Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita yhtä köyhiä?

Vierailija
04.10.2015 |

Minulla ei ole rahaa edes käydä kahvilla tuttujeni ja ystävieni kanssa.
Olen matalapalkka-alalla työskentelevä yh ja joudun pari kertaa kuukaudessa keksimään tekosyitä, miksi en pääse mukaan kahviloihin ym.
Kohtalotovereita?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ulosotossa, mutta palkka vaan pieni , alle 2000e kuussa, asuntolaina ja teini. AMK-koulutus. Juuri tuollainen kahvilassa käynti sosiaalisen elämän piristäjänä jää pois kun ei ole varaa, jotta jäisi laskuihin, bensaan ja ruokaan. Hyvätuloiset ei ymmärrä, työssäkäyvä ja koulutettu voi olla köyhä. 

Vierailija
2/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:53"]Sinun kannattaa alkaa seurailla, mihin rahasi käytät. Joillakin ihmisllä on krooninen rahapula tuloista riippumatta. Talouden taspaino perustuu siihen, että kuluttaa mahdollisimman vähän niin, että rahaa jää mielellään vähän säästöön yllättävien menojen varalle. Ruuassa voi säästää tosi paljon, jos syö järkevästi, ja tekee ruuan itse. Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että ei ole varaa kahden euron kahvikuppiin, tai kolmen euron. Ei kai sinulla ole jotain pikavippivelkoja, jotka katastrofi taloudelle?
[/quote]
Ei tarvitse seurata, tiedän jo. Ulosottomies vie 400€, vuokra on 580 ja lidl vie loput.
ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös että käytät rahasi holtittomasti.

Asut liian suuressa ja kallista asunnossa
Tilaat lehtiä
Syöt kalliita valmisruokia
Kahvikuppi per kk ei maksa paljon

Vierailija
4/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:53"]Sinun kannattaa alkaa seurailla, mihin rahasi käytät. Joillakin ihmisllä on krooninen rahapula tuloista riippumatta. Talouden taspaino perustuu siihen, että kuluttaa mahdollisimman vähän niin, että rahaa jää mielellään vähän säästöön yllättävien menojen varalle. Ruuassa voi säästää tosi paljon, jos syö järkevästi, ja tekee ruuan itse. Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että ei ole varaa kahden euron kahvikuppiin, tai kolmen euron. Ei kai sinulla ole jotain pikavippivelkoja, jotka katastrofi taloudelle?
[/quote]
Ei tarvitse seurata, tiedän jo. Ulosottomies vie 400€, vuokra on 580 ja lidl vie loput.
ap
[/quote]

Eli olet elänyt yli varojen ja jättänyt maksamatta.

Vierailija
5/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Taidankin irtisanoutua ja toivoa että halvempi kämppä löytyy luottotiedottomalle in no time!
Heh.

Vierailija
6/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh ja 2 lasta, 580 ei ole paljon..

Vierailija
7/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:08"]Kahviloissa käynti on kallista. Miksi et kutsu kavereita kylään, ja tarjoa itse leivottua pullaa? Sano suoraan, että olet tehnyt itsellesi budjetin ja käyt kahvilassa x kertaa kuussa, etkä yhtään useammin. Säästäväisyyshän on in. Ja se on myös varakkuuden ydin kun asiaa mietit tarkemmin. ps. se budjetti kannattaa tehdä [/quote] Joo. Usein työporukka päättää, että nähdään jossain kahvilassa. Kysyvät vain monelta pääsen paikalle.. Yllättäviä tilanteita tulee jatkuvasti eteen. Kaikkea en voi kääntää kahvitilaisuudeksi meille kotiin.. ap

[/quote]

Ota siellä kahvilassa lasi vettä. Tai kysy, jos joku tarjoaisi? Minä ainakin aina tarjoan, jos joku pyytää yhdet kahvit, en nyt mitään Fazerin katkarapuleipiä kuitenkaan...., vaikken köyhä ole. 
[/quote]
Jos ei ole rahaa, ei ole rahaa. Köyhä joutuu jatkuvasti epämiellyttäviin sosiaalisiin tilanteisiin.
Nytkin mietin kuinka saan rahat kasaan kimppalahjaa varten eräälle ystävälle, joka kutsui kotiinsa juhlimaan. Osuus on 12€ ja aikaa 5 päivää. Tilillä se 1.54€
ap
[/quote]

Kannattaako sun käydä töissä?

Vierailija
8/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:53"]Sinun kannattaa alkaa seurailla, mihin rahasi käytät. Joillakin ihmisllä on krooninen rahapula tuloista riippumatta. Talouden taspaino perustuu siihen, että kuluttaa mahdollisimman vähän niin, että rahaa jää mielellään vähän säästöön yllättävien menojen varalle. Ruuassa voi säästää tosi paljon, jos syö järkevästi, ja tekee ruuan itse. Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että ei ole varaa kahden euron kahvikuppiin, tai kolmen euron. Ei kai sinulla ole jotain pikavippivelkoja, jotka katastrofi taloudelle?
[/quote]
ap
[/quote]

Eli olet tehnyt virheitä itse.

Vierailija
9/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:53"]Sinun kannattaa alkaa seurailla, mihin rahasi käytät. Joillakin ihmisllä on krooninen rahapula tuloista riippumatta. Talouden taspaino perustuu siihen, että kuluttaa mahdollisimman vähän niin, että rahaa jää mielellään vähän säästöön yllättävien menojen varalle. Ruuassa voi säästää tosi paljon, jos syö järkevästi, ja tekee ruuan itse. Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että ei ole varaa kahden euron kahvikuppiin, tai kolmen euron. Ei kai sinulla ole jotain pikavippivelkoja, jotka katastrofi taloudelle?
[/quote]
ap
[/quote]

[/quote]
Niin, entä sitten? Mitä jos olenkin?!
Enkö saa siinätapauksessa olla köyhä ja kysyä av -palstalla, onko muita köyhiä?
!

Vierailija
10/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne pikavippivelatkin vanhenee joskus, älä huoli.
Ohis

Vierailija
11/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen eläkeläinen, melko nuori ja todellakin työkyvytön. Mulla jää vuokran ja opintolainan takaisinmaksun jälkeen alle 500 euroa muuhun. Se tuntuu musta paljolta, koska olen elänyt vain vähemmällä. Multa aiotaan myös kohta leikatakin. Sitten on taas vähemmän. Nyt tilillä on 20 senttiä. Muuten pärjään hyvin, mutta on ollut pakko tehdä hankintoja. Onneksi eläke tulee kolmen päivän päästä.

Vierailija
12/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene mukaan, mutta älä tilaa mitään. Ei kai ne kahvilassa kyttää, kuka on ostanut jotain ja kuka istuu siellä huvikseen. Ravintolassa toki eri juttu, kun tarjoilevat pöytiin. Eikä siinä myöskään ole mitään noloa sanoa, että ei nyt halua tuhlata rahojansa johonkin turhuuteen kuten kahviin. Tai sanot vain suoraan, että ei ole varaa.

Vierailija
13/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:10"]Kyllä ne pikavippivelatkin vanhenee joskus, älä huoli.
Ohis
[/quote]
Milloin?

Vierailija
14/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:15"]Mene mukaan, mutta älä tilaa mitään. Ei kai ne kahvilassa kyttää, kuka on ostanut jotain ja kuka istuu siellä huvikseen. Ravintolassa toki eri juttu, kun tarjoilevat pöytiin. Eikä siinä myöskään ole mitään noloa sanoa, että ei nyt halua tuhlata rahojansa johonkin turhuuteen kuten kahviin. Tai sanot vain suoraan, että ei ole varaa.
[/quote]

Mutta voi se tuntua kyllä kiusalliselta.
Kaikille osapuolille.
Sen ymmärtää kerran:
Paastoan, tulin juuri hampaanpoistosta jne...
Mutta joka kerta?
Ei vaan käy.

Vierailija
15/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:53"]Sinun kannattaa alkaa seurailla, mihin rahasi käytät. Joillakin ihmisllä on krooninen rahapula tuloista riippumatta. Talouden taspaino perustuu siihen, että kuluttaa mahdollisimman vähän niin, että rahaa jää mielellään vähän säästöön yllättävien menojen varalle. Ruuassa voi säästää tosi paljon, jos syö järkevästi, ja tekee ruuan itse. Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että ei ole varaa kahden euron kahvikuppiin, tai kolmen euron. Ei kai sinulla ole jotain pikavippivelkoja, jotka katastrofi taloudelle?
[/quote]
ap
[/quote]

[/quote]
Niin, entä sitten? Mitä jos olenkin?!
Enkö saa siinätapauksessa olla köyhä ja kysyä av -palstalla, onko muita köyhiä?
!
[/quote]

Saat kysyä!

Vierailija
16/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuvittelet maapallon kestävän meitä kaikkia,jos kaikki tavoitellaan yltäkylläisyyttä??? Hölmöt 0,5 % maapallon asukasta tuolla Atlantin takana elävät kun viimeistä päivä,ja muut seuraa perässä. Ahneudessa sitten vielä joku väittää,että meitä on liika! Kaikki minulle tässä nyt asenne ei jalostaa hirveesti. Jos vaikka onkin vähän raha ja on köyhä,niin voi olla onnellinen, ettei osallistuu maapallon tuhoamiseen. Ainakaan aktiivisesti. Köyhyys ei ole rikos. Mielistäni järki ja tasapaino on tärkeämpi. Monet huippurikkaat laulajat menehtyivät arveluttavasti tai yliannokseen. Raha ei tuo onnea,milloin sen aletaan ymmärtää.Ruoka,katto pään päällä,ystäviä ja perhe tai hyviä ihmissuhteita ovat olennaisia asioita.

Vierailija
17/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:15"]Mene mukaan, mutta älä tilaa mitään. Ei kai ne kahvilassa kyttää, kuka on ostanut jotain ja kuka istuu siellä huvikseen. Ravintolassa toki eri juttu, kun tarjoilevat pöytiin. Eikä siinä myöskään ole mitään noloa sanoa, että ei nyt halua tuhlata rahojansa johonkin turhuuteen kuten kahviin. Tai sanot vain suoraan, että ei ole varaa. [/quote] Mutta voi se tuntua kyllä kiusalliselta. Kaikille osapuolille. Sen ymmärtää kerran: Paastoan, tulin juuri hampaanpoistosta jne... Mutta joka kerta? Ei vaan käy.

[/quote]

No sitten paranee joko hankkia parempi ammatti tai työpaikka, jossa palkka isompi. Tai sitten vaan yksinkertaisesti tiukentaa nuoreja ja varaa vaikka sen 10 euroa kuukaudessa kahvitteluun. Jos polttaa tupakkaa tai käyttää alkoholia, lopeta. Siinä tulee jo paljon säästöjä. Jos on ylipainoinen, syö vähemmän. Jos on lapsia, niin ei tungeta kaikkea rahaa heille. Kalliit harrastukset on syytä lopettaa. Lenkkeily on ilmaista (toki lenkkikengät maksaa, mutta normikengilläkin pärjää) ja hyötyliikunta.

Jokaisella köyhällä on ne jotkut turhat asiat, joihin sitä rahaa menee. Itse olen köyhä opiskelija. Tulot vajaa 500 euroa kuussa, mutta muutaman kerran kuukaudessa tulee tuhlattua, kun hakee jotain kiinalaista ruokaa. Senkin vajaa 10 euroa olisi voinut laittaa säästöön. Että eiköhän jokaiselta köyhältä näitä turhia menoja löydy, joista voi säästää sitten sitä kahvittelua varten.

Vierailija
18/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai nyt pari euroa saa jostain nipistettyä? Syö vaikka pelkkää puuroa jonain päivänä. Ja veikkaan että elän pienemmillä rahoilla kuin ap, maksan lasten harrastuksetkin. Silti voin poiketa kahvilla silloin tällöin. Osta halvinta merkkiä (euroshopper,rainbow) niin saat jo perushankinnoissa monta euroa säästöön. 

Vierailija
19/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:17"]No et mene jos ei ole varaa. Jos koet, että tämä on sinulle tosi iso ja negatiivinen juttu, ja haluat mennä niin:

- tilaa vain kahvi, ei pullaa

- tavallinen kahvi, ei erikoiskahvia

- osta teetä jos se on halvempaa

- tai vain kuumaa vettä, sekoitat siihen hunajaa

- kerro, että sinua on alkanut kahvi närästää ja osta pillimehu (tai jokin vastaava, HALVEMPI)

- valehtele pari kertaa vuodessa että jäi lompsa ja rahaa on vain pari kolikkoa kahviin, todennäköisesti joku tarjoaa sinulle
[/quote]

Itse juon pääasiassa vain kahvin, mutta näin vkonloppuisin juon pullakahvit. Kyse ei ole rahasta, vaan etten erityisemmin kaipaa pullaa. Kukaan ei ole ihmetellyt..

Vierailija
20/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans köyhä:) just katsoin et luottotiedot saan takas huhtikuussa 2017, jee!! Sinne menivät, kun olin onnettomuudessa, kela käsitteli asiaa 8kk, vuokrat, lääkkeet, sairaalamaksut, jippii! Onneks isojen leikkausten jälkeen taas työkykyinen! Ja laskut maksettu aikaa sitten, huh. Itse yritän tehdä oikean työn lisäksi keikkaa niin paljon kun ehdin. Tarkoittaa kyllä usein töitä 50-60 tuntia viikossa, mutta toisaalta helpottaa, kun saa kaikenaksettua ajallaan. Ylimääräistä ei ole, mutta ehlä joskus vielä? Tosi monella on tiukkaa, et todellakaan ole yksin. Mä kerään aina esim näkemäni pullot jne, niin saa vähän hiluja taskun pohjalle:) tsemppiä!