Tunnetko ketään äitiä jolla lapset kouluikäisiä mutta äiti edelleen kotiäitinä?
Ja ei siis työttömänä työnhakijana vaan nimenomaan kotiäitinä.
Kommentit (38)
Minä olen päinvastoin törmännyt oletukseen, että olen edelleen kotona kun nuorin lapseni on 8. Koska minulla on monta lasta, ilmeisesti oletetaan ettei suurperheen äiti ehdi töihin.
Joo, siskon anoppi. Ei mennyt koskaan töihin, koska taloudellisesti ei ollut tarvetta. Henkisesti ois kyllä ollut hyvä, ettei ois jäänyt roikkumaan lapsiinsa. Lapset nyt keski-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, siskon anoppi. Ei mennyt koskaan töihin, koska taloudellisesti ei ollut tarvetta. Henkisesti ois kyllä ollut hyvä, ettei ois jäänyt roikkumaan lapsiinsa. Lapset nyt keski-ikäisiä.
Kyllä näitä aikuisiin lapsiinsa takertujia on työssäkäyvienkin äitien joukossa, ja kotiäideissä niitä jotka osaavat luopua aikuistuvista lapsistaan.
Tiedän pari ja olen ollut asiasta ensin tosi hämmästynyt. Yksi oli kotona ainakin noin viisitoista vuotta ja meni sitten töihin, lapsia oli uusperheessä useampia niin ei sikäli niin yllättävää. Toinen on ollut kotona jo yli 20 vuotta ja lapsista nuorinkin on teini. Tämä tapaus oli vielä opskellut opettajaksi yhteiskunnan kustantamana ja halusi keskittyä omien lasten avustamiseen koulunkäynnissä. Lapset olivat ja ovat tiettävästi täysin normaaleja eli mistään omaishoidosta ei ollut kyse. Kummassakin tapauksessa rahaa oli suvulla/perheellä reippaasti mikä mahdollisti moisen toiminnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu'u vaimoni oli sellainen kotiäiti kunnes nuorin meni yläasteelle.
-Ihan mielenkiinnosta, miksi kysyt?
Jouduitteko perustelemaan ja selittelemään vaimosi kotonaoloa ulkopuolisille?
Ai jollekin "laadukas-varhaiskasvatus"-poliisille?
-eri
En tunne yhtään. Veljen vaimo tosin oli kotiäitinä 20 vuotta, koska esikoinen on kehitysvammainen.
Tuo esikoinen asuu nyt omillaan ( eräänlainen palvelutalo).
Veljen vaimo murehti, ettei pääse takaisin työelämään, mutta niin vain pääsi! Löysi työpaikan, vaikka kyseessä pieni paikkakunta.
Tunnen minäkin, nimittäin oman äitini.
Hän jäi kotiin kun vanhin meistä seitsemästä lapsestaan syntyi eikä koskaan ole palannut työelämään.
Minä olen nuorin, ja me kaikki olemme jo aikuisia.
Olihan se kiva kun äiti oli kotona kun tulin koulusta. En minä tiedä enkä ole ajatellut miten "kovapalkkainen" isä mahtoi olla, kyllä meillä oli aina vaatteet päällä ja ruokaa pöydässä. Puutetta ei mistään.
En ymmärrä mitä se kenellekään kuuluu miten joku toinen elämänsä järjestää.
Onko ap huolissaan näiden naisten eläkekarttumasta?
Itseni. Tosin lapsemme on jo yläkoulussa.
Tuleeko sinun tyttärestäsi myös kotiäiti? Kannattaako edes opiskella ammattia?
Tunnen kyllä. Mutta en tällä hetkellä tiedä / tunne ketään miestä, joka olisi vastaavalla tavalla olsi "koti-isänä" kotona.
Sen sijaan tunnen miehen, joka on yksinhuoltaja lapsilleen. - On ollut mielenkiintoista kuulla miten häneen on suhtauduttu. Toisille hän on ihailtu sankari ja ihmettelyn aihe. Kun taas osalle taas täysi luuseri. Harvemmalle vain, että mitäs tuosta kun onhan sitä naisetkin olleet kautta aikain yksinhuoltajia, miksei sellaien vois olla yhtä hyvin mieskin....
Jo pelkästään se, että perheessä mies on päävastuussa kodinaskareista ja puuhista puolison (nais-oletetun) toimiessa perheen tulonsaajana / "uraohjuksena" tms kodin ulkopuolella tuntuu osalle olevan vaikea asia tajuta miten tällainen voi olla mahdolista. - Saamaan aikaan kun saattavat paasata tasa-arvosta ja sukupuolten välisestä yhdenvertaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole tytärtä, jos minua tarkoitit. T. Nro 32
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas fiksu kysymys.....
En nyt juuri, mutta olen tuntenut yhden, joka oli siihen asti kun nuorin lapsi lähti kotoa. Sitten aloitti työt, jotka liittyvät kiinteästi harrastukseensa. Ihan terveet lapset, ei mitään omaishoitoa. Tämä siis 2000-luvulla, mutta nyt on siis jo työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas fiksu kysymys.....
Minusta tämä on ihan fiksu kysymys.
Itseni