Ajattelin muuttaa perheineni Kilpisjärvelle
Olisi tilaa ja turvallista ulkoilla lapsillakin. Voi olla, että tunkua pohjoisen tuppukyliin saattaa tulla kymmenen vuoden päästä
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:38"]
Siellä on sitten paljon norjalaisia mm. ruokakaupassa käyvät paljon. Että jos ulkomaalaiset ahdistaa, niin miten kestät?
[/quote]
En ole ap, mutta ihme kyllä, en ole koskaan pelännyt yhtään norjalaista. En tiedä, mistä tällainen ihme juttu johtuu. Todella kumma juttu on. Brejvikiä kyllä pelkäisin, mutta epäilen, että se ei käy Suomen puolella ruokakaupassa.
[/quote]
Etkö pelkää, että norjalainen raiskaa, jos tulee hämärällä vastaan?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:36"]
Olisi tilaa ja turvallista ulkoilla lapsillakin. Voi olla, että tunkua pohjoisen tuppukyliin saattaa tulla kymmenen vuoden päästä
[/quote]
Työmahdollisuudet siellä ovat loistavat! Saanen udella mitä aiotte perheinesi alkaa tekemään vai ajattelitteko loisia yhteiskunnan tuilla?
Ei sinne ihan niin vain muuteta. Ei ollu Etuovessa yhtään asuntoa myytävänä Kilpisjärvellä. Koko Enontekijällä oli myynnissä kolme.
http://www.etuovi.com/myytavat-asunnot/tulokset?haku=M82971944
Talvea olisi n. yhdeksän kuukautta vuodesta? Kun kuulemma siellä on jo nyt lunta? Ei meikäläisellä lounaissuomalaisella ainakaan olisi halua muuttaa noin kauas palelemaan. Ja entäs se kaamos sitten? No, joku tykkää äidistä, toinen tyttärestä...
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:36"]
[/quote]
Työmahdollisuudet siellä ovat loistavat! Saanen udella mitä aiotte perheinesi alkaa tekemään vai ajattelitteko loisia yhteiskunnan tuilla?
[/quote]
No voihan sinne pohjoiseen vaikka mennä luomaan niitä peräänkuulutettuja työpaikkoja. Eivät kaikki suomalaiset ole vielä mielikuvituksettomia ja lannistuneita.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:13"]
Ei sinne ihan niin vain muuteta. Ei ollu Etuovessa yhtään asuntoa myytävänä Kilpisjärvellä. Koko Enontekijällä oli myynnissä kolme.
http://www.etuovi.com/myytavat-asunnot/tulokset?haku=M82971944
[/quote]
No, nämä etelän muuttajat pistävät kodan pystyyn tunturille ja porontaljoista kehittävät itselleen vaatetusta. Tiäteskii. :D
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:41"]
Aattelitko rakentaa/rakennuttaa jonnekin syrjemmäs, vai ostaa talon? Rakennusluvan saaminen voi olla vaikeaa, jos on lapsiperheestä kyse, tulee kunnalle kalliiksi kuskata lapsia kouluun.
[/quote]
Vuokrata. Miksi jokaisen pitää omistaa asuntonsa. Vuokra-asuntoja on syrjäkylillä vapaana. Kunnille tulee moni muukin asia kalliiksi, joten koulukuljetus ei ole iso asia.
Toisaalta voisin harkita sitäkin, että muuttaisi lähelle Norjan rajaa ja alkaisi tehdä Norjan puolella töitä. Tuttuni tekee niin ja tienaa hoitajana todella paljon enemmän, mitä Suomessa.
Suunnitelmat ovat auki, mutta olemme miehen kanssa alkaneet harkita tätä ihan vakavissaan, koska tällä hetkellä joutuu lapsia kuskaamaan harrastuksiin autolla, koska ahdistuvat kovasti tuolla ulkona kulkiessaan. Saisi heille ainakin turvallisen lapsuuden ja nuoruuden.
[/quote]
Kilpisjärvellä olisi yksi kunnan vuokrakaksio vapaana.
http://www.enontekio.fi/fi/palvelut/asuminen-ja-rakentaminen/vapaat-asunnot.html
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:43"]Kilpisjärvellä on koulu, joka tosin paloi tänä vuonna. Toimii kuitenkin. Kaupp on tosi hyvä ja iso. Niin laajaa lihatiskin saa hakea täältä etelämpää.
[/quote]
Hei sinä joka tunnet Kilpisjärveä :) en ole ap,mutta olen pitkään haaveillut sinne menemisestä ja mökin ostamisesta. Jos nyt alkuun haluan sinne lomalle,niin mitä majoitusta suosittelisit?
Minusta välillä tuntuu, että minun oikea paikkani olisi pohjoisessa jossain maanläheisessä luontoa lähellä olevassa työssä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 15:41"]
Aattelitko rakentaa/rakennuttaa jonnekin syrjemmäs, vai ostaa talon? Rakennusluvan saaminen voi olla vaikeaa, jos on lapsiperheestä kyse, tulee kunnalle kalliiksi kuskata lapsia kouluun.
[/quote]
Vuokrata. Miksi jokaisen pitää omistaa asuntonsa. Vuokra-asuntoja on syrjäkylillä vapaana. Kunnille tulee moni muukin asia kalliiksi, joten koulukuljetus ei ole iso asia.
Toisaalta voisin harkita sitäkin, että muuttaisi lähelle Norjan rajaa ja alkaisi tehdä Norjan puolella töitä. Tuttuni tekee niin ja tienaa hoitajana todella paljon enemmän, mitä Suomessa.
Suunnitelmat ovat auki, mutta olemme miehen kanssa alkaneet harkita tätä ihan vakavissaan, koska tällä hetkellä joutuu lapsia kuskaamaan harrastuksiin autolla, koska ahdistuvat kovasti tuolla ulkona kulkiessaan. Saisi heille ainakin turvallisen lapsuuden ja nuoruuden.
[/quote]
Kilpisjärvellä olisi yksi kunnan vuokrakaksio vapaana.
http://www.enontekio.fi/fi/palvelut/asuminen-ja-rakentaminen/vapaat-asunnot.html
[/quote]
Nonni, etelän muuttajat, äkkiä tarjouskilpailu tuosta yhdestä vuokrakaksiosta pystyyn! Vuokrataan eniten tarjoavalle. :D
https://goo.gl/maps/LUQGLg4J3MQ2
Aika karun näköistä. Kuinkahan helposti löytyy vapaa asunto?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:16"]
No voihan sinne pohjoiseen vaikka mennä luomaan niitä peräänkuulutettuja työpaikkoja. Eivät kaikki suomalaiset ole vielä mielikuvituksettomia ja lannistuneita.
[/quote]
Heitäs nyt pari-kolme ideaa tuosta lonkalta? Vai oletko sinä jo mielikuvitukseton ja lannistunut?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:24"]
[/quote]
Heitäs nyt pari-kolme ideaa tuosta lonkalta? Vai oletko sinä jo mielikuvitukseton ja lannistunut?
[/quote]
Miksi minä yritysideani täällä julkisesti jakaisin? Keksi itse omasi. Minulla olisi niitä vaikka viisikymmentä. Ideoita ei puutu, vaan pääomaa.
Hassua, kuinka hyökkääviä kommentteja tulee siitä, jos joku haluaa muuttaa pohjoiseen :)
Asun itse pohjoisessa ja hyvä täällä on asua. Kunnan rivitaloista kirjoittavalle voin sanoa, että yksityisillä on vuokrata asuntoja. Ihmiset tienaavat leipänsä aika monenlaisilla keinoilla. Työttömyyttä on, kuten isoissa kaupungeissakin. Mutta täällä tulee todella pienellä toimeen, jos on pakko. Esim. tuttavani elää henkilökohtaisen avustajan palkalla, missä tekee kuukaudessa 40 tuntia. Mutta mihin hänellä rahaa kuluisi. Sillä 400 eurolla saa itselleen ruokansa ja kun ei joka vuosi ole ostamassa muotivaatteita, tulee ihan hyvin toimeen.
Moni nauttii luonnosta ja rauhasta jopa työttömänä enemmän, kuin kaupungin vuokrayksiöstä, missä ei ehkä ole mitään tekemistä. Tosiasiahan on, että kaikille ei vain riitä töitä edes isoissa kaupungeissakaan. Ja työttömyyttä tulee lisää huimasti tässä muutaman seuraavan vuoden aikana.
Tosiasiahan on se, että maahanmuuttajat tulevat muuttamaan etelän isoihin kaupunkeihin. Osa varmaan muuttaa taas muualle, missä on halvempi elää, jos töitä on mahdoton saada. Moni 50v on nykymarkkinoille jo liian vanha työelämään. Miksi ei voisi olla hyvä ratkaisu muuttaa pohjoiseen, missä elämä on paljon halvempaa. Jos siis joku niin haluaa tehdä. Ja jos on mahdollisuus saada töitä pohjoisesta, niin hassua, kuinka hyökkäävästi osa ihmisistä tuntuu siihen suhtautuvan. Aivan kuin olisi suunnaton paha muuttaa rauhallisemmille seuduille, missä voi nauttia luonnosta ja rauhasta.
Kylläpä katkeria vastauksia ap:lle satelee. Tsemppiä, tuo Norjan rajan lähelle muuttaminen ei olekaan hullumpi idea. Pitää laittaa harkintaan ellen sitten lähde ulkomaille alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:26"]
[/quote]
[/quote]
Miksi minä yritysideani täällä julkisesti jakaisin? Keksi itse omasi. Minulla olisi niitä vaikka viisikymmentä. Ideoita ei puutu, vaan pääomaa.
[/quote]
Ehkä kaikilta muiltakin puuttuu pääomaa. Mistä sinä mitään muista tietäisit?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No olenko minä mitään sellaista väittänyt?? Saatikka sitten julistanut, että kaikkien pitäisi ruveta yrittäjiksi. Ihmettelin vain asennetta, että jos paikkakunnalla ei ole työpaikkoja, niin sinne ei saisi muuttaa. Ikäänkuin joku yrittäjä ei voisi muuttaa jonnekin ja aktiivisesti yrittää luoda niitä työpaikkoja - itselleen ja muillekin.
Eivät kaikki muuta uuteen paikkaan käsi ojossa, odottaen että sopiva työpaikka putoaa syliin tai sitten sossu elättää.
Aivan kuin olisi suunnaton paha muuttaa rauhallisemmille seuduille, missä voi nauttia luonnosta ja rauhasta.
[/quote]
Ei olekaan. Minä vain haluaisin muuttaa rauhallisemmalle seudulle vähän etelämmässä. Minusta kun ei olisi kestämään pitkiä talvia ja monen kuukauden auringotonta maailmaa. Luonnosta ja rauhasta voi nauttia etelämmässäkin, ei tarvitse lähteä Lappiin sitä hakemaan, usko tai älä. Jopa kaupungeissa löytyy muuta kuin betonierämaata, itsekin asun sellaisella alueella. Lomamatkalle voisin tulla sinne pohjoiseen keskellä kesää ehkä viikoksi, mutta en yhtään kauemmaksi aikaa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No olenko minä mitään sellaista väittänyt?? Saatikka sitten julistanut, että kaikkien pitäisi ruveta yrittäjiksi. Ihmettelin vain asennetta, että jos paikkakunnalla ei ole työpaikkoja, niin sinne ei saisi muuttaa. Ikäänkuin joku yrittäjä ei voisi muuttaa jonnekin ja aktiivisesti yrittää luoda niitä työpaikkoja - itselleen ja muillekin.
Eivät kaikki muuta uuteen paikkaan käsi ojossa, odottaen että sopiva työpaikka putoaa syliin tai sitten sossu elättää.
[/quote]
Helsinkiin on jo nyt rynnännyt laumoittain ihmisiä odottamaan käsi ojossa, että heidät elätetään. Miksi he olisivat yhtään parempia.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:38"]
Siellä on sitten paljon norjalaisia mm. ruokakaupassa käyvät paljon. Että jos ulkomaalaiset ahdistaa, niin miten kestät?
[/quote]
En ole ap, mutta ihme kyllä, en ole koskaan pelännyt yhtään norjalaista. En tiedä, mistä tällainen ihme juttu johtuu. Todella kumma juttu on. Brejvikiä kyllä pelkäisin, mutta epäilen, että se ei käy Suomen puolella ruokakaupassa.
[/quote]
Minullakaan ei ole norjalaisista huonoja kokemuksia, vaikka olemme käyneet Norjassa monta kertaa, koska sukulaiseni on norjalaisen kanssa naimisissa.
Norjassakin ongelmat johtuvat ihan jostain muusta, kuin norjalaisista