Onko palstalla ketään ulkosuomalaista? Teetkö uudessa kotimaassa koskaan suomalaisia ruokia?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisinä vuosina tein jonkin verran...Nyt olen ollut jo niin kauan ja useammassakin maassa, etten enää tee...Hapankorpuista en kuitenkaan luovu, jos se on vain suinkin mahdollista. Nytkin ajellen lähes 100 km, (kun hapankorppuvarastoni alkavat loppua;) kauppaan, josta yleensä saan niitä ostettua.
Ihan mielenkiinnosta, niin missä maassa asut?
Asun ihan Suomessa, mutta aloin silti miettimään, että mitä tässä tarkoitetaan suomalaisilla ruoilla? Kun ajattelen näitä mun arkikokkauksia, siis ihan tavallista kotiruokaa, niin eivät nämä nyt mitenkään erityisen suomalaisia ole. Ja toisaalta, jos tässä puhutaan ihan meidän perinneruoista, niin kuinka moni Suomessa asuva suomalainen kokkaa niitä kovinkaan usein?
En tiedä mikä on ns.suomalainen ruoka. Samalla tavalla syön ulkomailla lihaa, kalaa ja kanaa kuin Suomessakin. En ehkä syö mämmiä tai joulukinkkua, niitä täältä ei saa. Mutta en toisaalta myöskään kaipaa suomalaista ruokaa.
En tee. Olen kasvissyoja enka ole oikeastaan muutenkaan koskaan tykannyt suomalaisesta ruokaperinteesta: karjalanpaisti, mammi, karjalanpiirakat, hernekeitto ja mita naita nyt olikaan
Tulee tehtyä ainakin jonkin verran, toki en tiedä mikä kaikki lasketaan "vain" suomalaiseksi ruoaksi. Oikein perinteisistä ainakin pullaa, karjalanpiirakoita, ruisleipää.
Sushia joskus ja sitten kalakukkoa kesäisin.
En oikein tiedä mitä on Suomalainen ruoka. Ruisleipää syön kun joku tuo Suomesta. Muuten syön kyllä kaikkia maailman keittiöitä joita nykyisestä kotimaasta löytyy.
Olen aina ihmetellyt tätä. Kun muuttaa ulkomaille, kuka opettaa sen maan perinnearkiruokia tekemään tai edes syömään? Mistä mä tiedän, mitä naapurusto syö? Ei jossain maassa asuminen tee minusta sen maan ruokaperinteen asiantuntijaa.
JauheNlihaa, perunaa, ruskea kastike, nakkikastike, lihakeitto?
Vierailija kirjoitti:
En tee. Olen kasvissyoja enka ole oikeastaan muutenkaan koskaan tykannyt suomalaisesta ruokaperinteesta: karjalanpaisti, mammi, karjalanpiirakat, hernekeitto ja mita naita nyt olikaan
Sama juttu, olen kasvissyöjä ja suomalaiset ruuat ovat useimmiten lihapohjaisia, joten aika harvoin tulee suomalaista ruokaa kokattua. Kokkailen ehkä eniten aasialaista ruokaa, mutta myös italialaista, marokkolaista, intialaista, meksikolaista, kreikkalaista jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt tätä. Kun muuttaa ulkomaille, kuka opettaa sen maan perinnearkiruokia tekemään tai edes syömään? Mistä mä tiedän, mitä naapurusto syö? Ei jossain maassa asuminen tee minusta sen maan ruokaperinteen asiantuntijaa.
Itse ainakin yleensä tutustun paikalliseen ruokaan ihan työkavereiden kautta, käymällä syömässä lounaalla muualla tai päivällisellä joskus. Myös kaupoissa usein mausteet ja myytävät tuotteet erilaisia. Aikoinaan opiskellessa ulkomailla sitä tutustui paikalliseen ruokaan siellä koulun ruokalassa.
En tiedä, mitä nää täällä arkena syö. Syövätkö he perinneruokia vai mitä. Pitäis tunkea heille katsomaan. Itse laitan ruokia, joista en tiedä, mikä maalaisia ne on. Kalaa, kanaa, vihanneksia, pataruokia, keittoja, paistoksia,...
Vierailija kirjoitti:
No ei niin, mutta kaupasta ei aina saa kaikkea mihin on tottunut eli pitää soveltaa ja opetella tekemään eri aineksista ruokaa osittain.
Ehkä kerran pari kuussa. Sama tahti oli myös aikanaan Suomessa asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä jos kirjoittelet paljon suomalaiselle palstalle, osta näppäimistö jossa myös ä ja ö jne. Näitä saa myös euroopan ulkopuolella ostettua helposti, itse ostin sellaisen USA:ssa asuessani, kun tiesin kirjoittavani paljon suomea. Tai sitten tablettia käyttäessä ihan vaan asensin sen.
Mä en ole ikinä tajunnut tätä, että jos Suomessa asutaan niin kokataan vaan niitä suomalaisia ruokia. Kyllä meillä niiden suomalaisten ruokien lisäksi kokataan todella paljon kaikkea muutakin. Eilen tehtiin esim. ruuaksi korealaista vaikka ihan perisuomalainen perhe ollaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin yleensä tutustun paikalliseen ruokaan ihan työkavereiden kautta, käymällä syömässä lounaalla muualla tai päivällisellä joskus. Myös kaupoissa usein mausteet ja myytävät tuotteet erilaisia. Aikoinaan opiskellessa ulkomailla sitä tutustui paikalliseen ruokaan siellä koulun ruokalassa.
Ok, meillä ei kukaa kerkeäisi lounastauolla minnekään ravintoloihin. Omat eväät, yleensä jotain leipää ja salaattia. Leipää yleensä. Ei kukaan puhu jostain voileivästään. Ravintoloissa ei ole mitään arkisia ruokia, Suomessakaan tuskin kaali- tai makaronilaatikkoa, liha- tai hernekeittoa....
Vierailija kirjoitti:
Tuttavat ja ystävät, mikseivät juuri ne naapuritkin arjessa tai juhlassa? Paikallista ruokaa myyvät ravintolat, ruokakojut, tapahtumat, "kansalaisopistojen" kurssit...
Teen suurelta osin samoja ruokia kuin tein /tekisin Suomessakin. Ihan tavallista kotiruokaa teen. Jotkut ruuat olen omaksunut täältä kuten Spätzlen (asumme Etelä-Saksassa). Teen aina jouluksi suomalaista jouluruokaa. Muuten en kiinnitä huomiota siihen, mistä tekemäni ruuan resepti alun perin on kotoisin. Pääasia että se maistuu.
Ensimmäisinä vuosina tein jonkin verran...Nyt olen ollut jo niin kauan ja useammassakin maassa, etten enää tee...Hapankorpuista en kuitenkaan luovu, jos se on vain suinkin mahdollista. Nytkin ajellen lähes 100 km, (kun hapankorppuvarastoni alkavat loppua;) kauppaan, josta yleensä saan niitä ostettua.