Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa
Kommentit (2041)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset valittaa että mies vain käy töissä ja tekee vain 30% kotitöistä. Ratkaisu siihen on se, että muuttaa omilleen, saa maksaa sitten ja tehdä kaiken 100% itse. Miten meni noinniinkuin omasta mielestä.
Ja mitä kotitöitä, nykyään on koneet kaikkeen mahdolliseen, miesten keksimät ja rakentamat, jotta naisilla olisi helpompaa. Mutta mikään ei riitä.
Tai sitten se mies nostaa sen prosenttinsa 50:een kun kai hänkin osaa niitä laitteita käyttää…
Niinhän sitä voisi luulla mutta totuus on se että esim pyykinpesukone on täysin mahdoton miehen kyvyillä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta tässä on se, että jos nainen käyttäytyisi kuten mies, ei mies kelpuuta häntä. Kokemusta on. Hirveä narina alkaa kun ei olla imuroitu pariin viikkoon eikä löydy puhtaita kalsareita. Mies alkaa miettiä eroa ja uhkailla sillä. Miehelle ei myöskään kelpaa nainen, joka ei käy töissä vaan hoitaa vaan lapset ja kodin. Sitten alkaa narina siitä, kuinka nainen on laiska elätti. Mies on tyytyväinen vasta sitten, kun nainen hoitaa lähes kaiken ja luo kovaa uraa. Onneksi joissain länsimaissa kulttuuri on tämän osalta erilainen, kuten Jenkeissä. Mies yleensä pyrkii tienaamaan niin paljon, että naisen ei tarvitse käydä töissä, vaan voi keskittyä kotitöihin.
Harvapa nainen haluaa keskittyä pelkästään kotitöihin. En minäkään halua. Haluan käydä töissä ja hoitaa lapset ja kodin puoliksi. En tajua mikä siinä on niin vaikea. Mies halusi vain tehdä juuri sitä mitä haluaa, silloin kun haluaa, omilla ehdoillaan. No, nyt opettelee siten tekemään omassa kämpässään. Minun uupumukseni helpotti vähitellen eron jälkeen. Hänen on lisääntynyt ja kotiin tekisi mieli. Ei ikinä enää. Yksin lasten kanssa pääsee niin paljon helpommalla. Se on oikeastaan aika ällistyttävää. Miten voi olla, että aikuinen mies ei tuonut tähän taloudenpitoon yhtään mitään?
Mun mielestä se taas olisi oikein mukavaa. Ja luulen, ettei miesten asenteet arjen tehtävien suhteen muutu ihan nopeasti, liekö koskaan. Pääpiirteittäin miehet on suurten linjojen ihmisiä ja naiset keskittyy pikkutarkkaan puurtamiseen. Se on biologiaa, eikä siitä oikein pääse eroon. Helpointa on siis joko olla ihan yksin tai palauttaa parisuhteeseen perinteisemmät roolit.
Kyllä se oman lompakon joka-aamuinen etsiminen on erittäin pikkutarkkaa hommaa, samaten silmälasien hukkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta tässä on se, että jos nainen käyttäytyisi kuten mies, ei mies kelpuuta häntä. Kokemusta on. Hirveä narina alkaa kun ei olla imuroitu pariin viikkoon eikä löydy puhtaita kalsareita. Mies alkaa miettiä eroa ja uhkailla sillä. Miehelle ei myöskään kelpaa nainen, joka ei käy töissä vaan hoitaa vaan lapset ja kodin. Sitten alkaa narina siitä, kuinka nainen on laiska elätti. Mies on tyytyväinen vasta sitten, kun nainen hoitaa lähes kaiken ja luo kovaa uraa. Onneksi joissain länsimaissa kulttuuri on tämän osalta erilainen, kuten Jenkeissä. Mies yleensä pyrkii tienaamaan niin paljon, että naisen ei tarvitse käydä töissä, vaan voi keskittyä kotitöihin.
Harvapa nainen haluaa keskittyä pelkästään kotitöihin. En minäkään halua. Haluan käydä töissä ja hoitaa lapset ja kodin puoliksi. En tajua mikä siinä on niin vaikea. Mies halusi vain tehdä juuri sitä mitä haluaa, silloin kun haluaa, omilla ehdoillaan. No, nyt opettelee siten tekemään omassa kämpässään. Minun uupumukseni helpotti vähitellen eron jälkeen. Hänen on lisääntynyt ja kotiin tekisi mieli. Ei ikinä enää. Yksin lasten kanssa pääsee niin paljon helpommalla. Se on oikeastaan aika ällistyttävää. Miten voi olla, että aikuinen mies ei tuonut tähän taloudenpitoon yhtään mitään?
Mun mielestä se taas olisi oikein mukavaa. Ja luulen, ettei miesten asenteet arjen tehtävien suhteen muutu ihan nopeasti, liekö koskaan. Pääpiirteittäin miehet on suurten linjojen ihmisiä ja naiset keskittyy pikkutarkkaan puurtamiseen. Se on biologiaa, eikä siitä oikein pääse eroon. Helpointa on siis joko olla ihan yksin tai palauttaa parisuhteeseen perinteisemmät roolit.
Helpointa on ottaa hyvä mies eikä miesvauvaa. Toistksi helpointa on ottaa miesvauvasta ero. Perinteiset sukupuoliroolit on ns. linnuille.
Mä en vaan ymmärrä, miten vanhemmat sukupolvet on suostuneet tällaiseen järjestelyyn. Esimerkiksi oma äitini ja anoppini ovat aina olleet sellaisia, että siivota höseltävät ympäriinsä, kun ukkonsa röhnöttävät sohvalla maha pystyssä. En ole varmaan ikinä nähnyt isäni imuroivan. Sieltä ne roolit on iskostuneet nykynuortenkin päähän. Millä niistä eroon pääsisi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen naisjohtaja (nyt koronasaikulla) ja luin saman tutkimuksen. Ja tavallaan se on totta. Mulla on miehen vastuut (vaikka siis mulla on se mies) ja naisen vastuut. Olen se perheen pää, teen päätökset, tuon eniten rahaa taloon eli toimeentulo-taakka on suurempi minulla, ja silti hoidan enimmät lasten asiat, vaatteet, oikomishoidot ja kaverisynttärit.
Ihan rehellisesti sanoen miehelläni on helppoa ja lupsakkaa muhun verrattuna. Kyllä hän siis lapsia hoitaa, paljonkin, mutta ei osaa ollenkan ”valmistella” mitään, siis vaikka kevätulkovaatteiden hankinta lapsille tai kaverisynttärit jossain.
Välillä mietin että tässä tasa-arvon huumassa naiset on saattaneet vähän ampua itseään jalkaan.
Tuossa se tuli: mies "ei osaa". Eli kyse on vain ja ainoastaan siitä, että mies ei tee sinun tavallasi.
Kannattaa myös muistaa, että naiset antavat perinteiset miesten työt mieluusti miehille. Tee ihan empiirinen tutkimus kun kuljet kaduilla, et kuka siellä pihalla lumitöissä on, se on suurimmalla todennäköisyydellä mies. Ruohoa leikkaa kesällä todennäköisemmin mies. Autot huoltaa, lasten pyörät korjaa, kodinkoneet korjaa, rännit puhdistaa... jne.
Mut joo imurointi, kokkaus, pyykkäys, kaverisynttärit... kaikki ne pitää hoitaa 50-50!!!! Ja naisen tavalla.
Missäs nuo miehet on, jotka lumityöt tekee? Meillä minä kolaan, jos lunta on tullut. Naapurissa nainen kolaa pihan, jos lunta on tullut. Isäntä putsaa oman autonsa.
Nurmikonleikkuu menee meillä 70-30- periaatteella. Jos mies saa päättää, se nurmikko ajetaan 2 viikon välein. Minä katson kasvun mukaan ja siksipä leikkaankin useammin.
Minä vien yleensä molemmat autot renkaidenvaihtoon. Se on niin kätevää, kun ne on rengashotellissa säilytyksessä.
Suurin osa tuntemistani naisista tekee lumityöt, vie autot renkaanvaihtoon ja leikkaa nurmikon useammin kuin puolet kerroista.
Hassua, ei minun tuttavapiirissä naiset leikkaa nurmikoita eikä tee lumitöitä. Luulen, että tässäkin tapauksessa nämä naiset on vaan alkaneet niitä tekemään, koska mies ei tee niitä "oikein". Aika rankka elämä teillä naisilla siellä, missä nyt nämä työn alle uupuvat naiset nyt elävätkään. Ei minun mies kehtaisi laittaa minua tekemään lumitöitä, jollen itse haluaisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen naisjohtaja (nyt koronasaikulla) ja luin saman tutkimuksen. Ja tavallaan se on totta. Mulla on miehen vastuut (vaikka siis mulla on se mies) ja naisen vastuut. Olen se perheen pää, teen päätökset, tuon eniten rahaa taloon eli toimeentulo-taakka on suurempi minulla, ja silti hoidan enimmät lasten asiat, vaatteet, oikomishoidot ja kaverisynttärit.
Ihan rehellisesti sanoen miehelläni on helppoa ja lupsakkaa muhun verrattuna. Kyllä hän siis lapsia hoitaa, paljonkin, mutta ei osaa ollenkan ”valmistella” mitään, siis vaikka kevätulkovaatteiden hankinta lapsille tai kaverisynttärit jossain.
Välillä mietin että tässä tasa-arvon huumassa naiset on saattaneet vähän ampua itseään jalkaan.
Tuossa se tuli: mies "ei osaa". Eli kyse on vain ja ainoastaan siitä, että mies ei tee sinun tavallasi.
Kannattaa myös muistaa, että naiset antavat perinteiset miesten työt mieluusti miehille. Tee ihan empiirinen tutkimus kun kuljet kaduilla, et kuka siellä pihalla lumitöissä on, se on suurimmalla todennäköisyydellä mies. Ruohoa leikkaa kesällä todennäköisemmin mies. Autot huoltaa, lasten pyörät korjaa, kodinkoneet korjaa, rännit puhdistaa... jne.
Mut joo imurointi, kokkaus, pyykkäys, kaverisynttärit... kaikki ne pitää hoitaa 50-50!!!! Ja naisen tavalla.
Missäs nuo miehet on, jotka lumityöt tekee? Meillä minä kolaan, jos lunta on tullut. Naapurissa nainen kolaa pihan, jos lunta on tullut. Isäntä putsaa oman autonsa.
Nurmikonleikkuu menee meillä 70-30- periaatteella. Jos mies saa päättää, se nurmikko ajetaan 2 viikon välein. Minä katson kasvun mukaan ja siksipä leikkaankin useammin.
Minä vien yleensä molemmat autot renkaidenvaihtoon. Se on niin kätevää, kun ne on rengashotellissa säilytyksessä.
Suurin osa tuntemistani naisista tekee lumityöt, vie autot renkaanvaihtoon ja leikkaa nurmikon useammin kuin puolet kerroista.
Hassua, ei minun tuttavapiirissä naiset leikkaa nurmikoita eikä tee lumitöitä. Luulen, että tässäkin tapauksessa nämä naiset on vaan alkaneet niitä tekemään, koska mies ei tee niitä "oikein". Aika rankka elämä teillä naisilla siellä, missä nyt nämä työn alle uupuvat naiset nyt elävätkään. Ei minun mies kehtaisi laittaa minua tekemään lumitöitä, jollen itse haluaisi...
Mun mies voi olla putkeen 7 viikkoa työmatkalla. Auto pitää saada silti liikkeelle 7.10 joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hupsi. Ollaan nyt täysin rehellisiä. Miesten käyttäytymiseen syynä on vain se, että ovat oppineet (omilta isiltään) että aina joku nainen hoitaa ne ikävät, ilmaiset ja kärsivällisyyttä vaativat työt hänen puolestaan. Hoivaa ja huolehtii hänestä kuin kanaemo poikasestaan.
Maailman on nyt muuttunut, eikä kukaan nainen halua passata ja hoivata aikuista ihmistä. Miesten on vaan otettava lusikka kauniiseen käteen ja opeteltava olemaan itsenäinen ja vastuullinen.
Kumma eikö totta? Noitahan piirteitä pidettiin aikoinaan perinteisten miesten ominaisuuksina. Minne nykymiehet ovat ne hävittäneet?
Vierailija kirjoitti:
Otsikko on väärä: suomessa äidit eivät ole uuouneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa, vaan Suomi on itseasissa hyvin epäasa-arvoinen maa. Siitähän tuo tutkimus oikeasti kertoo. Sukupuolten väliset velsollisuudet ja oikeudet eivät jakaudu tasan, vaan naisia rasitetaan enemmän.
Miehiä rasitetaan tarvittaessa henkensä uhalla rintamalla ja pakollisessa asepalveluksessa. Silti feministit ja hesari vaikenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä leikkaan nurmikon kotona 1300 neliötä ja mökillä 5000 neliötä.
Mies on nyt kolme kesää puuhannut autoon peräkoukkua että saataisiin päältä ajettava ruohonleikkuri mökille kodin varastosta. Nyt olen pyytänyt kuopuksen kaverin äidiltä auton lainaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen julistaa kirjoituksessaan, miten typerä juuri hänen miehensä on. Ei löydä lakanoita, eikä osaa käyttää aivojaan jne. Täytyy ihmetellä, miten olette sellaisten vajaamielisten idioottien kanssa yhdessä. Eikö teillä ollut avuja löytää normaaleja miehiä?
Itse olisin aika järkyttynyt, jos oma mieheni kirjoittelisi jossain palstalla, minkälainen tampio vaimo hänellä on, kun ei löydä jotain tavaraa...
Aika karmeaa luettavaa. En yhtään ihmettele, että suomalainen nainen uupuu täydellisyyden taakkansa alle.
Ihan kauheaa täydellisyyttä onkin löytää omat silmälasit ja lompakko joka aamu.😂😂😂
Ota sitten ero siitä hirviöstä. Saatpahan olla rauhassa. Voit vaikka näyttää tämän ketjun ja sanot, että katso nyt, miten vaikeaa sinulla on. Varmaan mies tajuaa itsekin lähteä pilaamasta elämääsi.
No mutta kuka sitten tietäisi missä miehen kännykkä, lompakko ja kotiavaimet on!
Se ostaa vain uudet aina.
Oman miehen pitää muistaa ottaa mukaansa kolme asiaa eli puhelin, avaimet ja lompakko. En tajua, miten ne on aina hukassa tai sitten mies unohtaa jonkun noista kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan ymmärrä, miten vanhemmat sukupolvet on suostuneet tällaiseen järjestelyyn. Esimerkiksi oma äitini ja anoppini ovat aina olleet sellaisia, että siivota höseltävät ympäriinsä, kun ukkonsa röhnöttävät sohvalla maha pystyssä. En ole varmaan ikinä nähnyt isäni imuroivan. Sieltä ne roolit on iskostuneet nykynuortenkin päähän. Millä niistä eroon pääsisi..
Vain sillä että se sohvalla röhnöttävä isä nousisi imuroimaan ja antaisi lapsilleen esimerkkiä. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset uupuvat, koska kotitöiden lisäksi he hoitavat myös oman päivätyönsä. Maissa, jossa tasa-arvo ei ole yhtä pitkälle edistynyttä, naiset jäävät tyypillisesti kotiäideiksi.
Mikäs siinä on kotia ja lapsia hoidellessa, kun ei tarvitse käydä töissä kodin ulkopuolella.
Tämäpä tämä. Ja kuulosti suorastaan hassulta kutsua ilmiötä paradoksiksi. Mikä ihme on, jos uupuu, jos tekee entisajan lastenhoitotyön (50-luvun kotiäidin tyyliähän mukailemme jossain määrin edelleen) mutta myös päivätyön. Mikä ihme on, että uupuu? Ei mikään paradoksi vaan itsestäänselvää
En kuitenkaan haluaisi palata siihen, että päiväni kuluisivat yksin kotitöissä (olen kehityshenkinen ekstrovertti ja nautin vaativasta työstäni), mutta kuorman ml. työt ja koti pitäisi vain jakaantua tasan.
Jos molemmat töissä, molemmat ottaa vastuuta kotona saman verran (vastuu on se taikasana, mikään nakkihommien tekeminen ei riitä, vaan että molemmilla on sitä hommaa, joiden osalta vastaavat, että ne tulee ajoissa hoidetuksi, esim. muistaa ostaa uudet lapsen talvikengät ennen lumentuloa = ei kannata hoitaa liian aikaisin, koska lapsen jalka voi kasvaa välissä, seurattava säätietoja, hoidettava homma oikea-aikaisesti. Ottaa oma-aloitteisesti vastuun, ei vaan että vaimon pyynnöstä käy kenkäkaupassa).
Osa-aika työ voisi olla normaalimpaa Suomessa. Se sopisi itsellenikin. Tulisi omat tarpeet kehittävästä tekemisestä tyydytettyä, mutta voisi se kotityö sitten vähän jakaantua enemmän minulle kuin miehelle. Luonnollisesti tarkoittaisi sitä, että täyspäivätyössä käyvä mies maksaisi enemmän kuluja, jos minä teen enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteisemmät roolit? Et sitten tiennyt että esim Suomessa naiset ja miehet ovat aina tehneet molemmat töitä? Kotirouvakulttuuria ei Suomessa ole ollut. Naiset tekivät sota-aikana myös miesten työt. Mies parat ei selviä edes oman kotinsa töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikko on väärä: suomessa äidit eivät ole uuouneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa, vaan Suomi on itseasissa hyvin epäasa-arvoinen maa. Siitähän tuo tutkimus oikeasti kertoo. Sukupuolten väliset velsollisuudet ja oikeudet eivät jakaudu tasan, vaan naisia rasitetaan enemmän.
Miehiä rasitetaan tarvittaessa henkensä uhalla rintamalla ja pakollisessa asepalveluksessa. Silti feministit ja hesari vaikenee.
Tsekatkaaoa alapeukuttajat faktat ennen kuin alapeukutatte. Miksi muuten feministit vastustavat natoa?
Mun mieheltä meni kymmenen vuotta hahmottaa, että jos pakkaan matkalle omat tavarani sekä kolmen lapsen tavarat, minä en pakkaa hänen tavaroitaan enkä edes valvo tai tarkista mitä hän pakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakos kuukautta olit intissä? Ja kauanko olet taistellut rintamalla?
Aivan. Sitähän minäkin. Tuskin edes sitä aikaa minkä nainen on raskaan tehdessään sulle sen yhden lapsen.
Ja silti vingut kuin vauvan lelu. Huh.
Itse voisin olla kotiäiti tai -vaimo JOS:
- Saisin vähintään 2500e puhtaana käteen mieheltä joka kuukausi
- Mies maksaa kaiken asumiseen ja ruokaan liittyvät kustannukset
- Meillä on maksimissaan kaksi lasta
Siis ihan oikeasti, kyllä käy. Jos minulle ihan maksetaan palkkaa siitä, että kasvatan lapset ja hoidan kotia, niin ehdottomasti. Ei tarvitse erikseen käydä töissä.
Kodin hoitaminen ja lapsien kasvattaminen kun on oikeasti rankempaa, kuin kokopäivätyö. Siis jos haluat tehdä ne oikein ja kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taasko tämä????
Olen käynyt intin, mun pitää saada pllua, ja naisten pitää sitä antaa, munei tarvitse tehdä kotitöitä,mulle kuuluu parempi palkja, kuin naisille, mulle.....
Vie vaatteesi pyykkikoriin! En vie, koska olen käynyt intin.
Haetko lapset päivähoidosta? Ei kuulu mulle, koska olen käynyt intin.
Akja antaa nyt pilllua, kpdka olen käynyt intin.
Itse asiassa suurin osa kotielämää helpottavista keksinnöistä on kyllä naisten keksimiä, esimerkiksi kuivauskaappi.