Saitko koskaan jälki-istuntoa koulussa?
Itse sain kerran, ja täysin turhasta ja epäreilusta syystä.
Oltiin toisella luokalla, ja meneillään oli musiikin tunti. Luokan pojat pelleilivät soittimilla, eikä opettaja saanut heitä rauhoittumaan. Ope sitten tokaisi sarkastisesti ''puhaltakaa vaikka kaikki niihin nokkahuiluihin niin kovaa kuin lähtee'', ja minä tein työtä käskettyä. Siis aidosti luulin että tuo on opettajan pyyntö, en tunnistanut sarkasmia aikuisen puheesta tuon ikäisenä. No tästähän opettaja sitten suuttui oikein kunnolla ja määräsi minut rehtorin kansliaan ja siellä kerrottiin että joudun jälki-istuntoon kun en osaa käyttäytyä. Aloin itkemään, koska olin kyllä hyvin kiltti ja tunnollinen oppilas enkä ymmärtänyt mitä olin tehnyt väärin.
Entäpä te, oletteko saaneet jälkkäriä syystä tai turhaan?
Kommentit (42)
Olipas sinulla tyhmä(ymmärtämätön) opettaja ja rehtori myös.
Minä sain muutaman kerran jälki-istuntoa, mutta en edes muista syytä miksi.
Sain kerran, ihan aiheesta. Syynä oli luvaton poistuminen koulun alueelta.
Muistan, että jälkkärissä oli tylsää ja valvova opettaja haisi pistävälle hielle.
Toista kertaa en jäänyt kiinni
Olin koulun pahisten kanssa mukana tupakalla metsässä, sain jälkkää. (En siis itse polttanut).
Olin myöhässä 5 min.
Yhden kerran 70-luvun puolivälissä. Opettaja kokeili sitä, että kun yhden tai kahden oppilaan tempauksesta annetaan jälki-istuntoa koko luokalle, ryhmäpaine pitää hölmöilyn kurissa. Ei pitänyt. Minä aloin inhota yhteisöllisyyttä vielä enemmän kuin aikaisemmin.
Peruskoulun aikana tuli muutamia jälki-istuntoja, yksi rehtorin rehtorin puhuttelu sekä klinikalle joutuminen kolmesta aineesta. Varsinkin yläasteella voin suoranaisesti pahoin eikä kovin hyviä muistoja niiltä ajoilta ole.
Kerran, vitosella tai kutosella. Välitunnilla piti mennä aina ulos. Jäätiin kiinni, kun oltiin vessan tuulikaapissa eli sisällä. Opettaja ehti huomaatta katselmaan sen verran kauan oven lasin läpi, ettei voitu selittää, että oltaisiin oltu menossa tai tulossa.
Sain jälkkäreitä ja minut laitettiin myös ulos ruokalasta. Olin fiksu ja älykäs lapsi, myöhemmin mm. kympin tyttö, mutta vilkas adhd.
Ja vanha opettaja ei vaan jaksanut minua, oli todella vanhoillinen ja liki eläkeikää.
Mutta ne jälkkärit pidettiin isompien enkun tunneilla, jolloin sain vain hyvää etumatkaa englannin opiskeluun. Ja se ruoka oli todella pahaa...
Myöhemmin nuoremmat opettajat älysivät laittaa minulle lisätehtäviä, kun olin nopea ja ahkera, niin sain energiani purettua johonkin järkevään.
Olipas typerä musiikinopettaja.
Mä sain ihan aiheesta, tupakanpoltosta.
Kerran oltiin koko 3 - 4 luokka, kun pojat ampuivat muovilusikoilla välipalajogurttia kattoon ja kukaan ei tunnustanut. Oltiin kaikki jonkin aikaa.
Se syyllinen muistaakseni sitten tunnusti. Kukaan ei kannellut
Saatiin kerran yläasteella kun oikein kerjättiin. Hiljaisia tyttöjä oikeasti oltiin mutta kun oli niin upea nuori miesope jälkkärivalvojana. Koko tunnin sai sitä sitten ihastella.
Vierailija kirjoitti:
Sain jälkkäreitä ja minut laitettiin myös ulos ruokalasta. Olin fiksu ja älykäs lapsi, myöhemmin mm. kympin tyttö, mutta vilkas adhd.
Ja vanha opettaja ei vaan jaksanut minua, oli todella vanhoillinen ja liki eläkeikää.
Mutta ne jälkkärit pidettiin isompien enkun tunneilla, jolloin sain vain hyvää etumatkaa englannin opiskeluun. Ja se ruoka oli todella pahaa...
Myöhemmin nuoremmat opettajat älysivät laittaa minulle lisätehtäviä, kun olin nopea ja ahkera, niin sain energiani purettua johonkin järkevään.
Mistä näkee, että kirjoittaja on yläpeukuttanut omaa kommenttiaan? Siitä, että kaikilla muilla on ylä- ja alapeukkuja nolla.
En muista mikä oli syy, mutta koko luokkamme sai jälki-istunnon.
Joskus 2. luokalla yhden kerran. En ikinä edes ymmärtänyt miksi? Opettaja oli kyllä hieman sekopää
Minä sain useinkin oppikoulussa ollessani 60-luvulla. Sekä keskikoulussa, että lukiossa. Puhuin luvatta tunnilla, luin omaa kirjaa oppitunnin aikana, vastasin opettajalle kai liian 'avoimesti' ynnä muuta. Ulos luokasta jouduin vielä useammin. En muista, että kukaan muu tyttö olisi saanut niin paljon rangaistuksia. Kävin yksityiskoulua, joka oli tunnettu ankaruudestaan. Opettaja minusta tuli. Minulle on aina sattunut todella mukavia oppilaita, joiden kanssa olen puhumalla pärjännyt.
Jostakin kepposesta, jolla yritin huvittaa muita...
Piti seisoa välitunti luokassa tuijottamassa taululle piirrettyä rastia.
Syystäkin nuo jälki-istunnot on poistettu. Nykykouluissa puututaan ongelmien juurisyihin mm. positiivisen vahvistamisen ja oppilaiden tunnetaitojen parantamisen keinoihn.
Joo. Jälkässä opettaja tarjosi minulle eväistään mandariiniä, enkä olisi raaskinut lähteä ollenkaan pois :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näkee, että kirjoittaja on yläpeukuttanut omaa kommenttiaan? Siitä, että kaikilla muilla on ylä- ja alapeukkuja nolla.
Kyllä minäkin yläpeukutin tuota. Ja olen aivan eri ihminen. Olen eläkkeellä oleva opettaja.
Kerran oli läksyt tekemättä ja ne piti sitten jäädä tekemään koulun jälkeen.
Jouduin ala-asteella kaksi kertaa. Toinen tuli myöhästymisestä ja toinen kun läksyt oli kerran tekemättä. Tämä 90-luvulla Vuosaaressa.