Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KL: Suomalaisten on syytä varautua kiristämään vyötä.

Vierailija
11.04.2022 |

Missä todellisuudessa nämä pääkirjoittajat oikein elää?
Vyötä on kiristetty jo puoli vuotta, kun hinnat hipoo pilviä ja tulot ei kasva juuri yhtään.
Köyhän kukkarossa hintojen nousu tuntuu välittömästi ja se vyön kiristäminen alkaa samana päivänä, kun auton tankkaa tai maksaa sähkölaskun.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on varaa vyötä kiristääkin.

Voitko ystävällisesti kiristää sitten minunkin puolesta, niin minun ei tarvitse.

Sinulla kun kerran varaa on.

Vierailija
42/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan otsikkoa: Kantasuomalaisten on syytä varautua kiristämään vyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä mikään köyhä ole, jos kauppalehteä lueskelet.

Tämä ei ole Kauppalehden palsta. Tämä on vauvapalsta

Vierailija
44/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä kanssa, kun ministerit ja media kehottaa kansaa kiristämään vyötä.

Kummalliseksi on maailman meno käynyt.

Elintason laskuun on myös pyydetty varautumaan. Mitenköhän siihen sitten varaudutaan?

Nyt kyllä ihmisen typeryys hämmästyttää.

Vierailija
45/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä mikään köyhä ole, jos kauppalehteä lueskelet.

Tämä ei ole Kauppalehden palsta. Tämä on vauvapalsta

AP viittaa otsikossa tämän päivän Kauppalehden pääkirjoitukseen.

Vierailija
46/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu vaan omasta puolestasi. Vuosi sitten vielä jotenkin pärjäsi tilistä toiseen ja kädestä suuhun. Nyt jää muutama päivä vajaaksi ja oikeasti joutuu miettimään, mistä löytää leivän suuhun.

No, paljonko keräsit kesällä marjoja ja sieniä säilöön? Milloin kävit viimeksi kalastamassa? Mitä kasvatat itse?

Täyden työajan jälkeen pitäisi kasvattaa ja keräillä oma ruoka?

*huoh*

Vierailija
47/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu vaan omasta puolestasi. Vuosi sitten vielä jotenkin pärjäsi tilistä toiseen ja kädestä suuhun. Nyt jää muutama päivä vajaaksi ja oikeasti joutuu miettimään, mistä löytää leivän suuhun.

No, paljonko keräsit kesällä marjoja ja sieniä säilöön? Milloin kävit viimeksi kalastamassa? Mitä kasvatat itse?

Täyden työajan jälkeen pitäisi kasvattaa ja keräillä oma ruoka?

*huoh*

Tämähän on empatiakyvyttömien ja sellaisten, jotka eivät ole koskaan joutuneet puutetta tai köyhyyttä kokemaan, ikuinen neuvo.

Vierailija
48/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin kun tilaa ulkomailta niin säästää valtavasti. Tilaan kyllä kaiken muunkin - ahneet kotimaiset kauppiaat jääköön ilman myyntiä.

Kun lopettaa alkoholin juomisen säästää kaikkein eniten.

Vierailija
49/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän henskeleitä.

Vierailija
50/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän henskeleitä.

Luopio, mitä jos hallitukselta tulee suositus kiristää vyötä?

Vierailija
51/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän henskeleitä.

Luopio, mitä jos hallitukselta tulee suositus kiristää vyötä?

Eikö passaa kiristää henskeleitä?

Vierailija
52/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintason laskuun on myös pyydetty varautumaan. Mitenköhän siihen sitten varaudutaan?

Sillä, että henkisesti alat opettelemaan elämään vähällä rahalla ja luopumaan asioista ja tekemisistä. Ei juhlaruokia ja herkkuja. Ei harrastuksia. Ei juhlia, ei uusia vaatteita jne.

Se taas tarkoittaa, että kun uutta ei saa, niin vanhaa ei kannata heittää pois. Eli varaudu varastoimaan ja säästämään kaappeihin tavaraa. Älä luota, että saat ostettua tai sinulla on varaa ostaa uutta.

Pula-ajan ihmiset säästivät kaiken ja siksi heillä oli aina kauheat määrät tavaraa kotona. Riesaksi asti jopa. Jopa maitotölkit pestiin ja varastointiin, jotta voitiin säilöä marjoja. Varaudu tuollaiseen. Varaudu ettei sinulla ole sähköä milloin haluat. Sinulla ei ole lämmitystä aina tarjolla, joten varaudu hankkimalla paksu täkki. Ruoka on kallista ja varaudu tekemään se itse.

Varaudu siihen, että bensa on niin kallista, että joudut menemään pyörällä tai kävelleen. Joten hanki pyörä tai kunnon kävelykengät.

Tuossa nyt muutama esimerkki.

Vierailija
53/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarikon pitäisi ainakin ensin löytää itselleen vyö joka ei kiristä jo valmiiksi ja se voi olla tuollaisella tiinulla aika vaikea tehtävä.

Vierailija
54/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos Venäjä... ei ollut kaksi vuotta koronaa Puten mielestä tarpeeksi.

EU:n ei olisi tarvinnut kuin sanoa, ettei Ukraina tule koskaan liittymään Natoon ja jättää sanktiot laittamatta. Mutta periaatteet olivat suuremmat kuin miljoonien ihmisten nälkä ja kärsimys.

Vierailija
55/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin kun tilaa ulkomailta niin säästää valtavasti. Tilaan kyllä kaiken muunkin - ahneet kotimaiset kauppiaat jääköön ilman myyntiä.

Tai jospa vaan lopettaisit sen viinan juomisen? 🙄 Siinä vasta säästääkin.

Vierailija
56/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka ollut aina pieni,  reilu tonni kuussa käteen.

Vyötä olen kiristänyt pienen ikäni. Ihmettelen vaan joidenkin

parin tonnin palkkaa kuussa,  jaksavat vielä valittaa.

Vierailija
57/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä, että henkisesti alat opettelemaan elämään vähällä rahalla ja luopumaan asioista ja tekemisistä. Ei juhlaruokia ja herkkuja. Ei harrastuksia. Ei juhlia, ei uusia vaatteita jne.

Se taas tarkoittaa, että kun uutta ei saa, niin vanhaa ei kannata heittää pois. Eli varaudu varastoimaan ja säästämään kaappeihin tavaraa. Älä luota, että saat ostettua tai sinulla on varaa ostaa uutta.

Pula-ajan ihmiset säästivät kaiken ja siksi heillä oli aina kauheat määrät tavaraa kotona. Riesaksi asti jopa. Jopa maitotölkit pestiin ja varastointiin, jotta voitiin säilöä marjoja. Varaudu tuollaiseen. Varaudu ettei sinulla ole sähköä milloin haluat. Sinulla ei ole lämmitystä aina tarjolla, joten varaudu hankkimalla paksu täkki. Ruoka on kallista ja varaudu tekemään se itse.

Varaudu siihen, että bensa on niin kallista, että joudut menemään pyörällä tai kävelleen. Joten hanki pyörä tai kunnon kävelykengät.

Tuossa nyt muutama esimerkki.

Voihan vihtahousut.

Mun isovanhemmat tekivät tuota omassa nuoruudessaan. Ei kai tässä nyt 70 vuotta palata ajassa taaksepäin.

Vierailija
58/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tekee, vyötä kiristämään vaan. Kolmella neljäsosalla kansasta on siihen totisesti syytäkin.

Vierailija
59/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja vielä pitäisi maksaa lisää veroja, että kitisevät hoitsut suostuvat käymään töissä. Kumman vaikeaa tuntuu olevan käsittää, ettei valtion kassa ole pohjaton, vaan se raha otetaan meiltä jokaiselta tavalla tai toisella.

Vierailija
60/80 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaikilla mahdollisuutta itse kasvattaa kerrostalon itään aukeavalla ikkunalaudalla vuoden vihanneksia, leipäviljaa perunoista puhumattakaan. Ei myöskään metsämarjojen kerääminen ole mahdollista esimerkiksi syystä, ettei marjoja läheskään joka vuosi ole. Viime kesänä esim mustikoita ei ollut juuri lainkaan. Puolukoita keräsin viitisen litraa ja sekin vaati useamman bussireissun kehäkolmosen toiselle puolen useampana viikonloppuna. Onneksi sieniä viime loppusyksystä löytyi runsaasti, mutta syöpä itse sieniä viikosta ja kuukaudesta toiseen. Ravintotieteilijät suosittelevat enintään kaksi sieniateriaa viikossa. Koronan takia metsissä vilisi marjastajia enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja siitäkin syystä saalis jäi vähemmäksi. Te, jotka aina vetäisette tuon -marjasta/sienestä/kasvata., kerää pulloja- kortin esiin, olette ihmisiä, joilla ei ole kokemusta, eikä käsitystä vähävaraisuudesta, joten pitäkää leipäläpenne kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi