempi tavaraa kuin jos olisi useampi lapsi.

Voi kun se olisikin niin helppoa ,että kun halauan lapsen kas teen sellaisen ja sitten taas seuraavan jne...

Toivottavasti ajattelet myös niitä ,joille asia eivät ole niin yksinkertaisia.

Vierailija
39/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

i lapsiaan vaatettavista perheistä myös vaalii (ja vaatii) laatua ja omaa sen verran taloudellista tajua, ettei moiseen ryhdy.

Silti mikään ei estä Sinua toimimasta omalla tavallasi. Varmaan se on myös jollain tavalla mukavaa omalta ja lapsesikin kannalta. Ainut haitta tuossa on ns. turha tuhlaus. Se ei välttämättä ole teidän tapauksessa mistään olennaisesta pois, mutta useimmilla kai olisi: henkilökohtaisesti olen iloinen, että 20-vuotiaana sain oman asunnon, enkä 400 pieneksi jäänyttä haalaria eli vanhemmat voi investoida lapsensa hyväksi vähän fiksumminkin kuin ostamalla todella tarpeettomia tavaroita.

Vierailija
40/84 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitus tai kirjoitukset eivät voi olla oikeita mielipiteitä, eihän...

Mäkin pidän vaatteista -kauniista sellaisista- sekä itsellä että lapsilla, mutta mun mielestä jokainen pukekoon lapsensa haluamallaan tavalla, kunhan pukee siten, että lapsella on hyvä olla.

Kyllä, munkin mielstä haalarin tulisi kestää koko talvi, mäkin inhoan kertakäyttökulttuuria. Meillä Reimatec on kestänyt koko talven. Kulumia toki on. Ja en todellakaan osta lapsille useita ulkovaatekertoja. Kaksi hyvää riittää meille -toinen rymyleikkeihin, toinen kaupungille tms...

Miten joku voi rinnastaa lapsen ja hienot vaatteet. Kertoo paljon pinnallisesta arvomaailmasta. Mäkin - kuten suurin osa ihmisistä- olen kouluttautunut ja päässyt sisälle työelämään. Harvassa ammatissa vain hankkii niin paljon, että voisi kymmenen haalaria ostaa (en kyllä näkisi tarpeelliseksikaan). Silti olen aina halunnut useamman kuin yhden lapsen. Onneksi olen voinut saada.