Avioero. Miten siitä selviää?
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä kohta 15 vuotta. Meillä on kolme lasta, joista yksi vasta päiväkoti-ikäinen. Olen yrittänyt saada suhdettamme muuttumaan vuosia, ja mies luvannut muuttua… Mutta eihän ihmiset muutu. Vuosia jaksoin uskoa siihen että kyllä tämä tästä vielä paremmaksi muuttuu, mutta ei se muutu. En usko että enää rakastan miestäni. En ole halunnut häntä yli puoleen vuoteen, ehkä jopa vuoteen… Mies ei osaa tehdä ratkaisuja, joten se jää mulle. Pelkään vielä sitä että mies tekisi erosta tosi hankalaa. Ainakaan hän ei auttaisi siinä millään tavalla. Miten selviän siitä yksin/lasten kanssa? Vinkkejä, neuvoja tai omakohtaisia kokemuksia erosta jota vain toinen osapuoli haluaa?
Kommentit (55)
Vuosia jaksoin uskoa…ja luulit uuden vauvan korjaavan kaiken? Sitä niittää mitä kylvää. Ei kukaan sinulta kysy selviätkö vaan sinun on vaan selvittävä.
Vierailija kirjoitti:
Avioeroon ei tarvita molempien suostumusta, eikä siinä enää etsitä syyllistä. Panet eron vireille. Lastenvalvojan luona sovitte huoltajuudesta ja elatuksesta. Kaikesta sovittava kirjallisesti.
Ei voi tietää miten erossa käy, mutta lasten ei ole hyvä kasvaa onnettomien vanhempien kanssa.
Pidän ajatuksesta että lapset jäävät asumaan entiseen kotiinsa. Vanhemmat hankkivat itselleen omat asunnot ja muuttavat vuoroviikoiksi lasten luo. Se on parempi ratkaisu kuin pakottaa lapset muuttamaan viikon välein vanhemman luota toiselle. Tosin tämä järjestely edellyttää vanhemmilta yhteistyökykyä ja -halukkuutta.
Tai eroa haluava äiti voi muuttaa yhteisestä kodista pois ja ryhtyä etävanhemmaksi. Silloin hänestä tulee elatusvelvollinen. Oletko halukas maksamaan elatusmaksuja kolmesta lapsesta?
Haluatko jättää lapset miehellesi? Vai muutatko pois lasten kanssa? Käsketkö miehen muuttaa kotoa?
Et saa täältä päteviä neuvoja.
Meillä ei ole varaa kolmeen eri asuntoon. Ajattelin etsiä asunnon itselleni ja lapsille tästä lähistöltä. En osaa sanoa miten huoltajuusasiat menisivät lopulta. Varmaan lapset olisivat pääasiallisesti minulla, isommat voisivat olla viikko-viikko-systeemillä. Riippuu tietenkin siitä miten mies saa hoidettua omat asiansa.. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vuosia jaksoin uskoa…ja luulit uuden vauvan korjaavan kaiken? Sitä niittää mitä kylvää. Ei kukaan sinulta kysy selviätkö vaan sinun on vaan selvittävä.
Ei en toki sellaista luullut. Olen tosi lapsirakas ja toki omien lasteni kanssa pärjään vaikka yksikin, sitä en epäile ollenkaan. Mielummin lapset kuitenkin saman miehen kanssa kuin kolmen eri..
Eniten mietin henkistä jaksamistani mikäli mies alkaa ilkeillä tai muuten heittäytyy hankalaksi, eikä auta/hoida omaa osuuttaan käytännön asioissa, päinvastoin jarruttaa kaikkea. T. Ap
Voimia sinulle, ero on ainoa ratkaisu ja älä mieti enää mitään muuta... saat ihan varmasti tukea meiltä kaikilta... miehesi ei voi tehdä mitään estääkseen sen ja jos tekee niin me autamme sinua saamaan oikeutta ja sitä ei kannata pelätä, on selvää että monet miehet ovat lähes psykopaatteja mutta nyt vain teet tämän ratkaisun ja puolustetaan sinua porukalla moni muu on varmaan täällä samaa mieltä.. meitä hyväsydämisiä löytyy yhä vaikka pahikset hallitsevat maailmaa...
ja ennen kaikkea valitse elämänkumppani joka kertoo sinulle joka päivä miten tärkeä ja ainutlaatuinen ja rakas sinä olet... se on hyvin harvinaista tässä harmaassa maassa... ja jos jokin ilta haluat lähteä syömään ja juttelemaan elämästä olen vapaaehtoinen :)
Vierailija kirjoitti:
Kun niitä lapsia on tehty, niistä pitää huolehtia eikä haaveilla paremmasta parisuhteests
Se on jännä kun ihmiset olettaa että kun haluaa eroa niin haaveilee paremmasta parisuhteesta. Jopa mies kuvittelee sellaista. Ei, en todellakaan mieti mitään uusia parisuhteita tässä tilanteessa. En vain halua jatkaa tätä nykyistä enää. Jos joskus vielä jonkun tapaan niin se on sitten vaan plussaa, mutta rehellisesti en edes uskalla sellaista toivoa tai varsinkaan odottaa. Enkä usko että sellaisen aika on vielä pitkään pitkään aikaan.. Jos koskaan. T. Ap
Sen tietää kyllä kun ei enää rakasta…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei en toki sellaista luullut. Olen tosi lapsirakas ja toki omien lasteni kanssa pärjään vaikka yksikin, sitä en epäile ollenkaan. Mielummin lapset kuitenkin saman miehen kanssa kuin kolmen eri..
Eniten mietin henkistä jaksamistani mikäli mies alkaa ilkeillä tai muuten heittäytyy hankalaksi, eikä auta/hoida omaa osuuttaan käytännön asioissa, päinvastoin jarruttaa kaikkea. T. Ap
Lähdet siitä ettei mies hoida osuuttaan. Vai oletko oikeasti niin naiivi että kuvittelet miehestä ihan yhtäkkiä kasvavan vastuuta kantava tasa-arvoinen vanhempi?🤣
Onko parisuhdeterapiaa jo kokeiltu ?
Tulisi halvemmaksi ja helpommaksi kuin avioero.
Varaudu siihen ette saa lapsia itsellesi aina jouluina ja syntymäpäivinä.
Ja että pian miehesi uusi kumppani alkaa kasvattaa sinun lapsiasi.
Ja että ex-miehesi alkaa riidellä elatusmaksuista ja saatatte joutua oikeuteen asti selvittelemään asiaa.
Ja että rahat loppuu kun joudutte perustamaan kaksi taloutta yhden sijaan.
Ja varaudu siihenkin ettet enää seuraavan 15 vuoteen voi suunnitella kesälomiasi kun ette saa miehesi kanssa sovittua vuoroviikkoja ajoissa.
Sukukin riitaantuu keskenään.
Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetit miehellä kolme lasta?
No, minä hain elarit oikeuden kautta ja ne rikkoi meidän välit siihen malliin ettei isä ole tavannut lapsiaan viiteen vuoteen.
Yksi stressi vähemmän kun ei ole sitä puolisoa. Jokatoinen viikonloppu viesti, jossa on lasten viikonlopun ohjelma ja tappaminen sitten toteutuu joka kolmas kerta. Helppoa ja yksinkertaista. Elarit tulee kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdet siitä ettei mies hoida osuuttaan. Vai oletko oikeasti niin naiivi että kuvittelet miehestä ihan yhtäkkiä kasvavan vastuuta kantava tasa-arvoinen vanhempi?🤣
No jos ilmoitan avioerosta ja laitan sen vireille ja sanon että en rakasta enää miestä tai näe tulevaisuutta hänen kanssaan, niin kyllä kuvittelen että hän voisi itselleen esim asuntoa alkaa katsella, mutta en ylläty vaikka näin ei kävisi ja joutuisin sen itse hänelle katsomaan. Tai jos hän ei anna lupaa meidän yhteisen asunnon myymiselle, mitäs sitten? Itse ehdotti ns avointa suhdetta, että jatkettaisi perheenä mutta ei parisuhteessa, mutta ei kiitos! T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetit miehellä kolme lasta?
Juu ei, mies halusi lapsia ihan yhtä paljon kuin minä ja olisi halunnut yhdessä vaiheessa lisääkin.. Ja uskon että haluaa olla lasten kanssa kyllä tulevaisuudessakin. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko parisuhdeterapiaa jo kokeiltu ?
Tulisi halvemmaksi ja helpommaksi kuin avioero.Varaudu siihen ette saa lapsia itsellesi aina jouluina ja syntymäpäivinä.
Ja että pian miehesi uusi kumppani alkaa kasvattaa sinun lapsiasi.Ja että ex-miehesi alkaa riidellä elatusmaksuista ja saatatte joutua oikeuteen asti selvittelemään asiaa.
Ja että rahat loppuu kun joudutte perustamaan kaksi taloutta yhden sijaan.Ja varaudu siihenkin ettet enää seuraavan 15 vuoteen voi suunnitella kesälomiasi kun ette saa miehesi kanssa sovittua vuoroviikkoja ajoissa.
Sukukin riitaantuu keskenään.
Voimia.
On kokeiltu parisuhdeterapiaa. Jotenkin vähän huonoja kokemuksia näistä jäi. En tiedä ollaanko sitten oltu toivoton pari heidänkin mielestä. Viimeksi mies halusi lopettaa terapian, enkä itsekään kokenut että edistymistä tapahtuisi. On niin paljon asioita, jotka mättää.. Ihan miehen perusluonne ärsyttää. On tosi vaikea ihminen, ja kyllä kai itsekin osaan olla haastava, mutta vähän eri tavalla. T. Ap
Ja kiitos kaikille tsemppiviesteistä ❤️ Vaikka olen sellainen selviytyjäluonne, niin tämä on ehkä elämäni vaikein päätös tähän mennessä. Helpottaisi tosiaan jos mies olisi samaa mieltä, mutta hän ei missään nimessä haluaisi erota.. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ilmoitan avioerosta ja laitan sen vireille ja sanon että en rakasta enää miestä tai näe tulevaisuutta hänen kanssaan, niin kyllä kuvittelen että hän voisi itselleen esim asuntoa alkaa katsella, mutta en ylläty vaikka näin ei kävisi ja joutuisin sen itse hänelle katsomaan. Tai jos hän ei anna lupaa meidän yhteisen asunnon myymiselle, mitäs sitten? Itse ehdotti ns avointa suhdetta, että jatkettaisi perheenä mutta ei parisuhteessa, mutta ei kiitos! T. Ap
Yhteisen asunnon myymisessä teillä kummallakin on siihen etuosto-oikeus. Jos sinä, tai miehesi ei tuota oikeutta käytä niin asunto voidaan laittaa kumman tahansa vaatimuksesta julkiseen myyntiin joten se ei ole ongelma.
Kyllä sinä pärjäät. Luota ja usko siihen. Älä laske mitään miehesi varaan, ole valmis joustamaan ja puremaan hammasta. Älä provosoidu pikkumaisuuksiin ja muista aina vihan vallatessa, että lapsilla on oikeus molempiin vanhempiinsa ja sukulaisiinsa. Yritä itsekin pitää hyvät välit heihin, sillä miehestäsi vain eroat. Se ex-suku voi loppupelissä olla se, joka sinua eniten auttaa. Rakasta itseäsi ja usko unelmiisi.
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että ero on venäläistä rulettia? Et voi etukäteen tietää, miten kaikki menee, tai miten lapset selviävät. Voi käydä hyvin. Tai voi käydä huonosti.
Tiedät kai, että avioliitossa on ihan sama homma.
Erosta selviää, kun päättää selvitä.
Ole rehellinen itsellesi kirjoitti:
Kyllä sinä pärjäät. Luota ja usko siihen. Älä laske mitään miehesi varaan, ole valmis joustamaan ja puremaan hammasta. Älä provosoidu pikkumaisuuksiin ja muista aina vihan vallatessa, että lapsilla on oikeus molempiin vanhempiinsa ja sukulaisiinsa. Yritä itsekin pitää hyvät välit heihin, sillä miehestäsi vain eroat. Se ex-suku voi loppupelissä olla se, joka sinua eniten auttaa. Rakasta itseäsi ja usko unelmiisi.
Valitettavasti näin ei ole, vaan miehen suku on yksi iso syy erolle.. Mutta kiitän kannustavista sanoista ❤️ T. Ap
Nainen toivoo naimisiin mennessä, että mies muuttuu. Mutta mies muutu. Mies toivoo naimisiin mennessä ettei nainen muutu. Mutta nainen muuttuu.