Onko haittaa jos syö rautakuurin omin päin
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Syön kuureittain silloin tällöin, koska ferritiiniarvot alarajoilla ja raudan ja muidenkin vitamiinien imeytymisessä ongelmia. Ei kai se haittaa, jollei ylitä maksimiannostusta
Sinun tilanteesi onkin ihan toinen kuin ap:lla. Sama kuin suosittelisi verenpaine tai syöpälääkkeitä, "mulle tää on ihan ok, niin ei tästä varmasti sullekaan ole haittaa, kun vaan pysyt annostuksessa".
On siitä jos olet aikeissa matkustaa, koska et pääse lentokentän metallinpaljastimesta läpi.
Mulle lääkäri sanoi että on ok ottaa rautakuuri jos tuntee olonsa väsyneeksi vaikka hemo oliis normaali
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei oo mitään haittaa kunhan pysyt annostuksessa
Ne annostukset on yleensä tarkoitettu raudan puutteen hoitoon, mitä ap:lla ei edes kertomansa perusteella ole.
Kunnalliset lääkärit sanoo ettei ole raudanputetta vaikka ferritiini olisi 2
Älähän yleistä.
"Lisärautaa ei kannata purkista tai pullosta omin päin ilman mittauksia napata, jos omista rautavarastoista ei ole mitään tietoa.
Mitään ravintolisää ei kannata varmuuden vuoksi napata suuria määriä.
Ongelmia omin päin rautalisien syömisestä voi tulla, jos henkilö sairastaa tietämättään raudankertymäsairautta eli hemokromatoosia.
Hemokromatoosi on perinnöllinen sairaus, jolloin elimistöön kertyy tavallista enemmän rautaa.
Jos haimaan kertyy liikaa rautaa, se estää insuliinin tuotantoa, mistä seurauksena voi olla diabetes. Myös hemokromatoosi voi aiheuttaa väsymystä ja heikkouden tunnetta. Vakavimpia hemokromatoosin seurauksia ovat sydämen vajaatoiminta maksatulehdus, maksakirroosi ja maksasyöpä."
Lähde: Iltalehti 2019
Siinä on se riski, että alkaa paskantaa kettinkiä ⛓!
Kolisee ikävästi pönttöön 🚽 😖!
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi että on ok ottaa rautakuuri jos tuntee olonsa väsyneeksi vaikka hemo oliis normaali
Sinä olet aivan eri asia kuin ap. Sinä olet jutellut lääkärin kanssa ja saanut kehoituksen syödä. Ap ei ole. Eikä kukaan lääkäri ole suositellutkaan syömään rautaa. Täällä kukaan ei tiedä sinun kokonaistilannetta tai ap:n kokonaistilannetta. Veikkaan, että tuskinpa ovat teillä identtiset...
No ei tuo mikään hyvä ferritiiniarvo ole. Saahan tuo olle vielä korkeampi.
Tummassa suklaassa on rautaa