Saitko koskaan jälki-istuntoa koulussa?
Itse sain kerran, ja täysin turhasta ja epäreilusta syystä.
Oltiin toisella luokalla, ja meneillään oli musiikin tunti. Luokan pojat pelleilivät soittimilla, eikä opettaja saanut heitä rauhoittumaan. Ope sitten tokaisi sarkastisesti ''puhaltakaa vaikka kaikki niihin nokkahuiluihin niin kovaa kuin lähtee'', ja minä tein työtä käskettyä. Siis aidosti luulin että tuo on opettajan pyyntö, en tunnistanut sarkasmia aikuisen puheesta tuon ikäisenä. No tästähän opettaja sitten suuttui oikein kunnolla ja määräsi minut rehtorin kansliaan ja siellä kerrottiin että joudun jälki-istuntoon kun en osaa käyttäytyä. Aloin itkemään, koska olin kyllä hyvin kiltti ja tunnollinen oppilas enkä ymmärtänyt mitä olin tehnyt väärin.
Entäpä te, oletteko saaneet jälkkäriä syystä tai turhaan?
Kommentit (42)
Kerran sain kun heitin lumipallon. Jälki-istunto kesti ehkä 15 minuuttia. Laiskanläksyjä jäin tekemään melkein joka päivä. Ei taideta nykyään käyttää ”laiskanläksy” sanaa
Kun minä aloitin oppikoulun vuosikymmeniä sitten, vanhempani tekivät aivan selväksi, että kun se on maksullinen koulu, siellä ollaan kunnolla: läksyt tehdään, kokeisiin harjoitellaan ja käytös on 10. Ja että jos sitä ei ymmärrä, tulee siirto kansalaiskouluun. Tuli selväksi.
Siihen aikaan oli kansakoulu 4 vuotta.
Sitten voi pyrkiä oppikouluun jota 5 vuotta käytyä oli keskikoulun suorittanut, ja jos keskiarvo riitti, voi jatkaa lukioon.
Jos ei pyrkinyt (tai pyrki muttei päässyt) oppikouluun, oli edessä kansalaiskoulu. Se ei vienyt lukioon.
Kerran ala-asteella ja kerran yläasteella.
Ala-asteella olin parin kaverin kanssa vähän hankala käsityötunnilla, kun emme pitäneet opettajasta yhtään.
Yläasteen jälki-istunnon syytä en nyt saa mieleeni, mutta olisinkohan vähän lintsannut jonkun kanssa joltain tunnilta?
Kyllä, ala-asteella. En viitsi kertoa yksityiskohtia etteivät koulukaverit tunnista, mutta sanotaan näin, että tuomio tuli rivojen juttujen kirjoittamisesta. Tarkoituksena oli vain huvittaa itseä ja muita oppilaita, mutta sitten kaveri menikin näyttämään tekstin opettajalle. Seurauksena lappu kotiin, hirveä riita kotona, jälkkäri ja monen kuukauden masennus, joka pilasi kevään ja kesän.
Sain muutaman kerran myöhästelystä ja kerran tupakanpoltosta yläasteella.
Ala-asteen viitosella tai kuutosella 80-luvun puolivälin jälkeen taisin pari kertaa olla jälki-istunnossa jonniinjoutavasta suunsoitosta opettajalle, mutta se oli "isojen poikien" yllytyksen seurausta :P
Oikeasti minusta opettaja oli ihan mukava :)
Koko luokka aina jälki-istunnossa tai muussa ojennussysteemissä.
en koskaan ja kadun sitä.
olisi ollut hyödyllisempää tulevaisuutta varten luntata kokeissa ja ottaa sen tuomat seuraukset.
olin kohtelias 6 oppilas ja jäi vain "luu käteen". harmi että vanhemmat eivät opettaneet että elämässä menestyy vain röyhkeydellä ja epärehellisyydellä.
Pelkästään jo seiskalla 30-40 tuntia tupakoinnista koulun alueelle + kaikki muut päälle.
Kollektiivinen rangaistus tuli istuttua, koska opettaja ei saanut syyllistä selville johonkin häntä häirinneeseen pikkuasiaan.
Meillä ei saanut heittää ruokaa pois ja kerran pistin jänteisen lihapalan bioastiaan perunan kuorien seassa ja ope näki sen. Seisoin tunnin siitä hyvästä.
Ala-asteella jouduin kerran jäämään jälki-istuntoon tekemään kokeen uudelleen, kun opettajan mielestä olisi pitänyt käyttää kaunokirjoitusta ja olin käyttänyt tekstausta. Jouduin siis kumittamaan tekstit ja kirjoittamaan uudelleen. En ymmärtänyt rangaistusta yhtään enkä ymmärrä vieläkään. Mistä olisin voinut tietää, millaista kirjoitusta saa tai ei saa käyttää. Ja muutenkin olisi kyllä riittänyt huomautus asiasta, niin olisin seuraavalla kerralla tiennyt, että asia oli niinkin tärkeä opettajalle.
Muuten en muista saaneeni varsinaisesti jälki-istuntoa, mutta usein juoksin koulua ympäri käskystä, kun opettaja laski kierrokset ikkunasta. Seisoin myös usein koko tunnin, kun ei annettu istua, kun en osannut vastata oikein. En tosin ollut ainoa, opettaja oli melkoinen tyranni monelle, joiden olemus jostakin syystä ärsytti häntä.
Yläasteella kerran jouduttiin kavereiden kanssa jälki-istuntoon kun läheteltiin tunnilla lappuja toisillemme eikä suostuttu näyttämään niitä opettajalle.
Lumipallojen heittelystä kaksi kertaa tullut tunti, mutta enpä ollut ainoa, vaan siellä oli suorastaan tupa täynnä samasta syystä istuvia. Kismitti silloin ja vähän vieläkin. Meillä oli nollatolersnssi, eli siis ihan vaikka pelkkä lumipallo yksin kädessä tai heitto betoniseinään oli suoraan tunti jälkkää. No, olihan tuo yksi tapa määrällä lapsia. Ymmärsin silloin ja nykyäänkin että voi olla niin vaarallista, mutta mutta.
Joskus myös porukalla olimme koulun "rajojen" ulkopuolella leikkimässä läheisellä ojalla, joka jäätyi kokonaan yleensä vain kovilla pakkasilla. Siitä sitten jäätiin jotenkin kiinni, mutta koska lähes koko luokka oli siellä, eikä tunnustuksia saatu yksilöidysti, niin jokin kollektiivinen rangaistus tuli koko luokalle, mutten muista enää yksityiskohtia.
Yleisesti olin kiltti ja kuuliainen oppilas, joten ärsytti tämä kivojen leikkien kieltäminen. Tosin sitten silloin kun opettajien silmä vältti, niin lumipallot kyllä lentelivät ja heiluttiin rajojen ulkopuolella.
Tokalla luokalla otin osaa kaalisotaan. Kävin pientä kyläkoulua ja ruokailu tapahtui omassa luokassa. Ope poistui luokasta ja Jari hihkaisi "hei ollaan kaalisotaa" ja me kaikki tokaluokkalaiset alettiin viskoa kaalin palasia. Haluttiin kai näyttää juuri koulun aloittaneille ekaluokkalaisille, että näin hurjia me ollaan.
Pelotti mennä jälki-istunnon jälkeen kotiin. Mitään ei kyselty, mutta silti selitin jääneeni koulun pihalle leikkimään.
Jälki-istuntoa sain tekemättömistä läksyistä ja mikäs onni itselläni olikaan. Tulin kipeäksi.
Myös jälkkää oli tullut koulun jälkeen nakuilusta.
Jälkkää myös tullut, kun eräs syytti leikkiä kiusaamiseksi. Ei mitään varoittavaa tullut häneltä leikin yhteydessä.
Lumen potkimista sillalta autotielle niin siitäkin tuli jälkkää ja joo, tuon jälkän ymmärrän aivan täysin juuri nyt.
Ala-asteella sain jälkkää lumipallosotaan osallistumisesta ja kavereiden kanssa leikkimielisestä painimisesta.😂
Jänniksenä tupakoin koulun parkkipaikalla moponi päällä istuen. Rehtori valehteli etten saa päättötodistusta jos en istu jälkkiä pois. Jälkkää oli 50-60 tuntia, koska joka tupakasta tuli tunti. En mennyt koko päättäjäisiin ja hain todistuksen myöhemmin kesällä.
9.luokalla jäin kiinni tupakanpoltosta. Sain 3 tuntia jälki-istuntoa, joka piti istua kerralla. Taisin nukahtaa hetkeksi istunnon loppupuolella kun oli niin tylsää pitkän koulupäivän jälkeen.