Jäin työttömäksi. Mitä ihmettä tekisin päivisin?
Ihan yllättäen minulta meni työpaikka, en ollut valmistautunut tällaiseen yhtään. Päivät tuntuvat aika helkkarin pitkiltä :D Mitä te muut työttömät teette päivällä?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:34"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:31"]Ööö eiköhän sulla pitäisi mennä se vähintään 6h päivässä työnhakuun. Itse aloitan niin että 9 kone auki ja työnhakua pari tuntia, sit käyn tänään kauppa/kirjasto reissun ja syön. Iltapäivällä myös 3h työnhakua. Sitten tunnin kävelylenkki, harrastuksiin, kotiin, nukkumaan. Siinä ne päivät kuluu. Viime viikolla työhaastattelu, jonka valmisteluun meni päivä. [/quote] Tää kuulostaa kyllä aika hassulta :D Asun pienessä työttömyyden riivaamassa kunnassa, jossa aukeaa ehkä 1 mulle sopiva työpaikka kuukaudessa. Vaikea kuvitella että ihmettelisin sitä 6 h päivässä. Sitäpaitsi en ole vielä edes työtön työnhakija, irtisanomisajalla vielä useamman kuukauden. Toki katselen työpaikkoja silti. [/quote] Etkö tosiaan etsi töitä muualta kuin sieltä työttömyyden riivamasta kotikunnastasi..? [/quote] Ei perheellinen ihminen voi yhtäkkiä vain muuttaa toiselle paikkakunnalle. Toki etsin kohtuullisen työmatkan päästä, se lienee sanomattakin selvää.
[/quote]
Ihme selittelyä. Kuule, aika moni meistä kulkee työmatkaa ihan jopa sinne naapurikuntiin ja kauemmaskin. Omassa lapsuudessa 90-luvun alun laman aikaan äitini kävi töissä toisella paikkakunnalla niin, että asui siellä osan viikosta.
[/quote]
Kohtuullinen työmatka on mulle max 100 km, siltä alueelta olen valmis etsimään. Toisella paikkakunnalla asuminen ei onnistu miehen työaikojen vuoksi, kun lapsiakin on hoidettava. Vaikea kuvitella että pienipalkkainen työni jäisi kannattavaksi toisen asunnon + lastenhoitajan palkkaamiseen jälkeen. Mutta sinä olet nyt toki päättänyt, että jos kaupan kassaa haetaan Kemijärvelle niin minun on vähintäänkin kohtuullista sinne täältä etelästä lähteä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:31"]
Ööö eiköhän sulla pitäisi mennä se vähintään 6h päivässä työnhakuun. Itse aloitan niin että 9 kone auki ja työnhakua pari tuntia, sit käyn tänään kauppa/kirjasto reissun ja syön. Iltapäivällä myös 3h työnhakua. Sitten tunnin kävelylenkki, harrastuksiin, kotiin, nukkumaan. Siinä ne päivät kuluu. Viime viikolla työhaastattelu, jonka valmisteluun meni päivä.
[/quote]
Millä ihmeen alalla oikein olet, jos jokaisena arkipäivänä käytät 6 h työnhakuun?
Ja valmistaudut haastatteluun päivän?
Itse olen ollut nyt 2 kk ilman töitä ja olen toki ollut yhteydessä koko verkostooni, joka on laaja vuosikymmenten työkokemuksen jälkeen. Kenelläkään ei ole tiedossa juuri nyt mitään, useimmissa firmoissa on YT:n takia rekrykielto. Olen kuitenkin melko varma, että jostain noista työpaikka löytyy muutaman kuukauden sisällä.
Tähän hommaan mulla meni ehkä päivä tai kaksi, näiden ihmisten kanssa lounastreffeillä toki sitten myös aikaa.
molin kautta olen laittanut neljä hakemusta, joista kahdesta pääsin hastatteluun. Kaksi muuta olivat sellaisia, että tiesin jo valmiiksi olevani aivan liian kokenut niihin. Toisesta ei ole vielä vastausta, toisesta en tullut neljän haastatellun joukossa valituksi.
Vielä en ole laajentamassa hakuani yli tunnin työmatkan päähän, koska olen perheellinen ja miehellä hyvä vakituinen työpaikka täällä. Katsotaan asiaa myöhemmin.
Vaikka hakisin kaikkia sellaisia työpaikkoja, joita missä tahansa palvelussa on auki ja joihin minulla olisi pätevyys ja osaamista, en keksi millään miten saisin käytettyä jokaisena päivänä 6 h käytettyä työnhakuun. Johan tuollaisesta tulisi ihan hullun leima otsaan. "Taas se yksi soitti. No, tiedät, se joka soittaa kerran viikossa.."
Miten työhaastatteluun valmistaudutaan kokonainen päivä? Oletan, että tää tarkoittaa siihen firmaan perehtymistä? No, en ole hirveästi joutunut käymään haastatteluissa, olisko ehkä 10 haastattelua koko työurani aikana (en laske kesätöitä jne.). Jos olen päässyt haastatteluun, olen yleensä myös saanut paikan. Hassuinta on se, että niissä tilanteissa, joissa olen mennyt haastatteluun ihan valmistautumatta ja pingottamatta, koska olen tullut kutsutuksi haastatteluun ilman hakemusta tai olen hakenut ihan vaan kokeillakseni, olenkin ollut kuulemma se ylivoimaisesti paras hakija. Näin siis kahdesti, joista toiseen paikkaan en mennyt, kun oma työ oli silloin niin mielenkiintoista ja antoisaa.
Joku sulla mättää ja pahasti jos täyden työviikon panoksella et ole löytänyt mitään työtä. Oletan, että haet kaikkea mahdollista lääkäristä tarjoilijaan, jos 6 h päivässä suollat hakemuksia menemään.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:31"]
Ööö eiköhän sulla pitäisi mennä se vähintään 6h päivässä työnhakuun. Itse aloitan niin että 9 kone auki ja työnhakua pari tuntia, sit käyn tänään kauppa/kirjasto reissun ja syön. Iltapäivällä myös 3h työnhakua. Sitten tunnin kävelylenkki, harrastuksiin, kotiin, nukkumaan. Siinä ne päivät kuluu. Viime viikolla työhaastattelu, jonka valmisteluun meni päivä.
[/quote]
...
Joku sulla mättää ja pahasti jos täyden työviikon panoksella et ole löytänyt mitään työtä. Oletan, että haet kaikkea mahdollista lääkäristä tarjoilijaan, jos 6 h päivässä suollat hakemuksia menemään.
[/quote]
Varmaankin se surullisenkuuluisa periaate.
Opiskele jotain. Valinnanvaraa on runsaasti kansalaisopistojen liikuntakursseista avoimen yliopiston tähtitieteeseen. Monia avoimen kursseja voi suorittaa etänä.
Tähän aikaan vuodesta löytää vielä marjoja ja sieniä, aikakin karpaloita ja ehkä suppilovahveroita, jos asut sellaisella seudulla jossa niitä kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:31"]Ööö eiköhän sulla pitäisi mennä se vähintään 6h päivässä työnhakuun. Itse aloitan niin että 9 kone auki ja työnhakua pari tuntia, sit käyn tänään kauppa/kirjasto reissun ja syön. Iltapäivällä myös 3h työnhakua. Sitten tunnin kävelylenkki, harrastuksiin, kotiin, nukkumaan. Siinä ne päivät kuluu. Viime viikolla työhaastattelu, jonka valmisteluun meni päivä. [/quote] Tää kuulostaa kyllä aika hassulta :D Asun pienessä työttömyyden riivaamassa kunnassa, jossa aukeaa ehkä 1 mulle sopiva työpaikka kuukaudessa. Vaikea kuvitella että ihmettelisin sitä 6 h päivässä. Sitäpaitsi en ole vielä edes työtön työnhakija, irtisanomisajalla vielä useamman kuukauden. Toki katselen työpaikkoja silti.
[/quote]
Komppaan tuota 6 tuntia työnhakuun päivässä -kommentoijaa. Työnhaku on työttömän työtä, mielestäni. Ja työttömän kannattaa vakavasti miettiä ihan eri alojakin: itse aloitin sovitetulla työttömyyskorvauksella puhelinmyyntifirmassa, mutta kannatti. Nyt tienaan sillä työllä 3000 kuukaudessa alkuvaikeuksien jälkeen. Nyt minun ei enää tarvitse niin aktiivisesti etsiä oman alani töitä.
Ja toinen juttu: jos oikeasti on pakko ja haluaa saada töitä, on välttämätöntä tosiaan laajentaa työssäkäyntialuetta. Mutta on tietenkin pakko perhetilanne huomioida, sen ymmärrän.
Ja vielä: nyt kannattaisi kaikin keinoin edistää ammattitaitoa. Tehdä jotain sellaista, mikä näyttää hyvältä cv:ssä ja sisällööltäänkin vastaisi oman ammatin tai yleensäkin työelämän vaatimuksia. Aktiivinen kielenopiskelu olisi hyvä, nykyisin erityisesti venäjänkieli.
Ja fyysisestä kunnosta ja ulkonäöstä huolehtiminen olisi yksi tavoite. Sitten kun pääsisi työhaastatteluun, voimakas ja terve olemus on varmasti plussaa.
Alapeukkuja varmaan satelee, mutta muutamia ajatuksia tässä kuitenkin.
[/quote]
Paljonko konsultointifirmat maksavat sinulle puhelinmyyntifirmojen lobbauksesta?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:34"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:31"]Ööö eiköhän sulla pitäisi mennä se vähintään 6h päivässä työnhakuun. Itse aloitan niin että 9 kone auki ja työnhakua pari tuntia, sit käyn tänään kauppa/kirjasto reissun ja syön. Iltapäivällä myös 3h työnhakua. Sitten tunnin kävelylenkki, harrastuksiin, kotiin, nukkumaan. Siinä ne päivät kuluu. Viime viikolla työhaastattelu, jonka valmisteluun meni päivä. [/quote] Tää kuulostaa kyllä aika hassulta :D Asun pienessä työttömyyden riivaamassa kunnassa, jossa aukeaa ehkä 1 mulle sopiva työpaikka kuukaudessa. Vaikea kuvitella että ihmettelisin sitä 6 h päivässä. Sitäpaitsi en ole vielä edes työtön työnhakija, irtisanomisajalla vielä useamman kuukauden. Toki katselen työpaikkoja silti. [/quote] Etkö tosiaan etsi töitä muualta kuin sieltä työttömyyden riivamasta kotikunnastasi..? [/quote] Ei perheellinen ihminen voi yhtäkkiä vain muuttaa toiselle paikkakunnalle. Toki etsin kohtuullisen työmatkan päästä, se lienee sanomattakin selvää.
[/quote]
ei perheellinen ihminen voi kotona olla ja odottaa lähestyvää työmarkkinatukeakaan. Työmarkkinatuella ei omassa asunnossa asuta. Kyllä sitä pitää vaikka väliaikaisena ratkaisuna hakea työtä kauempaa.
käyn salilla, lenkkeilen, Kampaamossa
Alussa varmaan tekee kaikki ne rästiasiat mitä ei työelämässä ehtinyt. Suursiivous, tarpeettomien asioiden myynti (joista ei sitten todellakaan kerrota pahan kolminaisuudelle eli kassalle/kelalle, te-toimistolle tai verottajalle), tms.
Sitten on tietysti CV:n teko/päivitys, soitat tutuille ja kysyt tietäisivätkö avoinna olevaa työpaikkaa (nämä menee nykyään suhteilla). Tosin vapaat työpaikat ovat kiven alla, niin voisi miettiä menisikö jonnekin kiinnostavaan koulutukseen. TE-toimiston sivuilla löytyy jotain koulutuksia, tosin suurin osa on työttömille työnhakijoille suunnattuja. AP ei vielä täytä sitä kriteeriä, mutta voi olla "työttömyysuhan alla oleva", joille on myöskin koulutuksia.
Tietysti te-toimistolle pitää tehdä hyvissä ajoin (muistaakseni ainakin kaksi viikkoa ennen) ilmoitus että menee koulutukseen. Siinä on kuulemma kauhea byrokratia te-toimiston puolella.
Vapaaehtoistyöt pitävät päivärytmin kondiksessa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 17:45"]
[/quote]
ei perheellinen ihminen voi kotona olla ja odottaa lähestyvää työmarkkinatukeakaan. Työmarkkinatuella ei omassa asunnossa asuta. Kyllä sitä pitää vaikka väliaikaisena ratkaisuna hakea työtä kauempaa.
[/quote]
Perheellisellä ihmisellä on yllättävän usein se puoliso ja yhteinen talous.
Minä olen työmarkkinatuella, koska työssäoloehto ei täyty, vaikka 15 vuotta olen painanut duunia ja maksanut kassan maksut. Miehen työn vuoksi asuimme ulkomailla neljä vuotta ja siksi tilanne nyt tämä. Tein siellä kyllä töitä, mutta koska työluvan alainen maa, palkkaus oli erilaisina kulukorvauksina ja osin vapaaehtoistyönäkin.
Mulla ei ole pienintäkään ongelmaa siinä, että mies maksaa valtaosan kuluista. Hän eteni urallaan ulkomaanvuosien aikana ja ratkaisu oli ihan koko perheen parhaaksi. Lapsille mm. kielitaito ja kansainvälisyys.
En tosiaankaan aio edes hakea töitä yhtään sen kauempaa kuin n. 1 h työmatka. Enkä vielä aio heittää kirvestä kaivoon ja lähteä siivoamaan (jos siis edes pääsisin). Annan itselleni aikaa vuoden vaihteeseen. Silloin olen ollut 4,5 kk työttömänä. Sitten mietitään uudestaan. Minulla on korkekoulututkinto ja 15 vuotta työkokemusta ns. keskijohdon tasolta ja parhaillaan kolme hakemusta "sisällä" ihan oman alan duuneihin.
En näe siinä mitään hyötyä, että hakisin ihan kaikkea mitä avoinna on. Miksi käyttäisin aikaani hakea vaikka terveydenhoitajaksi, kun on aivan itsestään selvää, etten työtä saa, kun ei ole mitään kokemusta eikä koulutusta alalle?
Opiskelen avoimessa yliopistossa tiettyjä kursseja, jotka parantavat osaamistani omalla alallani.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:31"]Ööö eiköhän sulla pitäisi mennä se vähintään 6h päivässä työnhakuun. Itse aloitan niin että 9 kone auki ja työnhakua pari tuntia, sit käyn tänään kauppa/kirjasto reissun ja syön. Iltapäivällä myös 3h työnhakua. Sitten tunnin kävelylenkki, harrastuksiin, kotiin, nukkumaan. Siinä ne päivät kuluu. Viime viikolla työhaastattelu, jonka valmisteluun meni päivä. [/quote] Tää kuulostaa kyllä aika hassulta :D Asun pienessä työttömyyden riivaamassa kunnassa, jossa aukeaa ehkä 1 mulle sopiva työpaikka kuukaudessa. Vaikea kuvitella että ihmettelisin sitä 6 h päivässä. Sitäpaitsi en ole vielä edes työtön työnhakija, irtisanomisajalla vielä useamman kuukauden. Toki katselen työpaikkoja silti.
[/quote]
Etkö tosiaan etsi töitä muualta kuin sieltä työttömyyden riivamasta kotikunnastasi..?
[/quote]
Ei perheellinen ihminen voi yhtäkkiä vain muuttaa toiselle paikkakunnalle. Toki etsin kohtuullisen työmatkan päästä, se lienee sanomattakin selvää.
[/quote]
Työpaikkojen "katselu" on ihan turhaa. Toiset pettää itseään sillä että katsoo joka päivä mollin paikat, huokaa ettei taaskaan ollut mitään itselle sopivaa ja sulkee koneen. Sitten sanotaan miten ollaan aktiivisesti haettu töitä. Sillä asenteella ei vain pääse töihin tällä hetkellä. Sun pitää nyt kartoittaa mahdolliset työnantajat ja ottaa nihin heti yhteyttä. Ei sitä aikaa ole hukattavaksi vaikka nyt tuntuisikin siltä ettei ole niin kiire.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 09:34"]
[/quote]
Komppaan tuota 6 tuntia työnhakuun päivässä -kommentoijaa. Työnhaku on työttömän työtä, mielestäni. Ja työttömän kannattaa vakavasti miettiä ihan eri alojakin: itse aloitin sovitetulla työttömyyskorvauksella puhelinmyyntifirmassa, mutta kannatti. Nyt tienaan sillä työllä 3000 kuukaudessa alkuvaikeuksien jälkeen. Nyt minun ei enää tarvitse niin aktiivisesti etsiä oman alani töitä.
Ja toinen juttu: jos oikeasti on pakko ja haluaa saada töitä, on välttämätöntä tosiaan laajentaa työssäkäyntialuetta. Mutta on tietenkin pakko perhetilanne huomioida, sen ymmärrän.
Ja vielä: nyt kannattaisi kaikin keinoin edistää ammattitaitoa. Tehdä jotain sellaista, mikä näyttää hyvältä cv:ssä ja sisällööltäänkin vastaisi oman ammatin tai yleensäkin työelämän vaatimuksia. Aktiivinen kielenopiskelu olisi hyvä, nykyisin erityisesti venäjänkieli.
Ja fyysisestä kunnosta ja ulkonäöstä huolehtiminen olisi yksi tavoite. Sitten kun pääsisi työhaastatteluun, voimakas ja terve olemus on varmasti plussaa.
Alapeukkuja varmaan satelee, mutta muutamia ajatuksia tässä kuitenkin.
[/quote]
Paljonko konsultointifirmat maksavat sinulle puhelinmyyntifirmojen lobbauksesta?
[/quote]
Heh! Sama kuin lähihoitajalta kysyisit, mitä kunta maksaa lobbauksesta. Voisin kyllä ryhtyä lobbaajaksi! Se olisi hauskaa!
[/quote]
Ihme selittelyä. Kuule, aika moni meistä kulkee työmatkaa ihan jopa sinne naapurikuntiin ja kauemmaskin. Omassa lapsuudessa 90-luvun alun laman aikaan äitini kävi töissä toisella paikkakunnalla niin, että asui siellä osan viikosta.