Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat

Vierailija
11.04.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa

Kommentit (2041)

Vierailija
1241/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelinpa nyt kertoa teille meidän ns. tasa-arvottomasta, onnellisesta elämästä, ei malliesimerkkinä vaan esimerkkinä.

Olen vanhoillislestadiolainen kotiäiti, meillä on pieniä lapsia ja odotamme vauvaa. Olen haaveillut lapsesta asti kotiäitiydestä äitini annettua siitä kauniin ja kärsivällisen mallin minulle. Olemme mieheni kanssa omistautuneita perheellemme: mies käy töissä perhettä varten, ja minä olen kotona perhettä varten. Minun ei toistaiseksi tarvitse mennä töihin, ja olen siitä kiitollinen. Kun mies ei ole töissä (illat ja vknloput), hoidamme lapsia ja kotia yhdessä, mies vähän enemmän. Mies hoitaa lasten kaikki yöheräämiset ja tuo tarvittaessa vauvan rinnalle. Jaksan raskaudet, imetykset ja vilkkaat päivät lasten kanssa paremmin, kun nukun hyvin. Mies kestää paremmin yöheräilyä.

Minä yleensä pesen pyykit, tiskaan, vaihdan lakanat, ostan lapsille vaatteet jne. Mies tekee ns. miestentyöt, ja usein osallistuu ruuanlaittoon ja muihin kotitöihin. Arvostamme ja kunnioitamme toisiamme suuresti. Podin aikani huonoa omaatuntoa siitä, että olen "vain" äiti enkä hyödytä yhteiskuntaa töitä tekemällä, mutta jatkuva kotiäitiys on ollut ehdottomasti elämäni paras valinta. Mies on aina kannustanut minua valitsemaan sen, minkä itse koen parhaaksi. Tuntuu hyvältä ja luonnolliselta kasvattaa omia lapsia ja olla läsnäoleva äiti ja vaimo. Olen sanoinkuvaamattoman kiitollinen osastani äitinä ja siitä, että voin perhettä elättävän mieheni ansiosta omistautua täysin lasten kasvattamiseen. Joskus on uuvuttavampia kausia, mutta meillä on vahva tukiverkko ja sekä rauhanyhdistyksen että kaupungin kautta saa tarvittaessa ilmaista lastenhoitoapua. Meillä on tosi hyvin asiat.

Oli ihanaa, kun neuvolassa terveydenhoitaja otti uutisen uudesta raskaudesta vastaan iloisesti ja onnitellen. Ihmisten suhtautuminen vaikuttaa myös jaksamiseen, olen ilokseni kohdannut pääosin myönteistä suhtautumista suurperheisiin.

Olette sairaita. Lapset huostaan tuollaisilta.

Vierailija
1242/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten hypergamian seurausta kun pariudutaan vain miesten kanssa jotka ansaitsevat vähintään tuplasti naisen palkan. Näin ei ole mitään järkeä että mies viettäisi vanhempainvapaata jne.

Ehdotatko siis, että perhettä perustavien naisten tulisi etsiä mielellään mahdollisimman köyhä mies?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelinpa nyt kertoa teille meidän ns. tasa-arvottomasta, onnellisesta elämästä, ei malliesimerkkinä vaan esimerkkinä.

Olen vanhoillislestadiolainen kotiäiti, meillä on pieniä lapsia ja odotamme vauvaa. Olen haaveillut lapsesta asti kotiäitiydestä äitini annettua siitä kauniin ja kärsivällisen mallin minulle. Olemme mieheni kanssa omistautuneita perheellemme: mies käy töissä perhettä varten, ja minä olen kotona perhettä varten. Minun ei toistaiseksi tarvitse mennä töihin, ja olen siitä kiitollinen. Kun mies ei ole töissä (illat ja vknloput), hoidamme lapsia ja kotia yhdessä, mies vähän enemmän. Mies hoitaa lasten kaikki yöheräämiset ja tuo tarvittaessa vauvan rinnalle. Jaksan raskaudet, imetykset ja vilkkaat päivät lasten kanssa paremmin, kun nukun hyvin. Mies kestää paremmin yöheräilyä.

Minä yleensä pesen pyykit, tiskaan, vaihdan lakanat, ostan lapsille vaatteet jne. Mies tekee ns. miestentyöt, ja usein osallistuu ruuanlaittoon ja muihin kotitöihin. Arvostamme ja kunnioitamme toisiamme suuresti. Podin aikani huonoa omaatuntoa siitä, että olen "vain" äiti enkä hyödytä yhteiskuntaa töitä tekemällä, mutta jatkuva kotiäitiys on ollut ehdottomasti elämäni paras valinta. Mies on aina kannustanut minua valitsemaan sen, minkä itse koen parhaaksi. Tuntuu hyvältä ja luonnolliselta kasvattaa omia lapsia ja olla läsnäoleva äiti ja vaimo. Olen sanoinkuvaamattoman kiitollinen osastani äitinä ja siitä, että voin perhettä elättävän mieheni ansiosta omistautua täysin lasten kasvattamiseen. Joskus on uuvuttavampia kausia, mutta meillä on vahva tukiverkko ja sekä rauhanyhdistyksen että kaupungin kautta saa tarvittaessa ilmaista lastenhoitoapua. Meillä on tosi hyvin asiat.

Oli ihanaa, kun neuvolassa terveydenhoitaja otti uutisen uudesta raskaudesta vastaan iloisesti ja onnitellen. Ihmisten suhtautuminen vaikuttaa myös jaksamiseen, olen ilokseni kohdannut pääosin myönteistä suhtautumista suurperheisiin.

En ole itse yhtään uskonnollinen, mutta nämä kuvaamasi arvot sopisi minulle hyvin. Selvästi sekä mies että sinä tuotte oman osuutenne yhteiseen hyvään, ja se on juuri se, mikä monissa suhteissa puuttuu.

Terveisin, se nainen, jota paheksut. Konservatiiviset arvot, mutta ero ja yhteishuoltajuus…

Vierailija
1244/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse yhtään uskonnollinen, mutta nämä kuvaamasi arvot sopisi minulle hyvin. Selvästi sekä mies että sinä tuotte oman osuutenne yhteiseen hyvään, ja se on juuri se, mikä monissa suhteissa puuttuu.

Terveisin, se nainen, jota paheksut. Konservatiiviset arvot, mutta ero ja yhteishuoltajuus…

Se on kyllä tosi iso juttu. En paheksu:) Mulla on oma usko ja elän sen mukaan. On ihan ymmärrettävää että kaikki maailman ihmiset ei elä sen mukaan, enkä paheksu sitä. Ihailtavaa että yhteishuoltajuus toimii erosta huolimatta!

Vierailija
1245/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sluibailevien lokkinaisten womansplainaamiset keskustelussa antoivat kyllä päivän naurut!

Vierailija
1246/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sluibailevien lokkinaisten womansplainaamiset keskustelussa antoivat kyllä päivän naurut!

…and then you got the reality check?

Vierailija
1247/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

…and then you got the reality check?

That dog whimpers in which the log hits.

Vierailija
1248/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

And then we eat chocolate very much.

Vierailija
1249/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu seksiin, miehet uupuvat.

Miksi naiset ei halua yhtä paljon seksiä kuin miehet?

Vierailija
1250/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsittekö te miehenne jostain erityistukea tarvitsevien porukoista vai miten noin moni onnistunut löytämään aivan kädettömän miehen? Komea, mutta tyhmä kuin saapas-mies ei ehken ole se fiksuin valinta yhteisasumiin.  

Vierailija
1251/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sa

Sanoo naisten veroista maksetuilla yhteiskunnan tuilla loisiva naiseton luuseri😀

Vierailija
1252/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsittekö te miehenne jostain erityistukea tarvitsevien porukoista vai miten noin moni onnistunut löytämään aivan kädettömän miehen? Komea, mutta tyhmä kuin saapas-mies ei ehken ole se fiksuin valinta yhteisasumiin.  

Miesten taso on aika matala noin yleensäkin.

Vierailija
1253/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvo ja tasa-arvo. Eiköhän tässä ole kyse halujen ristiriidasta, naiset haluavat yleisesti ottaen enemmän tehdä työtä kuin miehet haluavat hoitaa perhettä. Oon aina ihmetellyt tuota naisten hinkua työelämään, mutta en valita, tehkää vaikka munkin työt siinä samalla tuossa kaikessa työinnossanne.

Vierailija
1254/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti suomalainen nainen on ulkomaalaisia heikompi kun niin uuvuttaa enempi? 

Ei ihmetytä kun näiden aika tuntuu menevän siihen että huolehditaan siitä miltä some kuvat näyttävät ja onko tarpeeksi huulet törröllään.  Harrastuksena tietysti voimaannuttava twerkkaus ja ahdistus. 

Kylläpä alkaa uuvuttamaan jos tuon päälle joutuu vielä vaikka imuroimaan ja pitämään pienokaiselle seuraa. 

Ruuat on vähintään saatava kotiin Voltista, sillä eihän nyt moderni nainen jaksa ruokaa tehdä. 

Vierailija
1255/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti suomalainen nainen on ulkomaalaisia heikompi kun niin uuvuttaa enempi? 

Ei ihmetytä kun näiden aika tuntuu menevän siihen että huolehditaan siitä miltä some kuvat näyttävät ja onko tarpeeksi huulet törröllään.  Harrastuksena tietysti voimaannuttava twerkkaus ja ahdistus. 

Kylläpä alkaa uuvuttamaan jos tuon päälle joutuu vielä vaikka imuroimaan ja pitämään pienokaiselle seuraa. 

Ruuat on vähintään saatava kotiin Voltista, sillä eihän nyt moderni nainen jaksa ruokaa tehdä. 

Tässä kirjoituksessa sen nyt näkee mitä seuraa kun mielenterveyspalveluista säästetään.

Vierailija
1256/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten taso on aika matala noin yleensäkin.

Jaa?  Siksikö naiset tarvitsevat kiintiöitä jotta pääsevät johtotehtäviin?  

Olikos se naisen euro 70 senttiä vai miten te väitätte?    LOL. 

Terveisin, komea mies joka tienaa enemmän kuin tarpeeksi

Vierailija
1257/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ne instabeibet onkin just niitä n. 35-vuotiaita uupuneita perheenäitejä, joista tässä puhutaan…

Vierailija
1258/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kirjoituksessa sen nyt näkee mitä seuraa kun mielenterveyspalveluista säästetään.

Juu, siltähän tuo sinun kirjoituksesi vaikuttaa.  Et osannut vastata mitään itse aiheeseen, sen sijaan toit esille pelkästään sairautesi. 

Vierailija
1259/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ne instabeibet onkin just niitä n. 35-vuotiaita uupuneita perheenäitejä, joista tässä puhutaan…

Aika monet niistä on äityleitä.  

No kerro toki että mikä teitä noin kovasti uuvuttaa enempi kuin ulkomaalaisia?  

Johtuuko se vahvasta luonteestanne? 

Vierailija
1260/2041 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvo ja tasa-arvo. Eiköhän tässä ole kyse halujen ristiriidasta, naiset haluavat yleisesti ottaen enemmän tehdä työtä kuin miehet haluavat hoitaa perhettä. Oon aina ihmetellyt tuota naisten hinkua työelämään, mutta en valita, tehkää vaikka munkin työt siinä samalla tuossa kaikessa työinnossanne.

Kyse on yhteiskuntajärjestelmästä. Totta kai naiset haluavat enemmän tehdä työtä kuin miehet haluavat hoitaa perhettä - työstähän saa toimeentulon, kotityöt pitää vaan jonkun hoitaa.

Niissä maissa, missä on yleisesti naisia vailla ”hinkua työelämään”, on miehellä selkeä elatusvelvollisuus naiseen nähden, joka jatkuu myös mahdollisen eron jälkeen. Suomessahan elatusvelvollisuus on voimassa lähinnä lapsiin - lasten äitiin se pätee vain avioliitossa ja vain sen aikaa kuin liitto kestää, eikä elatusvelvollisuus silloinkaan aina toteudu kunnolla.