Milloin on tullut muotiin antaa lapselle 3 etunimeä? Ja miksi?
Vanhuksilla ei näytä olevankuin 2 etunimeä. Tulipahan vaan mieleen..
Älkää nyt ottako henkilökohtaisesti mutta joskus lapsille annetaan outoja nimihirvityksiä ja jotkut on niin pitkiä tai vaikeita lausuakin..
Kommentit (62)
Kyllä minä tunnen useita vanhempia ihmisiä joilla on kolme etunimeä. Useimmilla tuntemillani ihmisillä on kolme etunimeä.
Mun lapsuudessa (80-luvulla) kolme etunimeä oli vähän wt, niin kuin nykyään sanottaisiin. Meillä päin ainakin.
Olen joskus pohtinut samaa, että miksi? Ehkä siksi että saa ne kaikki lempparinimet lapselle ja vielä vanhempien nimiä tai toisia nimiä periytettyä lapsille? Jos joku haluaa että samat nimet suvussa kulkee.
Itse ajattelen käytännöllisyyden kannalta, Karoliina Euforsiina Petterintytär Kurppa-Lempiväinen, voi harmittaa jossain vaiheessa kun joutuu jotain Kelan lomakkeita tusinakaupalla kirjoittelemaan.
Mä tykkään niin paljon erilsista nimistä, oon lapsesta asti suunnitellut tulevien lasteni nimiä. Haluan siksi antaa kaikille lapsilleni kolme etunimeä, ettei tarvitsi kuitenkaan ihan kauhean montaa lasta hankkia ;)
Myös minun vanhemmillani on molemmilla 3 etunimeä, ja ovat syntyneet 40- ja 50-luvuilla. Itselläni on myös 3, mutta siskollani ei.
Annoin esikoiselle kolme nimeä. Tuo ei liittynyt mitenkään mihinkään muotiin. Halusimme antaa pojalle toisen nimen isoisän mukaan. Koska isän isällä oli vain lyhyt etunimi, eikä toista nimeä ollenkaan, kolmas nimi teki nimestä toimivan.
Tästä keskusteltiin vasta koulussakin. Ei kai pysty tarkkaan sanomaan milloin yleistyi, mutta kyllä tosiaan nykyään on tavallisempaa antaa 3 etunimeä kuin 2. Kun taas esim. 70-80-luvulla syntyneet saivat yleisimmin "vain" 2 etunimeä. Tietenkin aiemminkin on annettu kolmea etunimeä, mutta on ollut harvinaisempaa.
Minun vanhemmilla on kolme nimeä ja myös minulla. Olen syntynyt 70-luvulla.
LAura Jenna Ellinoora Aleksandra...linee useampi etunimi turva sen...pienen ihmisen.
Mun äidillä ja tädillä on kolme nimeä, 40-luvulla syntyneitä ovat, samoin kun minulla, 70-luvulla syntyneellä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:24"]Olen joskus pohtinut samaa, että miksi? Ehkä siksi että saa ne kaikki lempparinimet lapselle ja vielä vanhempien nimiä tai toisia nimiä periytettyä lapsille? Jos joku haluaa että samat nimet suvussa kulkee.
Itse ajattelen käytännöllisyyden kannalta, Karoliina Euforsiina Petterintytär Kurppa-Lempiväinen, voi harmittaa jossain vaiheessa kun joutuu jotain Kelan lomakkeita tusinakaupalla kirjoittelemaan.
[/quote]
Ai mietit nimeä sen perusteella jos lapsestasi tulee sossupummi ja sillä paralla olisi kamala vaiva kirjoittaa koko nimeä. Ihana ajatteleva äiti oletkin!
Mä tunnen vähemmän henkilöitä, joilla on vain kaksi nimeä kuin kolme.
Minulla on kolme nimeä ja olen syntynyt yli 50 sitten. Kolme nimeä on mukava. Saa kivan yhdistelmän. Ja voi vaihdella eri yhteyksissä nimien käyttöä. Olen esim. käyttänyt kolmatta nimeäni, kun olen kirjoittanut vaikkapa Hesarin toimitukseen jonkin kommentin lehden politiikasta ;) En halua joka paikkaan ekaa nimeäni.
Vanhemmillani on kolme etunimeä ja kumpikin on syntynyt 50-luvulla.