Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat

Vierailija
11.04.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa

Kommentit (2041)

Vierailija
221/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kokeilu jos 20 vuotta tehtäis niin, että miehet vastaisi perheessä lasten- ja taloudenhoidosta samalla kun käyvät töissä. Naiset kävisi vain töissä ja menisi kavereiden kanssa perjantaina viinille ja viikonloppuna shoppailemaan ja twerkkaamaan, samalla kun mies hoitaa kotia. Katsottaisiin sitten kuinka meni.

Sen takia kannattaa olla sinkkuna että voi päättää täysin itsenäisesti mitä käyttää aikansa ja rahansa. Asunto on helppo pitää siistinä, tavarat löytyvät oikeilta paikoilta ja jääkaapissa on juuri semmoista ruokaa ja juomaa mistä sattuu itse pitämään. Rahaakin tarvitsee tehdä vain sen verran että elättää itsensä ja pystyy harrastamaan semmoisia asioita, joista on kiinnostunut.

Vierailija
222/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa naiset ottamaan elämä yhtä löysin rantein kuin miehet, niin elämä on paljon kivempaa. Likaiset astiat, pyykkivuoret ja pölyt nurkissa ei ole elämän tarkoitus. Paljon kivempaa on katsoa futista ja juoda kaljaa.

Jos huomiseksi on vaatteita, niin ehtii ne pyykit pestä huomennakin. Ei tarvitse ahdistua, että tänään on pakko pestä pyykkiä. Sama monen muunkin kotityön kanssa. 

Niin ja sit huomenna tuleekin joku yllättävä tilanne, joudutaan lähtemään lasten kanssa lääkäriin, auttamaan sairasta isovanhempaa yms. ja jää pyykit taas pesemättä ja hups, sitten ei olekkaan enää niitä puhtaita vaatteita. Kyllä lapsiperheessä tarvitaan vähän ennakointia ja puskuria tällaisissa asioissa...

Kuka tarvitsee kuka ei ja tuskin ne vaatteet on huomennakaan loppu, vai? Kaksi lasta, viimeksi käyty lääkärissä joskus vuosia sitten. Taisivat olla alle kouluikäisiä. Pyykinpesuun nyt menee muutenkin muutama minuutti aktiivitekemistä ja suurimman osan ajasta kone tekee omillaan juttuja.  Voit tehdä omasta elämästäsi ihan niin vaikeaa kuin haluat, mutta se ei silti ole tasa-arvojuttu. Uskallan väittää, että naistenkin kesken on isoja eroa miten paljon kukakin kuluttaa aikaa kotitöihin. 

Aktiivista työaikaa ei toki tarvita, mutta kai olet tietoinen, ettei pesukonetta saa jättää yksin päälle? Pyykkiä täytyy siis pestä sellaisena iltana, kun joku on kotona. Lapsiperheessä tämä voi olla joskus haastavaa. Ja täällähän yleensä miehet on sitä mieltä, että lapset ei juuri vaatteita tarvitse eli nopeasti ne loppuu, jos pyykkiä ei pese (ja pienet lapset tarvitsee päivittäin puhtaat vaatteet).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimim. Asun maalla, nainen. Tasa-arvon perään töihin liittyen on täällä turha haikailla. Osaan tankata auton ja ruohonleikkurin, mutta siihen se koneitten huolto yms. osaltani loppuu. Olen yrittänyt opetella renkaiden vaihtoa tms., mutta kun se kaikki käy mieheltä käden käänteessä, enkä ole itse mikään lihaksikas tyyppi, niin suosiolla annan hänen hoitaa sen puolen työt. En ole kuitenkaan rapakuntoinen, siitä olemme samaa mieltä. Olen kyllä apuna aina tarvittaessa noissa koneisiin liittyvissä jutuissa. Hänkään ei laista kodin siivoamisesta.

Hän leipoo parempaa vehnästä, joten leipokoot, siihen en puutu. Mieheni on järjestänyt meille hyvin toimivan keittiön, joka on täysin meidän tarpeisiin räätälöity. Nyt kun lapset ovat maailmalla, voin vain sanoa, että tuskin he olisivat yhtään fiksumpia, jos olisin ollut päätoiminen kotiäiti.

Vierailija
224/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kokeilu jos 20 vuotta tehtäis niin, että miehet vastaisi perheessä lasten- ja taloudenhoidosta samalla kun käyvät töissä. Naiset kävisi vain töissä ja menisi kavereiden kanssa perjantaina viinille ja viikonloppuna shoppailemaan ja twerkkaamaan, samalla kun mies hoitaa kotia. Katsottaisiin sitten kuinka meni.

Lopputulos olisi yhtä kurja koko yhteiskunnalle, mutta ai että sitä miesten vinkumisen määrää… voisikohan asian korjata niin että säästäisi korvia?

Vierailija
225/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenkin täällä todennut mutta taas kerran: onneksi olen naimisissa toisen naisen kanssa enkä hetero koska heillä asiat tuntuu monesti olevan todella vaikeita. 

Voi sinua... Naisparit eroaa kaikkein eniten kaikista pareista. Tämä on tutkittua faktaa. Ja voihan sen ymmärtää helposti, kun miettii miten huonosti naiset yleisesti ottaen tulevat toimeen keskenään. Työpaikalla sama ilmiö: eniten kiusaamista naisvaltaisilla aloilla..Sukuriidat valtaosin naisten välisiä jne...

Paljon alapeukkuja, mutta sen mitä olen lesbojen elämää seurannut, niin samalla tavalla siellä riidellään kotitöistä.

Vierailija
226/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenkin täällä todennut mutta taas kerran: onneksi olen naimisissa toisen naisen kanssa enkä hetero koska heillä asiat tuntuu monesti olevan todella vaikeita. 

Mitä muuta te ehditte tehdä vapaa-ajalla kuin kotitöitä?

Vierailija
227/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivista työaikaa ei toki tarvita, mutta kai olet tietoinen, ettei pesukonetta saa jättää yksin päälle? Pyykkiä täytyy siis pestä sellaisena iltana, kun joku on kotona. Lapsiperheessä tämä voi olla joskus haastavaa. Ja täällähän yleensä miehet on sitä mieltä, että lapset ei juuri vaatteita tarvitse eli nopeasti ne loppuu, jos pyykkiä ei pese (ja pienet lapset tarvitsee päivittäin puhtaat vaatteet).

Juu voit istua kaksi tuntia tuijottamassa pesukonetta, ettei se vaan tee mitään erikoista. Edelleen kotona kaksi lasta 11 ja 13v. joten lapsiperhearki tuttua. Hyvin ongelmitta löytynyt aikaa pestä pyykkiäkin, joskus ennen illan treeneja, joskus niiden jälkeen.  Vielä ei ole sattunut, että lapsi tulisi aamulla kertomaan ettei hänellä ole puhtaita vaatteita. 

Vierailija
228/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä toivon, että olisin syntynyt mieheksi, että ei tarvitsisi tehdä kotitöitä, eikä kukaan sitä vaatisi tai olettaisi. Inhoan kotitöitä, enkä jaksa niitä tehdä varsinkin kun mikään ei koskaan riitä ja heti on yhtä sotkuista kuin ennen niiden tekemistä.

Aina saa saman kysyä, eikä koskaan tule vastausta:

Montako sellaista pariskuntaa/perhettä tunnet, jossa mies ei tee kotitöitä?

Turha alapeukuttaa, yrittäkää vastata.

Sehän tässä jännää on, kun ei empiiria eikä tilastot tue näitä av-ulinoita ollenkaan.

Vierailija
229/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia kannattaa olla sinkkuna että voi päättää täysin itsenäisesti mitä käyttää aikansa ja rahansa. Asunto on helppo pitää siistinä, tavarat löytyvät oikeilta paikoilta ja jääkaapissa on juuri semmoista ruokaa ja juomaa mistä sattuu itse pitämään. Rahaakin tarvitsee tehdä vain sen verran että elättää itsensä ja pystyy harrastamaan semmoisia asioita, joista on kiinnostunut.

Ei nuo uhriutujat ole mistään vastuussa itse... Se mies ja perhe pitää saada ja sit se hirvee ulina ja valitus, miten sitä uhrataan joka suuntaan.

Vierailija
230/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoito jännä juttu, nainen kun hoitaa lasta niin nainen on tosi paljon lapsen kanssa mutta kun mies hoitaa lasta niin lapsi saa olla enemmän omissa oloissaan.

Sitten naiset uupuvat lastenhoidosta kun taas miehet eivät. On tää jännä juttu, eikö?

Mun kaveri oli koti isänä pari kuukautta ja se usein pelas pleikkaria ja vauva oli paljon omineen, vauva kun itki niin se kävi sen luona.

Se kotona vauvan kanssa oleminen oli sille lomaa ja ruuaksi meni ihan hyvin lämmitetyt nakit mikrossa.

Lastenhoito on naisille puurtamista, miehet osaa ottaa senkin rennommin.

Vierailija
231/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli omat kotityöt ahdistavat tai uuvuttavat, niin kannattaa arvioida onko kaikki tekemäsi aidosti tarpeellisia. Pärjäisikö vähemmällä? Ellei kumppani tai lapset osallistu kotitöihin, niin miksi eivät osallistu? 

Vierailija
232/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on aina hauskoja. Kysytään naisilta, teettekö mielestänne parisuhteessa enemmän kuin kumppaninne, jos teette väsyttääkö se?

Miehille ei moisia tarvitse kyselyitä tarvitse esittää, kun tulihan se jo edellisessä kyselyssä selväksi etteivät tee.

Todellakin, Suomi on epätasa-arvoinen maa, mutta ehkä eri lailla, kun jutun kirjoittaja halusi julkituoda. Toiselta osapuolelta ei tarvitse edes kysyä.

Miehet tekevät kotitöitä sen verran kun näkevät järkeväksi. Naiset voivat säätää oman kotityön tekemisen samalle tasolle jos niin haluaa. Mikään laki ei sano kuinka paljon naisen pitää tehdä kotitöitä, kuten ei myöskään miesten osalta.

Lapseton pari voikin sopia, että kumpikin ostaa ja tekee omat ruokansa ja pesee pyykkinsä. Siinä voi toinen haudutella lihapatoja ja toinen piperrellä salaatin kanssa.

Vierailija
233/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kotityöt eivät jakaudu edelleenkään tasaisesti. Naiset tekevät päivittäin 45 minuuttia enemmän kotitöitä. Tästä tulee viikossa työpäivä ja 4 viikossa 4 työpäivää. Eli mies saa käyttää kuukaudessa 4 päivää omiin juttuihinsa ja harrastuksiinsa.

Joo, ei jakaudu autonhuoltotyöt, metsä- ja polttopuutyöt, lumityöt ja paljon muukaan tasan; taitaa em. työt jakautua 95% miehille ja 5% naisille.

Autot huolletaan nykyään ammattilaisten toimesta. Mitkä metsä-  ja polttopuutyöt? Nykyajan postimerkkitonteilla lumitöitä ei ole nimeksikään (ja ainakin meillä, minä naisena ne yleensä teen, koska tulen ensimmäisenä kotiin töistä). Kylmä tosiasia on se, että ne ns. miestentyöt vähenee koko ajan.

Vain jos asuu jossain elementtiläävä-seudulla niin eihän sitä tonttia ja metsää ole. Meillä on. Polttopuita teen saunaan ja takkaan mukaan lukien metsässä sahaukset ja kuljetukset (omilla laitteilla). Remppaan välillä terasseja, rakennettiin poikien kanssa pihasauna, olen tehnyt köynnöskaaria, konnut koiranhäkkiä ym.

95%:sti minun töitä, vaimo tekee ruuan ja pääosin siivoaa. Toimii.

Teitte vähän poikain kanssa pihasaunaa kuukausikaupalla, mahtoi muutama asennus olut kulua. On niin rankkoja nuo miesten työt. Ihan joka päiväkö teillä avohakkuut, osta klapikone.

2 vkoa tehtiin pihasaunaa, alkoholia en juo ja kovien myrskyjen takia on muutamana keväänä joutunut tuulen kaatamia tekemään polttopuiksi.

Älä vingu, kun et asiasta tiedä hevon persettä.

Vierailija
234/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta te ehditte tehdä vapaa-ajalla kuin kotitöitä?

Ilmeisesti kilpailevat siitä kumpi saa pestä likakaivon ja kumpi pölyt lattialistojen takaa. Koska vain mies voi olla syyllinen riitaan.

Vierailija
235/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksen tulos on se, että suomalaiset naiset ovat maailman pahimpia uhriutujia.

Kyllä. Siksi minulla vaimo onkin ei-suomalainen.

Vierailija
236/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu voit istua kaksi tuntia tuijottamassa pesukonetta, ettei se vaan tee mitään erikoista. Edelleen kotona kaksi lasta 11 ja 13v. joten lapsiperhearki tuttua. Hyvin ongelmitta löytynyt aikaa pestä pyykkiäkin, joskus ennen illan treeneja, joskus niiden jälkeen.  Vielä ei ole sattunut, että lapsi tulisi aamulla kertomaan ettei hänellä ole puhtaita vaatteita. 

Joo tää pyykinpesukin on joillekin ihan järjettömän iso, elämää suurempi, asia. Omassa lähipiirissäkin yhden (1) leikki-ikäisen lapsen äiti järjestää elämänsä aikataulut sen mukaan, miten pyykit voi pestä.

Meillä 3 urheilevaa lasta, treenejä yhteensä reilusti yli 10/vko + kisakamppeet, joten pyykkiä tulee ihan huolella. Vielä sellaista mikä täytyy erikseen pestä tietyllä tavalla vähän kamppeesta riippuen.

+ tietty me tarvitaan ihan arjessa kaikki 5 hlöä puhtaita vaatteita/pyyhkeitä/lakanoita yms. mitä milloinkin.

Välillä on suuria vaikeuksia ymmärtää, mikä hemmetin ongelma siinä on kolmen hengen peruspyykit pestä.

Ja varmasti tuo äiti on minua uupuneempi, en sitä epäile yhtään. Mutta mistä se kertoo? Minä teen taatusti enemmän, eli työn määrä ei ole tässä ratkaisevaa.

Vierailija
237/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoidossa suurin sukupuoliero on siinä että nainen kokee lapsen hoidon sujuvan hyvin mitä enemmän lapsen kanssa viettää aikaa kun taas mies kokee lapsen hoidon sujuvan hyvin mitä vähemmän lapsi tarvitsee hoitoa.

Vierailija
238/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, kyllä tuo "omalla tavallaan" tekeminenkin on aika rasittavaa, jos se omalla tavalla oikeasti tarkoittaa väärin/huonosti tekemistä. Minä itse otin poikaystäväni kanssa ihan tietoisesti juuri sen linjan etten ole mikään äiti hänelle, vaan hän vastaa itse omista tekemisistään ja asioistaan. No mitäänpä hän ei oikeastaan sitten osannut tehdäkään. Teki tai toi aina ensin sen väärän mahdollisen vaihtoehdon, eli kantapään kautta mentiin. Ja siis ihan oikeasti väärin -ei vain minun mielestäni väärin- vaan kahdesta vaihtoehdosta ihan varmasti aina sen puutteellisemman. Esim. kahvin suodatepusseista toi väärän koon, imurin pussiin väärän, kermaviilin sijasta tavallista viiliä jne. Lopulta tilanne oli se että minun oli pakko neuvoa. 

Toki tässähän on se ettei häntä kotona vaan koskaan ole opetettu yhtään mitään kodin taitoja, eikä minuakaan kiinnosta alkaa opettamaan. Mutta on tuollainen nyt tosi turhauttavaa, kun itse on osannut hoitaa tuollaiset perusasiat jo toistakymmentä vuotta. En tiedä, kuinka paljon miehiä näissä asioissa kotona kasvatetaan, mutta syytä ainakin olisi.

Vierailija
239/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksen tulos on se, että suomalaiset naiset ovat maailman pahimpia uhriutujia.

Jossain Aasiassa ja Itä-Euroopassa miehet maksaa mukisematta rouviensa menot. Avioliitto kukoistaa. Ja jos alat sanomaan tekeväsi samoin ollessasi tuollaisen mies, niin mikset ole?

Suomessa ei ole perheverotusta; ei pysty.

Vierailija
240/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska kotitöiden lisäksi he hoitavat myös oman päivätyönsä. Maissa, jossa tasa-arvo ei ole yhtä pitkälle edistynyttä, naiset jäävät tyypillisesti kotiäideiksi.

Mikäs siinä on kotia ja lapsia hoidellessa, kun ei tarvitse käydä töissä kodin ulkopuolella.

Sitähän se tasa-arvo on.  Ja naiset itse sitä vaatineet...

Ja taas päästään siihen, että kuka ne kotona olevat vaimon ja lapset elättää?