Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Danske Bankin perunkirjoitus työryhmä???

Vierailija
05.10.2015 |

Siis mitä helvettiä???? Olen ensi viikolla menossa mummo-vainajani pankkiin (Danske Bank) kuukauden odotuksen jälkeen, kun sopivaa aikaa ei saanut aikaisemmin.

Nyt sieltä soitettiin ja muistutettiin että pitää muistaa ottaa KAIKKI dokumentit ja henkkarit mukaan.

JA SITTEN ETTÄ PAPEREISTA OTETAAN KOPIO JA LÄHETETÄÄN DANSKE BANKIN PERUNKIRJOITUS TYÖRYHMÄÄN??????

Siis mitähän helvettiä. Perunkirjassa on lueteltu kaikki pankkitilit, asunto-osake, metsätila ja irtain omaisuus ja että kaikki siirtyy minulle testamentilla JONKA ISÄNI ON ALLEKIRJOITUKSELLAAN hyväksynyt ja samalla luvannut olla moittimatta (<----- mummon edunvalvojan luona allekirjoitettu).

Olin varannut ajan myös oman pankkini konttoriin viikon päähän tämän Danske Bankin ajan jälkeen. Tarkoituksena oli kuitata opinto- ja asuntovelat pois...... Mutta eipä taida onnistua??? Ja työharjoittelu Brightonissa alkaisi 26.10-15...... eipä taida sekään onnistua...

Onko jollain kokemusta, ensiksikin KUINKA KAUAN TÄLLAINEN TYÖRYHMÄ NIITÄ PAPEREITA MÄREHTII.... tämä mamma, joka mulle soitti ei osannut lainkaan sanoa meneekö viikko vai kuukausi!

Ja toisekseen onko tällainen menettely edes lainmukaista? Minulla on perintöveron ensimmäinen erä joulukuussa. Olisin halunnut senkin hoitaa maksupalveluun ennen ulkomaille lähtöäni.....

Oudoksi asian tosiaan tekee sekin, että viranomaiset VEROTTAJAA MYÖTEN ovat perunkirjan hyväksyneet... niin mitä v****a se enää jollekin pankille kuuluu???? 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:54"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:48"]

Kaikissa pankeissa on sama käytäntö. Itse työskentelen OPssa ja kyllä perukirjat käy aina lainopillisella puolella tarkastuksessa, ennen kuin varat voidaan jakaa. Aika vaihtelee noin viikosta kolmeen. Malttia, saat kyllä joulukuuhun mennessä rahat.

[/quote]

Miksi ne on tarkistuksessa, kun pankilla ei ole mitään tekemistä pesän kanssa vaan ainoastaan niiden tilien. Mitään lakia ei ole, jonka mukaan pankilla on oikeus tarkistaa perukirjat ennen kuin maksaa vainajan varat. Pankille kuuluu vain pankkitili ja mahdolliset vakuudet/takaukset, ei mikään muu. Pankin ei tarvitse tietää mitään pesän muista varoista. Rahat on saatu kahdessa päivässä, kun on muistutettu, että pankilla ei ole oikeutta pesän omaisuuteen.

[/quote]

Kaltaisesi jäärät ovat RASITTAVIA. Luuletko, että pankki on tässä prosessissa varoja kärkkymässä???Vai olisiko vaan kyse siitä, että prosessi menee oikein ja oikeudenmukaisesti ja että perunkirjoitus on hoidettu lain mukaan? Mitä luulet?

[/quote]

Ymmärrätkö, että pankille ei kuulu yhtään mitään asiakkaan perukirjan sisältö kuin siltä osin, kuin se koskee asiakkaan pankkitiliä. Mikään muu - kiinteistöt, osakkeet jne. tai perillisten nimet - ei kuulu pankille, jos vainaja ei ollut takaajana tai jos velat ovat pienemmät kuin varat. Pankilla ei ole mitään velvollisuutta tai edes oikeutta tarkistaa perukirjan laillisuutta, se tehtävä on verottajalla.

Laissa ei ole mitään sellaista kohtaa, jonka mukaan perukirja pitää tarkistuttaa pankissa! Siksi pankilla ei ole mitään oikeutta sellaista tehtävää itselleen ottaa.

Tai jos tiedät moisen lainkohdan, niin varmaan sen osaat kertoa.

[/quote]

Totta hemmetissä perillisten nimet kuuluu pankille. Vai olisiko sinusta sopivaa että läheisesi kuolisi ja joku ihan random tyyppi marssisi pankkiin ja nostaisi tilit tyhjiksi, möisi osakkeetkin samalla? Koska eihän pankilla ole velvollisuutta mitään nimiä selvittää tai onko edes osuutta pesään?

Vierailija
22/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:54"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:48"]

Kaikissa pankeissa on sama käytäntö. Itse työskentelen OPssa ja kyllä perukirjat käy aina lainopillisella puolella tarkastuksessa, ennen kuin varat voidaan jakaa. Aika vaihtelee noin viikosta kolmeen. Malttia, saat kyllä joulukuuhun mennessä rahat.

[/quote]

Miksi ne on tarkistuksessa, kun pankilla ei ole mitään tekemistä pesän kanssa vaan ainoastaan niiden tilien. Mitään lakia ei ole, jonka mukaan pankilla on oikeus tarkistaa perukirjat ennen kuin maksaa vainajan varat. Pankille kuuluu vain pankkitili ja mahdolliset vakuudet/takaukset, ei mikään muu. Pankin ei tarvitse tietää mitään pesän muista varoista. Rahat on saatu kahdessa päivässä, kun on muistutettu, että pankilla ei ole oikeutta pesän omaisuuteen.

[/quote]

Kaltaisesi jäärät ovat RASITTAVIA. Luuletko, että pankki on tässä prosessissa varoja kärkkymässä???Vai olisiko vaan kyse siitä, että prosessi menee oikein ja oikeudenmukaisesti ja että perunkirjoitus on hoidettu lain mukaan? Mitä luulet?

[/quote]

Siis onko pankki se instanssi, joka varmistaa, että perunkirjoitus on oikein tehty? Minä luulin, että verottaja tarkistaa asian.

Meidän mummolla ei edes ollut pankkitiliä, ei tajuttu, että olisi pitänyt viedä perukirja pankkiin lakimiesten tarkistettavaksi.
[/quote]
Tuki suusi ja tyydy siihen mitä sinua viisaammat ovat päättäneet. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni yli kuukaus, danske bank. 

Vierailija
24/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:58"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:54"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:48"] Kaikissa pankeissa on sama käytäntö. Itse työskentelen OPssa ja kyllä perukirjat käy aina lainopillisella puolella tarkastuksessa, ennen kuin varat voidaan jakaa. Aika vaihtelee noin viikosta kolmeen. Malttia, saat kyllä joulukuuhun mennessä rahat. [/quote] Miksi ne on tarkistuksessa, kun pankilla ei ole mitään tekemistä pesän kanssa vaan ainoastaan niiden tilien. Mitään lakia ei ole, jonka mukaan pankilla on oikeus tarkistaa perukirjat ennen kuin maksaa vainajan varat. Pankille kuuluu vain pankkitili ja mahdolliset vakuudet/takaukset, ei mikään muu. Pankin ei tarvitse tietää mitään pesän muista varoista. Rahat on saatu kahdessa päivässä, kun on muistutettu, että pankilla ei ole oikeutta pesän omaisuuteen.   [/quote] Kaltaisesi jäärät ovat RASITTAVIA. Luuletko, että pankki on tässä prosessissa varoja kärkkymässä???Vai olisiko vaan kyse siitä, että prosessi menee oikein ja oikeudenmukaisesti ja että perunkirjoitus on hoidettu lain mukaan? Mitä luulet? [/quote] Siis onko pankki se instanssi, joka varmistaa, että perunkirjoitus on oikein tehty? Minä luulin, että verottaja tarkistaa asian. Meidän mummolla ei edes ollut pankkitiliä, ei tajuttu, että olisi pitänyt viedä perukirja pankkiin lakimiesten tarkistettavaksi. [/quote] Tuki suusi ja tyydy siihen mitä sinua viisaammat ovat päättäneet. :D

[/quote] Tuleeko tästä nyt pankista joku verolappu, kun ei ole käytetty papereita siellä?

Vierailija
25/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän verottaja mitään tarkista muuta kuin että kenelle se lätkäisee verolaput ja jos on ihan jotain räikeää siinä silmien alla, lähinnä arvoissa.  Verolappukin tulee lähes vuoden päästä kuolemasta. 

Pankki tarvitsee perukirjan liitteineen, jotta voidaan todeta, keneltä kaikilta tarvitaan valtakirjat varojen nostoon ettei yhtäkkiä ilmesty joku valittamaan, että pesän tili on tyhjennetty. Sen takia lakimies varmistaa, että varat voidaan luovuttaa asianmukaisesti.

Mua ärsytti se, että olin pesän ainoa osakas ja aina ensimmäiseksi virkailija alkoi älyttömän litanian: onko sinulla mukana kaikki valtakirjat jne. 

Vierailija
26/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

perukirjasta katsotaan osalliset, ei jäämistöä ja virkatodistukset (katkeamaton ketju) tarvitaan, jotta voidaan tarkistaa perukirjan tieto, ellei ole maistraatin leimaa perukirjassa. Kopio jää pankille, jotta on dokumentti, että on annettu oikealle ihmiselle. 

Vierailija
27/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:48"]Kaikissa pankeissa on sama käytäntö. Itse työskentelen OPssa ja kyllä perukirjat käy aina lainopillisella puolella tarkastuksessa, ennen kuin varat voidaan jakaa. Aika vaihtelee noin viikosta kolmeen. Malttia, saat kyllä joulukuuhun mennessä rahat.
[/quote] Minä kyllä sain isäni tilin rahat saman tien kun pankissa kävin, perunkirjan näytin ja virkatodistuksen. Johtuiko siitä kun tilillä oli vain 1000e?

Vierailija
28/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:48"]Kaikissa pankeissa on sama käytäntö. Itse työskentelen OPssa ja kyllä perukirjat käy aina lainopillisella puolella tarkastuksessa, ennen kuin varat voidaan jakaa. Aika vaihtelee noin viikosta kolmeen. Malttia, saat kyllä joulukuuhun mennessä rahat.
[/quote] Minä kyllä sain isäni tilin rahat saman tien kun pankissa kävin, perunkirjan näytin ja virkatodistuksen. Johtuiko siitä kun tilillä oli vain 1000e?
[/quote] Ja tämä siis aktiassa.

Vierailija
29/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:48"]Kaikissa pankeissa on sama käytäntö. Itse työskentelen OPssa ja kyllä perukirjat käy aina lainopillisella puolella tarkastuksessa, ennen kuin varat voidaan jakaa. Aika vaihtelee noin viikosta kolmeen. Malttia, saat kyllä joulukuuhun mennessä rahat.
[/quot[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:48"]Kaikissa pankeissa on sama käytäntö. Itse työskentelen OPssa ja kyllä perukirjat käy aina lainopillisella puolella tarkastuksessa, ennen kuin varat voidaan jakaa. Aika vaihtelee noin viikosta kolmeen. Malttia, saat kyllä joulukuuhun mennessä rahat.
[/quote]

Johtui varmaankin juuri siitä, tosin kyllä välillä pieniäkin pesiä halutaan tarkistaa. Ap:n tapauksessa kyse on ilmeisesti kymmenistä, jopa yli 100 000 euron perinnöstä, joten pankki haluaa tutkia dokumentit tarkkaan.

Vierailija
30/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:21"]

perukirjasta katsotaan osalliset, ei jäämistöä ja virkatodistukset (katkeamaton ketju) tarvitaan, jotta voidaan tarkistaa perukirjan tieto, ellei ole maistraatin leimaa perukirjassa. Kopio jää pankille, jotta on dokumentti, että on annettu oikealle ihmiselle. 

[/quote]

Siis tä??? Me toimitimme pankkiin virkatodistukset ja sukuselvitykset ennenkuin koko perunkirjaa oli tehty. Näillä todistuksilla ja valtakirjalla saatiin vainajan varat käyttöön (laskujen, hautauskulujen yms maksamista varten). Miksi siis vielä tämän kaiken jälkeen pankki haluaa käsiinsä perunkirjan? Heillehän on jo todistettu kuolinpesän osakkaiden henkilöllisyys (ja osakkuuden oikeellisuus).

Vierailija
31/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:21"]

[/quote]

Joten pankki ei tarvitse perukirjaa lainkaan, ainoastaan otteen siitä eli tuon listan perillisistä. Kaksi eri asiaa.

Vierailija
32/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vähän ihmetyttää miksi hoidat asiaa vasta nyt, vaikka mummosi kuolemasta on jo aikaa kuukausia, jopa vuosi. Perintöverot tulee maksuun vasta  noin 12 kk perunkirjoituksesta, ja kerroit että ensimmäinen erä tulee maksuun nyt joulukuussa. Olisit ihan hyvin kerennyt hoitaa asian vaikka alkuvuonna. Miksi kaikki pitää jättää viime tippaan?

Vierailija
33/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikin pesän osakas saa maksaa vainajan tililtä hautajaiskulut ym. kun osoittaa pankille virkatodistuksella, että on kuolinpesän osakas. Siinä vaiheessa kun kuolinpesän varoja aletaan jakamaan, pankki tarvitsee lisäksi perukirjan liitteineen (jotka se tarkistaa) ja valtakirjan kaikilta pesän osakkailta. Käytäntö on sama kaikissa pankeissa.

Vierailija
34/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 22:49"]

Yksikin pesän osakas saa maksaa vainajan tililtä hautajaiskulut ym. kun osoittaa pankille virkatodistuksella, että on kuolinpesän osakas. Siinä vaiheessa kun kuolinpesän varoja aletaan jakamaan, pankki tarvitsee lisäksi perukirjan liitteineen (jotka se tarkistaa) ja valtakirjan kaikilta pesän osakkailta. Käytäntö on sama kaikissa pankeissa.

[/quote] Mikä on aika outoa, koska pankki ei tarvitse mitään muuta tietoa kuin varmuuden siitä, että sillä on valtakirjat kaikilta pesän osakkailta tilin lakkauttamiseksi. Siihen ei tarvita mitään perukirjaa liitteineen. Ei ole pankille perukirjaa annettu ja rahat on silti saatu.

Vierailija
35/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:43"]

se on kyllä perukirjoitus!

[/quote]

Ei vaan perunkirjoitus ja perukirja - näin ainakin verottajan mukaan.

[/quote]

Se on virallisesti Perukirja ja PERUkirjoitus. Oli aika omituinen huomaaminen minulla asiassa.

Vierailija
36/37 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Dansken lakimiehet hautoivat perunkirjoituspapereita reilut 3 viikkoa.

Meillä tulee perjantaina täyteen 6 VIIKKOA odotusta... Siis uskomatonta "toimintaa" Danske Bankilta.

Vierailija
37/37 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti kuoli helmikuussa. Perunkirjat tehtiin nopeasti, pankille toimitettiin papereita...toukokuun alussa varattiin aika pesänjakoon...meni juhannuksen jälkeen... liki 5kk Dansken kanssa pyörittelyä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi