Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa
Kommentit (2041)
Hyvinvointivaltiossa nykyaikana kasvaneet nuoret ovat tottuneet, että arki sujuu suunnitellusti ja suorittamalla asiat pysyvät järjestyksessä. Olemme ylpeitä pärjätessämme yksin. Isovanhemmilla on oma elämä eivätkä isovanhemmat ehdi tai halua auttaa jälkikasvua lastenlasten kasvatuksessa. Ollaan siiis yksin, toisin kuin suurin osa isovanhemmistamme oli aikoinaan tai alhaisemman sivistysvaltion perheistä ovat edelleen.
Sitten yht`äkkiä perhessä onkin jälkikasvua, joka ei aina nätisti ohjaamalla teekään kuten haluamme. Eivät pirulauta tottele vaikka miten suorittaisi ja tekee niin kuin ohjekirja neuvaa. Vanhemmista tuntuu pahalle ja raskaalle tuottaa rakkaalle lapselle pettymys eli seurauksena ei enää kielletä lapsilta mitään. Näin ollen kasvaakin kotona huomaamattamme kauhukakaroita, jotka tekevät mitä lystäävät, nukkuvat kun tahtovat, syövät mitä haluavat ja kiljuvat kun eivät saa mitä haluavat. Mihinkään ei voi enää mennä häpeämättä silmiä päästään. Sitten mennään psykologille ja lääkärille tms. haetaan nepsydiagnoosia. Vanhemmat masentuvat ja purkavat omia ahdistuksiaan vanhemmilleen kunnei lapsistamme tullutkaan lääkäriä tai muuten jotain erityistä mitä voisi naapurin Maijalle kehuen mainita.
Kehitysmaissa ei ole tätä suorittamista lainkaan. Tavoitteena on lämmin ruoka ja jonkinlainen katto pään päällä. Koko kylän ihmiset kasvattavat lapset ja komentavat myös naapurin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat ottaneet miesten hommia ja roolia saavuttaakseen tasa-arvoa (kouluttautuminen, työelämä, tienaaminen) mutta miehet eivät ole ottaneet kontolleen niitä tavallisesti naiselle miellettyjä hommia (koti ja perhe) joten suomalaisen naisen niskoilla on molemmat roolit. Aito tasa-arvo toteutuu vielä harvassa perheessä.
Mutta kun tämä ei pidä paikkansa! Miehet tekee paljonkin kotitöitä ja hoitaa ja kuskaa lapsiaan. Sen sijaan naiset eivät ole omaksuneet ns. perinteisiä miesten huolto-, korjaus- ja kunnossapitohommia.
Miksi valehtelette ja mitä siitä saatte?
Monta kertaa on täälläkin kysytty montako perhettä tunnette, jossa ei jaeta vastuuta. Yksikään ei ole osannut vastata.
Luetteletko tähän kerrostalossa asuvien huolto-, korjaus- ja kunnossapitotöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksen tulos on se, että suomalaiset naiset ovat maailman pahimpia uhriutujia.
Jossain Aasiassa ja Itä-Euroopassa miehet maksaa mukisematta rouviensa menot. Avioliitto kukoistaa. Ja jos alat sanomaan tekeväsi samoin ollessasi tuollaisen mies, niin mikset ole?
Suomessa ei ole perheverotusta; ei pysty.
Näinpä. Halonen ja muut sosiaalidemoktaatit ovat tämän ajaneet läpi aikoinaan. Myös Vihreät, mm. Ville Niinistö pitänyt perheverotusta tasa-arvon esteenä. Keskustan Vanhanen on puhunut vapaaehtoisen perheveron puolesta, olisi erittäin hyvä, jos perhe voisi valita, haluaako perheverotuksen vai ei.
Tottakai se perheverotus on vapaaehtoinen myös esim. Saksassa. Mutta olisi hulluutta kieltäytyä siitä, jos toinen haluaa jäädä kotiin tai jos toisella on huomattavasti suuremmat tulot.
Tietenkin. Epätasa-arvoinen nainen laittelee kotia kaiken aikaa kun itsenäinen hankkii omaa rahaa ja hoitaa kotia kenties liian tunnollisesti. Jos mies vaatii kaiken hohtavan puunattuna hän voi tehdä sen itse.
Minä ainakin autan miestäni kotitalous töissä, niin paljon kuin ehdin tai jaksan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kokeilu jos 20 vuotta tehtäis niin, että miehet vastaisi perheessä lasten- ja taloudenhoidosta samalla kun käyvät töissä. Naiset kävisi vain töissä ja menisi kavereiden kanssa perjantaina viinille ja viikonloppuna shoppailemaan ja twerkkaamaan, samalla kun mies hoitaa kotia. Katsottaisiin sitten kuinka meni.
Valitettavasti naiset eivät pysty pitämään suutaan kiinni, jos mies hoitaa jonkun kotityön heidän mielestään väärällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.
Kuvasit juuri osuvasti ja täsmällisesti jokaisen parisuhteeni. Jokaisessa suhteessani nainen on valittanut että en tehnyt mitään vaikka totuus on kuitenkin että tein mutta eritavalla kuin nainen on tottunut tekemään
Mulla sama mieheni kanssa. Teen vaikka kuinka paljon, mutta hänen mielestään en tee mitään!
Hän pyysi pesettämään autonsa peulassa. Tein työtä kästkettyä, mutta sain huudot koska en ollut ottanut antennia pois ja se oli mennyt katki. Hän pyysi siirtämään autoa koska se oli aura-auton edessä. Ajoin auton kaupan pihaan, josta lähdin töihin bussilla. Kauhea huuto, vaikka olin tehnyt juuri niin kuin hän sanoi, eli siirsin auton!! Sanoin että kävelee kaupalle, ei meiltä ole siihen kuin 2km. Ottaa vara-avaimen mukaan vain. No hän ei löytänyt vara-avainta koska minä en ollut laittanut sitä hänen mieleiseensä paikkaan, vaan keksin ihan uuden paikan, ihan kuten hänkin keksii astianpesukonetta tyhjentäessään useallekin keittiövälineelle, mutta vain minä saan samasta tekemisestä huudot!
Teen todella paljon, mutta muka väärin menee aina!
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen naisjohtaja (nyt koronasaikulla) ja luin saman tutkimuksen. Ja tavallaan se on totta. Mulla on miehen vastuut (vaikka siis mulla on se mies) ja naisen vastuut. Olen se perheen pää, teen päätökset, tuon eniten rahaa taloon eli toimeentulo-taakka on suurempi minulla, ja silti hoidan enimmät lasten asiat, vaatteet, oikomishoidot ja kaverisynttärit.
Ihan rehellisesti sanoen miehelläni on helppoa ja lupsakkaa muhun verrattuna. Kyllä hän siis lapsia hoitaa, paljonkin, mutta ei osaa ollenkan ”valmistella” mitään, siis vaikka kevätulkovaatteiden hankinta lapsille tai kaverisynttärit jossain.
Välillä mietin että tässä tasa-arvon huumassa naiset on saattaneet vähän ampua itseään jalkaan.
Minä olen myös hyvätuloinen naisjohtaja. Elävästi jäi mieleen, kun minulla oli mies jolla oli lapsia. He olivat kesälomalla ja minä töissä. He odottivat kotona, että pääsen töistä, jotta kävisin ruokakaupassa ja laittaisin heille ruuan.
Mitä vähemmän miehiä minulla on elämässä, sitä helpommalla pääsen. Harmi, koska jos miesjohtajalla on vaimo, hän voi aina paremmin ja pääsee pidemmälle. Minäkin olisin halunnut vaimon, harmi vaan että olen miehiin päin, ja sen on ollut heille liian suuri kynnys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tasa-arvo tarkoittaa sukupuolten ja siihen liittyvien ominaisuuksien/kykyjen neutralointia, niin pyrkimys "tasa-arvoon" on tuhoon tuomittu. Ideologialla ei voi muuttaa biologiaa. Mahdollisuuksien tasa-arvo taas on kannatettavaa ja se johtaa maailmaan, jossa ihmisille annetaan samat lähtökohdat, mutta yhteiskunta muodostuu tietyllä tapaa hierarkiseksi tai järjestäytyneeksi kykyjen ja ominaisuuksien mukaan.
Tasa-arvo tarkoittaa naisten etujen kasvattamista. Kotitöissä tasa-arvo on saavutettu, kun mies tekee ne.
Ihan niinkuin tasa-arvovaltuutetun toimistossa on töissä vain naisia. Oikeasti.
Älä sinä naisvihaaja edes haaveile parisuhteesta tsi perheestä- et ole parisuhde tai iskämateriaalia. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kokeilu jos 20 vuotta tehtäis niin, että miehet vastaisi perheessä lasten- ja taloudenhoidosta samalla kun käyvät töissä. Naiset kävisi vain töissä ja menisi kavereiden kanssa perjantaina viinille ja viikonloppuna shoppailemaan ja twerkkaamaan, samalla kun mies hoitaa kotia. Katsottaisiin sitten kuinka meni.
Valitettavasti naiset eivät pysty pitämään suutaan kiinni, jos mies hoitaa jonkun kotityön heidän mielestään väärällä tavalla.
Eikä miehetkään osaa. Käytin hänen poranteräsarjaa ja lenkkiavainsarjaa, niin iso huuto tuli kun olin jättänyt käyttämäni tavarat vain autotallin ja varaston pöydille sinne tänne, enkä ollut laittanut takaisin oikeille paikoille. Nyt niitä kuulemma joutuu etsimään siletä täältä vaikak niille on ihan oikeatkin paikat olemassa. Puuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.
Kuvasit juuri osuvasti ja täsmällisesti jokaisen parisuhteeni. Jokaisessa suhteessani nainen on valittanut että en tehnyt mitään vaikka totuus on kuitenkin että tein mutta eritavalla kuin nainen on tottunut tekemään
Mulla sama mieheni kanssa. Teen vaikka kuinka paljon, mutta hänen mielestään en tee mitään!
Hän pyysi pesettämään autonsa peulassa. Tein työtä kästkettyä, mutta sain huudot koska en ollut ottanut antennia pois ja se oli mennyt katki. Hän pyysi siirtämään autoa koska se oli aura-auton edessä. Ajoin auton kaupan pihaan, josta lähdin töihin bussilla. Kauhea huuto, vaikka olin tehnyt juuri niin kuin hän sanoi, eli siirsin auton!! Sanoin että kävelee kaupalle, ei meiltä ole siihen kuin 2km. Ottaa vara-avaimen mukaan vain. No hän ei löytänyt vara-avainta koska minä en ollut laittanut sitä hänen mieleiseensä paikkaan, vaan keksin ihan uuden paikan, ihan kuten hänkin keksii astianpesukonetta tyhjentäessään useallekin keittiövälineelle, mutta vain minä saan samasta tekemisestä huudot!
Teen todella paljon, mutta muka väärin menee aina!
Mies pesee pyykin ja kaikki vaatteet samassa, valkoiset ovat harmaita ja villapaita vanuttunut pilalle. Vessa on pesty mutta allasta ei. Lapsella on liian pienet vaatteet päällä. Käy ruokakaupassa ja tuo vain mitä itse syö. Ei muista minä päivinä lapsilla on harrastukset, eikä muista tulla kotiin ajoissa että ehtisi viedä. Kun juhlat on tulossa, miettii vain, että itsellään on sinne vaatteet. Ei lahjaa, eikä lasten vaatteita ja kenkiä, tai millä heidät viihdytetään juhlissa.
Juhlissa ottaa juomaa jos siltä tuntuu, miettimättä kuka lähtee nukuttamaan lapset hotelliin. Tätä listaa voisi jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan liity kotitöihin mutta kun katsotte sinkkumiesten asuntoja ja sinkkunaisten asuntoja niin eroavaisuus on aika iso niissä ja hyvin usein naiset myös sanovat että sinkkumiesten asunnot näyttää kamalilta ja että ne on huonosti sisustettu.
Naisilla ja miehillä on erilainen käsitys kodista.
Naiset haluavat että koti on siisti ja kaunis kun taas miehille koti on paikka jossa rentoudutaan.
Naiset nirsoja ruuan suhteen kun taas miehille riittää pakasteranut.Tuuppahan tälle vuosisadalle ainakin oman sukupolveni (alle 30v) naiset ovat ovat yhtä sotkuisia tai jopa sotkuisempia kuin vastaavan ikäiset miehet. Ainakin oman kaveriporukan naisilla on kämpät hirveessä kunnossa, jokainen heistä ovat sinkkuja enkä yhtään ihmettele miksi ( en kehtaa sanoa ääneen niille ) mutta pitävät itseään täydellisenä. Itse olen mies32v ollu naimisissa 8v ja lapsia on 2 ja löytyy kallis omistusasunto perheelleni. Mitä enemmän tasa-arvossa ollaan menty sitä vähemmän naiset ovat onnellisia länsimaalaisessa kulttuurissa viisaat miettikööt missä mättää vaikka tasa-arvo asiassa on menty naisen näkökulmasta? Jos ennen oli '' pojat on poikii'' niin nykyään on " naiset on naisii ".
Sinulle ja muille sovinisyeille sopisi parhaiten se, että.akka on hellan ja nyrkin välissä.
P.S. Et ole alle 30 v, vaan keski- ikäinen setämies, todennäköisesti +50 wee.
Naiset uupuvat, koska he keksivät itselleen täysin turhia hommia. Verhoja ei tarvitse vaihtaa vuodenaikojen mukaan, samoissa lakanoissa voi hyvin nukkua kuukauden, ja pienet tahrat tiskipöydällä ei haittaa mitään. Lapset eiät myöskään tarvitse neljiä hanskoja eri vuodenajoille, eikä vaatteita muutenkaan tarvitse ostaa ennen kuin edelliset jäävät pieniksi. Lapsen kaverin synttärilahjan voi päättää ihan hyvin vasta kaupan leluhyllyn ääressä jne. Opetelkaa relaamaan, niin kaikilla on kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset uupuvat, koska he keksivät itselleen täysin turhia hommia. Verhoja ei tarvitse vaihtaa vuodenaikojen mukaan, samoissa lakanoissa voi hyvin nukkua kuukauden, ja pienet tahrat tiskipöydällä ei haittaa mitään. Lapset eiät myöskään tarvitse neljiä hanskoja eri vuodenajoille, eikä vaatteita muutenkaan tarvitse ostaa ennen kuin edelliset jäävät pieniksi. Lapsen kaverin synttärilahjan voi päättää ihan hyvin vasta kaupan leluhyllyn ääressä jne. Opetelkaa relaamaan, niin kaikilla on kivempaa.
Juujuu, minuuttimies. Päläpälä. Sinä ja sun maksalaatikkosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on että miestä ei häiritse likainen wc-pönttö, täydet ja haisevat roskikset, lakanat joissa on nukuttu jo 4 viikkoa tai nurkissa pyörivät pölykoirat. Tuo ei yksinkertaisesti "näe niitä."
Välillä kysyn eikö likainen paskapönttö häiritse? Eihä se.
Mies kyllä laittaa mielellään vajaan pyykkikoneen tai vajaan tiskikoneen pyörimään. Olen neuvonut että täytetään kone vasta kun se täysi.
Joudun aina erikseen pyytämään/kehottamaan että imuroi tai siivoaa edes jotain. Siivoaisi nyt vaikka hellan tiskiaineella kun se on käytön jälkeen täydessä rasvassa.
Tällaista se nyt vaan on. Kun sitä ei häiritse mikään sotkuisuus.
Miksi naiset ovat tällaisten tollojen kanssa? Eikö osata vaatia parempaan? Miksi annetaan tällaiselle miehelle edes mahdollisuus? Monet ovat jopa miesten kanssa, jotka eivät arvosta naisia ja heittävät naisista ja naisten asioista "vitsiä". Kuka sellaista jaksaa? Arvostakaa itseänne.
Olemassa on myös ihme kyllä miehiä, jotka ovat siistejä, pitävät asuntonsa siistinä ja puhuvat toisista kunnioittavasti.
Satuolento.
Heh. Kun minä kävin lukiota, koulun rehtori teki lukkarit.
Nyt tulee koulun opolta vanhemmille ohjeet, että auttakaa siinä lukkarin teossa.
Minulta meni fiksun lukiolaisen kanssa 7 tuntia setviä se tuntihärdelli ja kaikki erilliswt ohjelappuset ja viestit ja taulukot ja nettisivut.
Ja yhdestä kielestä ei edes ole kaikkia kursseja jotka ohjeen mukaan pitäisi suorittaa.
Ja samaa on ollut kaikkien kolmen koulujen kanssa eskarista asti - koteihin on liu’utettu iso osa koulujen henkilökunnan töistä.
Tähän on helppo ratkaisu: pysy sinkkuna.
Japanissa naiset ihmettelivät miksi länsimaissa naiset haalivat itselleen vielä miestenkin työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat ottaneet miesten hommia ja roolia saavuttaakseen tasa-arvoa (kouluttautuminen, työelämä, tienaaminen) mutta miehet eivät ole ottaneet kontolleen niitä tavallisesti naiselle miellettyjä hommia (koti ja perhe) joten suomalaisen naisen niskoilla on molemmat roolit. Aito tasa-arvo toteutuu vielä harvassa perheessä.
Asia on kylläkin tilastollisesti päinvastoin: miehet tekevät jatkuvasti entistä enemmän naisille miellettyjä hommia (+ enemmän ansiotyötä) ja naiset jättävät mieluusti miehille mielletyt työt edelleen miehille. Jokainen voi tarkistaa asian. Ja näiden faktojen alapeukuttamisen syitä kannattaa myös pohtia: miksi minua ahdistaa totuus.
Naiset tekevät silti tutkimusten mukaan enemmän kotitöitä. Huomattavasti enemmän.
Sen lisäksi naiset hoitavat tutkitusti pääosin lasten kouluasiat ja juoksevat neuvolassa yms nuhdeltavina ja kytättävinä, koko lailla aina he.
Kaikki paine kohdistetaan myös naisiin, niin päivähoidossa kuin koulussakin ja sosiaalisissa ympyröissä.
Minun kälynikin tekee enemmän kuin minä. Hän imuroi kahdesti päivässä. Minä harvemmin. Kumpi meistä on oikeassa?
Kyllä. Kk ei pääse eroon ennen kuin 2 lasta tai ikää 30v.
Mitä armeijalla on tekemistä minkään kanssa? Hullun papereilla siitäkin selviää, kk tulee silti.