Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Danske Bankin perunkirjoitus työryhmä???

Vierailija
05.10.2015 |

Siis mitä helvettiä???? Olen ensi viikolla menossa mummo-vainajani pankkiin (Danske Bank) kuukauden odotuksen jälkeen, kun sopivaa aikaa ei saanut aikaisemmin.

Nyt sieltä soitettiin ja muistutettiin että pitää muistaa ottaa KAIKKI dokumentit ja henkkarit mukaan.

JA SITTEN ETTÄ PAPEREISTA OTETAAN KOPIO JA LÄHETETÄÄN DANSKE BANKIN PERUNKIRJOITUS TYÖRYHMÄÄN??????

Siis mitähän helvettiä. Perunkirjassa on lueteltu kaikki pankkitilit, asunto-osake, metsätila ja irtain omaisuus ja että kaikki siirtyy minulle testamentilla JONKA ISÄNI ON ALLEKIRJOITUKSELLAAN hyväksynyt ja samalla luvannut olla moittimatta (<----- mummon edunvalvojan luona allekirjoitettu).

Olin varannut ajan myös oman pankkini konttoriin viikon päähän tämän Danske Bankin ajan jälkeen. Tarkoituksena oli kuitata opinto- ja asuntovelat pois...... Mutta eipä taida onnistua??? Ja työharjoittelu Brightonissa alkaisi 26.10-15...... eipä taida sekään onnistua...

Onko jollain kokemusta, ensiksikin KUINKA KAUAN TÄLLAINEN TYÖRYHMÄ NIITÄ PAPEREITA MÄREHTII.... tämä mamma, joka mulle soitti ei osannut lainkaan sanoa meneekö viikko vai kuukausi!

Ja toisekseen onko tällainen menettely edes lainmukaista? Minulla on perintöveron ensimmäinen erä joulukuussa. Olisin halunnut senkin hoitaa maksupalveluun ennen ulkomaille lähtöäni.....

Oudoksi asian tosiaan tekee sekin, että viranomaiset VEROTTAJAA MYÖTEN ovat perunkirjan hyväksyneet... niin mitä v****a se enää jollekin pankille kuuluu???? 

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Dansken lakimiehet hautoivat perunkirjoituspapereita reilut 3 viikkoa.

Vierailija
2/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli muistaakseni Aktia alle viikko ja Nordea taisi olla reilu viikko, alle kaksi. Riippuu varmaan siitäkin, kuinka monta perillistä teillä on ja millaisia omaisuuseriä tuossa perukirjassa on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se verottaja tähän liittyy? Koska vainaja on kuollut? Vuosi sitten?

Vierailija
4/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kyllä perukirjoitus!

Vierailija
5/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:43"]

se on kyllä perukirjoitus!

[/quote]

Ei vaan perunkirjoitus ja perukirja - näin ainakin verottajan mukaan.

Vierailija
6/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi menet sinne? Mummon tilillä olevien rahojenko takia?

Meillä lakimies hoiti asian, pankille kun ei kuulu perunkirjoituksesta muu kuin tilien osuus, joten eivät saaneet kuin otteen ko. paperista. Etenkin Danskebank tuntuu haluavan pitää yli 100 000 euron summia itsellään mahdollisimman pitkään ja yrittävät keksiä syitä, miksi vainajan rahoja ei voisi maksaa ja tiliä lopettaa.

Vierailija
7/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa pankeissa on sama käytäntö. Itse työskentelen OPssa ja kyllä perukirjat käy aina lainopillisella puolella tarkastuksessa, ennen kuin varat voidaan jakaa. Aika vaihtelee noin viikosta kolmeen. Malttia, saat kyllä joulukuuhun mennessä rahat.

Vierailija
8/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:22"]

Meillä Dansken lakimiehet hautoivat perunkirjoituspapereita reilut 3 viikkoa.

[/quote]

Meillä myös.

Vierailija
9/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse noita töitä tekevänä, niin käsittelyaika riippuu pitkälti, kuinka hyvin asiakas toimittaa pyydetyt tiedot. Hyvässä lykyssä alle viikko niin rahat ovat tilillä, summasta riippumatta. Pankeilla/vakyht jne ei ole valtuuksia pyytää edunsaajien tietoja viranomaisilta, jote ne on toimitettava itse. Huvin vuoksi ja kiusaksi papereita ei pyydellä, vaan siksi että oikeus toteutuisi ja ei myöhemmin tulisi ikäviä yllätyksiä. Pahoittelut mummosi vuoksi!

Vierailija
10/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää kiire perinnön kanssa, tulee mieleen ahneus :( Ei voi olla viikosta parista kiinni... Isäsi voi hoitaa valtakirjalla asioita jos itse olet ulkomailla.

Vierailija
11/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:31"]Itse noita töitä tekevänä, niin käsittelyaika riippuu pitkälti, kuinka hyvin asiakas toimittaa pyydetyt tiedot. Hyvässä lykyssä alle viikko niin rahat ovat tilillä, summasta riippumatta. Pankeilla/vakyht jne ei ole valtuuksia pyytää edunsaajien tietoja viranomaisilta, jote ne on toimitettava itse. Huvin vuoksi ja kiusaksi papereita ei pyydellä, vaan siksi että oikeus toteutuisi ja ei myöhemmin tulisi ikäviä yllätyksiä. Pahoittelut mummosi vuoksi!
[/quote]

Eikä johdu. Itse ainakin olin toimittanut kaiken vaadittavan eikä mitään pyydetty toimittamaan lisää ja silti kesti kuukauden verran. Perintökin oli suuruudeltaan huimat 980 € eikä ollut mitään osakkeita, omaisuutta tmv. jaettavaa. Eli todella yksinkertainen perunkirjoitus takana.

Vierailija
12/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, paljonko on tekijöitä ja kuinka paljon tapauksia on samanaikaisesti käsittelyssä. Tapaukset käsitellään siis saapumisjärjestyksessä. 1-4 vkoa kannattaa ko.prosessiin varata. 

-pankkilainen

Vierailija
13/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, en riitele vastaan jos noin meni.. Meillä ei jätetä papereita pöydälle moneksi viikoksi, mutta kai se on yhtiökohtaista miten työt priorisoidaan :)

Vierailija
14/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 18:48"]

Kaikissa pankeissa on sama käytäntö. Itse työskentelen OPssa ja kyllä perukirjat käy aina lainopillisella puolella tarkastuksessa, ennen kuin varat voidaan jakaa. Aika vaihtelee noin viikosta kolmeen. Malttia, saat kyllä joulukuuhun mennessä rahat.

[/quote]

Miksi ne on tarkistuksessa, kun pankilla ei ole mitään tekemistä pesän kanssa vaan ainoastaan niiden tilien. Mitään lakia ei ole, jonka mukaan pankilla on oikeus tarkistaa perukirjat ennen kuin maksaa vainajan varat. Pankille kuuluu vain pankkitili ja mahdolliset vakuudet/takaukset, ei mikään muu. Pankin ei tarvitse tietää mitään pesän muista varoista. Rahat on saatu kahdessa päivässä, kun on muistutettu, että pankilla ei ole oikeutta pesän omaisuuteen.

Vierailija
15/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:54"]

[/quote]

Miksi ne on tarkistuksessa, kun pankilla ei ole mitään tekemistä pesän kanssa vaan ainoastaan niiden tilien. Mitään lakia ei ole, jonka mukaan pankilla on oikeus tarkistaa perukirjat ennen kuin maksaa vainajan varat. Pankille kuuluu vain pankkitili ja mahdolliset vakuudet/takaukset, ei mikään muu. Pankin ei tarvitse tietää mitään pesän muista varoista. Rahat on saatu kahdessa päivässä, kun on muistutettu, että pankilla ei ole oikeutta pesän omaisuuteen.

[/quote]

Kaltaisesi jäärät ovat RASITTAVIA. Luuletko, että pankki on tässä prosessissa varoja kärkkymässä???Vai olisiko vaan kyse siitä, että prosessi menee oikein ja oikeudenmukaisesti ja että perunkirjoitus on hoidettu lain mukaan? Mitä luulet?

Vierailija
16/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se perunkirjoitus ole jo lain mukaan mennyt, jos sen on verottaja hyväksynyt?

Vierailija
17/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:58"]

[/quote]

[/quote]

Kaltaisesi jäärät ovat RASITTAVIA. Luuletko, että pankki on tässä prosessissa varoja kärkkymässä???Vai olisiko vaan kyse siitä, että prosessi menee oikein ja oikeudenmukaisesti ja että perunkirjoitus on hoidettu lain mukaan? Mitä luulet?

[/quote]

Ymmärrätkö, että pankille ei kuulu yhtään mitään asiakkaan perukirjan sisältö kuin siltä osin, kuin se koskee asiakkaan pankkitiliä. Mikään muu - kiinteistöt, osakkeet jne. tai perillisten nimet - ei kuulu pankille, jos vainaja ei ollut takaajana tai jos velat ovat pienemmät kuin varat. Pankilla ei ole mitään velvollisuutta tai edes oikeutta tarkistaa perukirjan laillisuutta, se tehtävä on verottajalla.

Laissa ei ole mitään sellaista kohtaa, jonka mukaan perukirja pitää tarkistuttaa pankissa! Siksi pankilla ei ole mitään oikeutta sellaista tehtävää itselleen ottaa.

Tai jos tiedät moisen lainkohdan, niin varmaan sen osaat kertoa.

Vierailija
18/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 21:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siis onko pankki se instanssi, joka varmistaa, että perunkirjoitus on oikein tehty? Minä luulin, että verottaja tarkistaa asian.

Meidän mummolla ei edes ollut pankkitiliä, ei tajuttu, että olisi pitänyt viedä perukirja pankkiin lakimiesten tarkistettavaksi.

Vierailija
19/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää juttu on?

Meillä isä kuoli, pankkitilillä reilusti yli 100 000 e, ei pankki silti mitään perukirjaa tarkistettavakseen saanut. Tilit lopetettiin, rahat siirrettiin kuolinpesän tilille. Piti vain esittää virkatodistukset ja avata uusi tili.

Vierailija
20/37 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pankki (ainakin Danske) tahtoo itselleen kopion perunkirjasta. Syystä tähän en tiedä ja ihmetyttää (v***ttaa) itseänikin. Aikoinani sain odotella 3 kk ennekuin Danske antoi minulle vainajan tilinkäyttöoikeudet. Valtakirjat yms oli toimitettu asianmukaisesti, mutta homman hoitaminen oli "vain jäänyt" (kerrottiin pankista kun ihmettelin asiaa). Itse piti perään soitella, kuten aiemmin vastaavissa tilanteissa. Pankki ei hoida itse yhden klikkauksen päässä olevaa pikkuasiaa, mutta heti on perunkirjojen ja tilisaldojen äärellä kärkyllä. Uskomatonta.