Miten oppia ruotsin kieltä?
Miten ja missä aikuisiällä oppii parhaiten ruotsin kieltä, jota on viimeksi harjoitellut ja puhunut sitä 15v sitten yläasteella? Osaan jotenkuten alkeet.
Kommentit (53)
Väännä autoon ruotsinkielinen radiokanava.
Vierailija kirjoitti:
Kielikylpyyn. Vietä kesä Ruotsissa tai ainakin ruotsinkielisellä alueella.
Se on helpommin sanottu kuin tehty. Kuka voi tuosta vaan lähteä kesäksi muihin maisemiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helpommin sanottu kuin tehty. Kuka voi tuosta vaan lähteä kesäksi muihin maisemiin?
Moni voi. Se on uskaltamisesta kiinni.
Ruotsinkielisiä ohjelmia katsomalla (ilman tekstitystä) sekä kaikkein mieluiten ruotsin kielellä vuorovaikuttamalla eli että joutuu tilanteissa itse puhumaan.
Olin koulussa hyvä ruotsissa, mutten ole tarvinnut sitä koskaan, minkä takia en osaisi keskustella ruotsiksi. Kielioppi on edelleen aika hyvin hallussa, mutta sanavarasto on unohtamisen takia supistunut niin paljon, ettei keskustelusta tulisi mitään. Esseitä pystyisin kyllä kirjoittamaan melko sujuvasti sanakirjan kanssa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ota joku mieleisesi kirja (jotain fiktiota tai kaunokirjallista kerrontaa siis) josta tiedät että se on suomennettu ja sitten otat tavoitteeksesi siitä lukea sekä sen käännöksen ,että myös alkuperäisen tekstin. (näin olen itse tehnyt ja näin oppinut mielestäni tehokkaasti )
Itsellä samassa tilanteessa ensin Duolingolla ihan perusteita, sitten Yle Nyheter på lätt svenska.
Lisäksi luen jotain lyhyitä juttuja ruotsiksi, piakkoin ajattelin kokeilla lukea uutisia.
Sitten kun osaa perusteet voi lukea vaikka sarjakuvia ruotsiksi.
Mä ostin yksityisopetusta. Oli joo kallista, mutta sain kyl rahoille vastinetta. Sit vapaa-ajalla harjoittelin sanastoa, joten luin ja kuuntelin ruotsiksi. Laitoin myös kaikkiin mun esineisii laput mitä ne on ruotsiksi, ja luin aina kaikista tuoteselostukset ruotsiksi.
Mä luen hbl:ää sen omasta äpistä. Siinä voi korostaa tekstiä ja kopioida sen esimerkiksi google translateen. Jos tekstissä on termejä tai sanoja, joita en tunne ja joiden käännöksestä en ole kontekstista päätellen ihan varma, erotan ne eri riville siellä google translatessa. Se ruotsi-suomi-käännös toimii musta ihan hyvin. Ei ne aina 100 prosenttisen oikein ole, mutta mä yleensä huomaan oudot käännökset, vaikka mulla on sama tilanne kuin ap:llä.
Duolingo ruotsin sain joskus aikoinaan käytyä läpi kokonaan, mutta en suosittele sitä. Sanaston kertaamiseen se oli ihan ok, mutta se oli ihan sikatylsää. Sen ajan olisi voinut käyttää paremminkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin yksityisopetusta. Oli joo kallista, mutta sain kyl rahoille vastinetta. Sit vapaa-ajalla harjoittelin sanastoa, joten luin ja kuuntelin ruotsiksi. Laitoin myös kaikkiin mun esineisii laput mitä ne on ruotsiksi, ja luin aina kaikista tuoteselostukset ruotsiksi.
iTalkista löytyy yksityisopetusta kohtuullisen edulliseen hintaan. Siellä on oikeita opettajia, mutta myös community tutoreita, jotka on tavallisia ihmisiä, jotka opettaa kieltä.
Täällä ukrainalaiset puhuvat aika ymmärrettävää ruotsia kk oleskelun jälkeen!
Ja pikkulikka Eva , 5 v puhuu englantia ja ruotsia sekaisin!
Muuta paikkakunnalle, jossa suurin osa ihmisistä puhuu ruotsia. Sitten aloitat siellä harrastuksen ja työt ja puhut niiden ihmisten kanssa ruotsia. Näin
Vierailija kirjoitti:
Muuta paikkakunnalle, jossa suurin osa ihmisistä puhuu ruotsia. Sitten aloitat siellä harrastuksen ja työt ja puhut niiden ihmisten kanssa ruotsia. Näin
Närppeeseen poimimaan kurkkuja kesän niin kyllä ainakin oppii yhden sanan ; Gurka!
Jag studerar svenska med Duolingo. Det är en trevlig hobby och jag studerar cirka 20 minuter på varje morgon. Som belöning (till mig själv) nästa sommar ska vi tar med barnen till en resa till sverige på en husbil. Jag kommer att slutföra hela kursen denna månad.
Ibland köper jag svenska tidningar. Och jag älskar att titta på Euroviisaat och Melodifestivalen på tv! När jag kör ensam lyssnar jag på radio Vega. Mina svenska kunskaper och grammatik är inte perfekta, men de räcker för mig 😊
Lue jotain kevyttä ruotsinkielellä, kuten vaikka joku Hemmets veckotidning tai käy vaikka heidän nettisivujaan lukemassa. Mene jollekin ruotsinkielen keskustelukurssille, sopivan tasoiselle, niin kummasti sitä rupeaa sanoja löytymään. Pelkästään lukemalla ja katsomalla ei se suullinen ulosanti oikein tahdo sujua. Sen huomasi, kun joku turisti kysyi neuvoa, missä on tietty paikka (melkein näkyi, mutta jäi toisen rakennuksen taakse piiloon saman kadun varrella)ja vuosien tauon jälkeen yritti neuvoa.